3170
Sök

Sirmiro - Nissan Stagea - 500hk

Det började att jag ville ha en familjebil - nu byggs bottendelen av motorn för fyra siffror... Får väl se hur mycket jag vill plocka ut på väg till dagis. ;)

Double-Unicorn Rider
315 706 Visningar
Projektet avslutat 19 november 2013
Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
2 augusti 2009
#361
sirmiro skrev:
Jag börjar få en föraning om vad som väntas. Vill man ha mer effekt kommer det komma biverkningar.
Jag fick chansen att se hur väl hastighetsmätaren stämmer gentemot en GPS och vi gav oss ut sent på motorvägen så det var helt tomt på annan trafik. Allt går bra upp till 180 och det skiljer mindre än 1km/h till 140 och ca 5km/h mervisning på mätaren vid 180, men bilen känns inte riktigt rätt under accelerationen. Sen kommer det man aldrig vill se i en bil. En röd lampa på instrumentpanelen. sad
Släpper genast gasen medan jag tittar på lampan som ser ut som en motor med värmestreck över. Motorn är för varm. Tittar på kylvattnet och det håller samma temp som alltid. När farten är nere i 140 slocknar lampan. Fortsätter köra för att få kylning. Testar att med lugn gas ta mig upp till 180 igen och samma lampa. Släpper genast av och kör till den parkering vi stått och pratat på innan, öppnar huven och låter motorn gå på tomgång så den får kylas.

Jag måste ha bort värme från motorrummet. sad Första gången detta händer, och jag tror motorn har gått för snålt. Tidigare har jag haft en pysventil som släppt luft rakt ut, vilket troligen fått motorn att dricka lite mer, men gå kallare. Nu skulle jag vara duktig och har satt den slangen som den ska vara så det blir återcirkulerande.
Att jag sen börjar vara smått sur på växellådan gör mig inte gladare. Att ligga i 160 och ha 4k rpm på mätaren så vill jag bara ligga kvar så och höja fart genom att trycka litelite till på gasen, då får den för sig att göra en kickdown. Men det är standard på denna låda och alla gör så, medan alla förare är sura på det. Sen vet jag inte om det är jag och mina tankar eller om det är bilen, för när jag kommer upp till ca 7k rpm så ska den växla, men det känns som den slirar samtidigt som det låter som wg'n är vidöppen och kämpar  som en galning för att hålla nere trycket. Jag tror detta beror på utsläppet från wg till downpipe, men jag vet inte. Jag vill bygga ny downpipe vilket kommer behövas under resans gång oavsett, men då jag inte har svets (eller har svetsat innan för den delen) och inte har pengar jag tycker jag kan lägga på material får det vänta.
Så allt kommer gå på sparlåga ett tag och det som görs kommer vara det som går utan att det kostar en massa pengar. Skulle ju alltid kunna gå lös under bilen med stålborste och börja med allt inför underredsbehandling. Frågan är om man ska göra det själv eller lämna in det, vad tror ni? Kommer iallafall bli skönt att ta bort dämparna när hjulhusen ska få skydd, blir så mycket lättare och snyggare utan kladd på dem. smile

Murphy's lag. Allting jävlas.

Men det kommer nog att bli bra i slutändan. Du får nog rappa på, har ju snart min räser färdig. wink

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#362
Alex_M:
Jag vill ju ha automatlåda. big_smile Gillar det på något sätt.
Vore kul att få tag på en sprängskiss på lådan och ta reda på hur datastyrninngen till lådan fungerar. Borde vara en sensor för gasspjället som är kopplat till kickdowndelen, och kunde man bara få den att stängas av om man trycker på "power" skulle problemet vara borta. Sen kan man alltid sätta i starkare saker i lådan om man bara vet hur det ser ut (tror jag). roll



Siarnaq:
Jo jag börjar blir riktigt bra kompis med mr Murphy. lol
Det är bara skratta åt det, för inget blir bättre av tårar.

Bara du kommer ner när du känner dig redo. På nåt sätt ska jag nog lyckas köra vettigt. wink


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#363
Elda skrev:
det brukar finnas folk som kan programmera om automatlådor som du vill, tex en "sport" knapp så lådan inte använder lockup utan varvar max konstant smile  själv tycker jag att automat utan att själv kunna växla är helt OK om man slökör eller kör rakt fram men när man ska köra runt på en bana tex så beter sig inte bilen som jag vill och värdefulla sekunder tappas.

Bilen har redan en sån knapp. Men nån del i programvaran verkar köra över den. hmm Den knappen har lägena "Snow-normal-Power".
Köra på bana är ett av de ytters få ställen man verkligen vill ha manuell, men med tanke på att det är en familjekombi så är inte bana prioritet nummer 1. Vill jag leka på bana så blir det att gå ihop med folk och bygga en långloppsbil. Då blir det billigt, roligt och mycket körtid. Hur denna låda skulle vara på bana vet jag inte, men när den står i "power" läget går det ganska bra att leka på småvägar. roll


17 Inlägg
3 augusti 2009
#364
den lilla stackarn som fick följa me dig mitt inatten var ju jag..wink de va rolig resa de där..synd att vi inte fick dom riktiga värdena vi hoppats på utan fick avbryta farten då lampan börja lysa..sad Inge kul om man pajar motorn för att den går för varm trots att tempen låg ju normal på visarn till kylarn..vi får göra ett nytt test nästa gång..tongue

Don´t race if you dont can lose...

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#365
Elda:
Måste vara svårt att komma fram till hur man vill ha lådan. Egentligen vill jag nog bara ha bort kickdown när den ligger över 4000varv på nuvarande växel.
Var sitter datadelen för växellådan? Separat eller i ECU'n? Vore ju skönt att kunna nyttja växlarna mer utan dessa hopp, och det skulle även göra skillnaden mot en manuell mindre då det jag tappar i nöje är just att inte kunna dra på en växel, släppa och bromsa lätt i en kurva och stampa igen - då vill lådan växla ner sen upptäcker den att den hamnar på 6500+rpm och ska växla tillbaka. roll


JHC:
Att den blir varmare än den ska beror troligen på att den fick för lite bränsle. Troligen var bränslet anledningen att den inte ville accelerera lika mycket med full gas som med halv. Det räcker inte till när det finns mycket syre i luften. Kvällen var ju kall och en del fukt i luften så syre fanns ju mängder av. Menmen, nu vet jag att jag måste börja göra allt ordentligt. Och då får det vara till dess att man har pengar igen. big_smile


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
#366
Dåligt med uppdateringar, men kan ju lägga in en skalp till; Mazda RX7 TwinTurbo big_smile Långsam familjekombi. wink

Uppdaterar riktigt när jag orkar, finns lite bilder i mobilen.


225 Inlägg
15 augusti 2009
#367
Haha, roligt, roligt! Skulle jag viljat se big_smile


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
23 augusti 2009
Trådstartare
#368
Ja, jag vet att jag är slö. Jag ska lägga upp bilder. När jag orkar...

Vill nån se kombin finns den på ENA-träffen om ett par timmar, OM jag vaknar. hmm

Idag kom ett stort skutt av inspiration. Jag tog bort allt runt pysventilen och tänkte - gör om, gör mindre fel. Fick bort massa läckor som funnits innan med fel klammor, sen ville bilen bara ladda 0.36. yikes Detta skapade panik då det var mindre än 1h till racestart. Innan har jag skruvat 0.5varv som mest och då haft en peak på max 1.1. Nu när vi panikskruvat och slutligen öppnat 4.5varv nådde vi ca 0.8 och var nöjda. Ingen peak och mycket tryck i arslet.

Tidigare i veckan hade vi lekt med en iphone med mätning 0-100 osv med gps, och fått resultat mellan 7 och 9 sekunder beroende på inställningar. Nu var vi tvungna att testa då det kändes bättre. Någonstans mellan 4 & 5sekunder. yikes yikes yikes Enligt detta system ska jag göra en mitten 12a. (Vilket jag inte tror på men önskar att det är sant.) Visst, dessa siffror är inte exakta - men den referens man kan göra är mot de tidigare mätningarna, så bilen blev ca 3sekunder snabbare efter investeringar på 30kr.

Igår orkade bilen inte få ut baken på blött underlag, nu ville det överstyra (men inte snurra ordentligt) på torrt. Framsteg! big_smile


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
#369
Borde nästan vara olagligt med så lite bilder i en tråd. Så nu får jag bättra mig.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/746861_ta5k31.jpg

Skrik i remmar, så bara plocka delar och spänna.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/746862_7pckp2.jpg


Genomgång av bromsar
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/746863_89wmjl.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/746864_cgao0o.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/746865_weq5n9.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/746872_e5s1jx.jpg

Lite bättre än innan, trots tråkiga fälgar
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/746874_x3j1ai.jpg

En bild hur det såg ut innan kan ju underlätta
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/746879_ambg76.jpg


Skitig bil efter lekstuga på grusparkering. Jag har en film där mest bara lysen syns, vill ni som läser så lägger jag upp den, men jag tvivlar att det är något att se.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/746885_o7ehy2.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/746892_009nnm.jpg


Men efter att ha snabbtvättat bilen samma kväll och några dagar passerat kom idén att rulla till ENA-träffen. Väl i Enköping blev det paniktvätt, men det är ju inte vad jag klassar som utställningsskick på en lack från -96. Trots det måste jag säga mig ha fått den bästa platsen på mässan, döm själva. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/746900_g4naxm.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/746912_wq8i34.jpg


Sen kom chocken! Prisutdelningen tittar man alltid på och applåderar artigt, sen kom punkten "Årets Raritet". Något jag förknippar med bilar i perfekt skick och någon entusiast lagt sin själ i. Sen börjar de tala om att det finns ett lågt antal bilar i landet och innan jag fattat vad som hände blev jag framropad och fick ta emot en tvätthink. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/746915_64i60a.jpg


Saker jag verkligen uppskattar och behövde. big_smile Enligt mig mycket bättre än att få en mässingskupol. Visst utgör de fina minnen, men detta kan jag nyttja för att få bilen fin och verkligen vårda den som tog priset. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/746925_ao013n.jpg

Lite bättre med bilder. Nu får jag skärpa mig och göra mer och fotografera allt. Inom närmaste tiden behöver jag underredsbehandla bilen, och jag gör det troligen själv. Något medel/märke som är att rekommendera över andra? Sen börjar det rycka i öronen att bygga baslåda bak så det fyller ut i filmerna.  Känns fel att inte få trycket i ryggen när det händer saker. wink


3 390 Inlägg
24 augusti 2009
#370
Grattis smile Ett pris är alltid ett pris...

(ps. tyckte mig se en Stagea och en svart skyline förra lördagen i USÖ rondellen med lagom grepp runt midnatt smile

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
24 augusti 2009
Trådstartare
#371
WeDo skrev:
Grattis smile Ett pris är alltid ett pris...

(ps. tyckte mig se en Stagea och en svart skyline förra lördagen i USÖ rondellen med lagom grepp runt midnatt smile

Tackar. big_smile

Lagom grepp kan jag inte hålla med om, jag hade allt för mycket grepp bak roll
Men tidsramen stämmer bra, vi skulle lämna skylinen och åka till krogen, och då räcker det med en förare. big_smile


225 Inlägg
24 augusti 2009
#372
Schysst pris! big_smile


3 Inlägg
7 september 2009
#373
Tänkte bara tipsa om vad den röda lampan är så är det antagligen att katten blir för varm sen varför den tänds e en annan fråga.


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
11 september 2009
Trådstartare
#374
Länge sen jag skrev något här. Mestadels är det för att det inte händer något med bilen.
Jag tankar och kör relativt lugnt (min definition av lugnt). Sluka bränsle vet bilen hur den ska göra, men att den drar 2liter vid ren stadskörning med en del hårda accelerationer är inget jag kan klaga på, den största orsaken är högerfoten. smile
Det jag kommer göra inom en mycket snar framtid är vinterpreparering. Underredsbehandling är ett måste, sen titta över hjulhusen om man kan sätta något som snön släpper från lättare än att packa den in i karossdelarna. Sen ska man hitta vettiga dubbdäck till en billig peng. Och nämn inte dubbfritt, jag vill ha stopp på bilen... wink

Trim diskuteras mycket, men det finns ingen ekonomi till det för tillfället. Men även utan ekonomi kan man ju ta fram vad som önskas. Det jag lyckas komma fram till är att prio1 när det finns pengar över blir att beställa datakabel så jag kan få upp massa mätare på skärmen. Sen en bredbandslambda med dataloggning. Sprut velar jag lite i tanken, men tror jag vet vad jag vill ha. Downpipe ska byggas när tid/ork finns, så den blir som jag önskar. smile En torquesplitter kommer också monteras, men när visar sig. smile Växellådan ska plockas ner vid tillfälle, bara för att se vilken kondition allt är i. En hastighetsspärrsborttagare kommer monteras då jag blir mer och mer säker på att drivlinan med databox är från r34, där speedsensor2 används till mycket (så jag har satt ihop kabeln, åker sällan över 180 i stadstrafik). Ståltoppackning blir ett krav att montera och då kommer även kondition av kolvar och stakar gås igenom, och beroende på ekonomi kanske de byts till saker som håller mer. Innan allt i motorn är klart att det kommer hålla kommer jag hålla ner tryck och effektuttag. Ska se till att bänka bilen så snart en riktig lambda finns i, så man vet var man startar. smile


daNNe_maN:
Tack. big_smile

Jonix:
Det visste jag inte att det fanns varningssensorer för, men när du säger det är det inte helt otroligt. Att ladda dubbelt så mycket som standard måste ge mer värme i turbon, och samma sugrör ska frakta bort värmen, sen värmer katten det mer så det kan nog ha varit ganska tokvarmt där. Det kan även förklara att inget annat värde var onormalt samt att det släppte när jag lättade på gasen.
Tusen tack för tipset. big_smile



Avslutningsvis inser jag att man ska lämna fotografering till folk som har mer rutin och bättre utrustning än  mobiltelefonen. En bild från ENA-träffen. Fler bilder finns på http://www.enabilfoto.se
http://www.enabilfoto.se/content/02_evenemang/ena_traffen_2009/DSC_5994_fix.jpg


Bmwbyggare
225 Inlägg
29 september 2009
#375
thats my hometown, jag måste ha sett den där när du va i enköping, snyggt bygge btw!


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#376
Oj vad länge sen jag uppdaterade här. Måste skärpa mig. smile

Elda:
Ekonomin har bromsat ett tag men nu har jag struntat i den lite och byggt lite. Så BPU sitter nu på bilen (kommer bilder längre ner i detta inlägg). Vetten råkade jag bara snubbla över och ska förhoppningsvis bort snarast, annars blir det för mycket bilar att pilla med. big_smile

Abbe04:
Jag fick ju en riktigt bra plats i Enköping, sen sticker ju inte bilen ut så mycket, så den är lätt att missa. wink Tack! big_smile


Uppdatering:

Ingen som läser tråden har missat att inget händer i den. Mest för att det hänt väldigt lite förutom tanka och köra under sommaren. Struntat i att köra race pga ekonomi medmera. Sen kom ett avslutande race i Vås och  samtidigt lön för 4dagars arbete, då blir man taggad. big_smile
För drygt en vecka sen var det många som skakade på huvuden när telefoner och msn-fönster pep, jag ville ha en ny downpipe byggd och testad innan lördag och jag behövde ha tag på en datakabel samt program till samma tid. Lyckligtvis finns folk som har allt man behöver, och företag som har ännu mer av det man behöver. Kapten Albin ställde upp och lånade ut en kabel så jag kom in i databoxen (vilket givetvis strulade just under racet) medan jag fick hjälp med idéer och bygge av downpipe av Scorpio & Attackhamster. Sen iväg till företag som har vattenskärning och säga hur flänsar ska se ut, och nedan är resultat i bilder. big_smile




https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773774_zgrqwu.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773776_hd39yt.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773777_jdka8d.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773778_gq79fr.jpg

Myran lånade ut en standard downpipe så vi visste hur vi skulle bygga innan vi fått min av bilen. Stort tack. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773780_yiwuec.jpg


Vi hade ont om tid - allt var varmt. wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773781_k1nate.jpg

Standard
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773782_nsabw2.jpg


Det som inte fick hända, bultar mellan downpipe och katt
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773784_bingvu.jpg


Fläns och rör paras med mycket övertalning
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773785_ytmpx3.jpg


Där är alla skruvar hela (men turbon är liten...)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773786_vcmxaf.jpg


Större skulle inte skada
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773787_l7eqd9.jpg


Standardpackningen hade lite små sprickor, tur att man gjort en ny i koppar. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773789_klszjs.jpg


Ska man kalla detta elbow då kanske? 3" och första skarv efter dessa 2 krökar.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773790_uzd6p4.jpg


Våld löser allt
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773792_m7g5ru.jpg


Ser inte så annorlunda ut, numera är det lindat med bandage och värmeplåtar på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773793_qp1mqo.jpg


Bultarna som gick av löste Scorpio med att helsvetsa fast katten i downpipens förlängning, samtidigt som han muttrade konstant om att katten inte skulle vara där.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/88647/773795_g7phzk.jpg


Så blev det skillnad då?
Helt klart! big_smile big_smile big_smile
Bilen drar lite mer, starterna går bättre och när Froborg sen kom in i databoxen (efter jag åkt ur stegen efter att ha tagit start och sen behövt marginellt mer effekt) så testade vi leka med tändningen, ch vad händer? yikes Istället för att dra riktigt fint mellan 6000 och växling för att sedan tappa massor efter växlingen och jobba slött från 5k-6k så drog den. Bilen drog likadant hela vägen och sa**n vilket skillnad. big_smile
Sen kom igår chansen att testa mot en Stagea som är standard på alla punkter, men annars precis likadan i drivlinan. Startern släpper och båda står på samma varv (man hjälper folk som kör samma typ av bil) och jag ser att han reagerar nån millisekund efter mig, men sen fick jag nyttja backspegel för att se honom. big_smile Blev ett antal billängder och jag inser att allt mitt pillande ger resultat.
Samtidigt har databoxen gett mig info om start rpm och hur jag ska köra för låg förbrukning. Tidigare bilar har ecodrive fungerat, dvs upp till fart ganska fort och håll den. Nu ska jag ligga på 2400rpm så mycket det bara går. 200rpm ger en marginell ökning och 2800rpm ger 3ggr så mycket soppaförbrukning. yikes
spridarna nyttjas vid 0.9bar laddtryck, tändning elektroniskt justerad och lite pill till 88% så lite mer kanske finns att plocka.

Så lite har hänt. big_smile
Närmast blir det underredsbehandling och sen vinterdäck. big_smile


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#377
Granskade just när jag köpte bilen, exakt 1år sedan idag. big_smile big_smile big_smile


Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#378
JÄVLA IDIOTJÄVLAR!!!!
ATT FOLK INTE KAN HÅLLA REDA PÅ MITT OCH DITT!

Kom ut till garaget, skulle till ICA och upptäcker bilen uppbruten. Skärmen borta, stereon sönderbruten (sa ju att ingen får med den), ramen runt stereon sönderbruten, turbotimer bortsliten, mobilt bredband borta medmera.

Nu har jag inte sett bilen i ljus, men jag gråter blod om det är mer. sad


4 767 Inlägg
29 september 2009
#379
Fan vad surt sad sad

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

dARKiE
5 031 Inlägg

Sök