Koppla in mätare!!

tjarniz
9 december 2008 · 361 Inlägg

Tänkte om någon kunnig  kunde svara på en grej smile
har en hållare för 2 mätare  tänkte  sätta i volt och sedan säger alla att oljetryck e lätt osså.
Men blir det nån skillnad om jag har en orginal i bilen osså ??
tänkte så det inte bli nå kans med den givaren.
eller kopplas dom på helt olika ?

azid Det som inte dödar gör ont
9 december 2008 · 2 668 Inlägg

är väll mer att eftermonterad olje tryck visar presis hur mycke tryck oljan rusar runt i motorn med... medans den som sitter orginal visar då oljetrycker försvinner eller bli nästan obefintligt av n¨ån anledning

2slow
skalmanen
9 december 2008 · 354 Inlägg

Dem kopplas olika smile .. du får med en ny oljetrycksgivare till alla oljetrycksmätare jag känner till iaf..
Problemet som kan uppstå är hur man ska koppla in den nya givaren, på de flesta motorer är det skitenkelt..

nuffe I brist på annat :)
9 december 2008 · 526 Inlägg

Varför ha oljetrycksmätare om du bara har plats för 2 mätare och har volt i den ena? Ta och sätt dit oljetemp istället, sjunker oljetrycket är det redan kört i vilket fall..... Tempen kan vara bra att hålla reda på, tänkte som du när jag satte in mina mätare
men slutade med att jag satte dit laddtryck och oljetemp.

tjarniz
9 december 2008 · 361 Inlägg

nuffe skrev:
Varför ha oljetrycksmätare om du bara har plats för 2 mätare och har volt i den ena? Ta och sätt dit oljetemp istället, sjunker oljetrycket är det redan kört i vilket fall..... Tempen kan vara bra att hålla reda på, tänkte som du när jag satte in mina mätare
men slutade med att jag satte dit laddtryck och oljetemp.

oj jag menade ju oljetemp ...  har det orgnal också  men det bli inget fel då  eller   på givaren???

skalmanen
9 december 2008 · 354 Inlägg

Det borde inte bli något fel,, för du tar oftast inte signalen från den befintliga givaren utan från en ny..

nuffe I brist på annat :)
9 december 2008 · 526 Inlägg

tjarniz skrev:

nuffe skrev:
Varför ha oljetrycksmätare om du bara har plats för 2 mätare och har volt i den ena? Ta och sätt dit oljetemp istället, sjunker oljetrycket är det redan kört i vilket fall..... Tempen kan vara bra att hålla reda på, tänkte som du när jag satte in mina mätare
men slutade med att jag satte dit laddtryck och oljetemp.

oj jag menade ju oljetemp ...  har det orgnal också  men det bli inget fel då  eller   på givaren???

Beroende på hur du kopplar.... Om du ska ha en extern mätare för oljetemp så får du (troligen) köpa en sandwichadapter som du monterar mellan oljefiltret och motorblocket, i den adaptern skruvar du fast givaren. Så är det (enligt mig) bästa sättet.

frallan__
10 december 2008 · 33 Inlägg

går det inte bara sätta oljetempen på orginalsladden? :S

Volvo v70 "sport edition" (2006)
tjarniz
15 december 2008 · 361 Inlägg

står nu mellan oljetemp och vattentemp??  lättaste??

oljetryck verka drygt och smått onödigt kanske...


help!

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
15 december 2008 · 5 650 Inlägg

tjarniz skrev:
står nu mellan oljetemp och vattentemp??  lättaste??

oljetryck verka drygt och smått onödigt kanske...


help!

vatten temp är vell de mest onödigaste när de redan finns 1 sån mätare på alla bilar

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
15 december 2008 · 1 659 Inlägg

Vattentemp har du ju redan orginal

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
tjarniz
15 december 2008 · 361 Inlägg

volvo_dude skrev:

tjarniz skrev:
står nu mellan oljetemp och vattentemp??  lättaste??

oljetryck verka drygt och smått onödigt kanske...


help!

vatten temp är vell de mest onödigaste när de redan finns 1 sån mätare på alla bilar

jo men orka inte lacka om  astolpar igen bara  för å spackla dit en mätarhållare  med ett håltongue
det är som det är nu shit happends..
och behöver  en mätare till av nått slag... annars sere dumt ut..

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
15 december 2008 · 5 650 Inlägg

tjarniz skrev:

volvo_dude skrev:

tjarniz skrev:
står nu mellan oljetemp och vattentemp??  lättaste??

oljetryck verka drygt och smått onödigt kanske...


help!

vatten temp är vell de mest onödigaste när de redan finns 1 sån mätare på alla bilar

jo men orka inte lacka om  astolpar igen bara  för å spackla dit en mätarhållare  med ett håltongue
det är som det är nu shit happends..
och behöver  en mätare till av nått slag... annars sere dumt ut..

bara ta mätare du inte har ju tex volt amperre osv finns ju hur mkt som hälst

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Robban_89 Pilot och utbildad Däcksparkare
15 december 2008 · 1 659 Inlägg

Ser ju ännu mer dumt ut med två vatten temp mätare skulle jag tycka om jag såg det.
Ta amp mätare eller nåt då

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
nuffe I brist på annat :)
15 december 2008 · 526 Inlägg

tjarniz skrev:
står nu mellan oljetemp och vattentemp??  lättaste??

oljetryck verka drygt och smått onödigt kanske...


help!

Oljetemp!! smile No doubt..... Det är ju det och vattentemp som är bland det "viktigaste" man bör hålla reda på

Blomsterberg plattsättare!
15 december 2008 · 804 Inlägg

är de saaben`? i så fall funkar ju laddtrycksmätare fint smile

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
15 december 2008 · 695 Inlägg

Tjenare!
oljetrycks-mätaren styrs via en såkallad "oljetrycksgivare" eller kortsagt givare.
Beställer man en mätare på nätet en såkallad "eftermontering"-mätare brukar man få med bruksanvisning.
Annars kopplar man ju bara + och minus på en givare.
Det jag hade på hjärtat var inte detta utan att såg att du ska koppla in en volt-mätare också., det hade jag också planer på då jag en orginal-mätare liggandes.
Nu till inkopplingen av volt-mätaren.. hur kopplar man in en sådan sätter du jord och plus på generatorn, batteriet eller vad??!?!
MVH
Volvo740mannen cool

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
Volvo V70 "Classic" (2008)
tjarniz
16 december 2008 · 361 Inlägg

volvo740mannen skrev:
Tjenare!
oljetrycks-mätaren styrs via en såkallad "oljetrycksgivare" eller kortsagt givare.
Beställer man en mätare på nätet en såkallad "eftermontering"-mätare brukar man få med bruksanvisning.
Annars kopplar man ju bara + och minus på en givare.
Det jag hade på hjärtat var inte detta utan att såg att du ska koppla in en volt-mätare också., det hade jag också planer på då jag en orginal-mätare liggandes.
Nu till inkopplingen av volt-mätaren.. hur kopplar man in en sådan sätter du jord och plus på generatorn, batteriet eller vad??!?!
MVH
Volvo740mannen cool

volten kopplar du direkt till batteriet.. iaf vad jag vet smile

KHRacing
16 december 2008 ·

frallan__ skrev:
går det inte bara sätta oljetempen på orginalsladden? :S

då flippar mätarna ur

Rovanicked
19 juli 2009 · 1 Inlägg

tjarniz skrev:

volvo740mannen skrev:
Tjenare!
oljetrycks-mätaren styrs via en såkallad "oljetrycksgivare" eller kortsagt givare.
Beställer man en mätare på nätet en såkallad "eftermontering"-mätare brukar man få med bruksanvisning.
Annars kopplar man ju bara + och minus på en givare.
Det jag hade på hjärtat var inte detta utan att såg att du ska koppla in en volt-mätare också., det hade jag också planer på då jag en orginal-mätare liggandes.
Nu till inkopplingen av volt-mätaren.. hur kopplar man in en sådan sätter du jord och plus på generatorn, batteriet eller vad??!?!
MVH
Volvo740mannen cool

volten kopplar du direkt till batteriet.. iaf vad jag vet smile

men blir det inte direkt ström då och man vill ju gärna att den stängs av samtidigt som bilen eller har ja fel?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang