PROJEKT: DJs BMW E30 Common rail diesel. Nya motorn

DJ_V8_BMW
8 december 2008 · 210 Inlägg

Hej!



Jag tänkte visa lite av min projektbil. En BMW E30 320ik -88 som jag köpte 2004 som jag skulle ha som vinterbil istället för camaron. Men redan 2005 blev bilen skadad efter inbrott och bilen blev ståendes i närmare 1,5 år för att jag inte visste vad jag skulle göra med den.

Jag visste att försäkringbolaget skulle ge mig en ny huv pga skadorna, men jag insåg att en nylackad huv skulle se ganska konstigt ut eftersom övriga bilen såg ut som skit. Jag ville ha ny lack på hela bilen!
Hittade kjol-pkt på nätet som inhandlades.
Bilen fick även en redig rostlagning innan den åkte in i lackboxen.

Men innan det blev jag tvungen att hitta fälgar som skulle passa bilen, hittade aldrig några jag gillade utan tog fälgarna (M5 E34) från min 530 V8. Dom bakre fälgarna är 10" breda med ET 20 med bultmönster  5/120 (E30 orginal 4/100) vilket gjorde att dom inte passade rakt av direkt, så jag byggde om bilen för fälgarna. Jag bräddade skärmarna, bytte fram och bakvagn till E36 så att fick jag dom att passa hyfsat. smile     

Sommaren 2007 var den klar för lack, och 10 Aug blev den besiktigad. Körde den i 2 mån för att se om allt fungrade.

Den gamla M20 motorn åkte ur vid jul för att ge plats för någon ny maskin. Jag hade tänkt att montera en M60 motor (3L BMW V8) men insåg att detta skulle ta för mycket tid att montera den för att hinna köra den under sommaren -08. Valet blev en annan "udda" BMW motor, M51 2,5L Turbo Diesel från en 525 TDS -92. Tänkte att denna motorn inte direkt var vanlig att ha i en E30 och abslut inte i en coupé (finns en E30 touring i Danmark med denna motorn). Den blir även lite lättare att regbesktiga med. Efter lite knep och knåp med både EL och bränslesystem fick jag den att fungera riktigt bra och körde den hela sommaren.


Men nu är det vinter och bilen står och sover, men mitt flit i garaget har väckts till liv. Jag kände att jag allt mer började gilla diesel och dess effekt efter en sommar med bilen och den motorn, men mycket vill ha mer...
Efter "mycket" tänkande kom jag på att kompressor kanske är mest optimala på en vridstark motor.
Detta är vad jag vill visa med mitt projekt, hur jag kommer att bygga min motor. 
Hoppas på att få tips och ge tips till er som har gjort eller vill göra något liknande.

Bilder: (ursäktar för dålig kvalite på vissa bilder)


https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/517385_bv6r4j.jpg
E30 efter inbrottet 2005.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/517389_gq18b5.jpg
Bild från i sommras på Turbo diesel 6a i E30.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/517405_6mnbxw.jpg
"Donator" bilen och motorn till 2009års motor till E30in, 525 TDS -93


https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/517415_4qkycy.jpg
En bild på kompressorn monterad på motorn. Fästet är byggt i 5mm järn som är bulltat i ventilkåpan och i toppen. Mer bilder kommer senare på fästet när det är helt klart.

Hoppas ni kommer att gilla min tråd/projekt! Mvh DJ smile

Senast redigerat av DJ_V8_BMW (8 oktober 2010)

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
DJ_V8_BMW
8 december 2008 · 210 Inlägg

Kompressorn kommer från en Ford Tunderbird -92, som hade en V6a på 3,8L. Den kallas även för Eaton M90.

Kommer att ta bort turbon helt och köra med ett extraktor grenrör från en BMW M3 3,0.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/517506_nqw9ez.jpg
En bild på orginal turbon innan demontering av grenrör. Ingen stor snurra!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/517523_7hlc01.jpg
Grenröret från M3. Håller just nu på att bygga en adapter för att få röret att passa på toppen.

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Hybriden
8 december 2008 · 677 Inlägg

Jävlar vilket projekt!
Mäktad imponerad!

DJ_V8_BMW
9 december 2008 · 210 Inlägg

Bergkuist skrev:
Jävlar vilket projekt!
Mäktad imponerad!

Jo tack! Får hoppas att allt kommer att fungera bara, för det är ju ganska obeprövade grejer man håller på med.
Kommer att börja med det yttre på motorn, så som bränslesystemet och kompressor för att se vad den håller för. Sedan får man byta ut eller förstärka skiten. smile

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Henk3
9 december 2008 · 369 Inlägg

håller med Bergkuist, kommer definitivt att följa detta projekt!

BMW 740 ia "Hamann M7" (1995)
Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
9 december 2008 · 4 190 Inlägg

Kommer följas smile
Mvh Kim

Mrfleur
16 december 2008 · 235 Inlägg

DJ_V8_BMW skrev:
Men innan det blev jag tvungen att hitta fälgar som skulle passa bilen, hittade aldrig några jag gillade utan tog fälgarna (M5 E34) från min 530 V8. Dom bakre fälgarna är 10" breda med ET 20 med bultmönster  5/120 (E30 orginal 4/100) vilket gjorde att dom inte passade rakt av direkt, så jag byggde om bilen för fälgarna. Jag bräddade skärmarna, bytte fram och bakvagn till E36 så att fick jag dom att passa hyfsat. smile

Projekt kommer att följas, låter grym projekt! Såg också att du har bytet fram o bakvagn från e36. Har du nån tråd om den också? Låter intresserad om hur du fick dom passa hyfsat smile

Bmw, när du älskar att köra!
Fredrik_Rangert Egenföretagare
16 december 2008 · 999 Inlägg

Går det inte att köra med både turbon och kompressorn? Det hade vart kaxigt smile
Vad blev det för skatt förresten när du reggade om den till diesel?

Darkie dARKiE
16 december 2008 · 5 031 Inlägg

Häftigt, detta ska man ha koll på! big_smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Tuggummimannen Taggad
17 december 2008 · 1 507 Inlägg

Ballt! Fatta intressant ljud i den e30:n sen big_smile

Mvh
/T

Senast redigerat av Tuggummimannen (17 december 2008)

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
DJ_V8_BMW
18 december 2008 · 210 Inlägg

Mrfleur skrev:

DJ_V8_BMW skrev:
Men innan det blev jag tvungen att hitta fälgar som skulle passa bilen, hittade aldrig några jag gillade utan tog fälgarna (M5 E34) från min 530 V8. Dom bakre fälgarna är 10" breda med ET 20 med bultmönster  5/120 (E30 orginal 4/100) vilket gjorde att dom inte passade rakt av direkt, så jag byggde om bilen för fälgarna. Jag bräddade skärmarna, bytte fram och bakvagn till E36 så att fick jag dom att passa hyfsat. smile

Projekt kommer att följas, låter grym projekt! Såg också att du har bytet fram o bakvagn från e36. Har du nån tråd om den också? Låter intresserad om hur du fick dom passa hyfsat smile

Har inga bilder eller tråd på ombyggnationen av fram och bakvagn, men kan ge en "enkel" förklaring!
Köpte beg fjäderben från E36 325 inkl bromsok och skivor. Fick byta övre fjäderbenslagringen till orginal E30 för att få det att passa i tornen. Sedan var det bara att montera på benen på orginal länkarmar, men fick även modda bakre länkarmsbussningar för att få hjulet centrerat i hjulhus. 
Bak var det lättare! Köpte länkarmar från en E36 compact som passar rakt av.

Mvh

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
DJ_V8_BMW
18 december 2008 · 210 Inlägg

weeeman skrev:
Går det inte att köra med både turbon och kompressorn? Det hade vart kaxigt smile
Vad blev det för skatt förresten när du reggade om den till diesel?

Jo det går!
Men oftast då man som kört med turbo och kompressor brukar ha en stor turbo en mindre kompressor för att få lite snabbare respons vid lägre varvtal.
Jag kommer bara att köra med en stor kompressor för att det ska räka, med tanke på att en diesel har ett ganska kort varvtalsregister.
Man kan tänka att en bensin V8 är ganska lik en diesel 6a med tanke på mycke vrid och ett ganska kort varvtalsregister och dom har oftast kompressor om dom är överladdade.

Vet ju själv inte om detta kommer att fungera på min motor, men det ska bli skoj å se.

Skatten vet jag inte än! Har inte regbesiktigat den än men det kommer till våren innan kompressorn åker i E30in.

Mvh

Senast redigerat av DJ_V8_BMW (18 december 2008)

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
E3_Henrik Teknik Informatör
19 december 2008 · 371 Inlägg

kul att se att någon sticker ut ur flocken...diesel är ju ett udda val...

men gillar det...många tummar upp fortsätt med detta grymma jobb smile

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
DJ_V8_BMW
28 december 2008 · 210 Inlägg

God fortsättning på er alla!

Det har varit jul och man har varit lite sjuk så det har inte blivit så mycke "skapande" sistone, men lite har blivit gjort så då var det dags för en  liten update.

Har byggt utgående och ingående rör till kompressorn. Byggde dom i 3" stålrör.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/529974_vw5opi.jpg
Rören på kompressorn. Röret närmast i bild är tryckröret som är kilat med en plåtbit för att få bättre utflöde från kompressorhuset vilket blir närmare 4" stor port som sedan blir till 3". Det ingående röret är svetsat kompressorns fäste vilket underlättar vid ev demont av kompressorn.

Har även byggt en justering/hållare till övre brytrullen. 


https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/529980_omxi9e.jpg
Justeringen/hållare till övre brytrullen. Den rosfria delen har jag hittat bland båttillbehören hos en lokal handlare. Järnet som rullen sitter på är ifrån generator justeringen på en gamla Volvo 240. Järnet kommer även att fästas i kompressorns fästet.

Här kommer även några bilder på min vatten/metanol insprutningsystem som kommer att monteras när jag bygger dom övriga tryckrören.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/530001_qvmv5i.jpg
Vatten/metanol insprutningsystemet. Ganska enkel men fungerande system. Pump och behållare kommer från en bil med högtrycksspolare på strålkastarna. Pumpen styrs av en tryckgivare som sitter i insuget som startar pumpen vi rätt tryck.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/530008_hj3kn2.jpg
Test av munstycket till vatten/metanol insprutningsystemet. Har letat efter ett lämpligt munstycke till min insprutning vilket inte har varit det lättaste. Men hittade ett munstycke från en elektrisk färgspruta som hyfsat gav den vattendimman jag var ute efter. Vattnet/metanolen kommer att sprutas mot den trycksatta inkommande luft innan insuget för att kyla den, och för att minska motorskador och få en bättre förbränning.

Har även beställt en annan dieselinsprutningspump som kommer i dagarna som ska klara lite mer hk än den som sitter där nu!

Mvh

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
Rquired Allmänt envis
28 december 2008 · 12 512 Inlägg

Sjukt nice med en såhär stor diesel i en E30. Finns en del 324td som trimmats men inga med M51 och kompressor tongue Lycka till du kommer ha en frän sleeper sen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
DrKamikaze Allmänt efterbliven
28 december 2008 · 542 Inlägg

Udda projekt, kul! smile
Inte funderat på att spreja in vatten/alkohol blandningen precis innan kompressorn? Det sänker temperaturen och minskar läckaget i kompressorn vilket gör att den blir effektivare smile

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)
BMW 325iSICK "SportIntercoolerKompressor" (1987)
Tuggummimannen Taggad
28 december 2008 · 1 507 Inlägg

Bak var det lättare! Köpte länkarmar från en E36 compact som passar rakt av.

Kan ha fel, men har för mnig att e36 compact har samma bakvagn som e30 ?

Annars ser det bra ut och jag längtar till närsta update!

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
DJ_V8_BMW
29 december 2008 · 210 Inlägg

DrKamikaze skrev:
Udda projekt, kul! smile
Inte funderat på att spreja in vatten/alkohol blandningen precis innan kompressorn? Det sänker temperaturen och minskar läckaget i kompressorn vilket gör att den blir effektivare smile

Tack!
Jo har allt funderat på det, för det fungerar ju bra i turbosystem! Men är lite rädd för att kompressorn kommer att skadas av metanolen. Stora delar av kompressorn består av aluminium som jag tror kan börja erga i kontakt med spriten. Men jag kanske har fel?
Man kanske skulle satsa på två insprutare i systemet då?

Mvh

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
DJ_V8_BMW
29 december 2008 · 210 Inlägg

Tuggummimannen skrev:

Bak var det lättare! Köpte länkarmar från en E36 compact som passar rakt av.

Kan ha fel, men har för mnig att e36 compact har samma bakvagn som e30 ?

Annars ser det bra ut och jag längtar till närsta update!

Mvh
/T

Stämmer bra! Skillnaden på compactens bakvagn är att navens bultmönster är 5/120 och E30 har 4/100. Det blev lättre och billigare med beg länkarmar än att köpa nya nav. Och så fick jag bromsskivor bak, hade trummor innan.

Mvh

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
DJ_V8_BMW
29 december 2008 · 210 Inlägg

Dagens update!

Har gjort lite mer med rördragningen till kompressorn idag. Kan inte göra så mycke mer med dragningen innan motorn sitter i E30in så att jag vet att rören får plats, för det är ju lite trångare den bilen. smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/530675_yb4aim.jpg
Rören bara tillfälligt svetsade, ska ta med dom till jobbet för slipning och svetsning nästa vecka.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/65994/530678_bph1qz.jpg
Framsidan av motorn.

RWD forever & ever!
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang