Skillnad mellan oljekylare och Intercooler?

ManiacWolf78 "ManiacWolf"
18 oktober 2008 · 109 Inlägg

Hej är jag dum eller vad är skillnaden egentligen mellan dessa? Vad måste göras? Är det bara att plocka bort oljekylaren och sätta dit en intercooler eller hur mycket jobb innebär detta? Kan mycket men detta blir jag inte klok på......neutral läser och läser men frågar nu de som kanske gjort detta. Bilen i fråga är en Volvo 855 T5R- 95....

Volvo 855 T5 "Black Wolf-II" Is mine :)
Volvo_Mannen Volvoskadad
18 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

öhh, oljekylare kyler olja, intercooler kyler laddluft från turbon innan den går in i motorn

Jonas
n_andersson
19 oktober 2008 · 689 Inlägg

Roler78 skrev:
Hej är jag dum eller vad är skillnaden egentligen mellan dessa? Vad måste göras? Är det bara att plocka bort oljekylaren och sätta dit en intercooler eller hur mycket jobb innebär detta? Kan mycket men detta blir jag inte klok på......neutral läser och läser men frågar nu de som kanske gjort detta. Bilen i fråga är en Volvo 855 T5R- 95....

va? vet du inte de kanske du inte skulle pilla med nån bil alls

ManiacWolf78 "ManiacWolf"
19 oktober 2008 · 109 Inlägg

men varför ha båda..känns onödigt...ursäkta så är det första gången jag pillar med ic och min första turbomatade bil sad..men verkar ju bättre att byta tillbaka till RWD bil istället smile.....

Volvo 855 T5 "Black Wolf-II" Is mine :)
Frippe08 Galen
19 oktober 2008 · 849 Inlägg

n_andersson skrev:

Roler78 skrev:
Hej är jag dum eller vad är skillnaden egentligen mellan dessa? Vad måste göras? Är det bara att plocka bort oljekylaren och sätta dit en intercooler eller hur mycket jobb innebär detta? Kan mycket men detta blir jag inte klok på......neutral läser och läser men frågar nu de som kanske gjort detta. Bilen i fråga är en Volvo 855 T5R- 95....

va? vet du inte de kanske du inte skulle pilla med nån bil alls

Varför ska han inte få pila på någon bil alls? Hans bil, får pilla hur mycket han vill. Sen är det ju bättre att han frågar än att han låter bli och aldrig får veta eller?

Som tidigare skribent skrev så kyls oljan med hjälp av en oljekylaren, Medans en IC kyler luften som turbon skickar igenom IC så man får kallare luft som senare åker in i insuget.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
ManiacWolf78 "ManiacWolf"
19 oktober 2008 · 109 Inlägg

Tack frippe men varför ha båda? En icke turbo har ju inte oljekylare....sen var det ju hur fan får allt plats där framme? Finns ju inte mycket utrymme direkt...smile

Volvo 855 T5 "Black Wolf-II" Is mine :)
evilaudio
19 oktober 2008 · 16 195 Inlägg

Roler78 skrev:
men varför ha båda..känns onödigt...ursäkta så är det första gången jag pillar med ic och min första turbomatade bil sad..men verkar ju bättre att byta tillbaka till RWD bil istället smile.....

onödigt??   oljekylaren kyler ju motoroljan.. interccolern kyler ju luften som ska in i motorn..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
evilaudio
19 oktober 2008 · 16 195 Inlägg

Roler78 skrev:
Tack frippe men varför ha båda? En icke turbo har ju inte oljekylare....sen var det ju hur fan får allt plats där framme? Finns ju inte mycket utrymme direkt...smile

finns ju ett flertal bilar utan turbo som har oljekylare men i turbobilar så blir ju oljan mycke varmare eftersom den passerar en JÄTTE varm turbo.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
ManiacWolf78 "ManiacWolf"
19 oktober 2008 · 109 Inlägg

Jo tack har märk det...fick fan byta varje slang för det har ju inte hållt.....skitgrejer sad

Volvo 855 T5 "Black Wolf-II" Is mine :)
ekkin Skogenracing.com
19 oktober 2008 · 309 Inlägg

Roler78 skrev:
men varför ha båda..känns onödigt...ursäkta så är det första gången jag pillar med ic och min första turbomatade bil sad..men verkar ju bättre att byta tillbaka till RWD bil istället smile.....

Jo för att det inte är två saker som gör samma grejj. Dom har inget med varandra o göra. Det enda dom har gemensamt är att båda kyler något. Som sagt den ena kyler olja och den andra kyler luften.

Alltså två helt olika saker wink

Och ja. RWD ÄR ROLIGARE! big_smile

Hoppas du fått svar på din fråga nu wink

------> www.skogenracing.com <------
BMW 1602 Turbo "1.8L" (1972)
ManiacWolf78 "ManiacWolf"
19 oktober 2008 · 109 Inlägg

Går det fixa större oljekylare och var hittar jag sådan? Max strl på den för utrymme för ny IC???

Volvo 855 T5 "Black Wolf-II" Is mine :)
ManiacWolf78 "ManiacWolf"
19 oktober 2008 · 109 Inlägg

Tack alla och ja det blir byte av dessa grejer och det kommer köpas en roligare bil för mer sladdkörning...saknar det som fan.....smile

Volvo 855 T5 "Black Wolf-II" Is mine :)
ekkin Skogenracing.com
19 oktober 2008 · 309 Inlägg

Ok, nu tror jag att jag förstår vad du frågade. Om man helt kan ta bort oljekylaren för att göra plats för en större IC? Korrekt?
Och inte att du inte förstog varför båda sitter där för att att du trodde dom hade samma funktion?

Eller? smile

Senast redigerat av ekkin (19 oktober 2008)

------> www.skogenracing.com <------
BMW 1602 Turbo "1.8L" (1972)
ManiacWolf78 "ManiacWolf"
19 oktober 2008 · 109 Inlägg

Precis smile

Volvo 855 T5 "Black Wolf-II" Is mine :)
n_andersson
19 oktober 2008 · 689 Inlägg

ekkin skrev:
Ok, nu tror jag att jag förstår vad du frågade. Om man helt kan ta bort oljekylaren för att göra plats för en större IC? Korrekt?
Och inte att du inte förstog varför båda sitter där för att att du trodde dom hade samma funktion?

Eller? smile

inte korrekt för att oljekylet sitter i kylaren. vore ju jävligt dumt att ta bort den eller???
och varför ta bort oljekylningen för? fattar inte va folk håller på med här på garaget faktiskt.....

evilaudio
19 oktober 2008 · 16 195 Inlägg

n_andersson skrev:

ekkin skrev:
Ok, nu tror jag att jag förstår vad du frågade. Om man helt kan ta bort oljekylaren för att göra plats för en större IC? Korrekt?
Och inte att du inte förstog varför båda sitter där för att att du trodde dom hade samma funktion?

Eller? smile

inte korrekt för att oljekylet sitter i kylaren. vore ju jävligt dumt att ta bort den eller???
och varför ta bort oljekylningen för? fattar inte va folk håller på med här på garaget faktiskt.....

oljekylare tar man inte bort.. ska man ändra nåt me dom så sätter man ju dit en större.. smile   samma sak gäller IC.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
ekkin Skogenracing.com
19 oktober 2008 · 309 Inlägg

n_andersson skrev:

ekkin skrev:
Ok, nu tror jag att jag förstår vad du frågade. Om man helt kan ta bort oljekylaren för att göra plats för en större IC? Korrekt?
Och inte att du inte förstog varför båda sitter där för att att du trodde dom hade samma funktion?

Eller? smile

inte korrekt för att oljekylet sitter i kylaren. vore ju jävligt dumt att ta bort den eller???
och varför ta bort oljekylningen för? fattar inte va folk håller på med här på garaget faktiskt.....

Undrade bara om det var så han menade tongue Sa inte att han skulle försöka plocka bort nått.

------> www.skogenracing.com <------
BMW 1602 Turbo "1.8L" (1972)
n_andersson
19 oktober 2008 · 689 Inlägg

evilaudio skrev:

n_andersson skrev:

ekkin skrev:
Ok, nu tror jag att jag förstår vad du frågade. Om man helt kan ta bort oljekylaren för att göra plats för en större IC? Korrekt?
Och inte att du inte förstog varför båda sitter där för att att du trodde dom hade samma funktion?

Eller? smile

inte korrekt för att oljekylet sitter i kylaren. vore ju jävligt dumt att ta bort den eller???
och varför ta bort oljekylningen för? fattar inte va folk håller på med här på garaget faktiskt.....

oljekylare tar man inte bort.. ska man ändra nåt me dom så sätter man ju dit en större.. smile   samma sak gäller IC.

självklart

ManiacWolf78 "ManiacWolf"
22 oktober 2008 · 109 Inlägg

Exakt...det ska inte bort men måste bara veta att det finns plats för allt utan att modda om fronten allt för jäkligt.....smile Ny IC är beställd.....smile Oljekylaren måste dock kollas hur stor det får plats..smile

Volvo 855 T5 "Black Wolf-II" Is mine :)
airflow Avstängd
22 oktober 2008 · 653 Inlägg

Roler78 skrev:
Exakt...det ska inte bort men måste bara veta att det finns plats för allt utan att modda om fronten allt för jäkligt.....smile Ny IC är beställd.....smile Oljekylaren måste dock kollas hur stor det får plats..smile

Men alltså, har du sett din oljekylare i verkligheten? så du vet att den inte är större än kanske 30 cm bred o 15 hög ? tillexempel alltså, o då är den ändå ganska stor smile

så oljekylaren lär du inte behöva byta, vad jag vet är ju inte det nåt man byter om man inte ska upp i höga effekter roll

IC:en däremot är bra att byta, då kan du ladda på lite mer dessutom smile

Jag har rätt i vad jag än säger.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang