3767
Sök

Tickande volvo 850 se

43 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#1
Tja

Min 850 se -95 tickar vet någon vad det kan bero på och hur fixar man det???


Reservdansk
6 271 Inlägg
25 september 2008
#2
Ventillyftarna.

En del provar mineralolja.
Andra byter lyftarna.

Rekommenderar det sistnämnda, dom har en begränsad livslängd.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

43 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#3
Tackar och bockar:D


Reservdansk
6 271 Inlägg
25 september 2008
#4
vsfredde skrev:
Tackar och bockar:D

Du kan ju prova med mineralolja först om du vill, det är ju ingen enorm högprestanda-motor du har ju, kanske får tickandet att tystna nån månad eller längre t.o.m. smile

Det är 20 ventillyftare, och dom kostar ungefär 1600 på Volvo.
Då får du plocka av kamremmen också, om den är sliten kanske du ska byta den med?
Och packboxarna till kamaxlarna.

Lycka till! smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Herr
285 Inlägg
25 september 2008
#5
Slog i Castrol RS i min V70 jag hade, och det blev tyst. (helsynt)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
25 september 2008
#6
STP oiltreatment funkar iaf på audis tickande lyftare kanske funkar fint på 850 me
Senast redigerat av JaggaChafen (25 september 2008)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

43 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#7
TurbOla skrev:
vsfredde skrev:
Tackar och bockar:D

Du kan ju prova med mineralolja först om du vill, det är ju ingen enorm högprestanda-motor du har ju, kanske får tickandet att tystna nån månad eller längre t.o.m. smile

Det är 20 ventillyftare, och dom kostar ungefär 1600 på Volvo.
Då får du plocka av kamremmen också, om den är sliten kanske du ska byta den med?
Och packboxarna till kamaxlarna.

Lycka till! smile

Tack vet jag mer:D


43 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#8
Larzan skrev:
Slog i Castrol RS i min V70 jag hade, och det blev tyst. (helsynt)

Tack big_smile


43 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#9
JaggaChafen skrev:
STP oiltreatment funkar iaf på audis tickande lyftare kanske funkar fint på 850 me

Tack:D


4 824 Inlägg
25 september 2008
#10
TurbOla skrev:
Det är 20 ventillyftare, och dom kostar ungefär 1600 på Volvo.

app app, 850 2,5 se har bara 10 ventiler wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Reservdansk
6 271 Inlägg
25 september 2008
#11
Christian S skrev:
TurbOla skrev:
Det är 20 ventillyftare, och dom kostar ungefär 1600 på Volvo.

app app, 850 2,5 se har bara 10 ventiler wink

SE är ju ett utrustningspaket? wink

GLE, dvs 140hk motorn med DOHC på tändstiftskåpan har bara 10v.
GLT, dvs 170hk motorn med VOLVO 20 VALVE på tändstiftskåpan har 20 ventiler. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Trucker
1 220 Inlägg
25 september 2008
#12
Nån som vet vad det kostar att byta lyftare på en 10 v topp på en 850? min tickar lite på en lyftare när den är kall!

Vissa är bara bättre än andra!

Reservdansk
6 271 Inlägg
25 september 2008
#13
teamvolvoracing skrev:
Nån som vet vad det kostar att byta lyftare på en 10 v topp på en 850? min tickar lite på en lyftare när den är kall!

Äsch, att den tickar på en lyftare när den är kall är nog inte så mycket att oroa sig för. Oljan är tjock och har svårt att rinna in i de små kanalerna i lyftaren.

En 850 som stått länge eller är kall kan ticka lite.

Men om 20 ventillyftare kostar 1600, borde väl hälften av lyftarna kosta hälften? smile
Däremot vet jag inte vad en verkstad tar för att byta dom åt dig.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 824 Inlägg
25 september 2008
#14
TurbOla skrev:
Christian S skrev:
TurbOla skrev:
Det är 20 ventillyftare, och dom kostar ungefär 1600 på Volvo.

app app, 850 2,5 se har bara 10 ventiler wink

SE är ju ett utrustningspaket? wink

GLE, dvs 140hk motorn med DOHC på tändstiftskåpan har bara 10v.
GLT, dvs 170hk motorn med VOLVO 20 VALVE på tändstiftskåpan har 20 ventiler. tongue

ja se är ett utrustningspaket men han har skrivit att han har en 850 se -95 alltså har en 850 2,5 -95 med se paket wink
gle fanns inte 95 utan enbart 93 för sen bytte man till gl 94 och sen 95 så bytte man till s

dom kostar 100:-/st om man inte köper dom i en sats.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
25 september 2008
#15
om den tickar när den e varm, är de för tunn olja eller bara slitna lyftare?

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

43 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
#16
Christian S skrev:
TurbOla skrev:
Christian S skrev:

app app, 850 2,5 se har bara 10 ventiler wink

SE är ju ett utrustningspaket? wink

GLE, dvs 140hk motorn med DOHC på tändstiftskåpan har bara 10v.
GLT, dvs 170hk motorn med VOLVO 20 VALVE på tändstiftskåpan har 20 ventiler. tongue

ja se är ett utrustningspaket men han har skrivit att han har en 850 se -95 alltså har en 850 2,5 -95 med se paket wink
gle fanns inte 95 utan enbart 93 för sen bytte man till gl 94 och sen 95 så bytte man till s

dom kostar 100:-/st om man inte köper dom i en sats.

Ja det är en 144 hk DOHC big_smile


Reservdansk
6 271 Inlägg
26 september 2008
#17
The_Mechanic skrev:
om den tickar när den e varm, är de för tunn olja eller bara slitna lyftare?

Då är nog lyftarna slitna.

Jag har kvar mina gamla lyftare, vi provade pressa ihop dom, och en del har inte återfjädrat än idag... efter fyra månader. De ska inte heller gå att pressa ihop för hand, då är fjädrarna kassa i dom.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 028 Inlägg
24 april 2010
#18
The_Mechanic skrev:
om den tickar när den e varm, är de för tunn olja eller bara slitna lyftare?

bytte du lyftrna å sen blev de bra när den va varm?

Har inget å skriva ännu


Sök