Värsting volvomotor utan turbo

Sporn
19 oktober 2008 · 11 Inlägg

Tjäna! smile
(Jag är lite ny här och jag lyckades posta samma inlägg i fel forum,
så jag lägger upp den här med, och hoppas på att få upp kunnigt folks ögon)

Jag har planer på att bygga en sjujädrans trimmad volvo, utan turbo, och behöver
en motor att börja med.

Vilket motorblock är att föredra för att uppnå högsta effekt?
B23 eller B230 av nån modell?
Årsmodell av motorblocket kanske spelar roll?
Notera att det ska vara dugligt för att att borra upp till större cylindervolym.
Är vissa block mer/mindre känsliga för att borras upp?

2.5 liters motor var det jag hade tänkt mig att komma upp i.
Om det går, på något vis..

Någon förelsog också att man kunde använda sig av en marinvev och att den skulle ge 2.5L direkt, från original 2.3L.
Vad passar den veven på för block?

big_smile....

mrbuggy Entreprenör
19 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

Varför utan turbo....?  ger ju inget att trimma en sugmotor bara.... sad

KimVsWorld Mästare
19 oktober 2008 · 2 947 Inlägg

Utan turbo? Som i att du vill ha kompressor?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Marcus_89 Biltokig elektriker
19 oktober 2008 · 3 352 Inlägg

Tror han menar utan överladdning. Var beredd att lägga ut mycket pengar på motorn för att få runt.
Man brukar räkna 1000kr per hk ungefär.

Gå in på http://kgtrimning.com/ och klicka på trimning. Sen klickar du på den gröna 940´n, den är rätt vass den, utan turbo.

bear_volvo
19 oktober 2008 · 283 Inlägg

förgasare eller insprut?

Sporn
19 oktober 2008 · 11 Inlägg

Utan överladdning överhuvudtaget, och det för att det inte är tillåtet i folkrace..
Och varför lägga ner så otroligt mycket pengar och energi på en folkracebil som ändå uppnår ett värde av 6500 kr frågar ni er?

Mja för att jag tänker ha den på tidsträningar och hemmatävlingar, och då inte behöver utsättas för obligatoriska bud på bilen.. smile

Men det hör ju inte till saken vad jag ska med den till..

Så ett 92ans B230 turbo block är att föredra, om jag ska förstå det hela rätt? yikes

Och det kommer att sitta förgasare på motorn..Stooora Webrar.

torpis Forummoderator
19 oktober 2008 · 10 572 Inlägg

Borde inte Vita 6:an på 3 liter vara bättre?

köp ett par topplock, ett bra luftverktyg och börja träna...    http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=27847

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
kolvas
19 oktober 2008 · 4 001 Inlägg

http://bengansracing.se/bilder/motorgalleri/08/DSC00528.JPG

mums mums

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
ironhead volvoraggare
19 oktober 2008 · 4 776 Inlägg

släng i en bmwmotor i så fall den är grymt vass och utan turbo stora sexan

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Sporn
19 oktober 2008 · 11 Inlägg

kolvas skrev:
mums mums

Är det din motor?

Sporn
19 oktober 2008 · 11 Inlägg

ironhead skrev:
släng i en bmwmotor i så fall den är grymt vass och utan turbo stora sexan

Nej de ska inte vara nå bmw skit.. Volvo rakt igenom!big_smile

turboforssen Telge Drifting Team
19 oktober 2008 · 5 398 Inlägg

Sporn skrev:
Tjäna! smile
(Jag är lite ny här och jag lyckades posta samma inlägg i fel forum,
så jag lägger upp den här med, och hoppas på att få upp kunnigt folks ögon)

Jag har planer på att bygga en sjujädrans trimmad volvo, utan turbo, och behöver
en motor att börja med.

Vilket motorblock är att föredra för att uppnå högsta effekt?
B23 eller B230 av nån modell?
Årsmodell av motorblocket kanske spelar roll?
Notera att det ska vara dugligt för att att borra upp till större cylindervolym.
Är vissa block mer/mindre känsliga för att borras upp?

2.5 liters motor var det jag hade tänkt mig att komma upp i.
Om det går, på något vis..

Någon förelsog också att man kunde använda sig av en marinvev och att den skulle ge 2.5L direkt, från original 2.3L.
Vad passar den veven på för block?

big_smile....

om jag inte minns fel så finns det till både b23 å b230 men vanligast i b230 smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Coffen Håltagare
19 oktober 2008 · 239 Inlägg

B23E block mellan 80-84 ska va det bästa blocket..

IceDog Serviceingenjör
19 oktober 2008 · 65 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/1540/486624_0rdd0n.jpg

Kör en A8 -97 med S8 optik (Till Salu)
Lotus Super7 S3 på Garaget
Min Hemsida Lotus Super7 S3
Lotus Super7 S3 Replika "Se7en" (1997)
Tottis_vbg
20 oktober 2008 ·

se vad du får tag på för vev först. finns ju som sagt i inlägg ovan till både b23 å b230. sen om det ska vara lite ekonomi i det så får du tag på en marinvev (86mm slag) std e 80mm så e det billigt att använda turbokolvar å svarva ner dom. blir det mer än 86mm i slag funkar det med K-motorns kolvar beroende på vad det e för vevstake. sen en portad planad (större ventiler) 405 eller 531-topp med trimkam å extraktor så blir det rättså mycket lek för pengarna:)

snackcalahan
20 oktober 2008 · 482 Inlägg

ska inte gå att få ut mer än 270 hk ur en b230 utan turbo blocket va det väll inte så noga med men toppen ska du köra på en 531 , finns en guide till hur du gör i en gammal wheels

just real power
no turbo shit
Gamble
20 oktober 2008 · 28 Inlägg

snackcalahan skrev:
ska inte gå att få ut mer än 270 hk ur en b230 utan turbo blocket va det väll inte så noga med men toppen ska du köra på en 531 , finns en guide till hur du gör i en gammal wheels

320hk kan man då plocka ur iaf, men då blir de dyrt!!

Endast fantsin sätter gränserna när man stylar / bygger.
NJ_
20 oktober 2008 · 2 118 Inlägg

Gamble skrev:

snackcalahan skrev:
ska inte gå att få ut mer än 270 hk ur en b230 utan turbo blocket va det väll inte så noga med men toppen ska du köra på en 531 , finns en guide till hur du gör i en gammal wheels

320hk kan man då plocka ur iaf, men då blir de dyrt!!

exakt, har en gammal bilsport med en amazon med B230 med över 300hk (sugmotor) dock med lite speciella grejer under locket ^^

D.i.l.l.i.g.a.f
kolvas
20 oktober 2008 · 4 001 Inlägg

Sporn skrev:

kolvas skrev:
mums mums

Är det din motor?

Nej, tyvärr.


Läs igenom KG katalogen där finns mycket matnyttigt vetande.

Blocket ska vara B230 nyare än 92, de flesta brukar bygga på ett turboblock, ska du åka 2,5l så ska du ha tag i den riktiga marinveven, om man slipar om en standardvev så går den av sad
Toppen ska vara en 531 om du inte tänkt att köra 16V eller EVO

Sen finns det hur många vägar som helst att gå med kam & förgasare/sprut m.m och ang. effekt så finns det väldigt olika siffror på hur mycket man kan plocka. Men med Weber 50 & 2,5l bra topp & kam så borde man sniffa 280-290hk, det går säkert att plocka över 300hk oxå men då tappar du körbarheten i motorn.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
ironhead volvoraggare
20 oktober 2008 · 4 776 Inlägg

Sporn skrev:

ironhead skrev:
släng i en bmwmotor i så fall den är grymt vass och utan turbo stora sexan

Nej de ska inte vara nå bmw skit.. Volvo rakt igenom!big_smile

släng i en volvo v8 då finns en 240 med nya volvoåttan i om du läst den

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang