Bästa märke på bilbas?

Slayerkiller
29 oktober 2008 · 109 Inlägg

Tänkte köpa bas till bilen, (Volvo 850) antingen en 12:a eller dubbla 12:or. Och undrar vilket märke som är bäst? Är mest inne på JBL och Infinity, har en känsla av att dom borde vara bäst när dom har funnits väldigt länge, till skillnad från MDS t ex. Va inne på MDS och Kicker innan, men efter ha lyssnat på MDS i affär så har jag blivit tveksam på MDS. Lyssnade på en basreflexlåda med dubbla MDS Fanatic 12:or i. Visst, den gav en del bas, men tyckte det inte va nån kvalite på basen, ganska mullrig och blev rätt jobbig att lyssna på redan efter några minuter.
Så just på kvalite på basljudet tror jag Infinity och JBL är mkt bättre. Så kostar dom lite mer oxå än MDS, Kicker, GAS, Magnat osv. Och det måste ju betyda att dom ÄR bättre.
Kommer lägga ungefär mellan 3000-4500 kr på baslåda.

Nån som har/haft Infinity eller JBL? Isåfall var dom bättre än andra märken? Vilket märke tycker ni spelar bäst?
(Kanske lite svårt att diskutera, eftersom alla tycker olika...)

Audi S3 "Sportback" (2009)
Herr_Nilzzon
29 oktober 2008 · 329 Inlägg

Slayerkiller skrev:
Tänkte köpa bas till bilen, (Volvo 850) antingen en 12:a eller dubbla 12:or. Och undrar vilket märke som är bäst? Är mest inne på JBL och Infinity, har en känsla av att dom borde vara bäst när dom har funnits väldigt länge, till skillnad från MDS t ex. Va inne på MDS och Kicker innan, men efter ha lyssnat på MDS i affär så har jag blivit tveksam på MDS. Lyssnade på en basreflexlåda med dubbla MDS Fanatic 12:or i. Visst, den gav en del bas, men tyckte det inte va nån kvalite på basen, ganska mullrig och blev rätt jobbig att lyssna på redan efter några minuter.
Så just på kvalite på basljudet tror jag Infinity och JBL är mkt bättre. Så kostar dom lite mer oxå än MDS, Kicker, GAS, Magnat osv. Och det måste ju betyda att dom ÄR bättre.
Kommer lägga ungefär mellan 3000-4500 kr på baslåda.

Nån som har/haft Infinity eller JBL? Isåfall var dom bättre än andra märken? Vilket märke tycker ni spelar bäst?
(Kanske lite svårt att diskutera, eftersom alla tycker olika...)

DD säger dom som har det..
och jag själv skulle säga impact..

Senast redigerat av Herr Nilsson (29 oktober 2008)

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu
Volvo 760 "V8" (1983)
Jeep Grand Cherokee "Trackhawk" (2019)
Volvo 960 "950 T5" (1991)
minievo
29 oktober 2008 · 258 Inlägg

Tycker Carpowers Sonic basar spelar grymt bra fast jag har inte allt för mycket erfarenhet inom billjud.

Det omöjliga tar bara lite längre tid....
drazen_gti
29 oktober 2008 · 807 Inlägg

Hur vågar du jämföra Kicker med Gas, MDS och Magnat?? mad

Jag hade en infinity kappa bas innan min kicker, kanske spelade lite renare men Kicker spöar den på höjden, bredden och djupet smile

I'd rather die like a man, than live like a coward
Sharky
29 oktober 2008 · 10 287 Inlägg

Vad är du ute efter? Välljud eller brutal-bas?
Och tänk på att det ligger minst lika mycket i lådval, låoptimering , placering av låda, val av steg och strömförsörjning som i val av själva elementet.

/Göran

Slayerkiller skrev:
Tänkte köpa bas till bilen, (Volvo 850) antingen en 12:a eller dubbla 12:or. Och undrar vilket märke som är bäst?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
decib3L Körv
29 oktober 2008 · 3 535 Inlägg

jag skulle nog lagt mer pengar på ett ordentligt steg.

Truckdriving Man
thulle1
29 oktober 2008 · 733 Inlägg

Slayerkiller skrev:
Tänkte köpa bas till bilen, (Volvo 850) antingen en 12:a eller dubbla 12:or. Och undrar vilket märke som är bäst? Är mest inne på JBL och Infinity, har en känsla av att dom borde vara bäst när dom har funnits väldigt länge, till skillnad från MDS t ex. Va inne på MDS och Kicker innan, men efter ha lyssnat på MDS i affär så har jag blivit tveksam på MDS. Lyssnade på en basreflexlåda med dubbla MDS Fanatic 12:or i. Visst, den gav en del bas, men tyckte det inte va nån kvalite på basen, ganska mullrig och blev rätt jobbig att lyssna på redan efter några minuter.
Så just på kvalite på basljudet tror jag Infinity och JBL är mkt bättre. Så kostar dom lite mer oxå än MDS, Kicker, GAS, Magnat osv. Och det måste ju betyda att dom ÄR bättre.
Kommer lägga ungefär mellan 3000-4500 kr på baslåda.

Nån som har/haft Infinity eller JBL? Isåfall var dom bättre än andra märken? Vilket märke tycker ni spelar bäst?
(Kanske lite svårt att diskutera, eftersom alla tycker olika...)

Kicker kostar pengar om du ska ha deras fina saker... man kan absolut inte jämföra mds, gas och magnat med kicker... med tanke på att mds och magnat är skräp...kicker håller högre standard tror jag nog många håller med om och låter bra.
Kicker fina/dyra produkter.... Ganska lustigt att jämföra Kicker med 3 billiga märken..
och sen mullrigt ljud? det beror på hur man bygger upp ljudet lådan och avstämningen. Jämför definitivt inte mds med kicker.. Lyssna ex. på en Kicker L7 12" när den får runt 750 wrms, då spelar den på riktigt fint

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
29 oktober 2008 · 2 853 Inlägg

hehe ,kolla in dls basar elr ground zero,hertz om du vill ha lite bättre ljud i basen ..men som sagt rätt låda avstämning,bra steg,så låter dom flesta ok,tom mds ;P

Lonefox Bad music kills good sound
29 oktober 2008 · 7 241 Inlägg

3-4500 är det komplett för bas och matrial?

Enkel 12"så skulle jag kikat påN-Core Anthem 12R (har hört lillebror Anthem 10R och gillar den skarpt).
Kostar 3200:-
http://n-core.se/index.php?page=shop.pr … ;Itemid=26

Dubbla 12" så kan jag rekomendera Carpower BlackBass-12 för 1190:- /st då dessa hamnar inom budget.
http://www.webshop.bertilssonautoelectr … ductid=387

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
micke7406
29 oktober 2008 · 1 400 Inlägg

Det bästa är väl att du provlysnar själv. Ingen annan kan ju berätta för dig vad DU tycker är bra?

Skälv gillar jag Re audio. Dom låter bra,Går att spela högt,och tål mycket effekt.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Audi-powah
29 oktober 2008 · 497 Inlägg

impact helt klart!

Audi S3 "Quattro" (2002)
Audi-powah
29 oktober 2008 · 497 Inlägg

impact helt klart!

Audi S3 "Quattro" (2002)
Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
29 oktober 2008 · 820 Inlägg

RE Audio  SX 12   -  http://www.carbonize.se/shop/product_in … cts_id=488


sen får du tag på lite billig spån att bygga i!  Du kommer få en massvis olika svar, vänta bara tills DD killarna får syn på tråden wink

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M5 3.8 (1992)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M535i "hajen" (1986)
Tokken Team dBakuten
29 oktober 2008 · 3 453 Inlägg

D  I  G  I  T  A  L    D  E  S  I  G  N  S!!

Om du nu vill spela högt det vill säga, och bra förstås.

Klart slut!

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Slayerkiller
29 oktober 2008 · 109 Inlägg

Sharky skrev:
Vad är du ute efter? Välljud eller brutal-bas?
Och tänk på att det ligger minst lika mycket i lådval, låoptimering , placering av låda, val av steg och strömförsörjning som i val av själva elementet.

/Göran

Slayerkiller skrev:
Tänkte köpa bas till bilen, (Volvo 850) antingen en 12:a eller dubbla 12:or. Och undrar vilket märke som är bäst?

Jag är ute efter i stort sett allt...den ska framförallt spela djupt, fint och gärna högt. Men om jag skulle välja så skulle jag välja en bas som spelar fint men kanske inte lika högt, ist för en som bara spelar högt och inte lika kontrollerat. Och på att spela just fint och kontrollerat tror jag att JBL och Infinity är strået vassare än dom flesta (i den prisklassen)

Audi S3 "Sportback" (2009)
Phille_flow Försöker lära sig
29 oktober 2008 · 156 Inlägg

thulle1 skrev:

Slayerkiller skrev:
Tänkte köpa bas till bilen, (Volvo 850) antingen en 12:a eller dubbla 12:or. Och undrar vilket märke som är bäst? Är mest inne på JBL och Infinity, har en känsla av att dom borde vara bäst när dom har funnits väldigt länge, till skillnad från MDS t ex. Va inne på MDS och Kicker innan, men efter ha lyssnat på MDS i affär så har jag blivit tveksam på MDS. Lyssnade på en basreflexlåda med dubbla MDS Fanatic 12:or i. Visst, den gav en del bas, men tyckte det inte va nån kvalite på basen, ganska mullrig och blev rätt jobbig att lyssna på redan efter några minuter.
Så just på kvalite på basljudet tror jag Infinity och JBL är mkt bättre. Så kostar dom lite mer oxå än MDS, Kicker, GAS, Magnat osv. Och det måste ju betyda att dom ÄR bättre.
Kommer lägga ungefär mellan 3000-4500 kr på baslåda.

Nån som har/haft Infinity eller JBL? Isåfall var dom bättre än andra märken? Vilket märke tycker ni spelar bäst?
(Kanske lite svårt att diskutera, eftersom alla tycker olika...)

Kicker kostar pengar om du ska ha deras fina saker... man kan absolut inte jämföra mds, gas och magnat med kicker... med tanke på att mds och magnat är skräp...kicker håller högre standard tror jag nog många håller med om och låter bra.
Kicker fina/dyra produkter.... Ganska lustigt att jämföra Kicker med 3 billiga märken..
och sen mullrigt ljud? det beror på hur man bygger upp ljudet lådan och avstämningen. Jämför definitivt inte mds med kicker.. Lyssna ex. på en Kicker L7 12" när den får runt 750 wrms, då spelar den på riktigt fint

M.v.h. Emil

Ööö magnats adr basar deras rx steg och new edge framsystem är väl inte skit har ju vunnit massa tester osv det är ju tyskt å tyskar brukar ju göra bra "skit" sen är ju magnat syskon med phase linear, heco, macaudio  och många andra kvalitets märken. och på stegen är ju typ alltid THDn väldigt låg. magnat är verkligen inte skit visst ingång serierna kanske inte är heffa men så är de ju med alla märken

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
29 oktober 2008 · 2 853 Inlägg

skulle välja dom flesta märkena vi föreslagit här framför jbl,infinity..

Slayerkiller
29 oktober 2008 · 109 Inlägg

pattilatti2 skrev:
skulle välja dom flesta märkena vi föreslagit här framför jbl,infinity..

Okej...av vilken anledning?

Audi S3 "Sportback" (2009)
Phille_flow Försöker lära sig
29 oktober 2008 · 156 Inlägg

Slayerkiller skrev:

pattilatti2 skrev:
skulle välja dom flesta märkena vi föreslagit här framför jbl,infinity..

Okej...av vilken anledning?

infity perfect basarna ska väl vara välljudliga annars hertz och dls dock inte hört något av dessa själv men de är ju vad alla skriver när man vill ha välljud så jag bara härmas:P

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
29 oktober 2008 · 2 853 Inlägg

Slayerkiller skrev:

pattilatti2 skrev:
skulle välja dom flesta märkena vi föreslagit här framför jbl,infinity..

Okej...av vilken anledning?

för att jag hört både jbl basar o haft dom,infinity har ja hört me,
dls hadde jag hinnan de jag har nu hertzbasar,
DLS låter mkt bra o du kan spela dom högt. hertz e i sin egen klass..

skulle även hellre satsa på pioneers basar framför jbl/infinity..
men smaken är som baken..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang