Volvo 850 Startar inte, hjälp!

DavidMartin
31 oktober 2008 · 250 Inlägg

Hej, igen....

Nu försökte vi boxera igång den... Bilen startade endast i 2ans växel ej i neutral. Fick ingen kraft från bilen men motorn va igång, o allt darrade som galet. Körde runt en stund men fick lägga av då det började ryka inne i kupen smile Luktade mögel o brännt som satan.

Har fått felkoderna:

A7 

1-1-3 Bränslenivågivare öppen krets
1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång
1-3-2 Varvtalsgivarens signal saknas

A2
inget

A3 B1 (ej viktiga?)
massa

Snälla någon klyftig som kan hjälpa? Är inte så bra på sånt här

BMW E53 X5 (2002)
m_ster Avstängd
31 oktober 2008 · 122 Inlägg

har bilen stått länge så skulle ja ha gjort rent fördelaren wink min v70 starta inte och då tog jag loss fördelarlocket och fick se att det hade ärgat så jag putsade lite och vips så starta den.. hmm kanske va mycke skit på motorn när det börja lukta en massa..

fick också en massa svar att det kunde va värre saker men ja tog inte åt mig de förslagena då de är mycke krångligare att göra så ja tog det lättaste wink

DavidMartin
31 oktober 2008 · 250 Inlägg

m_ster skrev:
har bilen stått länge så skulle ja ha gjort rent fördelaren wink min v70 starta inte och då tog jag loss fördelarlocket och fick se att det hade ärgat så jag putsade lite och vips så starta den.. hmm kanske va mycke skit på motorn när det börja lukta en massa..

fick också en massa svar att det kunde va värre saker men ja tog inte åt mig de förslagena då de är mycke krångligare att göra så ja tog det lättaste wink

Det har jag gjort... fördelarlocket är helt nytt o jätte rent sad o det kommer massa gnistor som det ska.

BMW E53 X5 (2002)
m_ster Avstängd
31 oktober 2008 · 122 Inlägg

DavidMartin skrev:

m_ster skrev:
har bilen stått länge så skulle ja ha gjort rent fördelaren wink min v70 starta inte och då tog jag loss fördelarlocket och fick se att det hade ärgat så jag putsade lite och vips så starta den.. hmm kanske va mycke skit på motorn när det börja lukta en massa..

fick också en massa svar att det kunde va värre saker men ja tog inte åt mig de förslagena då de är mycke krångligare att göra så ja tog det lättaste wink

Det har jag gjort... fördelarlocket är helt nytt o jätte rent sad o det kommer massa gnistor som det ska.

lmm kanske krånglar? eller så är det nån dålig jordpunkt?

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
31 oktober 2008 · 2 853 Inlägg

DavidMartin skrev:

Growe skrev:

DavidMartin skrev:
Har felsökt tidigare o inte fått fram något. Sockel A6 (för tändningen) finns inte, ska ju va en metallkontakt innuti sockeln... Den hade knappt någon olja men den fyllde jag på. Jäkligt skumt...detta...

a6 finns inte på en t5

kolla a2 istället eftersom t5 har en kombinerad bränsle/tändningsbox


jag tror på mitt tips mest

har varit med om det mängder med gånger

bilen känns totalt stendöd och komp lös och har efter fullgas och ett full laddat batteri hoppat igång och lämnat ett STORT moln oförbränd soppa smile

T5 har jag inte utan vanlig GL/SE 144hk. Försökte med ditt tips men inget hände sad höll nyckeln omvriden skitlänge o man hörde bara startmotorn gå runt o lite då o då kom ett halvt puttrande från motorn, tills bateriet dog igen... Oförbränd soppa?? var rinner bensinen ut? för min bil börjar lukta jätte mkt bensin tongue

tändkablar?tändspolen?tändstiften? har du haft i etanol?

DavidMartin
31 oktober 2008 · 250 Inlägg

pattilatti2 skrev:

DavidMartin skrev:

Growe skrev:
a6 finns inte på en t5

kolla a2 istället eftersom t5 har en kombinerad bränsle/tändningsbox


jag tror på mitt tips mest

har varit med om det mängder med gånger

bilen känns totalt stendöd och komp lös och har efter fullgas och ett full laddat batteri hoppat igång och lämnat ett STORT moln oförbränd soppa smile

T5 har jag inte utan vanlig GL/SE 144hk. Försökte med ditt tips men inget hände sad höll nyckeln omvriden skitlänge o man hörde bara startmotorn gå runt o lite då o då kom ett halvt puttrande från motorn, tills bateriet dog igen... Oförbränd soppa?? var rinner bensinen ut? för min bil börjar lukta jätte mkt bensin tongue

tändkablar?tändspolen?tändstiften? har du haft i etanol?

Ja, jag har haft mycket etanol i den tidigare. Tog ut tändstiften o såg att alla stift fick gnista sen la jag tillbaka dem. Så det är inget fel på tändningsdelen. Kan lyftarna ha fastnat eller nått? Sprejade ner lite startgas men inget hjälpte. Jätte förvirrande.

"Mögellukten" verkar komma från innuti motorn, det lukta skumt när jag drog ut alla tändstift.

Senast redigerat av DavidMartin (31 oktober 2008)

BMW E53 X5 (2002)
DavidMartin
31 oktober 2008 · 250 Inlägg

m_ster skrev:
lmm kanske krånglar? eller så är det nån dålig jordpunkt?

Tänkte också det, men då borde jag ju fått en felkod?

BMW E53 X5 (2002)
DavidMartin
2 november 2008 · 250 Inlägg

Asså jag har fortfarande inte fått igång den smile ...

Komit fram til att spridarna inte öppnar sig vid startförsöken. Alla spridare kan inte lägga av samtidigt ju, så vad är det som säger åt spridarna att inte öppna sig? Kan det vara LMM? Dock inte fått någon felkod på den :S HJÄÄÄLP

BMW E53 X5 (2002)
Bubbski bilbyggare
2 november 2008 · 116 Inlägg

kammaxelgivaren är väldigt vanligt,men ja hade ett annat fel på min 850,det lät som om kamremen hade gått av å den startade inte,fick då reda på att alla ventiler stod öppna å oljetrycket är så bra att stannar den i det lägget så stänger dom inte,men det va bara att sätta på hjälpström å trampa platta i botten å köra i ca 10min sen började den att slå å till slut så startade den å gick så fint..men lycka till

Är fruktansvärt bilintresserad men det är väl alla här inne...
DavidMartin
2 november 2008 · 250 Inlägg

Jag har nött på med startmotorn jäkligt länge, hjäper inte. Ingen som vet vrf spridarna inte gör sitt jobb?

BMW E53 X5 (2002)
Grodan74
2 november 2008 · 206 Inlägg

Kamaxelvinkelgivaren brukar väl krångla till det ganska rejält? Det är väl med hjälp av den som motorn vet när den ska spruta in bränsle osv?

DavidMartin
3 november 2008 · 250 Inlägg

Grodan74 skrev:
Kamaxelvinkelgivaren brukar väl krångla till det ganska rejält? Det är väl med hjälp av den som motorn vet när den ska spruta in bränsle osv?

Ingen aning var den ligger smile Men mina felkoder hjälper inget då? Tänkte byta ut temgivare o lmm, men kommer bli galen om bilen inte startar efter det!

BMW E53 X5 (2002)
Christian S
3 november 2008 · 4 816 Inlägg

DavidMartin skrev:

Grodan74 skrev:
Kamaxelvinkelgivaren brukar väl krångla till det ganska rejält? Det är väl med hjälp av den som motorn vet när den ska spruta in bränsle osv?

Ingen aning var den ligger smile Men mina felkoder hjälper inget då? Tänkte byta ut temgivare o lmm, men kommer bli galen om bilen inte startar efter det!

kamaxelgivaren sitter på avgaskamaxeln.
antar att du vet var fördelaren sitter, kamaxelgivaren sitter på samma ställe fast på den andra kamaxeln.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
DavidMartin
5 november 2008 · 250 Inlägg

Nej, men detta e ju lite galet. Allt verkar vara okej. Fast det kommer ändå ingen bensin förbi spridarna. Felkoderna har bara varit 

1-2-2 Lufttempgivarsignal felaktig eller är felaktig
1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång
1-1-3 Bränslenivågivare öppen krets
1-3-2 Varvtalsgivarens signal saknas

Får väll boxera den till verkstad om ingen har några fler förslag?

BMW E53 X5 (2002)
DavidMartin
6 november 2008 · 250 Inlägg

Komigen nu! jag har inte råd för verkstad *desperat* Kan inte någon bara säga vad jag ska göra? smile

BMW E53 X5 (2002)
XtremeStreetR
6 november 2008 · 167 Inlägg

Kolla om du har nån gymnasium skola i närheten med fordonslinje, då kan du lämna in den där... billigt och bra:) går själv fordons linjen och vi tar in kundbilar och då blir det mkt billigare än verkstad:P men det är i stockholm:/

Överladd<3
Volvo v70R awd "Ghetto Sledge 2" (1998)
Mobis
6 november 2008 · 69 Inlägg

Growe skrev:
ett lättare sätt är att sätta på en lina och dra runt lite smile

säkert standard felet

man startar bilen flyttar den kanske 50-200meter och stänger av direkt
och nästa start så är bilen totalt död


finns 2sätt att få liv i dom full gas och mala tills man är död typ
eller dra igång smile

har fått gjort så på några 850 och x70 som varit döda

Precis de felet jag hade på min 850. Körde ut bilen ur carporten för att tvätta den. Dagen efter när jag skulle ha bilen så startade den inte. Bilen kändes också komplös

Hörde mig omkring och det visade sig att det var ett vanligt fel på 850. Försäljare som ofta bara kör bilarna in och ut ur hallen om dagarna hade det problemet ofta(köra korta sträckor).

Lösningen jag fick höra var att byta stift och sedan hålla full gas och nöta. Och det funkade. Efter några sekunder så började den att hoppa igång och jag har aldrig haft det felet igen:)

Senast redigerat av Mobis (6 november 2008)

loop
6 november 2008 · 297 Inlägg

DavidMartin skrev:
Nej, men detta e ju lite galet. Allt verkar vara okej. Fast det kommer ändå ingen bensin förbi spridarna. Felkoderna har bara varit 

1-2-2 Lufttempgivarsignal felaktig eller är felaktig
1-2-2 Motortemperaturgivarens period för lång
1-1-3 Bränslenivågivare öppen krets
1-3-2 Varvtalsgivarens signal saknas

Får väll boxera den till verkstad om ingen har några fler förslag?

Känns ju lite spontant sådär att, det jag skulle kolla är varför den inte får nån varvtalssignal. Skulle kunna tänka mig att motosstyrningen inte öppnar spridarna innan den fått veta att motorn snurrar och att tändningen skickar en signal. Antar att den får varvtalssignalen från tändningen.

Olsson__
6 november 2008 · 136 Inlägg

med tanke på llt du har provat , så är det antagligen boxxen till sprutet  .

Volvo v70n 2.5t "R design" (2005)
Olsson__
6 november 2008 · 136 Inlägg

eller givaren , barara dra till skroten låna o prova funkar det så köp smile

Volvo v70n 2.5t "R design" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang