Två saker med min förra Audi kunde slutat i fullständig katastrof.
Skulle byta bromsbelägg fram för slitagevarnaren började lysa. Monterade loss oket och flyttade fram det för att få loss beläggen, till min förvåning flyttade sig bromsskivan också. Den hade totalt rostat sönder och separerat, själva bromsytan på skivan snurrade runt och fästet som sitter bakom hjulet satt där det skulle.
Det hade räckt med en kraftig inbromsning för att det hade skett under färd, med totalhaveri av framvagnen som följd eller tvärlåsning på vänster sida.
Hade besiktning 13.30 och åkte in i god tid, gamla Audin behövde stå stilla någon timme för att inte tomgångsvarvet skulle vara förhöjt. Nåväl, tomgången bra när det var min tur, körde in till bromskontrollen och besiktningsmannen runt 30år började testet. Bromsmätning fram gick bra, bak gick mätarna upp, sen *poff*, pedalen i botten och noll broms, på alla fyra hjul.
- Du, något har hänt, du har inga bromsar alls?
Provkörningen var det inte tal om såklart, utan direkt till bes.hall. Där visade sig att bromsslang till höger framhjul gått och samtliga bromsar slutade verka??? Alla i besiktingshallen var nu intresserade av min bil...
Det var den kortaste besiktning jag vart med om, självklart "Spanska flaggan" och jag fick inte ens köra ut bilen 30m till parkering utanför.
En verkstad låg i direkt anslutning till besiktningen och de fixade bromsarna morgonen efter, strax efter lunch var bilen godkänd igen.

Samma sak där, en kraftig inbromsning och det hade varit katastrof.