Slarvar du också med högerregeln ?

M.F.
26 oktober 2008 · 67 Inlägg

Hej

Man ser jämt och ständigt folk varje dag som bryter mot den såkallade högerregeln, tror inte det är många som hört tillats om den eller förstår den.! Och lika glad blir man alltid när bakomvarande bilar tutar på en när man släpper förbi bilar i korsningen.! Eller när man kör ut ur kosrsningen så är man ofta ute och smäller nån bil då och då.

Följer du denna reglen ?? om inte så visa hänsyn till den.! här jag bor så är det 99% som bryter mot den iallafall.

För er som inte vet så är en oskyltad korsning en högerregel bilen från vänster ska stanna för dig för han har dig på sin högra sida.! Och om det är trevägs eller fyrvägkorsning har ingen betydelse.!

breesladd SKÅNING
26 oktober 2008 · 1 215 Inlägg

Haha, jo det är många som inte har nån hum om vad det ens är med högerregeln, här i halmstad så är det inte många som kan det det är säkert det

Själv tycker jag att jag har bra koll och är ofta den som blir tuttad på av bilen bakom för att jag stannat för att släppa fram från höger

Senast redigerat av alexm- (26 oktober 2008)

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
FLindgren
26 oktober 2008 · 5 089 Inlägg

Det är ju lite från fall till fall.. jag hatar verkligen sådan som kör som idioter i korsningar "för att högerreglern gäller, och då ska den bilen stanna". man tittar ju på den andre föraren om han är med på att jag kör(även fast jag skall stanna) o.sv... man tar det ju alltid lungt i varje korsning...

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
breesladd SKÅNING
26 oktober 2008 · 1 215 Inlägg

FLindgren skrev:
Det är ju lite från fall till fall.. jag hatar verkligen sådan som kör som idioter i korsningar "för att högerreglern gäller, och då ska den bilen stanna". man tittar ju på den andre föraren om han är med på att jag kör(även fast jag skall stanna) o.sv... man tar det ju alltid lungt i varje korsning...

ja precis, bara för att det är högerregeln kan man ju inte bara storma ut i korsningen

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Hallstrom
26 oktober 2008 · 39 Inlägg

gammla gubbar brukar kunna högerregeln! de stannar i varje korsning 1 vecka ungefär! sen när de ska åka kommer en bil 2 mil därifrån, då stannar de igen! Gäller även gammla kärringar!

Senast redigerat av Hallstrom (26 oktober 2008)

Alla bilar rostar, men Opel har rekord!!!
jocke_gronberg
26 oktober 2008 · 4 586 Inlägg

hur är det på parkeringar vid varuhus gäller högerregeln där ?

Senast redigerat av jorre83 (26 oktober 2008)

jocke_gronberg
26 oktober 2008 · 4 586 Inlägg

Hallstrom skrev:
gammla gubbar brukar kunna högerregeln! de stannar i varje korsning 1 vecka ungefär! sen när de ska åka kommer en bil 2 mil därifrån, då stannar de igen! Gäller även gammla kärringar!

därför kör jag när min morsa ska någonstans

FLindgren
26 oktober 2008 · 5 089 Inlägg

jorre83 skrev:
hur är det på parkeringar vid varuhus gäller högerregeln där ?

japp högerregel gäller inne på parkeringar. och utfartsregeln gäller när du ska ut från en parkering.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
26 oktober 2008 · 2 252 Inlägg

jorre83 skrev:
hur är det på parkeringar vid varuhus gäller högerregeln där ?

där är de oftast kugghjuls principen, att man altså bara visar hänsyn åt folk o kör varannan från varje håll smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
peking_86
26 oktober 2008 · 157 Inlägg

jorre83 skrev:
hur är det på parkeringar vid varuhus gäller högerregeln där ?

där är det också höger regeln som gäller där

audi 100
jocke_gronberg
26 oktober 2008 · 4 586 Inlägg

The_Mechanic skrev:

jorre83 skrev:
hur är det på parkeringar vid varuhus gäller högerregeln där ?

där är de oftast kugghjuls principen, att man altså bara visar hänsyn åt folk o kör varannan från varje håll smile

jag tycker mest då när jag var på Jula i helgen att alla kör på en gång jag ska fram metoden

Hallstrom
26 oktober 2008 · 39 Inlägg

jorre83 skrev:

The_Mechanic skrev:

jorre83 skrev:
hur är det på parkeringar vid varuhus gäller högerregeln där ?

där är de oftast kugghjuls principen, att man altså bara visar hänsyn åt folk o kör varannan från varje håll smile

jag tycker mest då när jag var på Jula i helgen att alla kör på en gång jag ska fram metoden

Alla tänker väl, störst först!

Alla bilar rostar, men Opel har rekord!!!
M.F.
26 oktober 2008 · 67 Inlägg

Men däremot kan jag tycka en sak som är lite dåligt, om man svänger in på en ny väg så tycker jag att denna skylten borde finnas med   http://www.vv.se/templates/Roadsign____20409.aspx
Om högerreglan ska gälla efter skylt.

Men på vissa vägar finns det ingen sådan skylt som säger att högerreglen har börjat gälla.
Utan oskyltat

Det gör många fel på.. en förklarande skylt borde vara enklare

-Akerfeldt-
26 oktober 2008 · 2 638 Inlägg

Tycker att det blir så att man själv slarvar med att stanna i en korsning där högerregeln gäller för ingen annan gör det.

Om man stannar för nån som kommer från höger så tutar folk som hamnar bakom en och han som ska köra står bara där som en idot och fattar ingenting och ser ut som ett fån. neutral

Svänger man bara ut i en högerregelskorning så blir man till 99% nästan påkörd och får tvärbromsa och får ett otrevligt bemötande i form av tutande och peka finger.

Man kan ju ibland undra om folk fått sina körkort i cornflakespaketet hmm

JontaK
26 oktober 2008 · 174 Inlägg

Visst slarvar man med högerregeln, tyvärr.
Här i stan har dom lagt om trafiken på många ställen och gator som egentligen borde vara huvudleder (p.g.a mycket högre trafiktryck än korsande gator) har inte blivit det.
Därav blir det så att folk tar för givet att det är en huvudled man kör på och stannar således inte.

Ett exempel är en gata som trafikeras av två stadsbusslinjer samt många andra bussar i linjetrafik, det är även en av innerstans hårdast trafikerade gator, men inte huvudled därför gäller högerregeln vid flertalet korsningar.
Katastrofalt dålig trafikplanering tycker jag, däremot inget ursäkt att inte följa trafikreglerna.

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
Opelmadness German cars, quality and beyond
26 oktober 2008 · 8 197 Inlägg

alexm- skrev:

FLindgren skrev:
Det är ju lite från fall till fall.. jag hatar verkligen sådan som kör som idioter i korsningar "för att högerreglern gäller, och då ska den bilen stanna". man tittar ju på den andre föraren om han är med på att jag kör(även fast jag skall stanna) o.sv... man tar det ju alltid lungt i varje korsning...

ja precis, bara för att det är högerregeln kan man ju inte bara storma ut i korsningen

Det verkar inte som du har kört närmare norska gränsen eller inne i Norge. Fy fan vad dom kör på högerregeln där.
Folk börjar lära sig här, men det är fortfarande många som kör som det var deras väg... Mest äldre folk, men även många yngre.

Fick en idiot i sidan för några år sedan. Enligt polisen här i byn hade min bil passerat korsningen med mer än två tredjedelar när han rammade mig, men försäkringsbolaget tyckte det var mitt fel, trots att den andra ljög för dom och sa att han inte kunde skriva svenska. Yeah right...
Han har haft eget företag i landet sen ca 20 år.
Sen får han det till att JAG hade kört på hans bil vänster fram. Det enda på hela hans front som var helt. mad
Bilder finns i mitt galleri.

Så nu kollar jag mer än en gång i korsningar med högerregeln.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Mortalis VW-nörd?
26 oktober 2008 · 4 332 Inlägg

Slarvas som fan i GBG med de, men de e för att huvudledsskyltarna är jävligt osynliga ibland och man måste hålla ögonen på alla andra idioter o inte dessa små undangömda skyltar...
Så vi kör efter "förnuft", vissa vägar e de mer allmänt känt att en viss väg räknas som huvudled, fast den inte är det egentligen tongue
Ibland är stora breda vägar som inte huvudled och då tänker man inte att man ska släppa in folk från höger som kommer från en liten liten gata...
Men men, kör inte som en idiot, men ja de händer att man slarvar, men vad gör de? Ser båda på situationen likadant så gör de la fan inget

M.F.
26 oktober 2008 · 67 Inlägg

Sant mycket slarv:
Kom och tänka på för snart 1 år sen, tryckte jag upp herr konstapel mot trottearen, dom blev vansiga, men då sa jag bara högerregel, dom sjönk ihopa som 2 små nallebjörnar och bara körde, dom sa inte ett ljud efteråt, lite småroligt den gången lol

TurbOla Reservdansk
27 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Mortalis skrev:
Slarvas som fan i GBG med de, men de e för att huvudledsskyltarna är jävligt osynliga ibland och man måste hålla ögonen på alla andra idioter o inte dessa små undangömda skyltar...
Så vi kör efter "förnuft", vissa vägar e de mer allmänt känt att en viss väg räknas som huvudled, fast den inte är det egentligen tongue
Ibland är stora breda vägar som inte huvudled och då tänker man inte att man ska släppa in folk från höger som kommer från en liten liten gata...Men men, kör inte som en idiot, men ja de händer att man slarvar, men vad gör de? Ser båda på situationen likadant så gör de la fan inget

Det är fan i mej dagens I-landsproblem. tongue
Finns inget värre än huvudled som lämnar stora breda fina vägen.
Det är emot logikens lagar. yikes

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Mortalis VW-nörd?
27 oktober 2008 · 4 332 Inlägg

Jo de känns rätt ologiskt att en liten stig skall ha företräde mot en stor tvåfilig väg med trottoar o allt tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang