Volvo 740 El-problem

KennethL
13 december 2008 · 412 Inlägg

Har problem med min 740 (B230F), när man har kört den en längre tid så att den blivit riktigt varm så går inte start motorn när man vrider på nyckeln. Det roliga är att ibland så hjälper det att koppla på start kablar 1 sekund för att den ska starta, men ibland inte. Då måste man vänta tills motorn har kallnat för att startmotorn ska gå. Den startar dock alltid om man rullstartar, vilket inte är det ultimata nu när det är snö ute..

Har haft lite olika teorier om vad det kan vara: larm, tändninglås, jord och startmotor.
Vad låter rimligast? Vore bra om någon visste så att jag vet vart jag ska börja.

135
├┼┼
24 R
mrbuggy Entreprenör
13 december 2008 · 1 784 Inlägg

KennethL skrev:
Har problem med min 740 (B230F), när man har kört den en längre tid så att den blivit riktigt varm så går inte start motorn när man vrider på nyckeln. Det roliga är att ibland så hjälper det att koppla på start kablar 1 sekund för att den ska starta, men ibland inte. Då måste man vänta tills motorn har kallnat för att startmotorn ska gå. Den startar dock alltid om man rullstartar, vilket inte är det ultimata nu när det är snö ute..

Har haft lite olika teorier om vad det kan vara: larm, tändninglås, jord och startmotor.
Vad låter rimligast? Vore bra om någon visste så att jag vet vart jag ska börja.

Med tanke på att de händer när den är varm så tippar jag på startmotorn...

petta18t
13 december 2008 · 21 Inlägg

kolla styrströmmen ner till startmotorn som kommer från tändningslås.brukar bli oxid på den nere vid startmotorn...vicka lite på kablarna till tändningslåset..kan bli glappis där på 740

Dockan
13 december 2008 · 733 Inlägg

Startmotorn låter ju hyffsat rimligt ja. Känner igen fenomenet men från en T5r. Möjligt skulle väl kunna vara att det vara vara någon felkontakt ja, så att startmotorn av någon skev anledning går varm och sen då inte vill dra igång skiten igen. Or?

This Bitch Bites
Saker porrfilmsproducenter vill få oss att tro;
Nr 16. Dubbel penetrering får kvinnor att le.
Volvo Amazon Cab "Betty" (1964)
PeTTa
13 december 2008 · 178 Inlägg

skulle säga 98% att det är startmotorn. hade det i min gamle 740. när den blev varm. klicka bara i startmotorn. även om man tjuvkoppla den så gick den inte  heller runt ibland. så bytte startmotorn och då funka det som det skulle.


mvh petta

http://www.garaget.org/PeTTa
ALLT UNDER 19" ÄR VINTERDÄCK
Buick Electra 225 "Black Beer" (1964)
sunkmaster
13 december 2008 · 344 Inlägg

jag tippar på kolen i startmotorn. jag hade en 740 GL en gång som gjorde precis likadant. bara att byta startmotor eller byta kol

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
kaptenroed
17 december 2008 · 120 Inlägg

Jag lånar tråden lite och passar på att ställa en liknande fråga; Jo, jag har en volvo 740 gl -88 som allt som oftast inte vill gå på startmotorn överhuvudtaget när man vrider på nyckeln. Ibland tuffar den igång direkt men oftast får man vrida ett par ggr på nyckeln innan startmotorn ens börjar gå! T.o.m uppemot en 10 ggr ibland :S Elen fungerar som den ska när man vrider runt men varför tar det ett tag innan biljäklen vill vakna? Är det startmotorn som är kass eller något strul vid tändningslåset? Detta händer när som, oftast dock när den stått still över en natt lr så. Hemskt irriterande problem. Vad kan en bättre begagnad startmotor gå på? Tacksam för svar!

Ford Galaxie 500 LTD 4dr H/T "Sapphire Blue" (1966)
Volvotjej84 helt galen
17 december 2008 · 388 Inlägg

C.Joensson skrev:
Jag lånar tråden lite och passar på att ställa en liknande fråga; Jo, jag har en volvo 740 gl -88 som allt som oftast inte vill gå på startmotorn överhuvudtaget när man vrider på nyckeln. Ibland tuffar den igång direkt men oftast får man vrida ett par ggr på nyckeln innan startmotorn ens börjar gå! T.o.m uppemot en 10 ggr ibland :S Elen fungerar som den ska när man vrider runt men varför tar det ett tag innan biljäklen vill vakna? Är det startmotorn som är kass eller något strul vid tändningslåset? Detta händer när som, oftast dock när den stått still över en natt lr så. Hemskt irriterande problem. Vad kan en bättre begagnad startmotor gå på? Tacksam för svar!

En startmotor på skroten kostar bara ett par hundra, kan ju vara värt att byta för att utesluta att det är den i alla fall. Min gamla 745 GL -90 klickade ibland också, men aldrig mer än två ggr så jag kunde leva med det kände jag.

Varför åka fort när man kan åka brett?
Startmotorpunktse Följ strömmen..
17 december 2008 · 233 Inlägg

Testa att koppla en startkabel mellan minus på batteriet till motorblocket (se till att kontaktytan är ren utan oxid) innan ni tar bort startmotorn då det är väldigt vanligt att jordkablarna är riktigt dåliga på 740. Observera att kablarna ser väldigt fina ut men släpper knappt igenom någon ström.

Detta fenomen blir vanligare när motorn är varm så var kritiska gentemot kablarna. Funkar det inte med en extra jordkabel är det som många tidigare nämnt startmotor och/eller tändningslås.

kaptenroed
17 december 2008 · 120 Inlägg

Rätta mig om jag har fel men om det vore jordkablen skulle väl resten av elektroniken också bete sig illa? I detta fallet är det ju bara det faktum att den inte vill gå på startmotorn förrän jag vridit om tändningsnyckeln ett antal gånger, elen den fungerar precis som den ska nämligen. Är det någon som vet hur man enklast tar reda på om det är startmotorn som är kass, om det är fel i tändningslåset eller det är dålig jord? Jag är själv inte så hemma på varken el eller volvo smile

Ford Galaxie 500 LTD 4dr H/T "Sapphire Blue" (1966)
blacken
17 december 2008 ·

C.Joensson skrev:
Rätta mig om jag har fel men om det vore jordkablen skulle väl resten av elektroniken också bete sig illa? I detta fallet är det ju bara det faktum att den inte vill gå på startmotorn förrän jag vridit om tändningsnyckeln ett antal gånger, elen den fungerar precis som den ska nämligen. Är det någon som vet hur man enklast tar reda på om det är startmotorn som är kass, om det är fel i tändningslåset eller det är dålig jord? Jag är själv inte så hemma på varken el eller volvo smile

Bygla nere vid/på solenoiden mella "storplusen" ifrån batteriet och manöverkontakten på solenoiden ( den som kommer ifrån tändlåset). och se hur startmotorn beteeer sig. Altenativt dra en sladd från manöveranslutningen på startmotorn och testa den på plusen på batteriet..

Senast redigerat av blacken (17 december 2008)

Drönirettab
17 december 2008 · 21 761 Inlägg

C.Joensson skrev:
Rätta mig om jag har fel men om det vore jordkablen skulle väl resten av elektroniken också bete sig illa? I detta fallet är det ju bara det faktum att den inte vill gå på startmotorn förrän jag vridit om tändningsnyckeln ett antal gånger, elen den fungerar precis som den ska nämligen.

Det finns ju två jordkablar på den bilen, om jordkabeln till motorblocket är dålig så påverkar det inte den övriga elektroniken inne i bilen. Även elektroniken på motorn kan fungera pga att den drar så pass lite ström, men när startmotorn ska ha ström så räcker inte jorden till trots den lilla jordflätan på ventilkåpan. smile

Möjlig förklaring alltså, dock tror jag hellre på dålig startmotor eller plusen.

Startmotorpunktse Följ strömmen..
18 december 2008 · 233 Inlägg

C.Joensson skrev:
Rätta mig om jag har fel men om det vore jordkablen skulle väl resten av elektroniken också bete sig illa? I detta fallet är det ju bara det faktum att den inte vill gå på startmotorn förrän jag vridit om tändningsnyckeln ett antal gånger, elen den fungerar precis som den ska nämligen. Är det någon som vet hur man enklast tar reda på om det är startmotorn som är kass, om det är fel i tändningslåset eller det är dålig jord? Jag är själv inte så hemma på varken el eller volvo smile

Det finns inget i bilen som drar lika mycket ström som en startmotor. Precis som Drönirettab skrev, kan all elektronik fungera trots att jordkabeln är dålig. En startmotor behöver dock bra kablar för att fungera. En sak som bör nämnas är att solenoiden kan fungera utmärkt trots att jorden är dålig, den drar inte lika mycket ström som själva elmotorn.

En tips som oftast underlättar när man söker elfel är att man är kritisk beträffande kablar. Det finns ingen som kan se att en kabel är bra eller dålig. Det kan man bara mäta sig till eller prova med en annan kabel som man vet är bra. Man kan även känna på kablarna och främst där de olika pressningarna är om det känns varmt. Värme betyder motstånd vilket gör att en del av strömmen försvinner och gör att startmotorn inte får den ström den behöver.

KennethL
19 december 2008 · 412 Inlägg

Jag tänker iaf börja med att byta ut startmotorn, och i samma veva kablarna medans jag endå håller på. Någon som vet vart man kan hitta en billigt, har kollat lite på Mekonomen osv men priserna dom har gör mig illamående.

135
├┼┼
24 R
Drönirettab
19 december 2008 · 21 761 Inlägg

Biltema har ju billiga startmotorer, men hur kvaliteten är vet jag dock inte.

KennethL
20 december 2008 · 412 Inlägg

Har kollat varenda kabel under huven idag, visade sig att det var plus kabeln som hade gått av vid batteriet. sad Skönt att man äntligen vet vart felet satt iaf, tack för svaren smile

135
├┼┼
24 R
KennethL
26 december 2008 · 412 Inlägg

Är det inte så typiskt, när man väl åtgärdat ett fel kommer det ett till.

Nu när jag vrider på tändningen så orkar startmotorn knappt sno motorn 2 varv, haft laddningen på sedan 23:dje och provat med 2 olika batterier fortfarande samma. Oavsett om jag har laddaren påkopplad eller inte så orkar den inte dra runt motorn.
Måste vara slut med startmotorn..

Usch, aldrig mer en gammal bil!

135
├┼┼
24 R
Drönirettab
26 december 2008 · 21 761 Inlägg

Då är det väl läge att byta ut startmotorn, som du skrev förut. Den har ju ändå 20 år på nacken och har gjort ett antal starter, kan behöva pensionera sig nu. smile

Biltema?

Om du vill lägga ner lite mer tid på att felsöka kablarna, då tar du en polare till hjälp och mäter spänningen dels vid batteripolerna och dels vid solenoiden när du försäker köra startmotorn. Använd 2 st multimetrar så att ni ser spänningen på båda ställena samtidigt.

Senast redigerat av Drönirettab (26 december 2008)

Startmotorpunktse Följ strömmen..
29 december 2008 · 233 Inlägg

Det är dessvärre ganska vanligt att startmotorn tar skada av en dålig kabel. Det beror på att startmotorn får en hel del ström men inte tillräckligt för att snurra runt, strömmen som kommit fram blir istället värme och lindningarna blir så varma att lacken släpper.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang