Saab 2,2 diesel startar inte?

Slappast
7 december 2008 · 6 Inlägg

Jag startade bilen i förrgår och körde fram den 20 meter för att fasan som går lite dåligt skulle komma närmare dörren...när jag sedan skulle starta den igår...inte ett liv i skiten?! Jag har mätt och grejat och ström kommer iallafall fram till stiften och kör med en kraftig starthjälp så jag vet att det inte är klent batteri typ. Någon som har några tips eller förslag vad jag kan göra eller vad det kan vara som hänt??

zovix Maskinbefäl
7 december 2008 · 1 038 Inlägg

Går motorn runt (startmotorn?), Inte någon säkring som brunnit? Känns lite som om någon startspärr hoppat in.

Jag skulle vara mycket försiktig med starthjälp på dessa moderna bilar då det är mycket elektronik.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Fredrik-79
7 december 2008 · 2 164 Inlägg

Kommer bränsle fram?
Finns väl bara glöd stift på dom så de går inte jämföra med en bensinare.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Slappast
7 december 2008 · 6 Inlägg

Ja den går runt fint som vanligt....
Har inte haft loss någon anslutning till spridarna ännu heller för att kolla bränslet...
Har haft loss batteripolen så att bilen blev strömlös..testade med den andra nyckeln och larmade och larmade av...ingen skillnad...helt stendöd...hackar ju inte ens till med startgas?

Porsche935
7 december 2008 · 206 Inlägg

Tessta att plocka bort plus och minus kablarna från batteriet och koppla en start kabel mellan dom  så dom kortsluter utan batteri !!  Låt den stå i 10-12 min så och återställ kablarna. prova starta! Startar den så kör ut en runda på 10 min efter det.

Porsche935
7 december 2008 · 206 Inlägg

Slappast skrev:
Ja den går runt fint som vanligt....
Har inte haft loss någon anslutning till spridarna ännu heller för att kolla bränslet...
Har haft loss batteripolen så att bilen blev strömlös..testade med den andra nyckeln och larmade och larmade av...ingen skillnad...helt stendöd...hackar ju inte ens till med startgas?

Skulle  nog inte använda startgas överhuvudtaget på denna bil!!! kan förstöra mer än göra nytta!

Slappast
7 december 2008 · 6 Inlägg

Ska testa detta..smile
Vet att startgasen inte är bra för dieselmotorer,men ville ha bekräftat att skiten åtminstonde hackade till...
Tack för tipset..återkommer med svar..smile

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
7 december 2008 · 2 252 Inlägg

Slappast skrev:
Jag startade bilen i förrgår och körde fram den 20 meter för att fasan som går lite dåligt skulle komma närmare dörren...när jag sedan skulle starta den igår...inte ett liv i skiten?! Jag har mätt och grejat och ström kommer iallafall fram till stiften och kör med en kraftig starthjälp så jag vet att det inte är klent batteri typ. Någon som har några tips eller förslag vad jag kan göra eller vad det kan vara som hänt??

Mata ALDRIG en bil med kraftig starthjälp, spec inte en diesel med elektroniskt styrd matarpump för antingen bränner du säkringen/arna till den eller så bränner du solenoiden eller vad det är som styr pumpen och då pumpar den inte dom mängderna som den ska, du kan få lite diesel till spridarna med den bygger aldrig upp nog högt tryck och då går inte bilen

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Mercedesturbodiesel Sothora <3
7 december 2008 · 1 201 Inlägg

ALDRIG STARTGAS PÅ EN DIESEL! du hade tur som inte skicka kolvarna till månen! Nästan garanterat ett diesel filter som satt igen sig!

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
isakare
7 december 2008 · 272 Inlägg

Låter som motorn har hydraliska ventillyftare, du har startat, kört några sekunder, och stängt av, kall seg olja har pumpat upp lyftarna så ventilerna inte stänger helt, klassiskt problem.

På en bensinare vevar man på nyckeln eller drar bilen tills den hoppar igång, det kan ta en stund.

Åker helst på is =)
Porsche935
7 december 2008 · 206 Inlägg

isakare skrev:
Låter som motorn har hydraliska ventillyftare, du har startat, kört några sekunder, och stängt av, kall seg olja har pumpat upp lyftarna så ventilerna inte stänger helt, klassiskt problem.

På en bensinare vevar man på nyckeln eller drar bilen tills den hoppar igång, det kan ta en stund.

Nä det har nog inte med saken att göra:/

bumpe Lastbilsmekaniker
7 december 2008 · 3 878 Inlägg

Starthjälp som lämnar en bra bit över 1000A använder jag varje vecka på mercas moderna CDI-dieslar. Både personbilsklassade och tunga dragare. Starthjälpen lämnar ju max 12V så det är ingen fara där!
Startgas går att använda men man ska vara försiktig. Aldrig startgas genom turbon och LMM men direkt i insuget brukar gå bra. Dock inget jag rekommenderar! Bättre o ta reda på om det kommer nåt bränsle ist för o prova med startgas...

Mercedesturbodiesel Sothora <3
7 december 2008 · 1 201 Inlägg

MEN BYT FILTER!, Varför börja felsöka  med svåra saker såsom lyftarna?? byt filter, skadar ändå inte att byta dom

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Slappast
7 december 2008 · 6 Inlägg

En polare som är verkmästare på volvo tyckte inte jag skulle börja med att byta filter om det skulle gå fel med luftningen så att man inte står där med 2st fel och inte vet vilket av felen som gör att den inte startar?
Det med att kortsluta kablarna fungerade inte förresten..sad

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
7 december 2008 · 3 404 Inlägg

Får den ens diesel frågar man ju sig. Byt filter och lufta systemet så är bit en bit på väg

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Porsche935
7 december 2008 · 206 Inlägg

Verkar lite skumt? Skulle ha läst av felkoderna på den så kanske det kommer upp nåt?

Porsche935
7 december 2008 · 206 Inlägg

Kan ju vara så att vevaxelläges givaren har gett upp!?

Porsche935
7 december 2008 · 206 Inlägg

Du kan ju mäta upp den för säkerhetsskull!?  mät mellan stift 1&2 där ska det vara 860 Ohm

Porsche935
7 december 2008 · 206 Inlägg

Föresten så e dom själv luftande

Slappast
8 december 2008 · 6 Inlägg

Nu går den igen...
Antagligen drar den tjuvluft någonstans och stog lite bakåtlutad och enligt ANA kunde det vara jävligt svårt att få igång dom då...
Ställde den lite framåtlutad..lossade anslutningen till en spridare och körde på starten tills den gick i gång..
Drog åt igen och nu går den som vanligt...smile
Tack för alla tips!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang