hur funkar vtek??

sorken
2 mars 2006 · 251 Inlägg

honda har ju vtek på sina bilar vad är det? har fått för mig att det är nått med kammarna?

hur funkar det?

/Daniel

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a
Janken Driver
2 mars 2006 · 2 111 Inlägg

hehe för trött nu men låt oss säga att det nog känns som en typ av turbokick fast vid 6-6500rpm.

V-TEC

Senast redigerat av Janken (2 mars 2006)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
FugitivE BMW Power
2 mars 2006 · 2 362 Inlägg

Det undrade jag också, men jag vart en aning klokare när jag fick höra lite hur en vtec fungerar av en polare.
Varje motor behöver en blandning av bränsle och luft för att kunna fungera, det vet ju alla tongue. Ju mer luft desto mer bränsle kan den förbränna och desto större effekt kan den utveckla. Men medan bränslet sprutas in mekaniskt måste luften sugas in på naturligt sätt via ventilerna. Vissa tillverkare använder turboladdare för att pumpa in luft under tryck, det fungerar bra vid höga varvtal men vid låga hastigheter blir motorn rå och ineffektiv, och själva turbon bidrar med oönskad vikt. Vtec står för Variable Timing Electronic Control om jag minns rätt tongue . Vid låga varvtal släpper ventilerna endast in så mycket små mängder med luft för att motorn ska fungera mjukt och ekonomiskt. När varvtalet ökar lyfts ventilerna högre och är öppna under en längre tid så att mer luft sugs in och motorn producerar mer kraft. I en "vanlig" motor är ventilerna öppna under ett fast tidsintervall och mängden luft som sugs in i motorn kan inte optimeras för alla varvtal. Det gör motorn mindre effektiv och den förlorar kraft vid högre varvtal. I en vtec motor ändras både ventilinställning och öppning automatiskt i takt med varvtal och belastning så att motorn blir både kraftfull och ekonomisk.
Det var väl detta jag fick höra i princip, fast jag sammanfattade det hela lite här big_smile annars skulle det bli bra mycket mer smile. Vi satt och babbla Honda motorer ett jävla bra tag så man är lite trött på dom ris-motorerna nu big_smile. Hoppas du vart en aning klokare som jag vart efter detta smile.

mvh Kevin

Senast redigerat av FugitivE (2 mars 2006)

BMW, bogsering med wire :/
sorken
2 mars 2006 · 251 Inlägg

ojdå låtte krongligt de där tänkte om det gick att bygga nån egen konstruktur av de där men men..

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a
FugitivE BMW Power
2 mars 2006 · 2 362 Inlägg

sorken skrev:
ojdå låtte krongligt de där tänkte om det gick att bygga nån egen konstruktur av de där men men..

hm hmm jadu, det blir nog svårt big_smile hehe smile.

Mvh Kevin

BMW, bogsering med wire :/
sorken
2 mars 2006 · 251 Inlägg

finns det ingen möjlighet å ta styrdon å v-tec paketet å stoppa i en annan topp då?

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a
Germax
2 mars 2006 · 12 086 Inlägg

Skulle knappast tro att den har variabla ventillyft? Därimot variabla kamtider. Sitter på fler bilar, Nissan 300ZX tex. Du flyttar öppningstiderna helt enkelt för att optimera motorn som även "Fugitive" sa.

Nu kan jag va ute o cykla men har inte vtec även varabla insugsrör? lr va det mazda som har?
Även där för o få ut mest moment ur varje varvtal.

mac
2 mars 2006 · 82 Inlägg

V-tecen fungerar så att den höjer lyften på kammarna..

parayaCar
2 mars 2006 · 424 Inlägg

lyfter kammarna ? höjer den upp kamaxeln vid låga varv och sänker den vid höga? (får bilder i huvudet)

**// Toyota \\**
Sharky
2 mars 2006 · 10 287 Inlägg
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Ostsåsen
2 mars 2006 · 173 Inlägg

Är det inte något liknande med BMW och deras vanos motorer? Dom nya BMW motorerna har ju även något som heter valvetronic och som ska optimera ventilerna eller är jag ute och cyklar i badkaret? Kanske är liknande saker med olika namn eller?

/fredric

Sharky
2 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Du orkade inte öppna mina länkar , eller hur ;-)

/Göran

Ostsåsen skrev:
Är det inte något liknande med BMW och deras vanos motorer? Dom nya BMW motorerna har ju även något som heter valvetronic och som ska optimera ventilerna eller är jag ute och cyklar i badkaret? Kanske är liknande saker med olika namn eller?

/fredric

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
sorken
2 mars 2006 · 251 Inlägg

ok dom där länkarna blev man inte så mycket klokare på men men

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a
Ostsåsen
2 mars 2006 · 173 Inlägg

Sharky skrev:
Du orkade inte öppna mina länkar , eller hur ;-)

/Göran

Ostsåsen skrev:
Är det inte något liknande med BMW och deras vanos motorer? Dom nya BMW motorerna har ju även något som heter valvetronic och som ska optimera ventilerna eller är jag ute och cyklar i badkaret? Kanske är liknande saker med olika namn eller?

/fredric

Vad menar du?

Jag tog en fin titt på länkarna, men frågan kvarstår fortfarande ifall inte BMW gör samma sak fasst med vanos och valvetronic i stället? Är nämligen BMW ägare så det intresserar mig mer.

mvh / Fredric

Lunnajs Mr
3 mars 2006 · 267 Inlägg

Det stog klart och tydligt i länkarna ^^ VANOS med stora bokstäver

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
Klubbmannen
3 mars 2006 ·

Ostsåsen skrev:
Är det inte något liknande med BMW och deras vanos motorer? Dom nya BMW motorerna har ju även något som heter valvetronic och som ska optimera ventilerna eller är jag ute och cyklar i badkaret? Kanske är liknande saker med olika namn eller?

/fredric

Liknande saker med olika namn. Växellådstekniken Triptronic är ett annat exempel på sånt. Finns massor med benämningar på den som ämnar på samma sak.

V-TECH uppfanns ursprungligen av Honda men deras patent slutade gälla nån gång i sluten av 80-talet(om jag minns rätt), vilket nu ger alla biltillverkare rätt att tillämpa detta system.
Hondas teknik består av både lyft och tid.
Mitsubishi kallar sin för MIVEC, Toyota kallar det för VVT-i. Honda sålde sin teknik till Toyota innan patentet tog slut(så att båda kunde använda det alltså).
Honda har tillverkat 15 miljoner V-TECH-system helt utan reklamationer

300ZX Har det bara på utblåskammen

That's all i know

Senast redigerat av Klubbmannen (4 mars 2006)

Ostsåsen
3 mars 2006 · 173 Inlägg

Ber om ursäkt till Sharky, la nu märke till att det stog om VANOS och BMW i länkarna, såg inte det tidigare.

Var det honda som var först med denna typen av motorstyrning alltså? Svårt att tro... stämmer inte riktigt med BMW:s motto - "BMW följer inte utvecklingen, dom leder den."

Om nu japanerna var så tidiga kanske man ska tänka om... / Fredric

DasAuto
3 mars 2006 · 2 751 Inlägg

nee det är audi som leder utvecklingen ! Vorsprung dursch technik! Försprång genom teknik hihihih

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
26 oktober 2006 · 1 123 Inlägg

FugitivE skrev:
Det undrade jag också, men jag vart en aning klokare när jag fick höra lite hur en vtec fungerar av en polare.
Varje motor behöver en blandning av bränsle och luft för att kunna fungera, det vet ju alla tongue. Ju mer luft desto mer bränsle kan den förbränna och desto större effekt kan den utveckla. Men medan bränslet sprutas in mekaniskt måste luften sugas in på naturligt sätt via ventilerna. Vissa tillverkare använder turboladdare för att pumpa in luft under tryck, det fungerar bra vid höga varvtal men vid låga hastigheter blir motorn rå och ineffektiv, och själva turbon bidrar med oönskad vikt. Vtec står för Variable Timing Electronic Control om jag minns rätt tongue . Vid låga varvtal släpper ventilerna endast in så mycket små mängder med luft för att motorn ska fungera mjukt och ekonomiskt. När varvtalet ökar lyfts ventilerna högre och är öppna under en längre tid så att mer luft sugs in och motorn producerar mer kraft. I en "vanlig" motor är ventilerna öppna under ett fast tidsintervall och mängden luft som sugs in i motorn kan inte optimeras för alla varvtal. Det gör motorn mindre effektiv och den förlorar kraft vid högre varvtal. I en vtec motor ändras både ventilinställning och öppning automatiskt i takt med varvtal och belastning så att motorn blir både kraftfull och ekonomisk.
Det var väl detta jag fick höra i princip, fast jag sammanfattade det hela lite här big_smile annars skulle det bli bra mycket mer smile. Vi satt och babbla Honda motorer ett jävla bra tag så man är lite trött på dom ris-motorerna nu big_smile. Hoppas du vart en aning klokare som jag vart efter detta smile.

mvh Kevin

så vtec är bra för de som inte vill ha turbo??
sen min fråga är de bra motorer???vtec vs mivec o venos vilken av de är bäst???

Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Mattzzon Trucker
26 oktober 2006 · 168 Inlägg

V-tec är ju lång ifrån kompliment för turbo....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang