Oj vad länge sen jag uppdaterade här. Måste skärpa mig.
Elda: Ekonomin har bromsat ett tag men nu har jag struntat i den lite och byggt lite. Så BPU sitter nu på bilen (kommer bilder längre ner i detta inlägg). Vetten råkade jag bara snubbla över och ska förhoppningsvis bort snarast, annars blir det för mycket bilar att pilla med.
Abbe04:Jag fick ju en riktigt bra plats i Enköping, sen sticker ju inte bilen ut så mycket, så den är lätt att missa.

Tack!
Uppdatering:Ingen som läser tråden har missat att inget händer i den. Mest för att det hänt väldigt lite förutom tanka och köra under sommaren. Struntat i att köra race pga ekonomi medmera. Sen kom ett avslutande race i Vås och samtidigt lön för 4dagars arbete, då blir man taggad.

För drygt en vecka sen var det många som skakade på huvuden när telefoner och msn-fönster pep, jag ville ha en ny downpipe byggd och testad innan lördag och jag behövde ha tag på en datakabel samt program till samma tid. Lyckligtvis finns folk som har allt man behöver, och företag som har ännu mer av det man behöver. Kapten Albin ställde upp och lånade ut en kabel så jag kom in i databoxen (vilket givetvis strulade just under racet) medan jag fick hjälp med idéer och bygge av downpipe av Scorpio & Attackhamster. Sen iväg till företag som har vattenskärning och säga hur flänsar ska se ut, och nedan är resultat i bilder.

![https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773774_zgrqwu.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773776_hd39yt.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773777_jdka8d.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773778_gq79fr.jpg]()
Myran lånade ut en standard downpipe så vi visste hur vi skulle bygga innan vi fått min av bilen. Stort tack.

![https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773780_yiwuec.jpg]()
Vi hade ont om tid - allt var varmt.

![https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773781_k1nate.jpg]()
Standard
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773782_nsabw2.jpg]()
Det som inte fick hända, bultar mellan downpipe och katt
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773784_bingvu.jpg]()
Fläns och rör paras med mycket övertalning
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773785_ytmpx3.jpg]()
Där är alla skruvar hela (men turbon är liten...)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773786_vcmxaf.jpg]()
Större skulle inte skada
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773787_l7eqd9.jpg]()
Standardpackningen hade lite små sprickor, tur att man gjort en ny i koppar.

![https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773789_klszjs.jpg]()
Ska man kalla detta elbow då kanske? 3" och första skarv efter dessa 2 krökar.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773790_uzd6p4.jpg]()
Våld löser allt
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773792_m7g5ru.jpg]()
Ser inte så annorlunda ut, numera är det lindat med bandage och värmeplåtar på plats.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773793_qp1mqo.jpg]()
Bultarna som gick av löste Scorpio med att helsvetsa fast katten i downpipens förlängning, samtidigt som han muttrade konstant om att katten inte skulle vara där.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773795_g7phzk.jpg]()
Så blev det skillnad då?
Helt klart!

Bilen drar lite mer, starterna går bättre och när Froborg sen kom in i databoxen (efter jag åkt ur stegen efter att ha tagit start och sen behövt marginellt mer effekt) så testade vi leka med tändningen, ch vad händer?

Istället för att dra riktigt fint mellan 6000 och växling för att sedan tappa massor efter växlingen och jobba slött från 5k-6k så drog den. Bilen drog likadant hela vägen och sa**n vilket skillnad.

Sen kom igår chansen att testa mot en Stagea som är standard på alla punkter, men annars precis likadan i drivlinan. Startern släpper och båda står på samma varv (man hjälper folk som kör samma typ av bil) och jag ser att han reagerar nån millisekund efter mig, men sen fick jag nyttja backspegel för att se honom.

Blev ett antal billängder och jag inser att allt mitt pillande ger resultat.
Samtidigt har databoxen gett mig info om start rpm och hur jag ska köra för låg förbrukning. Tidigare bilar har ecodrive fungerat, dvs upp till fart ganska fort och håll den. Nu ska jag ligga på 2400rpm så mycket det bara går. 200rpm ger en marginell ökning och 2800rpm ger 3ggr så mycket soppaförbrukning.
spridarna nyttjas vid 0.9bar laddtryck, tändning elektroniskt justerad och lite pill till 88% så lite mer kanske finns att plocka.
Så lite har hänt.

Närmast blir det underredsbehandling och sen vinterdäck.
