Ford Puma - Time Attack

timnordlof
13 oktober 2008 · 798 Inlägg

Behöver jag säga att den ska vara vit? (Om sanningen ska fram så har jag faktiskt börjat fundera på lite andra snygga kulörer...)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/501876_w4cand.jpg
PhotoShoppad framtidsvision.

Bilen är alltså det kvinnligaste jag kunde hitta: En liten lila Ford Puma! Något utav det mest ovanliga inom svensk bilhobby när det gäller tuning/banåka. Jag köpte mig en lite rostig, bulig, repig och Puma för lite pengar:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/26448/487641_dvkogw.jpg
Utgångsobjektet.

Kopplingen var helt kass, men det gjorde ju inte så mycket eftersom en ändå skulle bytas. Jag körde några veckor och ställde sedan in den i verkstaden och började riva.

Tanken är att denna ska "förvandlas" till ett riktigt litet, brett och lätt banmonster. Receptet (mina fantasier) är något i stil med följande:
- Starkare och något större motor
- S1600-kit (rally widebody i kolfiber)
- Diffad växellåda
- Modifierad hjulupphängning
- Rensad inredning med bakflyttad stol, ratt osv. á la DTM.
- Fullbur
- R-däck, rejäla fjäderben, stora bromsar och lätta fälgar
- Massa kolfiber, plast och lätta grejer... smile


Målsättningar:
Huvudmålet är snabbare än Mazdan runt bana. Jag ska göra allt för att komma ner under 900 kilo med full tank och förare. Dessutom vore det ju rätt coolt att ha bättre vikt/effekt-förhållande än Porsche 997 Carrera. För att klara det behöver motorn i Puman leverera ca 200hk (med 900kg tjänstevikt) och det borde inte vara några som helst problem med rätt utgångsmotor. Dessutom lär ju en sån liten lätt bil blir sanslöst rolig på bana! Den som lever får se...

Senast redigerat av timnordlof (17 oktober 2012)

Darkie dARKiE
13 oktober 2008 · 5 031 Inlägg

låter spännade,
Du har nu en trogen läsare, älskar din rx7;a så denna lär ju inte bli sämre big_smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Hedberg1
13 oktober 2008 · 36 Inlägg

Kommer bli Grymt:D lycka till!!!

terazzi
13 oktober 2008 ·

Ursäkta jag frågar men hur rik är du?
Gillade din RX7 som fan smile

timnordlof
13 oktober 2008 · 798 Inlägg

terazzi skrev:
Ursäkta jag frågar men hur rik är du?
Gillade din RX7 som fan smile

Vem har sagt att jag har pengarna till detta? Hade jag det så skulle den redan vara klar. smile Som de flesta andra sparar man och bygger under vintern.

Kul att folk ändå är positiva, sånt är ju alltid kul. Mazdan kommer alltid vara snyggast men det är ändå något speciellt med överbrutala småbilar. Jag tror det kan bli coolt... smile



EDIT: Vill också påminna om att RX-7:an finns kvar i min ägo! Den gör jag mig inte av med först än tidigast när Puman börjar bli klar. Kom och kika närmare på Mazdan på Street Cars Fest 1-2 nov i Kista-mässan.

Senast redigerat av timnordlof (13 oktober 2008)

Erick
13 oktober 2008 · 4 767 Inlägg

Vilken helomvändning, rx7 till puma!

Men lär nog bli ett häftigt bygge till slut, mer utmaning om inte annat, eftersom utgångsobjektet är långt ifrån lika häftigt som en rx7 är orginal så att säga big_smile

Lycka till smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
timnordlof
13 oktober 2008 · 798 Inlägg

Erick skrev:
Vilken helomvändning, rx7 till puma!

Men lär nog bli ett häftigt bygge till slut, mer utmaning om inte annat, eftersom utgångsobjektet är långt ifrån lika häftigt som en rx7 är orginal så att säga big_smile

Lycka till smile

Mvh
Erick

Äntligen någon som förstår grejen! smile

Detta är verkligen något helt annat än jag gjort innan, dessutom en större utmaning. Som sagt, jag ska försöka behålla sjuan länge till också om ekonomin tillåter det. smile

Senast redigerat av timnordlof (13 oktober 2008)

Lifeabuser
13 oktober 2008 · 427 Inlägg

Låter galet ballt Tim! Kommer följas!

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!
terazzi
13 oktober 2008 ·

timnordlof skrev:

terazzi skrev:
Ursäkta jag frågar men hur rik är du?
Gillade din RX7 som fan smile

Vem har sagt att jag har pengarna till detta? Hade jag det så skulle den redan vara klar. smile Som de flesta andra sparar man och bygger under vintern.

Kul att folk ändå är positiva, sånt är ju alltid kul. Mazdan kommer alltid vara snyggast men det är ändå något speciellt med överbrutala småbilar. Jag tror det kan bli coolt... smile



EDIT: Vill också påminna om att RX-7:an finns kvar i min ägo! Den gör jag mig inte av med först än tidigast när Puman börjar bli klar. Kom och kika närmare på Mazdan på Street Cars Fest 1-2 nov i Kista-mässan.

Menade inte låta brysk eller så, men bra du förstod det smile
JA jo denna lär ju säkert bli något helt insane wink

Du verkar ha askunnigt folk som backar upp dig med smile
Måste kännas sjukt bra?

sir_daniel www.kudoz.se
14 oktober 2008 · 3 802 Inlägg

i med en cossie motor o drivlina smile

Izual
14 oktober 2008 · 4 571 Inlägg

Det här kommer bli spännande

Haxxel JDM
14 oktober 2008 · 593 Inlägg

Haha, gå från det mest udda och osportiga till den mest brutala räcern... AWESOME! lol

Men ska den besiktigas och vara väglaglig eller ska den åka trailer till banorna? Om det ska vara DTM-stil, ska det väll bara vara en stol va?

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
Marlboroman
14 oktober 2008 · 8 229 Inlägg

Stilpoäng för udda utgångsobjekt, men den kan bli riktigt frän när den är klar!

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
KoSoVaR Avstängd
14 oktober 2008 · 399 Inlägg

det här kommer att bli såå kul o följa jag ska premnumereara big_smile

[img]http://www.garaget.org/images/small_logo.gif[/img]
ts85
14 oktober 2008 · 729 Inlägg

Haha, du har verkligen hittat det kvinligaste som finns i bilväg! big_smile Detta låter väldigt intressant, kommer att följas!

timnordlof
14 oktober 2008 · 798 Inlägg

Haha, coolt med sån back-up och respons här! Nu blir jag taggad, kommer att börja riva bilen inom ett par veckor istället för att vänta till vintern. Hämtar karossdelar i kevlar på tisdag och nya växellådan/kopplingen nån dag efter det. smile

Det blir troligtvis bara en stol och den kommer reggas som ombyggt fordon. Eventuellt slänger jag i en extra stol när jag får pengar bara för att kunna bjuda på lite åkturer. wink Ganska ballt att åka runt i en fullt racepreppad bil på gatan tänkte jag. Framför allt är det nödvändigt om man ska få köra på "allmänna" banträffar med t.ex. Bilsport osv...

Senast redigerat av timnordlof (14 oktober 2008)

Seth
14 oktober 2008 · 3 354 Inlägg

kommer att bli grymt at se bygget när det e klart.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
timnordlof
14 oktober 2008 · 798 Inlägg

Haxxel skrev:
Haha, gå från det mest udda och osportiga till den mest brutala räcern... AWESOME! lol

Men ska den besiktigas och vara väglaglig eller ska den åka trailer till banorna? Om det ska vara DTM-stil, ska det väll bara vara en stol va?

Jag håller helt med, verkligen ytterligheterna! smile

...däremot kan jag inte hålla med om att Puman är speciellt osportig. Körkänslan är grym och motorn är riktigt pigg med bra vrid. Inte fy skam! Men den skulle må bra av att dubbla originaleffekten, sänka den en decimeter och kapa ett par hundra kilo tjänstevikt. Det är där jag kommer inte i bilden. big_smile

timnordlof
14 oktober 2008 · 798 Inlägg

Jag känner mig nästan tvungen att bidra med mina ideér i lite mer "fast" form. Här kommer en PhotoShop-skiss som jag slipade på för ett år sedan. Jag har mycket fler planer och ideér men någon som denna skulle den kunna komma att se ut:

http://www.rxvii.se/Puma/puma_concept.jpg

Men jag vill ha en mycket större bakvinge! Självklart i kolfiber... smile

Senast redigerat av timnordlof (14 oktober 2008)

Rinnegan Malleus Malificarum
14 oktober 2008 · 2 401 Inlägg

timnordlof skrev:
Jag känner mig nästan tvungen att bidra med mina ideér i lite mer "fast" form. Här kommer en PhotoShop-skiss som jag slipade på för ett år sedan. Jag har mycket fler planer och ideér men någon som denna skulle den kunna komma att se ut:

http://www.rxvii.se/Puma/puma_concept.jpg

Men jag vill ha en mycket större bakvinge! Självklart i kolfiber... smile

Ser ju sjukt awesome ut däremot. big_smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang