2181
Sök

Missljud från Nissan Micra

4 Inlägg
26 februari 2006
Trådstartare
Hej,

Jag har nyligen köpt en Nissan Micra -98 4700 mil och stör mig lite på några ljud den ger ifrån sig.

Ljud 1: Ett visslande, vinande, gnisslande ljud (jag har för mig en bil med dålig fläktrem ger ifrån sig ett liknande ljud, fast mitt låter inte lika mycket). Ljudet verkar komma någonstans framme vid motorn (alltså under motorhuven smile) Ljudet slutar så fort jag i princip bara nuddar kopplingspedalen, bara vilar foten mot den. Ljudet slutar även om jag trycker kopplingspedalen uppåt eller åt sidan.

Ljud 2: Nog svårare att få hjälp med detta, men chansar. Metalliskt skrammel underifrån bilen, verkar höras på vissa varvtal. Hörs tydligt när man frikopplat och gasar till lite.

Är dessa ljud något man borde oroa sig över? Bilen går mkt bra annars. Tror ni man kan gå tillbaka till handlaren (bilen alltså köpt hos bilhandlare) och få detta åtgärdat, jag har någon sorts garanti.

Tacksam för alla svar.

1 432 Inlägg
26 februari 2006
Ljud 2 skulle jag gissa på en skyddsplåt som ligger vid katen.. Det brukar vara ett ganska vanligt "fel" inget farligt men irriterande. Skulle tro att det bara är att punkta med en svets. Vet dock ej om du måste ner med systemet för att komma åt...

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

460 Inlägg
26 februari 2006
1.kan vara urtrampningslagret som gnisskar lite,brukar tystna om man belastar kopplingen lite

2.Ljuddämpare/kat som har nån del lös på insidan eller skyddsplåt lös på ovansidan avgasröret.dålig upphängning.

4 Inlägg
26 februari 2006
Trådstartare
carawelle skrev:
1.kan vara urtrampningslagret som gnisskar lite,brukar tystna om man belastar kopplingen lite

Sökte lite på urtrampningslager, om det är det som låter borde det inte vara tvärt om dvs att det låter när man trycker ner kopplingen?

460 Inlägg
26 februari 2006
nissanmicra skrev:
carawelle skrev:

Sökte lite på urtrampningslager, om det är det som låter borde det inte vara tvärt om dvs att det låter när man trycker ner kopplingen?

Om lagret är utslitet så låter det om man trycker ned pedalen.
Ditt lager kan vara "osmörjt" och ge ljud från sig pågrund av det,,,inget direkt fel igentligen bara lite irriterande.

4 Inlägg
1 mars 2006
Trådstartare
Nu har jag fått detta fixat - kopplingen bytt.

Undrar dock över ett annat ljud. Också ett gnällande / gnisslande / visslande ljud, låter lite som däck som skriker. Det uppstår dels precis när man startar och bilen börjar röra sig (både framåt och bakåt). Det kommer också när man kör så sakta som man kan på ettan utan att ge nån gas alls i princip. Det låter även när man står på tomgång på neutralen och trycker ner bromspedalen, men inte lika starkt ljud (är inte helt hundra på att detta är samma ljud men tror det). Det verkar bara komma när man kört en stund och bilen är varm.

Någon som har en aning? Nått som behöver åtgärdas? Börjar bli trött på dessa ljud nu..
Senast redigerat av nissanmicra (1 mars 2006)

Lada-missbrukare
566 Inlägg
2 mars 2006
Ljud 1: Kopplingen är för spänd...lossa lite på vajjern så att de blir större spel... Urtrampningslagret nuddar annars hela tiden i solfjädern och det gör att det gnisslar/visslar... smile
Om det inte hjälper är kanske tryckplattan sprucken och skev... Då blir det väl ett kopplingbyte...Lycka till..!! smile
Senast redigerat av Lada Tuning (2 mars 2006)

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

4 Inlägg
2 mars 2006
Trådstartare
Tack för svaret, men nu är ljud 1 och två fixade smile Dags för ljud tre. Läs längre upp. Nån aning?

Sök