Bästa märke på bilbas?

Phille_flow Försöker lära sig
29 oktober 2008 · 156 Inlägg

WCC skrev:
Jackhammer!  :d

Jippi! snart kommer alla jackhammer hatare:p

thulle1
29 oktober 2008 · 733 Inlägg

Phille_flow skrev:

thulle1 skrev:

Phille_flow skrev:

ok att dom ALLRA billigaste högtalar serierna inte är bra men dåm kostar dom ju inte mer än en påse godis heller. förstår inte hur du kan säga att stegen är skräp deras billigaste serie edition THD <0.08 finns väl inte jätte många steg i den prisklassen som har den specen och 4x55 rms 4 ohm är väl inte skit kasst. jag kan ju förstå om DU själv inte tycker om magnat men det är ju för fan inte skräp

Jag använder hellre mds eller proson framför magnat, men det är ju min åsikt :p

M.v.h. Emil

Hehe gör du så byta solo x:en mot en proson 10a då lr?:p

jag har faktiskt haft 6 stycken proson 10" och det spelade riktigt bra på den tiden när man precis hade tagit körkort...men solo x en spelar aningen högre och är så jävla fet....jag hade bytat min solo x mot 20 st proson 10"

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Phille_flow Försöker lära sig
29 oktober 2008 · 156 Inlägg

thulle1 skrev:

Phille_flow skrev:

thulle1 skrev:

Jag använder hellre mds eller proson framför magnat, men det är ju min åsikt :p

M.v.h. Emil

Hehe gör du så byta solo x:en mot en proson 10a då lr?:p

jag har faktiskt haft 6 stycken proson 10" och det spelade riktigt bra på den tiden när man precis hade tagit körkort...men solo x en spelar aningen högre och är så jävla fet....jag hade bytat min solo x mot 20 st proson 10"

M.v.h. Emil

hehe jobbigt me 20st bara

drazen_gti
29 oktober 2008 · 807 Inlägg

Rickard-v skrev:
drazen_gti du säger att infinity låter renare men kicker är bättre bla bla bla.
Hur menar du då. Att den basen låter renare är ju precis det som säger att den är bättre än kicker.
På vilket sätt är en bas bättre än en som låter renare? snyggare färg??

JBL har byggt högtalare väldigt länge. Ni har säker hört många jbl när ni varit på bio eller konsert.

Men att säga att den ena är bättre än den annan kan man nog bara göra om man har båda 2 framför sig och kan koppla in den ena sedan den andra och jämföra.

Det jag menade på var att infinitybasen var ok men att den inte alls hade samma djup och den tålde väldigt lite efekt... Ingen skitbas, väldigt bra var den, men det gick fan inte o spela högt med den!  Jag är av den sorten att jag tycker att musik ska kunna spelas högt o lågt, och därimellan. Det klarade inte min infinity men det gör kicker. Men som alltid så är det jo en smaksak, jag har inte dina öron och dina upplevelser.

Sen så tycker jag att det är ganska dålig stil att skriva som du gör, bla bla bla, snyggare färg... Försöker du dumförklara mig på nåt sätt? Hade jag tyckt om färger istället för ljud så hade jag definitivt satsat på mds, och ha deras galler med blåa dioder i... Snälla läs först vad folk har i sina bilar innan du slänger ur dig allt möjligt på offentliga forum

I'd rather die like a man, than live like a coward
thulle1
29 oktober 2008 · 733 Inlägg

drazen_gti skrev:

Rickard-v skrev:
drazen_gti du säger att infinity låter renare men kicker är bättre bla bla bla.
Hur menar du då. Att den basen låter renare är ju precis det som säger att den är bättre än kicker.
På vilket sätt är en bas bättre än en som låter renare? snyggare färg??

JBL har byggt högtalare väldigt länge. Ni har säker hört många jbl när ni varit på bio eller konsert.

Men att säga att den ena är bättre än den annan kan man nog bara göra om man har båda 2 framför sig och kan koppla in den ena sedan den andra och jämföra.

Det jag menade på var att infinitybasen var ok men att den inte alls hade samma djup och den tålde väldigt lite efekt... Ingen skitbas, väldigt bra var den, men det gick fan inte o spela högt med den!  Jag är av den sorten att jag tycker att musik ska kunna spelas högt o lågt, och därimellan. Det klarade inte min infinity men det gör kicker. Men som alltid så är det jo en smaksak, jag har inte dina öron och dina upplevelser.

Sen så tycker jag att det är ganska dålig stil att skriva som du gör, bla bla bla, snyggare färg... Försöker du dumförklara mig på nåt sätt? Hade jag tyckt om färger istället för ljud så hade jag definitivt satsat på mds, och ha deras galler med blåa dioder i... Snälla läs först vad folk har i sina bilar innan du slänger ur dig allt möjligt på offentliga forum

Nu fick Rickard-v smaka...hehe

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Newbie
29 oktober 2008 · 94 Inlägg

micke7406 skrev:

Newbie skrev:
jag tror inte du blir besviken med nått av dom märkena som de lite erfarnare killarna rekomenderat smile Men varför är det ingen dom dragit upp Alpine tex? ska inte dom spela snyggt och bra? och ligger ju i prisklassen?

Alpines basar är mera åt party hållet men jäklar vad roliga

haha okej smile jo mina spelar rätt bra, synd att lådan är "fel" byggd. Men jag vet att iaf Alpine SWX-1243D har använts i seriösa välljudsbyggen, men jag kör på type-r wink

Lär mig allt du kan
peterholm
30 oktober 2008 · 216 Inlägg

Audiotop helt klart!

Volvo V70 r-design "R-design" (2011)
Sharky
30 oktober 2008 · 10 287 Inlägg

Ursäkta franskan , men Herrejävlar vilken lång diskussion...
Det mesta i seriöst byggda baselement går att få att spela tillräckligt bra för att "gemene man" och sannolikt även OP skall vara nöjd.
Det hänger mycket mera på installationen och framsystem. Märkesonani är inte nödvändigt.

/Göran

Exempel från min värld: Jag jobbade i många år tillsammans med en av Sveriges bästa PA ljudtekniker och han hade en stark aversion mot ett speciellt märke på PA system som han aldrig tyckte lät bra på konserter eller när han rattade sådana system själv. Han var huvudtekniker åt Julio Iglesias på en stor Eurpoaturne och där hade dom med sig precis det systemet som han inte gillade. Men på denna turne följde det med en ljudrigger från fabriken som visste precis hur grejorna skulle hängas och justeras. Helt plötsligt så funkade grejorna kanon......

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jocke_gronberg
30 oktober 2008 · 4 586 Inlägg

Slayerkiller skrev:
Tänkte köpa bas till bilen, (Volvo 850) antingen en 12:a eller dubbla 12:or. Och undrar vilket märke som är bäst? Är mest inne på JBL och Infinity, har en känsla av att dom borde vara bäst när dom har funnits väldigt länge, till skillnad från MDS t ex. Va inne på MDS och Kicker innan, men efter ha lyssnat på MDS i affär så har jag blivit tveksam på MDS. Lyssnade på en basreflexlåda med dubbla MDS Fanatic 12:or i. Visst, den gav en del bas, men tyckte det inte va nån kvalite på basen, ganska mullrig och blev rätt jobbig att lyssna på redan efter några minuter.
Så just på kvalite på basljudet tror jag Infinity och JBL är mkt bättre. Så kostar dom lite mer oxå än MDS, Kicker, GAS, Magnat osv. Och det måste ju betyda att dom ÄR bättre.
Kommer lägga ungefär mellan 3000-4500 kr på baslåda.

Nån som har/haft Infinity eller JBL? Isåfall var dom bättre än andra märken? Vilket märke tycker ni spelar bäst?
(Kanske lite svårt att diskutera, eftersom alla tycker olika...)

kan säkert bero på lådkonstuktionen att det mullra lite en sluten låda ger helt annat ljud.

jag har kört med med Mutant nu senaste 1,5 år sedan spelar lika bra nu som när den var ny sedan är priset lågt

Abbee HobbyFotograf och Blivande Biolog
30 oktober 2008 · 310 Inlägg

denna tråden är ju nice, skulle man inte kunna fixa en omröstning?

Catch the moment, soon It'll be over
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
30 oktober 2008 · 2 353 Inlägg

Såna här trådar är så omöjliga att svara på så de borde aldrig skapas....

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Abbee HobbyFotograf och Blivande Biolog
30 oktober 2008 · 310 Inlägg

jonash skrev:
Såna här trådar är så omöjliga att svara på så de borde aldrig skapas....

mvh Jonas

var lite maskerat ironisk, men en omröstning borde ju räcka så slipper man allt skitsnack som kan uppstå tongue

Catch the moment, soon It'll be over
Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
30 oktober 2008 · 820 Inlägg

jonash skrev:
Såna här trådar är så omöjliga att svara på så de borde aldrig skapas....

mvh Jonas

EXAKT !          mad       roll

Senast redigerat av Dawe_A (30 oktober 2008)

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M5 3.8 (1992)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M535i "hajen" (1986)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
30 oktober 2008 · 2 353 Inlägg

Abbee skrev:

jonash skrev:
Såna här trådar är så omöjliga att svara på så de borde aldrig skapas....

mvh Jonas

var lite maskerat ironisk, men en omröstning borde ju räcka så slipper man allt skitsnack som kan uppstå tongue

Vad skulle omröstningen syfta till. Att alla som vill kan rösta? Isåfall kommer det märke som är mest representerat vinna eller?

Vilken prisklass, vilken storlek, vilket syfte, vilken bil, vilken effekt, vilken låda?. Bara några av de frågor som man skulle behöva kategorisera efter. Så, en omröstning är rätt värdelös när det gäller sånt här.

Det bästa är att använda sina egna öron för att ta reda på vilken bas som man tycker är bäst. Att LÄSA kommer aldrig ge några svar...

Lyssna gör man bäst genom att åka på en tävling. Näst bäst är butiken som man har nära till och förtroende för. Sist kommer att läsa vad andra skriver på nätet...

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
dreamcore
3 december 2008 · 82 Inlägg

haha, ni gör min dag. sånt här skräp kan jag sitta och läsa hela dagarna och bara gotta mig åt att nån stackare har syltat fast sig vid ett märke och vägrar släppa det:P min aldeles egna erfarenhet av basar och finlir vs spela högt osv är att det mesta ligger på steg och låda och en bra HU. men visst, bara för att någon sak få gapa lite så tycker jag att groundzeros spl basar låter frukansvärt bra på hela registret, och spelar djupt om man vill det..

Volvo v70 t5 "reaktor" (1999)
Slayerkiller
3 december 2008 · 109 Inlägg

Kanske inte behöver snacka mer i den här tråden nu, för jag har köpt mej bas och slutsteg nu tongue Och det blev JBL grejer (: Det blev JBL GTO-1204BP 12 tum bas och ett JBL GTO-7001E Slutsteg

http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U3200
http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U4000

Audi S3 "Sportback" (2009)
vwtompa
3 december 2008 · 71 Inlägg

Märke å märken huvudsaken det låter bra i den bil man åker i så så spelar väl märket ingen större roll tycker ja.

Thomas L.
ante_hedis
3 december 2008 · 457 Inlägg

hmm finljud å bandpass är väl inte riktigt rätt va wink

Slayerkiller
3 december 2008 · 109 Inlägg

ante_hedis skrev:
hmm finljud å bandpass är väl inte riktigt rätt va wink

Öhh...va?

Audi S3 "Sportback" (2009)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
3 december 2008 · 2 853 Inlägg

ante_hedis skrev:
hmm finljud å bandpass är väl inte riktigt rätt va wink

hehe måste hålla med big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang