Batteriet heldött på Saab 9000?

Krissan
5 mars 2006 · 1 Inlägg

Hej!

Har hyfsat dålig koll på bilar, och när min Saab fått stå ifred (utomhus) en månad så ville den inte längre starta. Vrider om nyckeln och inget händer, inget harvande, inga lampor, no nothing. Kändes hyfsat mycket som ett bartterifel, så jag fick hjälp av en granne med startkablar. Ingen av oss har någon större erfarenhet, men vi kopplade plus till plus och minus till karossen. Sedan startade han sin bil, och jag vred om nyckeln på min. Ingenting hände den här gången heller. Värt att notera är dock att när han startade sin bil så gick min radio igång, varpå jag givetvis stängde av den. Kunde sedan inte få på den igen. Förbryllade gjorde vi ett andra försök, vilket resulterade i att jag såg en diod hastigt tändas på bilstereon för att omedelbart slockna igen. Bilen var fortfarande heldöd, inga lampor lyste alls under starten.

Har nu fått erbjudandet att låna en batteriladdare av en annan granne, men vill gärna höra lite rekommendationer innan. Gjorde vi fel med startkablarna? Båda bilarna var avstängda när vi kopplade in dem, men vi lät inte hans bil gå på tomgång särskilt länge (20-30 sekunder max) innan jag vred om min startnyckel?

Om jag använder en bilbatteriladdare, vad behöver jag tänka på? Dels när jag kopplar ifrån batteriet, och dels när jag använder den? Är det riskfyllt att använda laddare om det visar sig att elektrolysen bara är frusen?

Är tacksam för tips och råd.

Drönirettab
5 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Om du ska ladda batteriet så ska det tina upp först, man ska aldrig ladda ett fruset batteri. Ta in batteriet i garaget och låt det stå ett dygn, sedan kan du kolla i vilket skick det är i. Risken finns att det har frusit sönder och då är det bara att köpa nytt. Även om det inte har frusit sönder så kan det hända att det inte vill ta emot laddning ändå. Du kan ju sätta i ett annat batteri och se att bilen startar bara för att se så att det inte är något annat fel också.

Men jag tycker att det skulle ha gått att få igång din bil med startkablar ändå, det är möjligt att det inte blev bra kontakt med minusstartkabeln.
Den enda gången jag inte lyckats kabla igång en bil var när jag gick i gymnasiet och inte kunde så mycket om startkablar och ström. Jag var hos en polare och det var nästan -30 grader, då var det en Merca 300D som inte startade och då tänkte jag att min Volvo 140 med 10mm2 startkablar grejar det där på ett kick. Vi satte dit kablarna och Mercaägaren vred på startnyckeln.... men det gick lika trögt som förut. Jag kollade att kablarna satt ordentligt, det gjorde de, och varma blev de också. Var bara att konstatera att 10mm2 kablar duger inte till dieselbilar i många minusgrader.
Minst 25mm2 men hellre ännu större är en fördel. Har själv 5m 50mm2 svetskabel, blir inte stel i kyla och man behöver inte stå och gnugga karosserna mot varandra för att kablarna ska nå.

Senast redigerat av Drönirettab (5 mars 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang