Vad tjänar du i månaden? Vilket jobb har du?

leksak Kanon..
22 november 2008 · 1 473 Inlägg

Folk jobbar o tjänar bra med pengar o köper en bil de vet de har råd med oavsett, folk gnäller att de har för kass bil.
Folk jobbar o tjänar inte tillräckligt för att kunna köpa bilen de vill ha för sina egna pengar, folk gnäller lika mycket.

Själv tjänar jag inte så mycket men lever bra ändå.

lanred
22 november 2008 · 555 Inlägg

JapMax skrev:

liddan skrev:
Ca 25000 i månaden + i sommars hade jag 200h "övertid" på en månad. Jobb Byggmästare.

I snitt 6.7h övertid per dag i en månad.. vem fan försöker du lura?

Det här är ju ärligt talat en jävla mytomantråd, börjar bli trött på alla jävla drömmare.
Typ get a life, så ska jag sluta kolla tråden tongue

Jag är inte avundsjuk, bara jääävligt skeptisk.

Jobbar man både lördag och söndag varje helg i månaden så blir det inte så mycket på vardagar.

Vill man jobba så går det jobba hur mycket som helst i vissa branscher.

leksak Kanon..
22 november 2008 · 1 473 Inlägg

lanred skrev:

JapMax skrev:

liddan skrev:
Ca 25000 i månaden + i sommars hade jag 200h "övertid" på en månad. Jobb Byggmästare.

I snitt 6.7h övertid per dag i en månad.. vem fan försöker du lura?

Det här är ju ärligt talat en jävla mytomantråd, börjar bli trött på alla jävla drömmare.
Typ get a life, så ska jag sluta kolla tråden tongue

Jag är inte avundsjuk, bara jääävligt skeptisk.

Jobbar man både lördag och söndag varje helg i månaden så blir det inte så mycket på vardagar.

Vill man jobba så går det jobba hur mycket som helst i vissa branscher.

12 timmar om dan en månad i sträck.

Jag jobbar 12 timmar om dan.. men då e jag rätt trött efter en helg o dessto tröttare efter en vecka i sträck..
Men ja de går ju....

Hammarslag Inläggskritiker
22 november 2008 · 990 Inlägg

leksak skrev:

lanred skrev:

JapMax skrev:

I snitt 6.7h övertid per dag i en månad.. vem fan försöker du lura?

Det här är ju ärligt talat en jävla mytomantråd, börjar bli trött på alla jävla drömmare.
Typ get a life, så ska jag sluta kolla tråden tongue

Jag är inte avundsjuk, bara jääävligt skeptisk.

Jobbar man både lördag och söndag varje helg i månaden så blir det inte så mycket på vardagar.

Vill man jobba så går det jobba hur mycket som helst i vissa branscher.

12 timmar om dan en månad i sträck.

Jag jobbar 12 timmar om dan.. men då e jag rätt trött efter en helg o dessto tröttare efter en vecka i sträck..
Men ja de går ju....

Inga fack som tillåter att man jobbar 12h om dagen mer än vad är det 2-3 dagar, sen ska man ha en dags vila. Knappast troligt att det är tillåtet med 12h varje dag i en månaden.
Dock kan det säkert skilja mellan olika fack, men metall har så iaf.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
lanred
22 november 2008 · 555 Inlägg

Haha vad fan är facket för något? Jag jobbade i snitt 12h om dagen (jobbade in fredagen och lite till) måndag till torsdag på ett jobb och sedan på fredag till söndag jobbade jag  8 + 13 + 13h i två månader sedan blev det mer jobb på mitt vardagsjobb så jag var tvungen att sluta mitt helgjobb. Så skit i facket om du vill jobba, vill du inte jobba så mycket så kontakta facket om du känner att din arbetsgivare ger dig för mycket jobb.

Hammarslag Inläggskritiker
22 november 2008 · 990 Inlägg

lanred skrev:
Haha vad fan är facket för något? Jag jobbade i snitt 12h om dagen (jobbade in fredagen och lite till) måndag till torsdag på ett jobb och sedan på fredag till söndag jobbade jag  8 + 13 + 13h i två månader sedan blev det mer jobb på mitt vardagsjobb så jag var tvungen att sluta mitt helgjobb. Så skit i facket om du vill jobba, vill du inte jobba så mycket så kontakta facket om du känner att din arbetsgivare ger dig för mycket jobb.

Finns regler arbetsgivare måste följa, vid mer än 200h måste de ansöka om dispans för ytterligare 50h. När man nått 250h övertid får man inte jobba mer övertid = böter för företaget om så sker.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
lanred
22 november 2008 · 555 Inlägg

Jo men jag jobbade för två arbetsgivare, så jag jobbade inte riktigt övertid. ( Var i behov av pengar just då) men nu skulle jag aldrig jobba så mkt utan minst dubbelt betalt på helger.

Ja det stämmer att man måste ansöka om dispans vid mer än 200h. Men det stämmer inte att man inte får jobba mer än 250h övertid. Man kan söka ytterligare dispans, för det har jag gjort.

Hammarslag Inläggskritiker
22 november 2008 · 990 Inlägg

lanred skrev:
Jo men jag jobbade för två arbetsgivare, så jag jobbade inte riktigt övertid. ( Var i behov av pengar just då) men nu skulle jag aldrig jobba så mkt utan minst dubbelt betalt på helger.

Ja det stämmer att man måste ansöka om dispans vid mer än 200h. Men det stämmer inte att man inte får jobba mer än 250h övertid. Man kan söka ytterligare dispans, för det har jag gjort.

Så är det på vårat jobb o vi har facket, tror det är 250 eller 300h max.
En på vårt jobb har slagit i taget, han får inte jobba mer övertid numera.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Germax
22 november 2008 · 12 086 Inlägg

Hammarslag skrev:

lanred skrev:
Haha vad fan är facket för något? Jag jobbade i snitt 12h om dagen (jobbade in fredagen och lite till) måndag till torsdag på ett jobb och sedan på fredag till söndag jobbade jag  8 + 13 + 13h i två månader sedan blev det mer jobb på mitt vardagsjobb så jag var tvungen att sluta mitt helgjobb. Så skit i facket om du vill jobba, vill du inte jobba så mycket så kontakta facket om du känner att din arbetsgivare ger dig för mycket jobb.

Finns regler arbetsgivare måste följa, vid mer än 200h måste de ansöka om dispans för ytterligare 50h. När man nått 250h övertid får man inte jobba mer övertid = böter för företaget om så sker.

Gäller det Metall så har dom sänkt till 150h+50, iaf på mitt förra jobb.
Men de som vill jobba gör de ändå och lurar ihop något.

Dessutom är inte alla företag anslutna till fack, och då gör dom lite som dom själva vill, det gör förövrigt företag som är med i fack oxå.

Ang det jag skrevc om 200h övertid på en månad, jag kommer aldrig tro på det. 12h om dan sa någon, vem på denna jord orkar arbeta 12h varje dag i en hel månad? Jag hade ju personligen bangat efter 2 dagar i sträck:P Men en hel månad, nä faan

Muttley
22 november 2008 ·

Hammarslag skrev:

lanred skrev:
Haha vad fan är facket för något? Jag jobbade i snitt 12h om dagen (jobbade in fredagen och lite till) måndag till torsdag på ett jobb och sedan på fredag till söndag jobbade jag  8 + 13 + 13h i två månader sedan blev det mer jobb på mitt vardagsjobb så jag var tvungen att sluta mitt helgjobb. Så skit i facket om du vill jobba, vill du inte jobba så mycket så kontakta facket om du känner att din arbetsgivare ger dig för mycket jobb.

Finns regler arbetsgivare måste följa, vid mer än 200h måste de ansöka om dispans för ytterligare 50h. När man nått 250h övertid får man inte jobba mer övertid = böter för företaget om så sker.

gäller endast om du har en arbetsgivare, sen 200 timmar?, då är snålt, hade 215 timmar tror jag för några månader sedan och ingen brydde sig.

men har du 2 arbetsgivare så får du jobba bäst fan du vill.
enligt min erfarenhet då min bror har gjort det, dock var han inte med i facket.

Muttley
22 november 2008 ·

JapMax skrev:

Hammarslag skrev:

lanred skrev:
Haha vad fan är facket för något? Jag jobbade i snitt 12h om dagen (jobbade in fredagen och lite till) måndag till torsdag på ett jobb och sedan på fredag till söndag jobbade jag  8 + 13 + 13h i två månader sedan blev det mer jobb på mitt vardagsjobb så jag var tvungen att sluta mitt helgjobb. Så skit i facket om du vill jobba, vill du inte jobba så mycket så kontakta facket om du känner att din arbetsgivare ger dig för mycket jobb.

Finns regler arbetsgivare måste följa, vid mer än 200h måste de ansöka om dispans för ytterligare 50h. När man nått 250h övertid får man inte jobba mer övertid = böter för företaget om så sker.

Gäller det Metall så har dom sänkt till 150h+50, iaf på mitt förra jobb.
Men de som vill jobba gör de ändå och lurar ihop något.

Dessutom är inte alla företag anslutna till fack, och då gör dom lite som dom själva vill, det gör förövrigt företag som är med i fack oxå.

Ang det jag skrevc om 200h övertid på en månad, jag kommer aldrig tro på det. 12h om dan sa någon, vem på denna jord orkar arbeta 12h varje dag i en hel månad? Jag hade ju personligen bangat efter 2 dagar i sträck:P Men en hel månad, nä faan

Jag lovar dig vantrivs du inte som fan så är de mycket simpelt att jobba 12 timmar om dagen. och faktiskt fullt tilllåtet, dock måste du ha 11 timmars vila på vardagar, dvs sluta jobba 8 på kvällen om du ska få jobba kl 7 dagen efter.
sen på helgen får du jobba även om du jobbat 12 timmar på vardagarna och då får du jobba så långt på lördagen att du har 36 timmars vila innan måndagen klockan 7. men du kan även jobba på söndagen men då måste företaget bevilja dig ledigt med betalning så du kan få din helgvila.


så fick vi iallafall det godkänt av en fackrepresentant från metall. fastän jag inte är med i facket.

Janneutanb
22 november 2008 · 7 272 Inlägg

Håller med föregående om att jobba 12 timmar på ett ställe man trivs med är inga bekymmer alls!
Jag skulle kunna köra lastbilen ungefär hur länge som helst, så sjukt roligt!

När jag jobbade en bit bort så låg jag på strax över 60 timmar på 5 dagar, hur lätt som helst.
Hade jobbat många timmar till ifall det fanns något att göra!

Alecci
22 november 2008 · 2 014 Inlägg

Slut på diskussionen om facket/övertid nu, håll er till topic. Starta en ny tråd eller använd PM om ni vill fortsätta diskussionen.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
dbjanoz
22 november 2008 · 1 785 Inlägg

Dawee skrev:
Ja, som topic lyder så tycker jag det skulle vara väldigt intressant att se vad folket här på garaget arbetar med och vad dom tjänar! Dels för nyfikenhet och dels att man då kan dra paralleller till vilka bilar denne personen har och dels om man ser någon som har liknande jobb som du fast tjänar några 1000:- mer.

Jag tycker det är intressant iallafall så jag börjar

- Jobb: Vaktmästare och studerande sista året på gymnasiet
- Inkomst: Ca. 5000:- på jobbet och 1050 från skolan = ca 6000:-

Vad har du`?

Arbetslös med 3200kr/mån netto (efter skatt)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Ellertz Norrlänning
22 november 2008 · 1 453 Inlägg

steifan skrev:

Ellertz skrev:

steifan skrev:

Högre utbildning är ju dock ingen garanti för att en person är duglig på en arbetsplats wink
Erfarenhet och brukar väga tyngre i min mening.

Ahha okej... Men nästa gång ja besöker läkaren vill ja ha en läkare som är utbildad, ingen "erfaren" lastbilschaffis... Eller vad säger du? Inser du inte riktigt att ditt inlägg inte var de smartaste? Nuförtiden måste du ha utbildning till allt. Utan utbildning är du knappt värd nått på arbetsmarknaden.

Är mer lite inne på verkstadsindustri där en del ingenjörer/småpovar hamnar i början wink
Edit: Dvs någon som lallat runt i skolan fyra år extra utan någon arbetserfarenhet
brukar inte vara bättre än dom gamla rävarna arbetat sig upp till samma nivå på ~10 år.
Inget som ditt förstånd kan greppa? tongue

haha joo jag förstår de... ja tror inte många här skulle klara av en månad på en ingenjörsutbildning. jag har själv jobbat inom industrin och ja vet att de gamla "rävarna" inte alltid är lika insatt i den nya teknologin som de nyutexaminerade ingenjörerna. Och de brukar ofta vara de som kallar skolan för "lallande" som inte klarade av den.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
steifan DR!FTT3KN!K3R
22 november 2008 · 10 427 Inlägg

Ellertz skrev:

steifan skrev:

Ellertz skrev:
Ahha okej... Men nästa gång ja besöker läkaren vill ja ha en läkare som är utbildad, ingen "erfaren" lastbilschaffis... Eller vad säger du? Inser du inte riktigt att ditt inlägg inte var de smartaste? Nuförtiden måste du ha utbildning till allt. Utan utbildning är du knappt värd nått på arbetsmarknaden.

Är mer lite inne på verkstadsindustri där en del ingenjörer/småpovar hamnar i början wink
Edit: Dvs någon som lallat runt i skolan fyra år extra utan någon arbetserfarenhet
brukar inte vara bättre än dom gamla rävarna arbetat sig upp till samma nivå på ~10 år.
Inget som ditt förstånd kan greppa? tongue

haha joo jag förstår de... ja tror inte många här skulle klara av en månad på en ingenjörsutbildning. jag har själv jobbat inom industrin och ja vet att de gamla "rävarna" inte alltid är lika insatt i den nya teknologin som de nyutexaminerade ingenjörerna. Och de brukar ofta vara de som kallar skolan för "lallande" som inte klarade av den.

För att knyta an till tidigare diskussionen om att personer med gymnasieutbildning
kan tjäna mer än akademiker så tycker jag inte att det är några konstigheter.
Särskilt inte om det är i början av karriären. Gäller ju att välja rätt yrke och utbilda
sig för rätt saker och få betalt därefter. Kan ju inte ge personer högre löner för att det är
synd om de med höga skulder.
Klart skolan är mera 'lallande' då det är frivilligt, stor valfrihet, demokratiskt osv.
Är inte direkt lika garanterat på en slumpmässig arbetsplats, helt olika världar.

Ellertz Norrlänning
23 november 2008 · 1 453 Inlägg

steifan skrev:

Ellertz skrev:

steifan skrev:

Är mer lite inne på verkstadsindustri där en del ingenjörer/småpovar hamnar i början wink
Edit: Dvs någon som lallat runt i skolan fyra år extra utan någon arbetserfarenhet
brukar inte vara bättre än dom gamla rävarna arbetat sig upp till samma nivå på ~10 år.
Inget som ditt förstånd kan greppa? tongue

haha joo jag förstår de... ja tror inte många här skulle klara av en månad på en ingenjörsutbildning. jag har själv jobbat inom industrin och ja vet att de gamla "rävarna" inte alltid är lika insatt i den nya teknologin som de nyutexaminerade ingenjörerna. Och de brukar ofta vara de som kallar skolan för "lallande" som inte klarade av den.

För att knyta an till tidigare diskussionen om att personer med gymnasieutbildning
kan tjäna mer än akademiker så tycker jag inte att det är några konstigheter.
Särskilt inte om det är i början av karriären. Gäller ju att välja rätt yrke och utbilda
sig för rätt saker och få betalt därefter. Kan ju inte ge personer högre löner för att det är
synd om de med höga skulder.
Klart skolan är mera 'lallande' då det är frivilligt, stor valfrihet, demokratiskt osv.
Är inte direkt lika garanterat på en slumpmässig arbetsplats, helt olika världar.

Det märks klart att du är en lågutbildad person. Vadå skolan är valfri? Så ditt jobb är inte det då?  Du jobbar från 7-4, sen är du ledig. Testa studera 8-4 och sen plugga 4-5 timmar, och sen får du låna pengar för att överleva. Du skulle inte klara en vecka. Det är jobba som är ett lallande, är du missnöjd så går du till facket som fixar allt. Är du missnöjd en utbildning så är de bara anpassa sig eller hoppa av.  Du har rätt, de är två helt olika världar.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
dbjanoz
23 november 2008 · 1 785 Inlägg

Ellertz skrev:

steifan skrev:

Ellertz skrev:
haha joo jag förstår de... ja tror inte många här skulle klara av en månad på en ingenjörsutbildning. jag har själv jobbat inom industrin och ja vet att de gamla "rävarna" inte alltid är lika insatt i den nya teknologin som de nyutexaminerade ingenjörerna. Och de brukar ofta vara de som kallar skolan för "lallande" som inte klarade av den.

För att knyta an till tidigare diskussionen om att personer med gymnasieutbildning
kan tjäna mer än akademiker så tycker jag inte att det är några konstigheter.
Särskilt inte om det är i början av karriären. Gäller ju att välja rätt yrke och utbilda
sig för rätt saker och få betalt därefter. Kan ju inte ge personer högre löner för att det är
synd om de med höga skulder.
Klart skolan är mera 'lallande' då det är frivilligt, stor valfrihet, demokratiskt osv.
Är inte direkt lika garanterat på en slumpmässig arbetsplats, helt olika världar.

Det märks klart att du är en lågutbildad person. Vadå skolan är valfri? Så ditt jobb är inte det då?  Du jobbar från 7-4, sen är du ledig. Testa studera 8-4 och sen plugga 4-5 timmar, och sen får du låna pengar för att överleva. Du skulle inte klara en vecka. Det är jobba som är ett lallande, är du missnöjd så går du till facket som fixar allt. Är du missnöjd en utbildning så är de bara anpassa sig eller hoppa av.  Du har rätt, de är två helt olika världar.

2 Saker förvånar mig.

1 Att en högutbildad person uttrycker sig på detta sätt sitat "Det märks klart att du är en lågutbildad person"

2 Att en studerande person som lånar pengar för att överleva har en Audi från 1995 på garaget

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
schtunken
23 november 2008 · 123 Inlägg

Tidningsbud, varierande, allt från 2000-10000 efter skatt beroende på (vikariat osv)

JimpeBoy
23 november 2008 · 529 Inlägg

Ligger kring 20000:- efter skatt, jobbar som tankbilschaufför.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang