4843
Sök

ABS pajj- Besikta

537 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
Hej!

ABS-givaren höger fram är sönder. En ny kostar 2400kr, vilket jag inte känner att betala för en bil jag nyss köpt för 10.000kr. Visst är det bra att ha, men inte lika bra för kontokortet om man pluggar.

Men iaf, hur ska jag göra för att få den genom besiktning?

Det jag hade tänkt var väl:
Ta bort lampan ut panelen.
Ta bort alla givarna vid däcken och täcka hålen och hål från fästen i hjulhusen.

Och det där med att bilprovningen lyser med en lampa i panelen för att kolla om det finns en lampa eller ej så går det ej. Dels är panelen för mörk och man ser inte symbolen.

Så ska jag chansa på att det igenom? Alltså ta bort allt som har med ABS att göra för att dem inte ska bli misstänksamma.

//Markus

Entreprenör
1 784 Inlägg
30 september 2008
markuse90 skrev:
Hej!

ABS-givaren höger fram är sönder. En ny kostar 2400kr, vilket jag inte känner att betala för en bil jag nyss köpt för 10.000kr. Visst är det bra att ha, men inte lika bra för kontokortet om man pluggar.

Men iaf, hur ska jag göra för att få den genom besiktning?

Det jag hade tänkt var väl:
Ta bort lampan ut panelen.
Ta bort alla givarna vid däcken och täcka hålen och hål från fästen i hjulhusen.

Och det där med att bilprovningen lyser med en lampa i panelen för att kolla om det finns en lampa eller ej så går det ej. Dels är panelen för mörk och man ser inte symbolen.

Så ska jag chansa på att det igenom? Alltså ta bort allt som har med ABS att göra för att dem inte ska bli misstänksamma.

//Markus

alltså... de me att ta bort lampan faller av sig självt...den ska lysa när du vrider på tändningen för att slockna när motorn startat...kolla min tråd me ombes.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=103979
Senast redigerat av mrbuggy (30 september 2008)

537 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
Men jag tänkte att om man just tar bort alla givarna så dem inte ser det. Då kan dem ju inte veta om den har aBS eller ej. Min bil är från 1992 och först 1993 blev det standard.

Entreprenör
1 784 Inlägg
30 september 2008
markuse90 skrev:
Men jag tänkte att om man just tar bort alla givarna så dem inte ser det. Då kan dem ju inte veta om den har aBS eller ej. Min bil är från 1992 och först 1993 blev det standard.

i många fall testar dom inte ens om den funkar. själva abs:en..rent praktiskt...bara om lampan lyser eller ej..därför koppla jag min på oljelampan ..så får dom som dom vill...(lampan funkar) tror faktiskt inte dom får prova ABS:en för att den låser nästan å kan kanske hända något...Jag åkte med när han provade på bes. å han provade inte ABS:en..men lampan kolla han...å sen e de så att om bilen e typbesiktad me ABS..så måste den sitta där...å lampan fungera..plockar du bort givarna så syns de ju genast å då vete fan va som händer...regbesiktning antagligen...

orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
30 september 2008
men ta och koppla laddlampan på abs lampan för då lysser den när du vrider på tändningen slocknar när den startar fubnkar skit fint annars;-)

hellre pallbocks kung än trailer queen

Entreprenör
1 784 Inlägg
30 september 2008
mr_harry skrev:
men ta och koppla laddlampan på abs lampan för då lysser den när du vrider på tändningen slocknar när den startar fubnkar skit fint annars;-)

samma funktion som oljelampan.... ;-)

1 489 Inlägg
30 september 2008
Har samma problem på min Nissan, funderar på om man sätter en kabel med strömbrytare till lampan? Och när han vrider på tändningen så startar man den så den lyser för att den släcka den när bilen startat. Har hört att folk kommit igenom på det smile

Testar dom ABS ute i bromshallen? Osäker, längesen jag bessade big_smile..

• Även den starka måste ta i när han skiter

537 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
Får väl bli att koppla den på nån annan lampa dårå, men hur gör jag det enklast och bäst?

Men ser dem inte om ABS´n inte funkar i bromstestet?

Entreprenör
1 784 Inlägg
30 september 2008
MarcusL skrev:
Har samma problem på min Nissan, funderar på om man sätter en kabel med strömbrytare till lampan? Och när han vrider på tändningen så startar man den så den lyser för att den släcka den när bilen startat. Har hört att folk kommit igenom på det smile

lääääs....

Entreprenör
1 784 Inlägg
30 september 2008
markuse90 skrev:
Får väl bli att koppla den på nån annan lampa dårå, men hur gör jag det enklast och bäst?

Men ser dem inte om ABS´n inte funkar i bromstestet?

läser inte du heller de ja skriver...

1 489 Inlägg
30 september 2008
mrbuggy skrev:
MarcusL skrev:

lääääs....

Gjorde det först, missade vad du skrev *doh*

Men då får det bli tattarknep på den sålänge smile

• Även den starka måste ta i när han skiter

Entreprenör
1 784 Inlägg
30 september 2008
MarcusL skrev:
mrbuggy skrev:
MarcusL skrev:

lääääs....

Gjorde det först, missade vad du skrev *doh*

Men då får det bli tattarknep på den sålänge smile

tycker jag.....!  funka för mej så...

1 241 Inlägg
30 september 2008
Inte fan kan de testa abs:n, visst kunde de göra det om de hade en halkbana. Men så är nu inte fallet, och tror inte att gemene man skulle gilla att besiktningsmannen pallnitade på torr asfalt för att kontrollera abs:ns funktion.

Gör som de ovan skrivit, koppla oljelampan på abslampan, så ser det iaf ut som om det fungerar. Då är farbror besiktningsman nöjd.

Entreprenör
1 784 Inlägg
30 september 2008
master_lars skrev:
Inte fan kan de testa abs:n, visst kunde de göra det om de hade en halkbana. Men så är nu inte fallet, och tror inte att gemene man skulle gilla att besiktningsmannen pallnitade på torr asfalt för att kontrollera abs:ns funktion.

Gör som de ovan skrivit, koppla oljelampan på abslampan, så ser det iaf ut som om det fungerar. Då är farbror besiktningsman nöjd.

YES.... för att prova den krävs ju en fyrhjulsbänk så alla hjulen snurrar...

537 Inlägg
30 september 2008
Trådstartare
Skönt, bara att jobba på och få den besiktad innan snön kommer då, för då har dem ju en liten halkbana.

För att koppla ABS-lampan på oljetrycket, hur gör jag det enklast? Dra sladdar på nåt vis? Någon som har bild?

Entreprenör
1 784 Inlägg
30 september 2008
markuse90 skrev:
Skönt, bara att jobba på och få den besiktad innan snön kommer då, för då har dem ju en liten halkbana.

För att koppla ABS-lampan på oljetrycket, hur gör jag det enklast? Dra sladdar på nåt vis? Någon som har bild?

nu e vi inne på lekisavdelningen...du har två lampor....emellan dom ska de kopplas sladdar..å sen får inte lampan komma i kontakt med ABS..strömmen...på min 740 klippte ja bort kretskortet till ABS..lampan å lödde dit två sladdar ifrån oljelampan istället..e du me.??

9 108 Inlägg
30 september 2008
Ta lös mätarhuset och se till så att pluskabeln till ABS-lampan istället kopplas ihop med den till oljelampan, ta hur som helst lös mätarhuset i första hand så får du lite humm om hur det ser ut.

Entreprenör
1 784 Inlägg
30 september 2008
MilleN skrev:
Ta lös mätarhuset och se till så att pluskabeln till ABS-lampan istället kopplas ihop med den till oljelampan, ta hur som helst lös mätarhuset i första hand så får du lite humm om hur det ser ut.

rättning där..ABS..kabeln ska inte vara med alls.de e ju de som e själva grejen.. finns redan en abs lampa...klipp den eller kretskort så den inte kan påverka nåt..å sen kopplar du ur abs:en vid pumpen annars kan den börja spöka ..

9 108 Inlägg
30 september 2008
mrbuggy skrev:
MilleN skrev:

rättning där..ABS..kabeln ska inte vara med alls.de e ju de som e själva grejen.. finns redan en abs lampa...klipp den eller kretskort så den inte kan påverka nåt..å sen kopplar du ur abs:en vid pumpen annars kan den börja spöka ..

Nej det jag skrev/menade är att den kabeln skulle gå till oljelampan istället för till "där strömmen kommer ifrån", vi tänker på samma sätt.

Entreprenör
1 784 Inlägg
30 september 2008
MilleN skrev:
mrbuggy skrev:
MilleN skrev:

Nej det jag skrev/menade är att den kabeln skulle gå till oljelampan istället för till "där strömmen kommer ifrån", vi tänker på samma sätt.

ja undrar de...kabeln till abs lampan ska klippas bort  eller gömmas...inte kopplas nånstans (istället för)

de e BARA kablar ifrån oljelampan som ska kopplas...inget annat....

Sök