byte av kupefläkt på volvo 240!

yeahduuuuude
15 december 2008 · 7 Inlägg

tjenare! jag skulle verkligen behöva hjälp på några frågor kring fläkt/fläktmotor byte på volvon.
vet att det här är en snabb lösning http://forum.svenska200klubben.se/viewt … p?t=12344. men grejjen är den att jag inte vet om motorn går att få ut på samma väg? han skriver att fläkten å motorn tillsammans är en del så man bara kan plocka ut den om jag har förstått rätt. kan det stämma?
ni som kan eller som har plockat isär värmepaketet själva,Snälla Skriv!!
tack på förhand smile

projekt kmr när bil är inköpt
littlewille90
15 december 2008 · 149 Inlägg

vad jag har fått erfara måste man plocka ner hela instrumentbrädan för att få ut fläktpaketet.. jag har inte lyckats lista ut en annan lösning. många av mina kompisar (som också kör Volvo) säger samma sak. någon annan kanske har en lösning, men enligt mig måste man plocka ner instrumentbrädan. om man vill ha ut den i ett helt stycke.

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
15 december 2008 · 946 Inlägg

Du får riva handsfack, alla reglage (värmereglage, varningsblinkers, bakrutedefroster osv), ta bort allt vad paneler heter helt enkelt. Efter det ser du sjävla "paketet", fläkt och värmepaket sitter ihopsatt med två plastkåpor som går att dela på. Ungefär som ett Kinderägg. Men först måste du ju släppa ut allt vatten, det gör du genom att dra ur slangen vid kranen (den som styr hur mycket vatten som ska flöda in) när dethar slutat rinna kan du skruva ur skruvarna som håller "paketet". Sedan är det bara att dra ur, med fördel åt höger. Det är bökigt och trångt som satan, men det går. Efter det delar du bara på "kinderägget" och lossar fläkten ur sitt fäste, därefter montering i omvänd ordning.

Vad som behövs: En bra verktygssats och ett välfyllt ordförråd. big_smile

OBS! Märk upp alla vajrar och sladdar, t ex genom att tejpa på en bit papperstejp och skriv på vad sladden/vajern går till.

Hur enklet som helst! smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Louksor
15 december 2008 · 1 915 Inlägg

instrumentbrädan behöver du inte ta bort.

De gånger jag har bytt värmepaketet i volvo 240 så har jag tagit bort mittenkonsollen och det runtomkring värmepaketet, är lite trångt, men det går!

Sist tog det ett par timmar, att ta ner värmepaketet, klyva det o byta fläkt och montera tillbaks allt, ändå tog det jag det lugnt o jobbade inte hela tiden.

Om du tar bort slangarna på torpedväggen, alltså de som går in till värmekranen och värmepaketet, så rinner det ju ur lite vatten, men det kommer fortfarande vara en hel del kvar i paketet, jag brukar ta tryckluften och blåsa i ena slangen så sprutar det ut ur den andra och det blir inget blött inne i bilen.

Lycka till! smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Hilmer
15 december 2008 · 1 789 Inlägg

Man behöver inte plocka ner hela instrumentbrädan, även om det i vissa fall hade underlättat det vidare arbetet men långt ifrån tidsmässigt försvarbart.
I guiden ovan så ser man alltså till att demontera så pass att man kommer åt paketet och kan såga detta enligt bild, därefter är det bara att plocka ut fläkt/motor som är i en enhet.
Men det krävs ju att man har lite koll på hur paketet ser ut så att man sågar rätt, därför har jag ytterligare en guide, en som är något seriösare:
http://www.volvoturbo.net/Garagebilder%2073.html

niskaa
26 februari 2013 · 17 Inlägg

Lånar tråden.. Började igår, fått lös det mesta förutom slangarna samt vänstra fästet.., slangarna sitter ju som bara fan. Något tips för hur jag ska få loss dom? Tack på förhand

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang