Passat TDI -99 generatorfel?

falloutboy
3 oktober 2008 · 1 723 Inlägg

Har lånat svärfars Passat och batterilampan tänds för ett kort ögonblick och släcks direkt samtidigt som det står "alternator workshop". Detta kan hända flera gånger på raken (som tidigare då jag lånat den) men nu körde jag 120 mil och batterilampan tändes en gång bara för att slockna igen samtidigt med felmeddelandet "alternator workshop".

Är det bara glapp nånstans? Generatorn är kontrollerad och laddar som den ska.

(kanske va fel forum?)

itouch
3 oktober 2008 · 1 488 Inlägg

Låter ju mer som glapp som du säger. Sånna fel kan vara väldigt svåra att hitta.

astra2
3 oktober 2008 · 143 Inlägg

Hej!   Kan hända att kolen är slitna så att de ibland inte ger bra kontakt mot släpringarna.

falloutboy
3 oktober 2008 · 1 723 Inlägg

ja jag tror på nåt glapp nånstans. batteriet är även bytt för nån dag sen.

om kolen är slitna så borde väl laddningen vara dålig? för vad jag förstod nu så laddar den som den ska.

Drönirettab
3 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Kolen behöver ju inte vara helt nedslitna, de kan kärva också. Då tappar de kontakten ibland. Det skadar inte heller att se över kablarna vid generatorn. smile

Loefgren Trucker
3 oktober 2008 · 70 Inlägg

finns det ingen regulator som kan jävlas oxå?

Startmotorpunktse Följ strömmen..
6 oktober 2008 · 233 Inlägg

Om det inte är en glappkontakt i någon kabel brukar felet oftast ligga i laddningsregulatorn (som sitter monterad på generatorn). Kolen sitter också ihop med regulatorn, så det kan vara en god idé och montera bort den för att kolla om kolen är slut eller kärvar som Drönirettab nämnde tidigare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang