hehe för trött nu men låt oss säga att det nog känns som en typ av turbokick fast vid 6-6500rpm.
V-TEC
Senast redigerat av Janken (2 mars 2006)
- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy "Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Det undrade jag också, men jag vart en aning klokare när jag fick höra lite hur en vtec fungerar av en polare. Varje motor behöver en blandning av bränsle och luft för att kunna fungera, det vet ju alla . Ju mer luft desto mer bränsle kan den förbränna och desto större effekt kan den utveckla. Men medan bränslet sprutas in mekaniskt måste luften sugas in på naturligt sätt via ventilerna. Vissa tillverkare använder turboladdare för att pumpa in luft under tryck, det fungerar bra vid höga varvtal men vid låga hastigheter blir motorn rå och ineffektiv, och själva turbon bidrar med oönskad vikt. Vtec står för Variable Timing Electronic Control om jag minns rätt . Vid låga varvtal släpper ventilerna endast in så mycket små mängder med luft för att motorn ska fungera mjukt och ekonomiskt. När varvtalet ökar lyfts ventilerna högre och är öppna under en längre tid så att mer luft sugs in och motorn producerar mer kraft. I en "vanlig" motor är ventilerna öppna under ett fast tidsintervall och mängden luft som sugs in i motorn kan inte optimeras för alla varvtal. Det gör motorn mindre effektiv och den förlorar kraft vid högre varvtal. I en vtec motor ändras både ventilinställning och öppning automatiskt i takt med varvtal och belastning så att motorn blir både kraftfull och ekonomisk. Det var väl detta jag fick höra i princip, fast jag sammanfattade det hela lite här annars skulle det bli bra mycket mer . Vi satt och babbla Honda motorer ett jävla bra tag så man är lite trött på dom ris-motorerna nu . Hoppas du vart en aning klokare som jag vart efter detta .
Skulle knappast tro att den har variabla ventillyft? Därimot variabla kamtider. Sitter på fler bilar, Nissan 300ZX tex. Du flyttar öppningstiderna helt enkelt för att optimera motorn som även "Fugitive" sa.
Nu kan jag va ute o cykla men har inte vtec även varabla insugsrör? lr va det mazda som har? Även där för o få ut mest moment ur varje varvtal.
Är det inte något liknande med BMW och deras vanos motorer? Dom nya BMW motorerna har ju även något som heter valvetronic och som ska optimera ventilerna eller är jag ute och cyklar i badkaret? Kanske är liknande saker med olika namn eller?
Ostsåsen skrev: Är det inte något liknande med BMW och deras vanos motorer? Dom nya BMW motorerna har ju även något som heter valvetronic och som ska optimera ventilerna eller är jag ute och cyklar i badkaret? Kanske är liknande saker med olika namn eller?
/fredric
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky skrev: Du orkade inte öppna mina länkar , eller hur ;-)
/Göran
Ostsåsen skrev: Är det inte något liknande med BMW och deras vanos motorer? Dom nya BMW motorerna har ju även något som heter valvetronic och som ska optimera ventilerna eller är jag ute och cyklar i badkaret? Kanske är liknande saker med olika namn eller?
/fredric
Vad menar du?
Jag tog en fin titt på länkarna, men frågan kvarstår fortfarande ifall inte BMW gör samma sak fasst med vanos och valvetronic i stället? Är nämligen BMW ägare så det intresserar mig mer.
Det stog klart och tydligt i länkarna ^^ VANOS med stora bokstäver
Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
Klubbmannen
3 mars 2006 ·
Ostsåsen skrev: Är det inte något liknande med BMW och deras vanos motorer? Dom nya BMW motorerna har ju även något som heter valvetronic och som ska optimera ventilerna eller är jag ute och cyklar i badkaret? Kanske är liknande saker med olika namn eller?
/fredric
Liknande saker med olika namn. Växellådstekniken Triptronic är ett annat exempel på sånt. Finns massor med benämningar på den som ämnar på samma sak.
V-TECH uppfanns ursprungligen av Honda men deras patent slutade gälla nån gång i sluten av 80-talet(om jag minns rätt), vilket nu ger alla biltillverkare rätt att tillämpa detta system. Hondas teknik består av både lyft och tid. Mitsubishi kallar sin för MIVEC, Toyota kallar det för VVT-i. Honda sålde sin teknik till Toyota innan patentet tog slut(så att båda kunde använda det alltså). Honda har tillverkat 15 miljoner V-TECH-system helt utan reklamationer
Ber om ursäkt till Sharky, la nu märke till att det stog om VANOS och BMW i länkarna, såg inte det tidigare.
Var det honda som var först med denna typen av motorstyrning alltså? Svårt att tro... stämmer inte riktigt med BMW:s motto - "BMW följer inte utvecklingen, dom leder den."
Om nu japanerna var så tidiga kanske man ska tänka om... / Fredric
FugitivE skrev: Det undrade jag också, men jag vart en aning klokare när jag fick höra lite hur en vtec fungerar av en polare. Varje motor behöver en blandning av bränsle och luft för att kunna fungera, det vet ju alla . Ju mer luft desto mer bränsle kan den förbränna och desto större effekt kan den utveckla. Men medan bränslet sprutas in mekaniskt måste luften sugas in på naturligt sätt via ventilerna. Vissa tillverkare använder turboladdare för att pumpa in luft under tryck, det fungerar bra vid höga varvtal men vid låga hastigheter blir motorn rå och ineffektiv, och själva turbon bidrar med oönskad vikt. Vtec står för Variable Timing Electronic Control om jag minns rätt . Vid låga varvtal släpper ventilerna endast in så mycket små mängder med luft för att motorn ska fungera mjukt och ekonomiskt. När varvtalet ökar lyfts ventilerna högre och är öppna under en längre tid så att mer luft sugs in och motorn producerar mer kraft. I en "vanlig" motor är ventilerna öppna under ett fast tidsintervall och mängden luft som sugs in i motorn kan inte optimeras för alla varvtal. Det gör motorn mindre effektiv och den förlorar kraft vid högre varvtal. I en vtec motor ändras både ventilinställning och öppning automatiskt i takt med varvtal och belastning så att motorn blir både kraftfull och ekonomisk. Det var väl detta jag fick höra i princip, fast jag sammanfattade det hela lite här annars skulle det bli bra mycket mer . Vi satt och babbla Honda motorer ett jävla bra tag så man är lite trött på dom ris-motorerna nu . Hoppas du vart en aning klokare som jag vart efter detta .
mvh Kevin
så vtec är bra för de som inte vill ha turbo?? sen min fråga är de bra motorer???vtec vs mivec o venos vilken av de är bäst???