5338
Sök

Skrammel från koppling/växellåda

440 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
Hej!

Försöker kortfatta mig om problemet:

Symtom:

1.) Då bilen är kall efter att ha stått under natten och sedan körs på tomgång kommer ett skrammel/rasslande ljud från koppling/växellåda. Kopplingen är alltså inte nedtryckt när detta ljud kommer. Ljudet försvinner dock när kopplingen väl är nedtryckt. Efter att bilen har gått på tomgång i ca 5 min försvinner ljudet.

2.) När bilen sedan gått 5 min på tomgång och man väl ska köra iväg kommer ljudet tillbaks, fast denna gång då kopplingen är nedtryckt och man ska växla till 1:an- och 2:ans växel, även 3:ans växel. Ljudet blir svagare ju högre växlar som används.

Då jag nyligen köpte bilen (Chrysler Stratus -98 4-cylindrig) gick jag igenom tidigare dokument om reparationer osv. Fick fram att bilen för cirka 1,5 år sedan var inlämnad på verkstad för detta missljud. Verkstaden gick igenom kopplingen men hittade inga fel, endast på fästhakarna på urtrampningslagret som dom då bytte. Efter att detta var reparerat återkom ljudet endast en vecka senare och inga vidare uppgifter finns på om det blev åtgärdat eller ej.

Undrar nu vad detta kan vara? Verkar som om bilen har körts ett antal 1000 mil i detta skick utan att ha gått sönder. Kan det vara lagret, lamellerna eller växellådsolja? Kopplingen slirar ej!

Mvh
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

Sök