volvo 940 drar mycke bensin.(fortfarande)

oppe_tallbarr
29 november 2008 · 435 Inlägg

har en volvo 940 som drar mycke bensin tanka fult å när den va nere på rött så tanka jag fult å då vare ca 8l i tanken kvar å jag hade då åkt 30mil.så jag lämna iväg den på felsökning å dom hittade en spricka i en svets till katalysatorn å högt lamdavärde.så lämna iväg katen på svetsning men gickinge bra så de blev ett hål så den låter lite illa nu så den ska bytas mot en ny.men i går va man ute och lekte lite me den å då börja man få avgassmällar när man gasa på den.sen i dag när jag skulle iväg så går den inte igång fick lite slag i början men luktar bensin som fan men vet ej vart de kommer ifrån då de luktar om typ hela bilen.vad kan va trasigt? när den väl går så äre inga fel bara att tomgången är lite konstig då avgassystemet har läcka framför katalysatorn

Senast redigerat av oppe_tallbarr (7 december 2008)

Ljungberg77 Aeropilot
29 november 2008 · 45 Inlägg

Laga dina uppenbara felaktigheter med avgas och katalysator så ska du se att du är en bit på väg...

Sen finns väl inte en enda volvo som drar lite bensin med de motorerna?

Vad är "lite" och vad är "mycket"

Senast redigerat av Ljungberg77 (29 november 2008)

9000 Aero -96 *såld* 9-3 Aero -02 *såld*
9000 Aero MapTun Individual *skrot* 9-5 Aero MapTun Steg 2 *såld*
9-5 Aero -05 MapTun BioPower *nuvarande* 9000 Aero -95 *såld* 9-3 Aero SC TTiD -09 *nuvarande*
Saab 9-3 SC TX AERO Griffin TTiD "Hirsch Performance" (2009)
sunkmaster
29 november 2008 · 344 Inlägg

va e det för en 940? e det turbo eller e det en vanlig GL?

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
oppe_tallbarr
29 november 2008 · 435 Inlägg

är en valig b230fb motor. å förut så drog den typ runt 1L milen å nu drar den mycke mer.tanka i den 15L å kunna åka typ 13mil å då har man lekt lite å men nu kommer man ca 5-6mil på 15L

sunkmaster
29 november 2008 · 344 Inlägg

hmmm det låter lite mycke kanske. har du kollat att det inte e läck på nån slang som går in i bränslebryggan. jag hade det på min. jag kände att det lukta bensin men jag såg aldrig vart det va bara för att den va bara sprucken så ibland gick den ihop. va bara en ren slump att jag tog i den så upptäckte jag det

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
oppe_tallbarr
30 november 2008 · 435 Inlägg

bränslebryggan? i dag lokaliserade jag bensin lukten kommer bakifrån bilen å läcker inget nånstans då de är tort under bilen.ska köpa ny lamda då de va högt lamdavärde å en ny katalysator å se

Legwind
30 november 2008 · 925 Inlägg

Lambda har stor betydelse för bensinen när du tagit lös lambdan prova och skaka på den låter det nått så är den trasig men byt lambda för om den e trasig då ger det för fet blandning så den signalerar mer bensin.

Feel The Difference
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
30 november 2008 · 5 650 Inlägg

min drar över 2 liter milen lungt körning fast iof de är turbo men säkert nått fel på den med=D

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
wildboy_87_
30 november 2008 · 1 062 Inlägg

oppe_tallbarr skrev:
är en valig b230fb motor. å förut så drog den typ runt 1L milen å nu drar den mycke mer.tanka i den 15L å kunna åka typ 13mil å då har man lekt lite å men nu kommer man ca 5-6mil på 15L

om jag hade kommit så långt som 5-6 mil på 15liter soppa om jag hade lekt lite hade jag vart glad tongue big_smile cool


men vid endast lugn körning tar den ca 0.8

Team Björkeryd
oppe_tallbarr
1 december 2008 · 435 Inlägg

har ett nytt problem bilen går inte igång får lite slag då å då å ibland går den igång å går inte å gasa utan bara dör å ibland går den som den ska. delade på bensin slangen uppe vid skarven å där spruta de bensin så dit får den bensin men inte genom spridarna utan ibland å antagligen för lite.så nu är frågan vad styr spridarna? äre nått relä äller äre nån styrbox för dom verkar inte släppa igenom bensin spridarna. spridarna bytte förra ägaren så dom är inte gamla

Senast redigerat av oppe_tallbarr (1 december 2008)

mrbuggy Entreprenör
1 december 2008 · 1 784 Inlägg

oppe_tallbarr skrev:
har ett nytt problem bilen går inte igång får lite slag då å då å ibland går den igång å går inte å gasa utan bara dör å ibland går den som den ska. delade på bensin slangen uppe vid skarven å där spruta de bensin så dit får den bensin men inte genom spridarna utan ibland å antagligen för lite.så nu är frågan vad styr spridarna? äre nått relä äller äre nån styrbox för dom verkar inte släppa igenom bensin spridarna. spridarna bytte förra ägaren så dom är inte gamla

Vet inte om de e lika på 940 men på 740 sitter ett relä på expansionskärlet

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=473582

Senast redigerat av mrbuggy (1 december 2008)

Mr_V
1 december 2008 · 243 Inlägg

kolla om du får gnista hela tiden, om inte så nog svänghjulsgivaren skitig/dålig. relät sitter på exp.kärlet.

oppe_tallbarr
1 december 2008 · 435 Inlägg

får ta å kolla om de klickar från reläet när jag har tid å vart sitter svänghjulsgivaren?

KJoensson
1 december 2008 · 273 Inlägg

wildboy_87_ skrev:

oppe_tallbarr skrev:
är en valig b230fb motor. å förut så drog den typ runt 1L milen å nu drar den mycke mer.tanka i den 15L å kunna åka typ 13mil å då har man lekt lite å men nu kommer man ca 5-6mil på 15L

om jag hade kommit så långt som 5-6 mil på 15liter soppa om jag hade lekt lite hade jag vart glad tongue big_smile cool


men vid endast lugn körning tar den ca 0.8

jag är glad om min drar så "lite" som 1 liter milen vid lugn körning  cool törstig fan..

oppe_tallbarr
1 december 2008 · 435 Inlägg

kolla på reläet nyss å de klickar de om å bilen får även bensin har jag kollat nu. men får lite slag då å då å är nära på att gå igång. å innan bilen blev såhära så feltände den då de blev avgassmällar när man gasa så de är nog nått med tändningen.fördelarlock rotor +stift byttes för nån månad sen på den

mrbuggy Entreprenör
2 december 2008 · 1 784 Inlägg

oppe_tallbarr skrev:
kolla på reläet nyss å de klickar de om å bilen får även bensin har jag kollat nu. men får lite slag då å då å är nära på att gå igång. å innan bilen blev såhära så feltände den då de blev avgassmällar när man gasa så de är nog nått med tändningen.fördelarlock rotor +stift byttes för nån månad sen på den

Hade exakt så på min 740 avgassmällar å allmänt ovillig att varva..böt allt innan jag av en slump kom på att byta spridarrelät...sen gick den kanon..eftersom avgassmällar oftast beror på för lite soppa så verkar de logiskt...

oppe_tallbarr
3 december 2008 · 435 Inlägg

felet att den inte starta är nu löst. va jättemycke fukt i fördelaren.fåt katalysatorn svetsad så ska ta å montera den å lamdan i morgon å se om den drar lika mycke bensin som den gjorde innan

Mr_V
4 december 2008 · 243 Inlägg

har du kollat felkoderna?? låter som en lmm (luftmassemätare).. om knacksensorn är väck så blir dom att dra ca 1,3...

oppe_tallbarr
4 december 2008 · 435 Inlägg

monterat ihop bilen nu och den starta och värka gå bra på tomgången har inte testkör ännu men hitta på ett annat fel som jag haft ett tag.bilen har vart svårstartad.har haft bilen på laddning nu i ca 2-3dagar å nu startar den direkt så batteriet är nog dåligt så startmotorn inte snurrat lika fort som den gör nu så batteriet ska bytas men är ett volvo orginal i nu men gård de att sätta i ett starkare eller tar nått skada? tänkte mej ett 90amp eller mer

oppe_tallbarr
4 december 2008 · 435 Inlägg

felkoder är inte kollade men de ska göras i helgen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang