Är de verkligen olagligt å tona framrutorna ?

FLindgren
6 november 2008 · 5 089 Inlägg

tycker ni som har tonade rutor fram att ni ser mycket ut igenom dom på kvällarna?

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
weian Concordia res parvae crescent
6 november 2008 · 924 Inlägg

bad min mamma (som är polis) att kolla upp de mä en kollega (trafikpolis) å han sa att dom godkänner den ljusaste toningen. men de e inte alla poliser som godkänner de.

men även om dom "godkänner" de så gör inte besiktningen de.
plus så gör inte VV de heller.

så: NEJ!!!

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se
Volvo V40 T4 "SilverPilen" (2003)
breesladd SKÅNING
6 november 2008 · 1 215 Inlägg

och om man har tonat rutorna och olyckan är framme är det nog lättare att åka på det än annars, och ja det vill jag också veta hur mycke dom ser på kvällarna när dom kör även i stan, satt film på rutorna på en bil jag köpte men jag såg då jävlar inget eller jävligt dåligt i stan så den rev ja veck illa kvickt, sen så tycker jag att det är fult också men smacken är ju som .....

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Seth
6 november 2008 · 3 354 Inlägg

man måste be moderatorerna göra en faktatråd om toning på framrutan som beskriver hur lagen betyder.

FAKTA: Det är olagligt att tona framrutorna med film eller färg.
Det ska vara minst 75% ljusgenomsläåå på framrutan o 70% på andra rutor i förarens siktfält.
% satsen är till för att man inte ska få för sig att stoppa i t.ex mörka plexiglasrutor som har "toningen" eller färgningen i sig. som gör att man sliper undan "tonings" förbudet

Senast redigerat av Seth (6 november 2008)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Janneutanb
6 november 2008 · 7 271 Inlägg

Enkelt sagt, dom får inte vara mörkare än vad dom är ifrån fabriken.
Spelar ingen roll om du tonar, sprayar eller skiter på dom för den delen det är fortfarande inte lagligt.

Du kan klara besiktningen, du kan klara av vissa poliser men DET ÄR FORTFARANDE INTE LAGLIGT OCH DU KAN ÅKA DIT.

Skalman
6 november 2008 · 508 Inlägg

Jag förstår inte dom som har eller tänker tanken att tona framrutorna ?
Vist att ni tycker att det är snyggt för jag tonade mina bakrutor när jag köpte min Golf och kan bara säga att det blev snyggt men framrutorna , Whay ? Kommer inte funktion före snygghet ?

Anledningen till att man ej får eller ska göra är för att andra förare ska veta vad du har för uppsikt i trafiken , säg att du kommer till en korsning och det är ljust ute för det går ju inte att köra med toning på kvällen på framrutorna på sidan(ännu en anledning) och du ska svänga in i en korsning hur ska då andra trafikanter se att du har uppmärksammat dom och kommer att stanna ? Så just därför är det ej att rekomendera att ha toning på framrutorna .

Så därför är det olagligt att ha toning på framrutorna .

vullen Mr White
6 november 2008 · 1 072 Inlägg

Prova å tona så får du se va polisen säjer..Räkna me en bot oxå.

Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Germax
7 november 2008 · 12 086 Inlägg

Volvo glidaren skrev:
Jag förstår inte dom som har eller tänker tanken att tona framrutorna ?
Vist att ni tycker att det är snyggt för jag tonade mina bakrutor när jag köpte min Golf och kan bara säga att det blev snyggt men framrutorna , Whay ? Kommer inte funktion före snygghet ?

Anledningen till att man ej får eller ska göra är för att andra förare ska veta vad du har för uppsikt i trafiken , säg att du kommer till en korsning och det är ljust ute för det går ju inte att köra med toning på kvällen på framrutorna på sidan(ännu en anledning) och du ska svänga in i en korsning hur ska då andra trafikanter se att du har uppmärksammat dom och kommer att stanna ? Så just därför är det ej att rekomendera att ha toning på framrutorna .

Så därför är det olagligt att ha toning på framrutorna .

Ok.. så de är snyggt att tona bakrutorna.. men de är inte snyggt att tona framrutorna?
De är vettigt..

niclas_swe bitter besserwisser
7 november 2008 · 644 Inlägg

Nej det är inte olagligt att utföra HANDLINGEN, att tona rutorna, dock är det olagligt att BRUKA fordonet med tonade rutor..

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang