GLT uppgradering

TurbOla Reservdansk
6 december 2008 · 6 271 Inlägg

SmasH_88 skrev:
Menar du att ja ska skaffa en sugmotor som ja redan har , eller en motor sim finns i BTCC bilarna tongue?..
Okej, hur menar du med komponenter och svänghjul?. Något som kostar 20000 eller wink?

Nej, motorerna som satt i BTCC-bilarna är/var sugmotorer. Och dom går skapligt bra. tongue
Men för att få snabb, ögonblicklig gasrespons som du menar, måste kolvar, vevstakar, vevaxel, svänghjul vara lättade och väga minsta möjliga vikt, då får du en rapp gasrespons. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
ghostpix MC-galen ;)
6 december 2008 · 39 Inlägg

Tjenna! tänkte lägga ett litet inlägg här.

Det du kan vinna på att "chippa" din bil är att du kan få några hästkrafter (kanske 10-15) extra samt förbättrad bränsleekonomi så länge du har lätt gasfot.

Öppnar du upp andningsvägarna med öppet luftfilter och 3"-system och sport/race-kat så kommer du tappa lite bottendrag men vinna lite på höga varvtal.

Är du ute efter en större effekthöjning på motorn så är det bara att öppna lädret, du kan räkna ungefär 1000 kr / hk. Det räcker alltså inte med uppgradering av mappen, utan börjar du med det ena så måste du göra det andra för att få ut full effekt av det första.

Ett enkelt recept på ca 40-50 hk för sugtrim är:
specialslipade kammar ca (2500 kr/st hos elleman racing)
portad och planad topp (ca 15000 kr kan variera beroende vart man vänder sig)
extraktorgrenrör
större spridare
race-kat
2½" tum från katen
uppgraderat styrsystem (standalone fuelsystem, ex Vems)
uppgraderat bränslesystem (pumpar med högre tryck, tryckregulator etc)

sen tillkommer då lättat svänghjul, balanserat vevparti inkl koppling (om du kör manuell)

Listan kan således göras ganska lång. Sifforna är tagna från offerten jag begärde för motortrim till min 960 3.0 jag hade en gång tiden. Slutnotan från elleman hamna runt 50 000 och skulle ge ca 50 hk starkare motor. På frågan om ökningen av vridmomentet kunde hon inte svara.

Slutsats: vill du ha effekt? köp en 850, s/v70 t5 istället, då du får mycket mer effekt för 50000 än på en sug motor.

// Mvh Stefan

*************************
Hastigheten är relativ ;)
Lonefox Bad music kills good sound
6 december 2008 · 7 241 Inlägg

TurbOla skrev:

SmasH_88 skrev:
Menar du att ja ska skaffa en sugmotor som ja redan har , eller en motor sim finns i BTCC bilarna tongue?..
Okej, hur menar du med komponenter och svänghjul?. Något som kostar 20000 eller wink?

Nej, motorerna som satt i BTCC-bilarna är/var sugmotorer. Och dom går skapligt bra. tongue
Men för att få snabb, ögonblicklig gasrespons som du menar, måste kolvar, vevstakar, vevaxel, svänghjul vara lättade och väga minsta möjliga vikt, då får du en rapp gasrespons. wink

KAN det bero på att turbo är förbjudet i de klasserna?

Nåväl....du glömmer även att motorn skall vara balanserad.
Lättning och balansering av en motor kostar nästan lika mkt som en turbomaskin från skroten som funkar utan problem. (Bara som jämförelse) Sedan kan man öka på summan med att använda smidda kolvar och stakar, rostfria ventiler, plana toppen och porta upp denna ngt....men allt detta kostar dessvärre mer än det smakar.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Lonefox Bad music kills good sound
6 december 2008 · 7 241 Inlägg

Oh btw.. Hej Stefan big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
jocket4
6 december 2008 · 189 Inlägg

SmasH_88 skrev:

Freddefrost skrev:
Inte för att verka negativ,men det är billigare att sälja bilen och köpa en turbobil.. blir så många mer hästar och samtidigt ganska driftsäkert om man nöjer sej med orginaleffekten... men mycket vill ha me..

Jag förstår va du menar. Klart ja hellre hade velat de, men jag är 20 bast plus att ja själv ska stå för försäkringen. Om jag hade försäkrat en T5:a så hade ja kanske fått betala 2000 kr i månaden bara för trafikförsäkring. om inte mer yikes.

Jag betalar 1100 för helförsäkring på min 850 T5  smile och då har jag högre summa nu bara för att jag krockade min andra bil i somras smile

Frosted
6 december 2008 · 1 878 Inlägg

öppet filter + 2½" avgas efter kat med 1 eller två dämpare. själv skulle jag ta med 2dämpare annars blir det bara jobbigt att lyssna på i längden

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
SmasH_88
6 december 2008 · 38 Inlägg

jocket4 skrev:

SmasH_88 skrev:

Freddefrost skrev:
Inte för att verka negativ,men det är billigare att sälja bilen och köpa en turbobil.. blir så många mer hästar och samtidigt ganska driftsäkert om man nöjer sej med orginaleffekten... men mycket vill ha me..

Jag förstår va du menar. Klart ja hellre hade velat de, men jag är 20 bast plus att ja själv ska stå för försäkringen. Om jag hade försäkrat en T5:a så hade ja kanske fått betala 2000 kr i månaden bara för trafikförsäkring. om inte mer yikes.

Jag betalar 1100 för helförsäkring på min 850 T5  smile och då har jag högre summa nu bara för att jag krockade min andra bil i somras smile

Vad har du för försäkringsbolag å hur länge har du haft körkortet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang