2881
Sök

Audi Typ 85 Turbo Quattro - UPDATE förhandstjing s2 diff ;)

Olika
907 Inlägg
26 mars 2010
#341
DanielFredriksson skrev:
Gött med ett svar. Det är ju en låda från en 85:a och den ska inte vara bytt enligt tidigare ägare smile

Då ska jag ha en s2 diff som är 4.11:1 smile


TACK SOM FAN FREDRIQ!

Tänk på att få rätt bakaxel bara, verkar finnas 3 olika alternativ till just S2, kolla filen:
www.nascom.se/S2bakklump.pdf

Då verkar det alltså finnas 3 st olika utväxlingar för gamla quattro... 41:9 är en ny upptäckt.
Senast redigerat av fredriq (26 mars 2010)

Mvh
Fredrik

Audiskadad
1 287 Inlägg
27 mars 2010
#342
hört man får byta drivaxlar å fjädeben om man skall ha s2/s4 låda??

fråga "quattro" om detta lr om han kikar in här, han har stor koll på lådor å utv, hjälpt mig en hel del!
mvh tobbe

måste den inte vara besiktad för å köras på strippen???lr är de enbart bana?

# Tobias Lundin / 80 sportquattro sedan bygge !
Följ gärna projektet här:
https://www.facebook.com/groups/458659997514331/
Sponsorer: Spacer.se :)

Audiskadad
1 287 Inlägg
27 mars 2010
#343
fredriq skrev:
Då verkar det alltså finnas 3 st olika utväxlingar för gamla quattro... 41:9 är en ny upptäckt.

det kan inte vara v8 ans utv dåe? har bara hört talas om 2 äldre..

# Tobias Lundin / 80 sportquattro sedan bygge !
Följ gärna projektet här:
https://www.facebook.com/groups/458659997514331/
Sponsorer: Spacer.se :)

Olika
907 Inlägg
27 mars 2010
#344
Tottii skrev:
fredriq skrev:
Då verkar det alltså finnas 3 st olika utväxlingar för gamla quattro... 41:9 är en ny upptäckt.

det kan inte vara v8 ans utv dåe? har bara hört talas om 2 äldre..

V8 har 4.11:1

Mvh
Fredrik

86 Inlägg
27 mars 2010
#345
För att förtydliga så är det inte "utväxlingen" som ska stämma mellan låda/diff, det är "Slutväxeln".
Utväxlingen är ju olika på varje växel i växellådan och den kan skilja mellan växellådor som har samma Slutväxel.

Filen S2bakklump.pdf borde kanske döpas om till Sedan/Avant då den är för 80q -92, alltså B4 karossen = endast S2 Sedan/Avant och även 80 sedan/avant förstås, om jag inte missat något här, fredriq? neutral
Den gäller alltså inte S2 Coupe som är den vanligaste S2-modellen (iofs kanske Avanten är vanligast?).
Helt annan bakdiff på Sedan/Avant mot Coupe är det iaf och det är den från coupe du vill ha för Avant/Sedan ser helt annorlunda ut, helt annan bakvagnsbrygga osv.

"017 500 040 H" är Artikelnumret och "AEC" är Koden på S2 Coupe bakdiff med slutväxel 4.11:1.
Den diffen kan/bör/ska finnas på S2 Coupe 91-96 samt även på 80/90/Coupe quattro från 86-91.
Det finns alltid undantag så kolla koderna för att vara säker..
Senast redigerat av quattro (27 mars 2010)


AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#346
Jag pratade med Hassracing när jag hämtade bilen och sa att en S2 diff är det jag ska ha, bult on och 4:11 utväxling, men blir lite förvirrad tongue

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

86 Inlägg
27 mars 2010
#347
S2 Coupe så blir det rätt.


AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#348
Tottii skrev:
hört man får byta drivaxlar å fjädeben om man skall ha s2/s4 låda??

fråga "quattro" om detta lr om han kikar in här, han har stor koll på lådor å utv, hjälpt mig en hel del!
mvh tobbe

måste den inte vara besiktad för å köras på strippen???lr är de enbart bana?

Jag kommer ju köra med lådan från 200:an jag har.
Men bakklumpen är ju lång som fan och har inte samma infästning alls, så allt måste nästan byggas om tongue
Så köper nog en s2 klump eller något med rätt utväxling smile

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#349
quattro skrev:
S2 Coupe så blir det rätt.

GÖTT!

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

Olika
907 Inlägg
27 mars 2010
#350
quattro skrev:
För att förtydliga så är det inte "utväxlingen" som ska stämma mellan låda/diff, det är "Slutväxeln".
Utväxlingen är ju olika på varje växel i växellådan och den kan skilja mellan växellådor som har samma Slutväxel.

Filen S2bakklump.pdf borde kanske döpas om till Sedan/Avant då den är för 80q -92, alltså B4 karossen = endast S2 Sedan/Avant och även 80 sedan/avant förstås, om jag inte missat något här, fredriq? neutral
Den gäller alltså inte S2 Coupe som är den vanligaste S2-modellen (iofs kanske Avanten är vanligast?).
Helt annan bakdiff på Sedan/Avant mot Coupe är det iaf och det är den från coupe du vill ha för Avant/Sedan ser helt annorlunda ut, helt annan bakvagnsbrygga osv.

"017 500 040 H" är Artikelnumret och "AEC" är Koden på S2 Coupe bakdiff med slutväxel 4.11:1.
Den diffen kan/bör/ska finnas på S2 Coupe 91-96 samt även på 80/90/Coupe quattro från 86-91.
Det finns alltid undantag så kolla koderna för att vara säker..

Du har så rätt, jag körde "ATP" på 017 500 040 H och klickade på första bästa modell, här är utdrag för coupé istället:
www.nascom.se/S2coupe.pdf

Mvh
Fredrik

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#351
Idag vart grenröret färdigt.
Ska bara planas, zinksprayas och sedan bandagas smile

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
#352
Grenröret är färdigt, förutom WG röret som jag inte vet vart jag ska dra än. Får se när grenröret är på plats.

Igår hängde jag ur motorn, slängde dit lådan.

Idag pillade jag dit svänghjul, och koppling samt parade motor och låda. Sen knixxa jag med spakställ och allt det skiten. Blev inge bra, ska sätta mig med min vän rondellen och göra så att det inte tar i överallt i tunneln! smile

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

Audiskadad
1 287 Inlägg
18 april 2010
#353
DanielFredriksson skrev:
Grenröret är färdigt, förutom WG röret som jag inte vet vart jag ska dra än. Får se när grenröret är på plats.

Igår hängde jag ur motorn, slängde dit lådan.

Idag pillade jag dit svänghjul, och koppling samt parade motor och låda. Sen knixxa jag med spakställ och allt det skiten. Blev inge bra, ska sätta mig med min vän rondellen och göra så att det inte tar i överallt i tunneln! smile

fan vad nice! blev grenröret bra? slä'ng upp bilder på en uppdate igen! alltid skoj å se va du pular med!

# Tobias Lundin / 80 sportquattro sedan bygge !
Följ gärna projektet här:
https://www.facebook.com/groups/458659997514331/
Sponsorer: Spacer.se :)

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
#354
Tottii skrev:
fan vad nice! blev grenröret bra? slä'ng upp bilder på en uppdate igen! alltid skoj å se va du pular med!

JA!
Det vart okej tycker jag för att vara första grenröret jag gör smile
Ska försöka få med kameran nästa gång.

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#355
Idag fick jag grenröret blästrat, samt att jag gängat ena sidan av flänsen och testmonterat tyrbon wink
Ser fett ut!
Ska skaffa lite zinkspray imörra och avgasbandage. Hoppas på bilder!

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
#356
http://img8.imageshack.us/img8/5558/s6302076.jpg
http://img710.imageshack.us/img710/2930/s6302075.jpg
http://img192.imageshack.us/img192/5857/s6302073.jpg
http://img219.imageshack.us/img219/4096/s6302072.jpg
http://img62.imageshack.us/img62/1733/s6302071.jpg
http://img101.imageshack.us/img101/747/s6302070.jpg
http://img708.imageshack.us/img708/812/s6302069.jpg





Låter bilderna tala för sig själva smile
Senast redigerat av DanielFredriksson (23 april 2010)

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
#357
Är lite svetsar som ska slipas, sen ska det målas och lindas. Samt att det ska svetsas ett wg rör idag smile

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
24 april 2010
Trådstartare
#358
Igår målade jag grenröret med biltemas hot paint, för lite rostskydd. Och idag har jag lindat röret, vart rätt bra, hade 15m bandage och det finns lite kvar till början av DP´n sen.

Ska också byta medbringare på lådan idag så att drivaxlarna passar wink

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

86 Inlägg
24 april 2010
#359
Härligt att det går framåt!
Bilder är en trådföljares bästa vän! keep it up! smile


AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
24 april 2010
Trådstartare
#360
Idag bytte jag lite medbringare och drog dit drivaxlarna. Nu behöver jag bara en bakdiff som är 4,11:1 med 108mm medbringare smile

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!


Sök