2618
Sök

740 tic går ej bra

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
som sagt. köpte en risig gammal 740 tic för jag tänkte göra iordning den å besikta men en sak som stör mig är att motorn startar men dör ganska snart. drog bort soppa slangen och det kom massor med bensin och även kollat tändningen å det funkar bra. sprutade sedan i massa startgas och då fick jag upp den i högra varv och lyckades hålla kvar den ett tag tills jag släppte gasen och då dog den. verkar som om det är dåligt tryck eller liknande. men båda soppa pumparna är utbytta =/ förslag?

-den satt som en fläskläpp-

Entreprenör
1 784 Inlägg
28 september 2008
husmus skrev:
som sagt. köpte en risig gammal 740 tic för jag tänkte göra iordning den å besikta men en sak som stör mig är att motorn startar men dör ganska snart. drog bort soppa slangen och det kom massor med bensin och även kollat tändningen å det funkar bra. sprutade sedan i massa startgas och då fick jag upp den i högra varv och lyckades hålla kvar den ett tag tills jag släppte gasen och då dog den. verkar som om det är dåligt tryck eller liknande. men båda soppa pumparna är utbytta =/ förslag?

har du mätt trycket på BTR:en då...3 bar....

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
28 september 2008
lmm??

2slow

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
har svårt att pröva trycket på BTR:en då jag ej har något verktyg för det. men kanske jag borde pröva byta den bara?

har även dragit ur kabeln till LMM:en och samma sak då. så borde ju inte vara den för systemet går väl i "nödläge" om man kopplar ur kabeln va? lr hur är det med det där

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
28 september 2008
går den lika jävligt utan lmm så är det nog den som felar.. skulle låna en av nån och kolla om det blir skillnad

2slow

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
men har ingen polare som kör 740 tic =/ skulle va as nice om någon kunde ställa upp på att titta förbi mig nån dag med sin 740 tic så man kunde pröva lite. bara jag får igång motorn så ska jag börja renovera kaross/framvagn/bromsar med mera. men vill få igång motorn först för att inte slösa för mycket pengar i onödan så funkar inte motorn som den ska tongue

Entreprenör
1 784 Inlägg
28 september 2008
husmus skrev:
har svårt att pröva trycket på BTR:en då jag ej har något verktyg för det. men kanske jag borde pröva byta den bara?

har även dragit ur kabeln till LMM:en och samma sak då. så borde ju inte vara den för systemet går väl i "nödläge" om man kopplar ur kabeln va? lr hur är det med det där

du kan prova att ta bort returen från BTR:en å sätta en slang till en flaska så att returen går ner i den...kör igång bilen å kolla hur mycket soppa de kommer på 10 sek...
för övrigt har jag en btr ligger ....;-)  dom e dyra nya...
Senast redigerat av mrbuggy (28 september 2008)

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
testade faktiskt idag att ta bort slangen och den va snus torr så jag körde på starten ett tag å kollade sedan i motor utrymmet efter massa soppa men fortfarande snus torrt. kan det vara BTR:en som strular då lr? asså känner igen symtomet då jag väl får igång motorn och varvar upp å sen hör man bara "böööhhh böööhhh bööööh"när man gasar och sen dör den tongue

men vart får jag tag i en billig BTR? eller någon LMM att provmontera?

Entreprenör
1 784 Inlägg
28 september 2008
mrbuggy skrev:
husmus skrev:

du kan prova att ta bort returen från BTR:en å sätta en slang till en flaska så att returen går ner i den...kör igång bilen å kolla hur mycket soppa de kommer på 10 sek...
för övrigt har jag en btr ligger ....;-)  dom e dyra nya...

bilen måste gåå 10 sek..

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
aha.. men det gör den inte så det är lite av ett problem då tongue det vore isf om jag sprutar i sjukt med startgas och gasar fullt i 10 sec tongue ska jag pröva det?

Entreprenör
1 784 Inlägg
28 september 2008
husmus skrev:
aha.. men det gör den inte så det är lite av ett problem då tongue det vore isf om jag sprutar i sjukt med startgas och gasar fullt i 10 sec tongue ska jag pröva det?

tycker jag inte...funderade på om spridarreläet spökar kanske....kolla ett stift om de e blött först...

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
stiften är lite blöta och svarta men ändå ganska nya stift =/
hur ser spridarreläet ut? var sitter det?

Entreprenör
1 784 Inlägg
28 september 2008
husmus skrev:
stiften är lite blöta och svarta men ändå ganska nya stift =/
hur ser spridarreläet ut? var sitter det?

tror de sitter på plåten som expansionskärlet sitter på..kommer inte ihåg riktigt...de e svart å fyrpoliga runda stift.....jäkligt svårt att diagnosticera  sånt där...hade en del problem me min tic förut också..frågan e nog om den surar igen eller går för snålt.. Hmmm....
Senast redigerat av mrbuggy (28 september 2008)

171 Inlägg
28 september 2008
kolla så intercoolern inte spruckit vanligt fel på dom

Volvo 240glt -84
Volvo 240tic -81
Audi a4 2,0t quattro -06

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
okej. men en fundering till, kan man mäta tändspolen på nåt sätt? för tycker nämligen att plasten runt motståndet ser lite bränt ut. har lite funderingar om den kan strula? men sjuka är iofs att motorn går om man startar med startgas. jävla skumt asså

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
är ju endast på låga varv den inte vill gå bra sad

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
bonden_ skrev:
kolla så intercoolern inte spruckit vanligt fel på dom

hur kollar jag tätheten på intercoolern då? startgas?

Entreprenör
1 784 Inlägg
28 september 2008
husmus skrev:
är ju endast på låga varv den inte vill gå bra sad

eftersom stiften verkar fuktiga så får den nog soppa...därför undra jag om den inte sura igen...knepigt de där...intercoolern e ju också ett kapitel...

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
aa man blir lite ställd =/ men är nog inte IC:n heller tror jag. låter inte som ett sådant fel. är nåt jävelskap som strular helt enkelt. om det är startspärr kanske? hur kan man koppla ur det? är carguard installerat i bilen så kanske är nåt sånt? eller?

Entreprenör
1 784 Inlägg
28 september 2008
husmus skrev:
aa man blir lite ställd =/ men är nog inte IC:n heller tror jag. låter inte som ett sådant fel. är nåt jävelskap som strular helt enkelt. om det är startspärr kanske? hur kan man koppla ur det? är carguard installerat i bilen så kanske är nåt sånt? eller?

de e nog inte så troligt...e nog nåt skit me soppan bara...var finns bilen då...på norra eller södra sidan..?

Sök