Professorwinther- galant dynamic 4 "Labbet" 316hk RWD

Efter att ha byggt några galanter i olika inrikting så var det dags att lära sig motorbygge. En lämplig 4wd kaross letades fram och rostlagades. Resten är historia. I skrivande stund är bilen bromsad med 288rwhp och bakhjulsdrift.
  • 78 Följare
  • 284 868 Visningar
  • Projektet avslutat 28 oktober 2014
ETTH
30 maj 2010 · 397 Inlägg

Mycket bra jobbat! Gillar när folk verkligen gör det riktigt smile

Saab 9³ Monte Carlo Projekt! "Projekttråd vet du ;)"
Saab 9-3 "Ägg-Gulan" (1999)
Monzzen
1 juni 2010 · 32 Inlägg

Mycke häftigt projekt. Jag har skälv haft en dynamic 4 som jag var inne på att göra ett rally projekt med turbo av. Tyvär så blev de inget av och jag sålde bilen. Ångrar mig nästan. Var ju en sjukt rolig vinterbil

Nissan 200sx S13 "Citizen" (1989)
professorWinther
2 juni 2010 · 585 Inlägg

tack för alla värmande kommentarer. Dynamic 4 är ju en sjukt rolig bil. Synd bara att alla har rostat sönder..

Det kommer ut ca 15 st per år på blocket och de flesta är helt slut under. syns inte utanpå dock..

och så lite updates..

En efterlängtad liten låda..

http://img704.imageshack.us/img704/5892/20100601540.jpg

Började med att rengöra blocket från gamla packningsrester. Sedan var det gänghålens tur. Bromsrengöring och tryckluft is the shit!

De första bultarna monteras.
http://img411.imageshack.us/img411/7967/20100601541.jpg

speciell monteringspaste som ger högre friktion än motorolja..
http://img22.imageshack.us/img22/3982/20100601542.jpg

Bultarna hade insexspår i ena änden för att kunna skruva ner dem i blocket..
http://img62.imageshack.us/img62/3030/20100601543.jpg

Nu vet jag varför topppackningen gick sönder. Jag hittade tre toppbultsgänghål i blocket nära 3:ans cylinder som var trög i gängen. även fast det var kliniskt rent från smuts. Det måste ha blivit lite rost i hålen då blocket stod ganska länge innan jag byggde ihop motorn för första gången.
Detta måste betyda att det inte blev rätt moment på toppbultarna förra gången. Därför som packningen gick sönder när det blev lite laddtryck..

Jag vill alltid veta varför saker går fel. Då kan man lära sig nått!

Senast redigerat av professorWinther (2 juni 2010)

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
7 juni 2010 · 585 Inlägg

Började morgonen med att montera toppen och allt runt om kring. Börjar bli en hejare på att montera kamremmar nu!

Eftersom jag inte använder Kammaxelgivaren längre så tänkte jag att det kunde bli snyggt att plocka bort den helt.. Men då måste det pluggas för att inte tappa olja..

Vad gör man då? Jo man besöker Sven på ESSPEE mekaniska. Sven gjorde snabbt en ritning och kodade in den i datorn.

http://img46.imageshack.us/img46/9885/20100602544.jpg

Aluminium så klart!
http://img269.imageshack.us/img269/4682/20100602545.jpg


Färdig plugg!
http://img404.imageshack.us/img404/7310/20100602546.jpg


På plats i bilen! Passar perfekt..
http://img202.imageshack.us/img202/7099/20100602547.jpg

Toppen på plats med nya pluggen..
http://img228.imageshack.us/img228/9133/20100602548.jpg

När allt satt på plats så provstartade jag motorn och lät den gå på tomgång tills den blev 80grader. Därefter fick den kallna till 30 grader och då efterdrog jag bultarna. Original så dras bultarna till 95 Nm på ARP bultarna så stod det 90 ft Lbs. Är det samma som Lbft? I så fall så motsvarar det 122Nm. Däremot så klarar mitt momentskaft bara upp till 110Nm.. Hur ska man tänka nu när jag har stålpackning? ska man dra hårdare då?

En månskensbild som bonus..
http://img441.imageshack.us/img441/6136/20100602550.jpg

Alldelles för lite bilder här.

3000gt bromsoken plockas isär för att få nya packningar.
http://img294.imageshack.us/img294/1020/20100603551.jpg

De flesta kolvar såg bra ut men vissa behövde lite kärlek.
http://img411.imageshack.us/img411/4416/20100603554.jpg

12000korns våtslipppapper gör susen.
http://img708.imageshack.us/img708/1340/20100603555.jpg

Monterade igen..
http://img3.imageshack.us/img3/1562/20100603553.jpg

Senast redigerat av professorWinther (7 juni 2010)

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
7 juni 2010 · 585 Inlägg

http://img514.imageshack.us/img514/571/20100603556.jpg

Tyvärr så märktes ett problem ganska snabbt. Min wastegate klocka börjar röra sig först vid 0,9 i ladd och är inte fullt öppen förrens vid 1,2 bar. Lite för högt för min koppling just nu.

Så jag provade att köra med fullt öppen wastegate för att hålla nere laddet. tyvärr så fungerade inte detta heller.. vid 5000 varv så laddade tubon 1,4 bar och soppapumpen räckte inte till längre.

Något drastiskt var tvunget att göras. Som tur var så kunde Andreas "foppa" Forsberg från dunderkullen rycka ut och porta wastegatehålet medans jag var på fotbollslagsåterträffmiddag (skrivihop.nu)
http://img535.imageshack.us/img535/8396/20100605568.jpg

Turbon lossades och hålet blev nästan dubbla storleken.

När jag kom hem igen så var jag så klart tvungen att prova..  Återigen med en ståltråd istället för wastegate klocka. Den här gången kom laddet nästan inte alls på 1:an och 2:an och på trean med fullgas så började den ladda efter 4,500 rpm. Vid 7000rpm så hade jag 0,6 som max i laddtryck.

Jippie! äntligen så går Laddtrycket att kontrollera!
Eftersom att jag fortfarande inte har varken koppling eller drivlina som pallar så mycket effekt så besutades att jag kommer att köra utan wastegate på Kubbe raceway till helgen.
Där kör jag upp för min SBF licens. Letade ett tag efter en laddtrycksklocka från en gammal volvo som har ett grundtryck runt 0,5 bar då hade jag kunnat ha laddtrycket tidigare i registret. Men som sagt jag kommer ju ändå inte at sätta några bra tider så då är det ju bra att ha något att skylla på!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
14 juni 2010 · 585 Inlägg

Eftersom man ska visa upp bilen till helgen så var jag ju tvungen att göra vissa utseendemässiga modifikationer.

Antennhålet finspacklades efter att ha kört omkring med grönt glasfiberspackel i ett halvår. Blev dock less efter ett tag och orkade inte göra den sista finishen. men det blev hyffsat iallafall.. Likaså med hålen efter vingen.. En biltema sprayburk med vit färg senare så blev det betydligt mer osynligt än innan.
http://img198.imageshack.us/img198/3249/20100606571.jpg

Fälgarna sitter på med slitna Toyo proxes T1-s däck. borde ge mer fäste än nödvändigt.
http://img15.imageshack.us/img15/4426/20100606572.jpg

Var ju tungen att tvätta lite i motorurymmet också..
http://img156.imageshack.us/img156/542/20100606573.jpg

http://img18.imageshack.us/img18/2769/20100606574.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
14 juni 2010 · 585 Inlägg

Kan meddela att toppen verkar sitta kvar iallfall efter hårdtestning. Ingen glykol har försvunnit heller.

Helgen på Kubbe raceway slutade som följer.


godkänd uppkörning på min sbf dragracing licens.

Anmäld till klassen gatbil.

Godkänd besiktning.

201m: 9,259s slutfart: 124,34 km/h 60 fot: 2,092 reaktion: 0,622
201m: 9,225s slutfart: 124,46 km/h 60 fot: 2,101 reaktion: 0,625
201m: 9,866s slutfart: 121,38 km/h 60 fot: 2,378 reaktion: 0,409 
201m: 10,369s slutfart: 123,34 km/h 60 fot: 2,841 reaktion: 0,215 startade på för lågt varv, bilen suckade till i starten
201m: 9,490s slutfart: 122,79 km/h 60 fot: 2,170 reaktion: 0,461

Där var lördagens körningar över. Laddade 0,6 bar för att skona kopplingen. Försökte att öka laddet men insåg att bussningen till wastegate armen in i turbon hade vandrat ut vilket gjorde att locket inte slöt tätt i hålet. försökte att knacka det på plats sen turbon svalnat men fick ingen ordning på det.

Söndagen så var det två kvalrundor till sen eliminering.

201m: 9,266s slutfart: 125,39 km/h 60 fot: 2,135 reaktion: 0,425
201m: 9,230s slutfart: 125,10 km/h 60 fot: 2,100 reaktion: 0,495

Dessa tider gav mig en 5:e (och sista) kvalplats i gatbilsklassen. Körde mot en röd v8 volvo med slicks, en vit jänk med 390hk och slicks, en gul camaro med slicks och lustgas samt en röd wolksvagen buggy med slicks och lustgas.

Jag hade närmast till v8 volvon som körde på 8,59. Men jag hade sjukt kul. Inga som helst problem, inga läckage eller ras. lite hög vevhusventilation som trycker ut olja bara, men det ska tydligen vara ganska vanligt.

Första elimineringsrundan så plockade jag bort framlyset vid luftfiltret och regskylten som täcker lite av intercoolern. Mest psykologiska ändringar eftersom jag inte kunde ställa upp laddtrycket.

Fick köra mot den gula camaron. var taggad som fan! stageade in lite efter camaron så han fick stå nån sekund extr.

Då min andra stagelampa lyste så la jag mig på 4,500 -5000 rpm och direkt vid grönt ljus så dumpade jag kopplingen! Kände att jag kom iväg bra utan att hon hackade till och fick i tvåan ganska raskt. Såg att camaron låg före mig men inte så långt att jag kunde se bakljusen. Varvade ut henne på tvåan till 7500 rpm och slog i trean då såg jag camaron segla iväg. Han blåste iväg lite lustgas.
Jag hade inte haft någon chans ändå då han konsekvent satt bättre tider än mig utan gas, men det kändes som att han blev nervös och var tvungen att använda gas!

Det blev iallfall min bästa tid för helgen
201m: 9,014s slutfart: 127,30 km/h 60 fot: 2,069s reaktion: 0,428s

Måste säga att jag är grymt nöjd med helgen. Original koppling och 0,6 bar i laddtryck. Kan bli riktigt intressant att se vad Labbet kan prestera med Eclipse låda, 6puckad lamell och ett kilo till i laddtryck!

Over and out!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
poochie BMW
14 juni 2010 · 42 Inlägg

mkt trevligt detta smile kul att den går igen med hehe smile

professorWinther
15 juni 2010 · 585 Inlägg

kopplingen som sitter i nu började slira vid ett bar. Men då har den ju säkert hängt med i 18 000 mil också!  Därför fick jag hålla mig på 0,6 bar hela helgen.

Hittade åt några bilder från dagen på FB..


Uppkörningen
http://img697.imageshack.us/img697/5115/dragracekubbe5.jpg

Jänken jag tävlade mot står framför mig. 390 hk står det på framskärmen.
http://img130.imageshack.us/img130/4981/dragracekubbe1.jpg

Ganska nöjd byggare!
http://img808.imageshack.us/img808/4870/dragracekubbe2.jpg

Senast redigerat av professorWinther (15 juni 2010)

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
SpeedOfLight
15 juni 2010 · 1 432 Inlägg

Ja det va ju synd att man inte kunde vara där... Fast där jag va är ju inget jag klagade på heller iofs. tongue

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
professorWinther
6 juli 2010 · 585 Inlägg

Nu har jag börjat göra Labbet klar för en ombesiktning.. Hittade nämligen åt farbror blå som hade lite synpunkter. Men nu är turbon ute och snart har jag fräscha däck runt om också..


Här är wastegatehålet efter portning. Har även knackat bussningen på plats så att locket centrerar på hålet igen. Stukade godset lite för att den skulle stanna på plats den här gången..
http://img687.imageshack.us/img687/1452/20100614596.jpg

Här är bildbevis på tiden också. Här körde jag mot den gula camaron med lustgas..
http://img823.imageshack.us/img823/1633/20100613594.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
6 juli 2010 · 585 Inlägg

Man ska aldrig slarva!

Snabb slängde på original avgassystemet för att åka in och släcka ombesiktningen. Vad händer då? Jo man får ombesiktning på läckande avgassystem för att jag inte orkade leta åt avgaspackningen mellan grenrör och DP. Den är ju större på dynamic vilket gjorde att jag inte hade några nya hemma från nån av mina packningsssatser.

Extra surt eftersom anmärkningen på läckage troligtvis resulterar i en avgasmätning också.
Så nu blir det ut och snålmappa bilen för att klara avgsaprovet..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
6 juli 2010 · 585 Inlägg

Det saknas visst någonting här... 110km/h på e4:an så dog helt plötsligt motorn..

http://img824.imageshack.us/img824/4287/20100706706.jpg



Kamremmen hade slitits isär. Det var första gången jag har lyckats med det.

http://img821.imageshack.us/img821/1038/20100706708.jpg

Då återstår bara att se om det är slarvsylta av hela motorn eller om något är helt. Turbokolvarna och MLS packningen ger mig ju några millimeter till godo. Så man kan ju alltid hoppas!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
SpeedOfLight
6 juli 2010 · 1 432 Inlägg

Leder med dig mannen, du har då en konstant ström av olycka sad

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
professorWinther
6 september 2010 · 585 Inlägg

varenda jävel som fixar toppar har ju så klart semester nu när man vill ha något gjort snabbt.

Så jag fick hjälp av Jonny stenmark som har specialtillverkat en ventilbåge för mitsu 16v toppar. Plockade ur allt ur toppen på ett kick.



http://img31.imageshack.us/img31/8357/20100720766.jpg

Sedan så kunde Öviks nc med dejvan som kontakt ta på sig att plana den på kvällstid.. Så nu väntar jag bara på att planingen skall bli klar så jag får ge mig på att slipa in ventilerna själv och montera toppen.

innan den demonterades så hällde jag sprit i kanalerna för att kolla läckage. En insugsventil fuktade rejält och alla avgas fuktade lite. Så det blir en mild slipning så borde det funka!

Jag har ju i mina tankar redan övergett denna motor och tänker bygga en seriösare till nästa säsong. Då blir det att bearbeta blocket och överdimensionskolvar. Sen ska toppen få sig en mild portning och ev andra kammar. Dock så kommer budget alltid att vara stram.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
6 september 2010 · 585 Inlägg

toppen planad och uthämtad.

http://img413.imageshack.us/img413/9577/20100722772.jpg

Begav mig till umeå där veine hjälpte mig komma ihåg hur man slipade in ventilerna. Så sjukt tråkigt! Tog flera timmar innan jag var nöjd..
http://img413.imageshack.us/img413/135/20100724777.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
professorWinther
6 september 2010 · 585 Inlägg

Började plocka ihop toppen igen. Även detta gick långsamt då låsningarna till ventilfjädrrna inte ville som jag. En stark magnet och tålamod lönade sig tillslut.

Drog till garaget och började montera allt runtomkring toppen för att förbereda så mycket som möjligt. Tyvärr fick jag inte tag i något loctite 3020 kl 21 på lördagskvällen. Folk var visst ute istället för att vara i garaget.. Konstigt.. big_smile
http://img137.imageshack.us/img137/3985/20100724778.jpg

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Mitsubishi Lancer "Frankenstein" (1990)
Mitsubishi GTO "3000gt vr4" (1991)
Mitsubishi Eclipse "GSX" (1990)
professorWinther
6 september 2010 · 585 Inlägg

På söndagen så åkte jag direkt till mekonomen och köpte en flaska spraylim 3020. Perfekt då var det bara att plocka isär MLS packningen och limma mellan lagrena.
http://img137.imageshack.us/img137/3741/20100725782.jpg

När det var limmat så kom så klart nästa problem. Jag hade ingen 12-kant 14mm hylsa i garaget till ARP bultarna!  Har ju flyttat till ett garage i umeå nu. Men det är pappa som har haft de enligt mig värdelösa 12-kant hylsorna. Men nu skulle jag ha behövt dem.

Nåja jag åker ner och jobbar imorgon i göteborg en vecka. Så Labbet får vänta tills dess..

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Mitsubishi Eclipse "GSX" (1990)
Mitsubishi Galant "Dynamic-4" (1991)
Mitsubishi Galant "Mizzan" (1989)
Mitsubishi Eclipse "GSX"Volvo AmazonMitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Starion "Widebody"Volvo AmazonMitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Volvo AmazonMitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"
professorWinther
6 september 2010 · 585 Inlägg

Jag börjar få ont om dynamic 4 avgaspackningar. Eftrsom jag använder en -90 motor i min så är grenröret lite större och avgaspackningen annorlunda mot vanlig GTI.

Då får man tillverka en istället. Ett universal packningsark med hög kolhalt fick det bli. Bara att kapa till..

http://img202.imageshack.us/img202/5063/20100804786.jpg

Åkte på Biltema och handlade det jag behövde för att skrva ihop motorn(och lite till!)

Så nu är nya toppen på plats och momentdragen. Monterade den nya kamremmen och fylde på glykol och ny olja.
http://img442.imageshack.us/img442/3345/20100804787.jpg

Provstart!

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Mitsubishi Eclipse "GSX" (1990)
Mitsubishi Starion "Widebody" (1984)
Mitsubishi Eclipse "GSX"Volvo AmazonMitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Starion "Widebody"Volvo AmazonMitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Volvo AmazonMitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Eclipse "GSX"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"Volvo AmazonMitsubishi Starion "Widebody"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Galant "Mizzan"Mitsubishi Galant "Dynamic-4"Mitsubishi GTO "3000gt vr4"Mitsubishi Lancer "Frankenstein"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang