Kärringar osv i trafiken, erfarenhet ?

Hamilton
11 december 2008 · 8 864 Inlägg

evilaudio skrev:

Hamilton skrev:
Många som missat 2 kap i Trafikförordningen.

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks

Så fort en 18åring får ett rosa plastkort med sitt foto på så blir man allan och äger vägen.....

finns en mycke bättre paragaf:  för att undvika olyckor så håll er BORTA när ja ska fram.  wink

Varför det, kan du inte köra eller?

Fotograf på tierpidag.se
Emil741
11 december 2008 · 122 Inlägg

Hamilton skrev:
Många som missat 2 kap i Trafikförordningen.

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.




Så fort en 18åring får ett rosa plastkort med sitt foto på så blir man allan och äger vägen.....

Här har vi inga fördommar ?

Egentligen TSDI
Hamilton
11 december 2008 · 8 864 Inlägg

Emil741 skrev:

Hamilton skrev:
Många som missat 2 kap i Trafikförordningen.

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.




Så fort en 18åring får ett rosa plastkort med sitt foto på så blir man allan och äger vägen.....

Här har vi inga fördommar ?

Självklart, det har även du.

Fotograf på tierpidag.se
blacken
11 december 2008 ·

Hamilton skrev:
Många som missat 2 kap i Trafikförordningen.

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.




Så fort en 18åring får ett rosa plastkort med sitt foto på så blir man allan och äger vägen.....

En fotgängare är också att anse som "vägtrafikant" mao han/hon har samma rättigheter/skyldigheter som en bilist eller dyl..

Ruuska_
11 december 2008 · 474 Inlägg

Har lite erfarenheter av detta jag med. Brukade jämt motorbromsa ner farten på 2an för att komma in på min väg i samhället och sedan därefter gasa på lite och sedan lägga i 3an för att komma upp i 45-50 igen. Då var det en gubbe som brukade vara ute och rasta sin hund ungefär samma tid som jag körde där. I början så glodde han bara, men efter att ha höjt näven ett antal gånger så tänkte väl gubben att han skulle få för sig att stanna mig, så han började gå ut i vägen och jag saktade ner, när jag nästan var framför honom flyttade han på sig. Sedan gjorde han detta en gång till men då petade jag ner till 2an igen och började köra mot honom, sen dess har jag inte sett gubben på min väg nått mer. Kan tillägga att det inte finns några hus i början på vägen utan dom börjar där jag bor typ

Volvo S60 2.5T AWD
BMW 320D (2011)
HampZZ Proffs
11 december 2008 · 222 Inlägg

hehe detta känner man igen.
här i oslo där ja bor har vi en väg som många brukar va ute och köra på (skogs väg)
gasat lite där ibland då det inte e nå folk där.
men ibland hamnar man bakom någon snigel, vi snackar 50 på 70 väg...bil fan ja körde om följer efter mig HEM (detta har skett två gånger med olika personer) och ska förklara för mig hur man kör bil..!! på norska dessutom...bara o skratta åt dom och förklara på ett jävligt bestämt sätt :p
tror dom oftast reagerar på ljudet.

Audi A5 1.8 TFSI Coupe S-Line "black pearl" (2008)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
11 december 2008 · 1 874 Inlägg

Seth skrev:

Hexenhammer skrev:
Och sedan måste jag ju klaga på tanten som, när det var asmörkt och århundradets snöstorm ute,
bara kliver ut mitt i vägen, sådär 10 - 15 meter framför bilen. Jo, men är det ett övergångsställe så
har man ju som skyldighet att stanna. Hon tänkte nog aldrig på att man kanske inte kunde stanna där.
Och så är det på en sån där lustig sträcka där det är 70km/h. Jävligt lätt att bromsa då. Bilen bara
åkte, och tanten fick skynda sig över gatan med sin lille vovve för att inte bli platt som en pannkaka! big_smile

Visst man har som skyldighet att stanna men de har ju skyldighet att se sig för och söka ögonkontakt.

Sj så har man bara vart med om såna som ligger 20km/h under hastighetsgränsen och mitt i vägen.
Plus jag har sett när en gamling körde i 30km/h på HÖGA varv och slira på kopplingen

Precis. Hela grejen var ju att det var i utkanten av stan, väldigt mörkt och dåligt väder, som jag nämnde.
Och eftersom att det var just där, så var ju övergångsstället inte belyst. Och självklart hade inte tant-
helvetet inte någon reflex. Det hade kunnat gå illa. Men det var tur att hon till sist fattade att jag inte
kunde bromsa, och att hon därför joggade lite för att slippa att få ont...

85an
11 december 2008 · 249 Inlägg

Såg en tant som stod bredvid mig vid rödlyse häromveckan, i svag uppförsbacke, så nicka hon till (somna till, det var mörkt och regnigt så jag förstår henne lite) så hennes prius började sakta rulla bakåt. Efter en meter tog det stopp (stod en sl buss bakom) så då vaknade hon till och började rulla framåt igen. Blev nog inget märke för busschaffisen verkade inte så irriterad och tanten bara körde iväg när det blev grönt, tror inte hon märkte att hon rullat in i bussen bakom smile


Annars brukar jag köra om ganska ofta när jag märker att jag hamnat bakom någon som inte vågar/kan köra, inte för att jag tror att jag tjänar tid på det, mer för att det är roligare att göra en omkörning än att ligga bakom en kärring/kvinna eftersom dom väldigt ofta har svårt att hålla jämn hastighet. På 70 väg skiftar dom ALLTID mellan 40-65km/h och det är jävligt tröttsamt. Men om dom håller jämn hastighet och inte ligger mer än 5km/h under tillåten hastighet så ligger jag snällt kvar i karavanen om jag inte har bråttom.

Ofta blinkar halvsovande kärringar/kvinnor med hellyset när man kör om men det tar jag som ett
"hej då ha en bra dag, jag vet att jag kör för långsamt och ber om ursäkt för det genom att blinka på dig" smile

Senast redigerat av 85an (11 december 2008)

ironhead volvoraggare
11 december 2008 · 4 776 Inlägg

jag blir irretirad på alla gamla som inte kan köra då det blir grönt och man får hänga på hornet ett bra tag likaså är dom ju mästare på att  ta hela vägbanan också sen så kör dom ju långsamt....

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Rockvolvon
11 december 2008 · 17 Inlägg

Det värsta som finns är ju människor som inte vet vad ett accelerationsfält är till för. speciellt om det ligger långa karavaner med bilar i 90-110knyck på motorvägen och gubb/kärringfanskapet som kör framför en inte orkar lösa sig över 60 knyck....

Eller för den delen större delen av cyklisterna här i gbg... fick testa om ABSen funka precis när jag köpt bilen för en utan lyse som trodde sig ha rätt att cykla över övergångsställe mitt framför nosen på mig... ABSen funkade i alla fall och dom hade nog inte ljugit om att bromsarna var nyrenoverade för dom tog rätt gött!

Temilit
11 december 2008 · 42 Inlägg

Jämn trafikrytm är nog det viktigaste (och förmodligen säkraste? mindre irritationer osv smile )
Gillar inte folk som skiftar mycket i hastighet (dvs där det inte finns anledning till det)

Men samtidigt ska man Aldrig köra snabbare än vad man känner sig säker med, då blir man nervös och slarvig.

Sen folk som somnar vid rödljus är ju en klassiker, Varje dag då man hamnar bakom en bilkö på kanske 20'e plats så får man oftast inte börja rulla förens det visar rött längst fram igen, och då bara ett fåtal meter.

Annars har man väll inte varit med om så mycket.
Har däremot hört en historia av en kompis som kör långtradare då han skulle köra om en skogs traktor (30km/h typen) och han kommer ju med lite fart och viker ut då det är fritt just då han närmar sig och ska om tvär viker traktorn av till vänster mot en skogsbilsväg (slår på blinkers samma sekund han börjar ratta) lyckas just o pass missa traktor med typ 20 meter svartsträck som han såg på vägen tillbaka (tungt lastad?)

engolf
11 december 2008 · 3 235 Inlägg

Men..! Ibland kan faktiskt tröga gubbar/kärringar vara till något positivt: t ex en gång skulle jag in till Oslo, och innan man kör ut på motorvägen är det ett litet samhälle man måste köra igenom, och så typiskt är det en liten Fiat med en en kärring bakom ratten som ligger typ 30 på en 50 väg. ingen möjlighet att köra om, så jag kryper bakom. Precis innan rondellen svänger hon in mot posten, och jag kör in rondellen, och då kommer det en gammal rostig toyota in i rondellen i väldigt hög fart, får en lätt sladd och kör bara rakt igenom vidare. Jag såg att han fick panik när han såg min bil inne i rondellen. Jag såg i slowmotion hur äpplet jag hade liggande i sätet bredvid flög iväg och kände att ABSn började pumpa. Direkt efter tänkte jag: om jag haft möjlighet att köra om kärringen, så hade jag garanterat hamnat i rondellen lite tidigare, och mött den idioten där...sad Märklig tanke, men ibland blir man kanske räddad från någon olycka utan att man ens vet om det på grund av att man "kryper" bakom någon.

Senast redigerat av engolf (12 december 2008)

Zahak Prisjägare
12 december 2008 · 238 Inlägg

En annan klassiker är ju när de ligger och såsar i 60 på en 70-väg, och man har möte hela tiden så man inte kommer förbi. Sen när det blir 50 så fortsätter de i 60 och försvinner i fjärran (gäller ju då för de dagar då man av någon underlig anledning har fått för sig att hålla hastigheten...).

ichibon mmm, blåbärssoppa.
12 december 2008 · 616 Inlägg

Hahaha, dagens skratt åt historien med fyrkanten. Två herrar som bör gå om förskolan kanske, där håller man på mycket med fyrkanter, trianglar och cirklar och man får även rita med olika färger?

I alla fall, borde man inte ha ngn form av omprövning av körkortet för äldre?
Min mormors sambo har Parkinsons, klarar sig inte själv hemma utan har assistenter som kommer dagligen och hjälper honom. Lik förbannat har han körkort och bil. Kan ärligt säga att jag i det längsta undviker att åka med honom. När jag väl gör det är jag absolut livrädd. En gång körde han iväg när jag skulle sätta mig i bilen och var halvt inne, hade ena benet utanför när han stämplade...

Har även mött en gubbe i stan som också har ngn sorts sjukdom, han äter ofta på restaurangen där jag jobbade förut och kan inte bära sin bricka själv för att han skakar i hela kroppen jämt. Han har också körkort och är mer på fel sida mittlinjen än på rätt sida när man möter honom. Kör ryckigt och illa som fan.
Trafikfarligt?

/ichi
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
12 december 2008 · 5 753 Inlägg

Haha Glömmer aldrig ifjol när jag var upp till skogen och burnade (asfaltsväg mitt ute i ingenstans) och det är ett enda hus där, men det var ca 500-1000meter bort jag burnade men sen när jag skulle åka hem så kommer gubben från huset springandes över gräsmattan med en spade i högsta hugg big_smile polaren som åkte tänkte ducka för det såg ut som gubben skulle kasta spaden på bilen tongue men jag tutade och gasade lite extra bara för att reta han lite till tongue

Detta hände när jag hade min gammla sierra 2,9i cosworth replica smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
master_lars
12 december 2008 · 1 160 Inlägg

Det värsta är när man är på jobbet (busschaufför i sthlms innerstad) och kärringar kliver ut mitt i gatan där det inte finns ngn övergångställe. Senast i tisdags  (körde natt) och så ser man en kärring med rullator och är ute och går över gatan klockan 02:00 på natten, svartklädd, utan reflexer eller ngt alls. Mitt i gatan, alltså inget övergångställe eller liknande. Kom i 35 (50-sträckat) knutar och jag fick fan bromsa rätt så rejält så hon inte direkt gick att se så lätt. Det tog ca 1½ min för henne att gå över vägen.

Det andra jag kan störa mig med är när föräldrar står vid bevakade trafikljus och typ står och gungar en barnvagn in och ut i gatan. Hur fan tänker de då?

Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 96 TT "Pruttingvar" (1965)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
bmx
12 december 2008 · 7 100 Inlägg

dom kör ju med huvudet under armen ju!livsfarliga

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
heltcp Trucker
12 december 2008 · 30 Inlägg

Hexenhammer skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Jag har inte haft nån direkt erfarenhet av seniorer som viftar med armarna när dom går. Däremot har jag nästan blivit prejad av en gubbe när jag skulle köra om.
Det var på en mindre asfaltväg då det var en lång raka.

Han hade nog lite för lite koll bakåt, så när jag fick ner i vägkanten så gruset började slå mot underredet hängde jag mig på tutan. DÅ först fattade han att jag var på väg förbi, trots helljusblink inan jag gick över på vänstersidan

Haha! big_smile
Själv höll jag på att bli prejad av nån surgubbe i en bil, för att jag cyklade åt fel håll på en enkelriktad
gata. Visst, man ska väl inte cykla åt fel håll på sådana gator heller. Men ändå. Jag tror inte att det hjälper
om han prejar omkull mig, right?

jorå!  du cyklar ju inte där sen! big_smile

Mortalis VW-nörd?
12 december 2008 · 4 332 Inlägg

azid skrev:

FireTraXX skrev:

azid skrev:

fyra kanter =fyrhörning

och nej tänker på en rektangel

Då tar vi den alltid lika tillförlitliga källan till hjälp, Wikipedia!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fyrkant

En fyrkant är en rätvinklig tvådimensionell geometrisk figur med fyra sidor. Används ofta vardagligt inexakt som synonym till kvadrat, men kan i själva verket lika gärna utgöra en rektangel. Jämför med fyrhörning, som inte alltid är rätvinklig.

ja men enligt mig heter formen rektangel hur som

Du blev ägd tongue Erkänn de bara

azid Det som inte dödar gör ont
12 december 2008 · 2 668 Inlägg

Mortalis skrev:

azid skrev:

FireTraXX skrev:

azid skrev:
fyra kanter =fyrhörning

och nej tänker på en rektangel

Då tar vi den alltid lika tillförlitliga källan till hjälp, Wikipedia!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fyrkant

ja men enligt mig heter formen rektangel hur som

Du blev ägd tongue Erkänn de bara

aldrig cool

2slow
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang