2197
Sök

Etanol .. Sant eller Falskt ?

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
18 november 2008
Senast redigerat av Sqweebz (18 november 2008)

Ont om hästkrafter är det gott om.

Volvonörd
1 187 Inlägg
18 november 2008
Våra 2 740is är "konverterade" med hjälp av en sk flexitune ( www.flexitune.se ) och dem kör vi på 100% E85, sommar som vinter, det med kallstartsproblemen finns där men då har vi i den röda (gummans) satt in en bränslevärmare som vi startar och det blir inga problem som helst att starta bilen. Att det är miljövänligare kan man ju se på olika sett som tagits upp i tråden tidigare, självklart så drar bilen mer än med 95 oktanigt bränsle... Men förut så vart kostnaden för oss BETYDLIGT billigare per mil än med bensin, nu i dagsläget så har vi "inte råd" att vara "miljövänliga" tyvärr eftersom man idag tjänar på att köra på bensin igen då det bra skiljer 1 kr/L nästan.... Eller råd å råd men allt man gör handlar väl om att spara pengar i dagens läge? wink Visst kan etanolen torka ut slangarna men även sätta igen bränslefiltret, så det rekomenderas att byta inom 100 mil efter en "konvertering" till etanol. Men den röda har gått på etanol i snart 2 år och avgasvärdena vart bättre vid besiktningen och vi sparade nån kr/mil vi körde... Men nu kommer den att få gå på bensin igen pga att vi tjänar mer på det nu. Det enda vi har bytt på den röda är ett bränslefilter och inget på min svarta.

Men som sagts tidigare i denna tråd så kan man vrida och vända på allt när det gäller etanol vs. bensin.

Ville bara dela med mig av min erfarenhet om detta....

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

371 Inlägg
18 november 2008
golfarn_nr1 skrev:
Juuka skrev:
golfarn_nr1 skrev:

E85 är överskattat.

Och det grundar du på?......

Nästan ALLA snackar om att de är så billigt o bra att köra på etanol jämfört med bensin... Säg såhär... Min bil drar 0.7 nu med bensin. med etanol ca 1.5. Etanolen kostar 9.60 Bensinen 10.69. Vad är de då som är så bra med etanolen??? I slutändan spar man inte in ett jävla skit på etanolen. Bara snack.

Blir du väldigt tung i högerfoten när du kör på e85, eller varför skulle bilen dra så mycket mer på det bränslet?
När jag kör på e85 drar min bil runt 30% mer bränsle. Idag lönar det sig inte, och jag kör således på bensin. Men i somras när bensinen kostade över 60% mer än e85 så var det riktigt roligt att tanka e85.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

OUTLAW1
18 november 2008
AxlSam skrev:
rallykid skrev:
som sagt har inte läst allt här nu men...

E85 höjer värmen i motorn...JA
E85 äter upp gummislangar o dylikt fortare än bensin..JA
E85 gör att din bil får lite mer klös ..JA
E85 är strävare/kärvare än bensin så bränslepumpen tar stryk efter ett tag..JA
E85 gör din bil mer svårstartad vid lägre temperaturer..JA
E85 kräver kallare tändstift pga höjt värmetal..JA
E85 skall inte köras i en icke E85 bil om man inte vill byta/meka saker som kommer gå sönder...
dessutom gör etanolen så att den bokstavligt tvättar cylinderväggarna fria från olja vilket med mer temperatur kommer rasa motorn till slut....Därav oxo jävligt täta oljebyten med fruktansvärt bra olja...

Finns mycket som är värt att kommentera i detta inlägg..

"E85 äter upp gummislangar o dylikt fortare än bensin..JA"
Har du konkreta bevis på detta?
Mig veterligen är det bara ngt folk säger. Har aldrig hänt än så länge.

"E85 gör att din bil får lite mer klös ..JA"
JA! Om du anpassar motorn efter den höjda oktanhalten!
Etanolen ligger på 103 oktan.
Dvs. den tål högre tryck innan den självantänder.
Iom detta kan du antingen plana toppen eller lassa på med mer turbotryck,
Gör du inget av dessa åtgärder gör inte etanolen ett skit effektmässigt..

"E85 är strävare/kärvare än bensin så bränslepumpen tar stryk efter ett tag..JA"
Det är väl den "låga energin" i etanolen som pajjar soppapumpar..
Dvs. pumpen måste pumpa soppa på bristningsgränsen för att få bränslet att räcka till.
Och det klarar den inte i längden.

konkreta bevis för att gummi äts upp snabbare kommer det konkreta bevis på så småningom....om 4 år när det har hänt..det tar tid men det kommer slita mer helt enkelt...

Givetvis måste tändning mm ställas om för e85...

e85 ÄR kärvare o smörjer inte lika bra som dagens bensin till pumpen....

Sleeper
3 084 Inlägg
18 november 2008
Det borde bli lag för alla 08:or att köra elbil smile

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

168 Inlägg
18 november 2008
e85 ska inte användas med vanliga soppaslangar..  de fräter på gummit och kan lössa upp dom.. fast de tar lång tid.. som om man har fulecell (plast tankt) men tror de är rött skvalpskydd "svampen i" så är det många e85en har gjort de som kletigt..

224 Inlägg
19 november 2008
Ni som tycker att det är bara är att hälla i E85 i tanken ska nog tänka om lite.
Jag själv kör med etanol i tanken men jag gör oxå det med lite tänk och har provat mig fram till vad som funkar och givetvis ska man ha koll på lamda och egt så man får rätt blandning.

Men ni som säger att slangarna bara går i sönder efter 10år och mer bör tänka om
jag byggde min bil så viste jag att E85 bör man inte använda gummi slangar till det tog 4månader
sen var min helt nya slang sönder och det pissa en stråle rakt på grenröret som tur var så kände man lukten av etanol direkt så jag han inte köra några längre sträckor såhär.
och jag hade frågat bildels shoppen om denna slang tål e85 och de hade sagt att ja det är ju en bränsleslang men aj så fel de hade.

därimot kan man använda en typ av teflånslang.
i industrin är det ganska vanligt man använder det.

//martin

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

38 Inlägg
19 november 2008
golfarn_nr1 skrev:
Juuka skrev:
golfarn_nr1 skrev:

E85 är överskattat.

Nästan ALLA snackar om att de är så billigt o bra att köra på etanol jämfört med bensin... Säg såhär... Min bil drar 0.7 nu med bensin. med etanol ca 1.5. Etanolen kostar 9.60 Bensinen 10.69. Vad är de då som är så bra med etanolen??? I slutändan spar man inte in ett jävla skit på etanolen. Bara snack.

Om din bil drar 0.7 på BF95 och 1.5 på E85 så bör du nog laga din bil, eller se över hur du konverterat.
Normal ökning av bränsleförbrukningen är runt 30%.

38 Inlägg
19 november 2008
Revotech skrev:
Det var någon en lite bit upp här som skrev att etanol är mer lättantändligt än bensin..
Men oktantal då?.. Hallå.. ?  det är ju hur lätt det själv antänds.. Etanol har ju högre än bensin...

Om man kör på etanol så kan man ju öka kompet utan spikningar.. Det MÅSTE ju betyda att etanolen INTE själv antänder lättare än bensin.

Det stämmer, E85 är mindre självantändligt än bensin.
Men det är skillnad på självantändligt och lättantändligt.

Självantändning är ju som det låter hur lätt bränslet antänder utan tillförsel av gnista eller dyl.
Dvs hur lätt det självantänder utav tryck och värme.

Det där med att E85 är mer lättantändligt osv handlar om hur en E85/luftblandning beter sig i rumstemperatur osv.

Om du har två identiska dunkar, en med 10L E85 och en med 10L bensin i i rumstemperatur.
Då kommer bränsle/luftblandning i E85 dunken vara mer lättantändlig än den i bensindunken.

Det är därför det är svårare att starta en E85 bil när det är kallt ute tex.
Senast redigerat av EyEr0n (19 november 2008)

Arbetsterapeut
37 Inlägg
19 november 2008
e85 är ju 85% etanol 15% bensin för att förbättra kallegenskaperna, så ska inte va någare bekymmer att starta en sån bil dock inte lika lätt som en bensinare kanske..

674 Inlägg
19 november 2008
EyEr0n skrev:
Revotech skrev:
Det var någon en lite bit upp här som skrev att etanol är mer lättantändligt än bensin..
Men oktantal då?.. Hallå.. ?  det är ju hur lätt det själv antänds.. Etanol har ju högre än bensin...

Om man kör på etanol så kan man ju öka kompet utan spikningar.. Det MÅSTE ju betyda att etanolen INTE själv antänder lättare än bensin.

Det stämmer, E85 är mindre självantändligt än bensin.
Men det är skillnad på självantändligt och lättantändligt.

Självantändning är ju som det låter hur lätt bränslet antänder utan tillförsel av gnista eller dyl.
Dvs hur lätt det självantänder utav tryck och värme.

Det där med att E85 är mer lättantändligt osv handlar om hur en E85/luftblandning beter sig i rumstemperatur osv.

Om du har två identiska dunkar, en med 10L E85 och en med 10L bensin i i rumstemperatur.
Då kommer bränsle/luftblandning i E85 dunken vara mer lättantändlig än den i bensindunken.

Det är därför det är svårare att starta en E85 bil när det är kallt ute tex.

Ledsen grabbar men så är det inte..   Etanol är inte mer lättantändligt än bensin.   Etanol är väldigt likt methanol. Methanol kör man i dragrejs bilar. De motorerna har herrejösses tändning just för att det är mer svår antändligt...  Där av också svår startad etanol motor vi lägre temperaturer....       

På lästa tråd inlägg här ....   Vad är detta du skrev Du pratar ju imot dig själv!?   :

"Då kommer bränsle/luftblandning i E85 dunken vara mer lättantändlig än den i bensindunken. Det är därför det är svårare att starta en E85 bil när det är kallt ute tex"
Senast redigerat av Ramrod (19 november 2008)

With great freedom comes great responsebility

674 Inlägg
19 november 2008
UhrJr skrev:
Revotech skrev:
Hardjim skrev:
Tillbaka till tråden, inlägg ett.
Etanol kan skada och lösa vissa ämnen.
Vill man vara seriös och konvertera sin bil så bör man byta bränsleslangar. Antingen gör man det för effekt och passar på att dra dubbla matningar och dubbla pumpar med stålomspunna slangar eller byter man till fräsha gummislangar som tål etanol.

Vill man bara tanka billigt i sin skrotbil så är det bara att hälla etanol i tanken, men det finns ingen mening med det överhuvudtaget eftersom bilen kommer dra så mkt mer att du inte tjänar på den billigare såsen. Häller du i för mkt etanol så spikar motorn också utan att du knappt märker det.

Enligt mig så finns det ingen mening att köra på etanol om man inte jagar effekt nu med dessa bränsle priser. Bensin: 10.50
E85: 9.60

För alla som jagar effekt är E85 underbart både pga stökiometrin och oktantalet men då krävs en seriöst byggd motor.
En annan grej att tänka på är att nu på vinter är det E70 i pumparna så jag kan inte ens tanka min mappade E85 bil.

Till Alla ni som klagar o tycker att de e "hästskit" och sånt.. Va fan. .Scrolla vidare i listan då.. Varför lägger ni tid på o läsa de ifall ni bara ska klaga sen då.

Poängen med att diskutera på ett forum är ju att lära sig och komma fram till saker osv. Dessvärre hade man lika gärna kunnat tro att de flesta pratat om hästskit i den här tråden, såpass felaktig fakta har framkommit....

Lås den här tråden innan jag får mardrömmar, tack..

LÅS tråden   SNÄLLAA!!    Det kommer att sluta med att folk börjar tro att E85 är nått som smällter motorn på en vecka snart för att det inte står "etanol säker gummi slang" i instuktionsboken !!
Senast redigerat av Ramrod (19 november 2008)

With great freedom comes great responsebility

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
19 november 2008
Ramrod skrev:
UhrJr skrev:
Revotech skrev:

Till Alla ni som klagar o tycker att de e "hästskit" och sånt.. Va fan. .Scrolla vidare i listan då.. Varför lägger ni tid på o läsa de ifall ni bara ska klaga sen då.

Poängen med att diskutera på ett forum är ju att lära sig och komma fram till saker osv. Dessvärre hade man lika gärna kunnat tro att de flesta pratat om hästskit i den här tråden, såpass felaktig fakta har framkommit....

Lås den här tråden innan jag får mardrömmar, tack..

LÅS tråden   SNÄLLAA!!    Det kommer att sluta med att folk börjar tro att E85 är nått som smällter motorn på en vecka snart för att det inte står "etanol säker gummi slang" i instuktionsboken !!

Precis min tanke, kul att man har åtminstånde ett par till som håller med.. wink

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Eliminator
1 441 Inlägg
19 november 2008
EyEr0n skrev:
golfarn_nr1 skrev:
Juuka skrev:

Om din bil drar 0.7 på BF95 och 1.5 på E85 så bör du nog laga din bil, eller se över hur du konverterat.

Om du har en Bifuelmotor ja, inte om du konverterar en vanlig motor då är % betydligt högre.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

38 Inlägg
19 november 2008
Ramrod skrev:
På lästa tråd inlägg här ....   Vad är detta du skrev Du pratar ju imot dig själv!?   :

"Då kommer bränsle/luftblandning i E85 dunken vara mer lättantändlig än den i bensindunken. Det är därför det är svårare att starta en E85 bil när det är kallt ute tex"

Vad är det du inte förstår?
Var säger jag emot mig själv menar du?
Det handlar om rumstemperatur.
"när det är kallt ute" är INTE rumstemperatur.
När det är kallt ute = -0 grader och nedåt.
Rumstemperatur = runt +20 grader.

Behöver jag förtydliga ännu mera för att du skall förstå?
Senast redigerat av EyEr0n (19 november 2008)

38 Inlägg
19 november 2008
Sokrates skrev:
EyEr0n skrev:
golfarn_nr1 skrev:

Om du har en Bifuelmotor ja, inte om du konverterar en vanlig motor då är % betydligt högre.

/Tommy.

En bensinmotor som konverteras till E85 kräver runt 30% mer bränsle.
Skillanden mellan 0.7 och 1.5 är över 100%.

Var menar du att dessa övriga 70% av bränslet tar vägen då?

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 november 2008
Alla som tjatar om lättantändligt osv.... VARFÖR GÅR DE INTE Å LÅSA PUMPHANDTAGET NÄR MAN FYLLER PÅ E85 ?

Jaha, vad kostar det den här gången?
64 Inlägg
20 november 2008
Xuri skrev:
Alla som tjatar om lättantändligt osv.... VARFÖR GÅR DE INTE Å LÅSA PUMPHANDTAGET NÄR MAN FYLLER PÅ E85 ?

Antar att detta är en retorisk fråga, men svarar ändå.
Om du inte är jordad när du tar handtaget under tankning så kan den statiska elektriciteten, dvs DU, skicka en stöt som antänder blandningen.
En fet blandning i en tank med bensin antänder inte om du så skulle kasta i en tändsticka. Annorlunda med etanol.
Chansen att detta skulle hända är dock in i det jävligast minimal. Men det säkra före det osäkra.
Det som brukar ses som en av de allvarligare punkterna är att etanol brinner med "osynlig" flamma.

Det här tjatet om soppaslangar kan väl sammanfattas i att e85 äter mer på slangar än bensin. Men det är inte nånting som händer på en halvtimme. Men på sikt bör man nog sikta in sig på att byta soppaslang om bilen dricker en tank eller 4 i månaden. (För att slippa "smarta" killar) Förutsatt att du har en bil som inte från början är anpassad till etanoldrift.

38 Inlägg
20 november 2008
Xuri skrev:

E85 är mer lättantändligt än bensin.
Därav anledningen till att man inte kan låsa pumphandtaget.

Det fixar man dock lätt genom att toppa i tanklocket i handtaget, eller en spik eller dyl där sprinten skall sitta i handtaget.
Senast redigerat av EyEr0n (20 november 2008)

4 001 Inlägg
20 november 2008
EyEr0n skrev:
Xuri skrev:

E85 är mer lättantändligt än bensin.
Därav anledningen till att man inte kan låsa pumphandtaget.

Det fixar man dock lätt genom att toppa i tanklocket i handtaget, eller en spik eller dyl där sprinten skall sitta i handtaget.

det handlar om brännbarhetsområde, dvs vilken inblandningsvolym i luft som det kan antändas & brinna och flampunkt dvs. temperatur när vätskan avger brandfarliga gaser .

Bensin har en flampunkt på -40 grader C & brännbarhetsområde 0,6-8,0 vol%
E85 har en flampunkt på  -18 (ca -40 på vinterblandning) grader C & brännbarhetsområde på ca 2-18 vol%, alltså har man en större risk för antändning än med bensin

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Sök