Japp köpte mig en Bmw 320 billigt. Den hade då bakaxelras och vattnet försvan och de kom bubblor i expansionskärlet och eftersom jag har en komplett 320 reservdelsbil så har ja ju allt ja behöver. Tanken mä detta projekt är att få en fin och fräsch bruksbil som man inte behöver skämmas över. Just nu är den bessiktad men ej påställd. Så fort 740in blivit såld så ska denna ställas på.
Ja började riva den nån vecka efter köpet. Första gången man skruvade i bmw å fy fan va lättskruvat de är. Absolut lika lätt som vilken 240/740 som helst.
Men hur som helst tog av toppen och såg direkt att 6ans cylinder hade ej gått som de andra. Dvs den var mer gulvit alltså hade vattnet kommit in i den. Kollade toppen lite snabbt men hittade inget misstänksamt. Kollade sen packningen å där fans ett lite streck av sot så misstänkte att de var den. Men för att va säker på att de inte va toppen så röntgades den, sen kollade ja så att den inte var skev. Toppen var i bra skick och även fint portad på insugsidan.
Satte sen ihop den igen med nya packningar. På med ny kamrem då den som satt bara hade 1000mil kvar och remmen kostade 175kr så de var ju inget att diskutera. Sen när vi väl fått ihop allt så var de dags att starta den. Först fick den inte bränsle då btr:en inte öppnade men sen sög vi lite i slangen å den hoppade igång. Men den gick inte på alla cylindrar å varvade bara 2000 på fullgas.
Felsökningen började och tänkte att kompen var dålig. Men de var den inte. Testa sen med andra kablar och rotor Då gick den på alla men var svag. Ställde sen tändningen lite å den gick perfekt. Den har gått 28xxx mil men finns inte minsta knackning eller några som helst spår av att den skulle vara sliten.
Nu kommer vi till de roliga också... Eller inte. Eftersom bakaxeln va skrot så tänkte ja att ja öppnar å kollar hur de ser ut. Som ja trodde, ett diffdrev var sprängt. Tog ut de bitarna av drevet ja hittade dock inte alla bitar. Eftersom skruvarna till locket satt löst så tänkte ja att de har redan kollat hur de såg ut.
Fixade 2st 3mm plattjärn och passade in dem så de passa precis mellan diffdreven. Svetsade sedan detta i hopp att inte behöva byta bakaxel riktigt än.
Måste ta en provtur med detta så åker 500meter bort till en vändplan sedan när ja kommit halvvägs hem så smäller de till i bakvagnen och motorn är död. Parerar sladden så gott de går och åker halvt ner i diket och in i en liten bergvägg. Resultatet blev några repor i kofångaren och en buckla i frontplåten. Sen ligga och skruva drivaxlar på vägen å bogsera hem. Bakaxeln blev totalskrot denna gång.
Nog med all denna text. Nu blir de bilder

Så här såg de ut när ja bytte packning och rem. Passade även på att byta kupéfläkten.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/469085_17vgdl.jpg]()
Bytte även ljusen. De till höger hade trasiga fästen + att de andra till vänster satt på reservdelsbilen och var i bättre skick
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/469101_4h83yi.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/469106_35lnu8.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/469107_hd9czx.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/469108_wjdmdh.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/469110_8djiul.jpg]()
Bucklan ner till höger och reporna på kofångaren va de enda som blev när bakaxeln gick. Stör mig på fukten i lamporna. Tips någon?
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/469112_e3ir0a.jpg]()
Den "nya" framskärmen. Satt på 325an så den skärmen blev bucklig när ja rullade med 325an. Dock mycke bättre än den som va.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/469113_p5osuf.jpg]()
Eller hur

![https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/469116_dvrdwj.jpg]()
Nån av de tidigare ägarna hade ju vart och skruvat ner klumpen och satt tebaks den i 1 och en halv bult. detta blir resultatet. De va den enda som var dragen som gjorde hålet och då var den inte rostig

Rost på framvagnsbalken och fäste till krägningshämmaren

![https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/469114_ip3o2l.jpg]()
Men de löses med detta. Ska blästras och pulverlackas svart. Nya bussningar blir de såklart
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/469115_ibo2kr.jpg]()
Vart allt för ida eller inatt

Kommer nog uppdatera ofta när vädret är fint. Har ju inget garage än. Men har iaf ett på g.
SE NU TILL ATT KOMMENTERA. All kritik godtages.
//Persson