Golf r32 eller golf gti??

s12 Nissan Gazelle
30 november 2008 · 1 460 Inlägg

jocke m : tjena jag skulle ta golf R32 men GTI kan jag inte så mycket om

Nissan Silvia
jocke m
30 november 2008 · 26 Inlägg

Hehe ja tror kanske inte att jag måste vänta på att få upp laddtryck
Men om de hade vart så,så är ju r32 bättre smile

Audi S4 (2000)
TheDeadDorkster Dieselgypsy
1 december 2008 · 538 Inlägg

Först:
Dom som säger manuell istället för DSG har aldrig kört med en DSG. Har man kört DSG en gång så vet man hur underbart det är. Dessutom är den snabbare än en manuell låda.

För det andra:
Jocke, vad ska du använda bilen till? Vad är dina krav?

Argument för bilarna:

GTI
PRO:
-2,0L Turbo med 200 hk = enklare att trimma
-Framhjulsdrivet (mkt billigare i underhåll än fyrhjulsdrivet (tro mig, det är inte kul att köpa 4 nya däck efter 1 däck gått sönder))
-Mindre framtung
-Riktigt snygt stylad original
-Låg bränsleförbrukning
CON
-GTI-förare har inte världens bästa rykte.
-Finns många fler av än R32
-ingen fyrhjulsdrift
-Tråkigare ljud än R32

R32
PRO:
-VR6 3,2L 24v med 250 hk original.
-Riktigt skönt motorljud
-Köning säten fram!
-Fyrhjulsdrift
CON:
-Högre bränsleförbrukning
-GTI är snyggare utvändigt (detta kan dock fixas ganska enkelt)


Dock tycker jag du egentligen borde skita helt i Golf GTI, och fundera mellan en
Audi S3 och Golf R32

Senast redigerat av TheDeadDorkster (1 december 2008)

Ta gärna en titt på en av mina bilar och kommentera ifall du gillar någon av bilderna
henkebenke
1 december 2008 · 1 703 Inlägg

Jag provkörde "nya" r32 och gti´n för nåt år sedan.

Personligen skulle jag välja gti´n. Fruktansvärt rolig och rel. lätt busbil. Den kändes grymt tajt och det gick att hålla bra fart på kurvig väg. Buskul helt enkelt.

R32an var ju naturligtvis inte en sämre bil, bara sämre på riktig aktiv körning, då den kändes framtung och lite sävlig jämte gti´n. Visst kul ljud ut piporna samt tuffa stolar, men njaaae. Jag hade valt en GTI och busat runt på banträffar.

btw. DSGlådan hade gått sönder på r32an, så det var manuella jag körde.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Eiiiiik
1 december 2008 · 337 Inlägg

Kan du få tag i en Ed30 så är det inget snack om saken! big_smile
Sen har du riktigt bra med mos i den efter en mappning! 270hk om jag inte mins fel!

Turbomatte Lackerare/Rekondare
1 december 2008 · 834 Inlägg

klass skrev:
Ta en R32!! hundra ggr mer bil (tycker jag) 4WD är guuuld! 
vilken du än väljer så ta med MANUELL, bra mkt roligare på den typen av bil!
visst om man kör mycket kö-körning, då är dsg att föredra... men annars....ikke

Varför är manuell roligare?

Dsg lådan går att växla manuell med + att dsg lådan kan koppla, lägga i ny växel, koppla igen snabbbare än nån annan här på garaget kan göra med en manuell.





DSG LÅDAN FTW!!!! skönare automat finnes inte på personbilar.

Mortalis VW-nörd?
1 december 2008 · 4 332 Inlägg

förresten om du kan hålla dig ett halvår så lär priserna tokrasa iom att Golf MK6 GTI ska komma i vår?
Gör en dålig affär å köpa en GTI nu...

matteeee Ingen himmel är så blå som min
1 december 2008 · 2 973 Inlägg

TheDeadDorkster skrev:
-Framhjulsdrivet (mkt billigare i underhåll än fyrhjulsdrivet (tro mig, det är inte kul att köpa 4 nya däck efter 1 däck gått sönder))

Varför skulle man behöva köpa 4 nya däck om ett pajar på en R32? Två räcker, precis som på en 2WD som t ex GTIn.

Annars kan jag hålla med din summering helt, fast jag tycker att även R32 än snyggt "stylad" original smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
1 december 2008 · 2 973 Inlägg

sexy_d skrev:
jag e riktig nöjd med min Golf 4 R32... har inga kommentar .. fick hem oxå Simons system , twin intake filter, shipad och uppgraderad haldex på 50-50... går som en skot...     skulle gärna vilja prova DSG..

Sluta säga att ni har 50-50 med chippad och uppgraderad Haldex (du är inte ensa sexy_d). Det stämmer inte. Nån sån lösning finns inte, och är inte nåt att ha heller om det hade funnits.

Jag har också uppgraderad Haldex, och den driver precis som original från 100-0 till 0-100. (Se under mina videos för exempel!)

50-50 driver bara gamla off-road-bilar med lågväxel. De är praktiskt OMÖJLIGA att köra i stan, svänga på asfalt, fickparkera osv med, så det vore INGENTING att ha mer än just i extrema off-road-situationer.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Eiiiiik
1 december 2008 · 337 Inlägg

matteeee skrev:

TheDeadDorkster skrev:
-Framhjulsdrivet (mkt billigare i underhåll än fyrhjulsdrivet (tro mig, det är inte kul att köpa 4 nya däck efter 1 däck gått sönder))

Varför skulle man behöva köpa 4 nya däck om ett pajar på en R32? Två räcker, precis som på en 2WD som t ex GTIn.

Annars kan jag hålla med din summering helt, fast jag tycker att även R32 än snyggt "stylad" original smile

Ja, undrar jag med..
Det va la förr i tiden på gamla Volvo med 4*4 som man kunde köra sönder dom om man hade olika rullomkrets fram å bak? Typ v70R saffran å dom där..

Haxxel JDM
1 december 2008 · 593 Inlägg

Jag har faktiskt inte testat Gtin. Men en av mina bästa vänner har en R32 och den åker vi land och rike runt i. Så jag har många hundra mils erfarenhet av att åka den och den är alltid lika bekväm men kan alltid utmana en om man "måste" rejsa lite.
Jag har även många mil körningserfarenhet av den och den är ruggit rolig att köra (manuell såklart) bekväm eller rejs, båda lika bra.

Vi har fler än en gång åkt hela vägen från stockholm ner till anderstorp och sen massor av varv där och sen upp igen. Först åker vi bekvämt hela vägen ner, sen kan vi köra riktigt bra på banan, fyrhjulsdriften hugger tag i kurvorna och bromsarna är riktigt bra (bromsar hårt men orkar inte riktigt med mer än kanske 5 varv innan man måste låta dem svalna lite).
Sen åker vi hem igen och efter dessa typ 100mil plus bana så är vi riktigt fräsha och bekväma smile

Så om det är att välja mellan GTI och R32 så är det inte ens en fråga tycker jag. Bara ta R32 direkt. Har inte testat DSG men jag tycker det är självklart att man ska ha manuell.

Det ska vara JDM och bana!
Honda Civic Minimi "Antagonisten" (1993)
kolvas
1 december 2008 · 4 001 Inlägg

matteeee skrev:

sexy_d skrev:
jag e riktig nöjd med min Golf 4 R32... har inga kommentar .. fick hem oxå Simons system , twin intake filter, shipad och uppgraderad haldex på 50-50... går som en skot...     skulle gärna vilja prova DSG..

Sluta säga att ni har 50-50 med chippad och uppgraderad Haldex (du är inte ensa sexy_d). Det stämmer inte. Nån sån lösning finns inte, och är inte nåt att ha heller om det hade funnits.

Jag har också uppgraderad Haldex, och den driver precis som original från 100-0 till 0-100. (Se under mina videos för exempel!)

50-50 driver bara gamla off-road-bilar med lågväxel. De är praktiskt OMÖJLIGA att köra i stan, svänga på asfalt, fickparkera osv med, så det vore INGENTING att ha mer än just i extrema off-road-situationer.

ja, och gamla Audi & Subaru & Nissan KingCab & Navara m.fl

de är inte omöjliga att köra med så länge man inte har stum mellan & framdiff för då blir dom VÄLDIGT jobbiga att köra (provade våran Nissan Patrol med låsta frihjulsnav och 4wd & diffbroms, den tog en del plats att vända) med men själva kraftfördelningen är ofta 50-50

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
-Akerfeldt-
1 december 2008 · 2 638 Inlägg

Vilken av gti och r32 du ska välja vet jag inte, är inte så insatt i vw, men en sak är säker, helt klart DSG-lådan.
Bättre och snabbare automat med rattpaddlar/manuell växlingsfunktion får man väl leta efter?
Mycket roligare med paddlar än att hålla på och vifta med en spak. Min åsikt iaf smile

matteeee Ingen himmel är så blå som min
1 december 2008 · 2 973 Inlägg

kolvas skrev:
ja, och gamla Audi & Subaru & Nissan KingCab & Navara m.fl

de är inte omöjliga att köra med så länge man inte har stum mellan & framdiff för då blir dom VÄLDIGT jobbiga att köra (provade våran Nissan Patrol med låsta frihjulsnav och 4wd & diffbroms, den tog en del plats att vända) med men själva kraftfördelningen är ofta 50-50

Ingen gammal Audi är 50-50. Den jobbar med ca 75-25 till 25-75. Dock finns på ett par modeller diffspärr mellan fram och bakaxel, men det är ju just till för extrema förhållanden, och då är det kanon.
Inte heller nån Subaru har stumt 50-50. Att kraftfördelningen råkar vara "runt 50-50" som central-punkt betyder inte att den driver 50-50 speciellt ofta. När man kör en bil påverkas den _dynamiskt_ hela tiden. Förutsättningarna förändras, och drivkraften ändras därefter i alla dessa bilar.

Men visst, många säger ju 50-50, och isåfall kan man nog påstå att Haldex är 90-10, även med uppgraderingen... Men det stämmer som sagt bara i en bråkdel av verkligheten...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
LordWood
1 december 2008 · 143 Inlägg

Tänk på att om du väljer dsg så får du även launch control! :-D

Jag hittade även film på youtube där de testar skillnaden mellan dsg och manuell:
http://se.youtube.com/watch?v=gmMNRQ1GJ3o

Senast redigerat av LordWood (1 december 2008)

Eberlund VW Ägare
2 december 2008 · 1 011 Inlägg

Joo skrev:

Eberlund skrev:
R32 DSG

Varför? V6 och fyrhjulsdriften. Sedan är DSG en grymt bra automatlåda och köra man i stan så uppskattar man automatlådan.

Personligen tycker jag det är bekvämare att köra en V6 än en turbo eftersom man har ett jämanare register och du behöver inte vänta på en turbo som ska ladda upp tryck vid en omkörning.

Vänta på laddtrycket vid en omkörning? du har bara kört bilar med lastbilsturbo hör jag tongue

Nej men när jag jämför min passat med V6 och min Volvo 855 T5 så tycker jag att V6 är bättre omkörningsegenskaper eftersom jag har vridet med mig direkt.

Bägge bilarna var original.

Henrik Eberlund
jocke_gronberg
3 december 2008 · 4 586 Inlägg

I en golf gti turbo så då märker man inte någon turbokick behöver inte vänta på draget det finns där ifrån 2000 varv big_smile

Jag skulle ha valt r32 då bottenvridet är det finaste jag kört. Att ligga på 5ans växen i en rondell och sedan utan att växla ner ge full gas och motorn svarar direkt och drar iväg. Det var en härlig känsla

Senast redigerat av jorre83 (3 december 2008)

STriiiker
3 december 2008 · 609 Inlägg

Har bara slö läst samtliga inlägg, men servicen på VAG är ju inte dierkt den billigaste, (detta gäller inte minst audi som är ännu dyrare än vw bilar) speciellt om det rör sig om modeller som S3 & R32.

Känner alldeles för många som skaffat sig en bil de sedan inte klarar av att äga efter inköp. Dels pga försäkring, dels pga ägande kostnader + lån.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
3 december 2008 · 2 973 Inlägg

Men du Striiiker, vem säger att man måste serva bilen på VAG bara för att man har en VAG-bil? Finns massor av firmor som servar VAG-bilar både billigare och bättre än VAG själva smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Mortalis VW-nörd?
3 december 2008 · 4 332 Inlägg

matteeee skrev:
Men du Striiiker, vem säger att man måste serva bilen på VAG bara för att man har en VAG-bil? Finns massor av firmor som servar VAG-bilar både billigare och bättre än VAG själva smile

Inte svårt å serva bilen bättre än DinBil på Grafiska vägen i gbg gör. Räcker att du vet hur man öppnar motorhuven så har du redan ett högre kunnande än dem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang