Kvinnor och Volvo-ägare kör bäst...

ESTRANDBERG88 Hojmek
18 december 2008 · 748 Inlägg

Eiiiiik skrev:

Bodegan skrev:
"Volvo-ägare är familjefäder och mödrar" Rent skitsnack.

OJ! där va det en som blev förbannad tongue

Inte ett dugg förbannad tongue Menar bara att det finns ungdomar som åker å gillar volvo, inte bara familjer. Audi är Lika mycke familje bil i tyskland tex.....

endorfinslaven
18 december 2008 · 671 Inlägg

Ja vad är bra förare...
Det kommer ofta upp kritik mot VOLVORAGGARE i 740s som åker fort eller tror de åker fort...

När jag var ung o dum då åkte jag BMW Alpina "skitbil"
Trodde att med bilköpet så blev man automatiskt mkt snabb på vägen...
Samma attityd som MC och sportbilsåkare har idag...om än inte så sann...

En kompis pratade om mil i ryggen träning på grus,snö/is,asfalt med en bil som alltid fungerar VOLVO...
Då tyckte trodde jag som de flesta,,, VOLVO de traktorerna går inte att åka med...
Idag kör jag volvo 940 och har aldrig blivit frånåkt på kurvig vinter eller sommarväg..
Vare sig det gällt 4wd AUDI,Sti eller Porsche, MC(sommartid)....

Klart man kan åka fort i en volvo den går jämnt och har få problem
(enligt tjejen så är det jag som skapar dem när jag "förbättrar")...
Med VOLVO får man mil i ryggen och erfarenhet att läsa trafik...
Klart man kan snitta 170kmh på småväg mkt säkrare än M3nisse, som åker landsväg 3ggr/år..
Hur många sportbilar ser man utanför cityringen på kurviga landsvägar...
Mycket sällsynt,,,
Klart att sportbilsförare blir hejdundrare på nattlig streetrace o snabba växlingar,
eller på en bana där det mesta är förutsägbart...om man ändå brydde sig ....
e..

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
18 december 2008 · 3 404 Inlägg

Klart som körvspad att volvoförare kör lungt. De flesta volvomotorerna har så tråkig karraktär att man bara vill sommna , när man hoppar in i en Saab efter det så känner man sig direkt som en kanin på speed tongue

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
ESTRANDBERG88 Hojmek
18 december 2008 · 748 Inlägg

TenZer skrev:
Klart som körvspad att volvoförare kör lungt. De flesta volvomotorerna har så tråkig karraktär att man bara vill sommna , när man hoppar in i en Saab efter det så känner man sig direkt som en kanin på speed tongue

Nu går ju tråden inte ut på smutskastning..... Behåll sånt där för dig själv.

Portal Filkörning?
18 december 2008 · 852 Inlägg

TenZer skrev:
Klart som körvspad att volvoförare kör lungt. De flesta volvomotorerna har så tråkig karraktär att man bara vill sommna , när man hoppar in i en Saab efter det så känner man sig direkt som en kanin på speed tongue

amen lägg ner.. inget sånt nu va, de e så jävla tråkigt att i varenda jävla tråd angående volvo/saab så blir det bara en massa jävla pajjkastande hit och dit...

hade varit mkt trevligare om ingen hade börjat med massa sånt skit.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
18 december 2008 · 1 874 Inlägg

Portal skrev:
Kvinnor kör försiktigare än vad män gör... det e ju ingenting att säga om den saken de e ju fakta.

däremot kan man ju fråga sig hur dem gjorde undersökningen. tex om dem bara intervjuade sina kunder eller om dem intervjuade 100.000 pers på stan?

Med tanke på att försäkringsbolaget heter Volvia så är det väll bara volvo kunder som är försäkrade där, eller har jag fel?

OBS inte min mening att kasta pajer här, bara lite funderingar.

Fast dom kontrollerade ju bara statistiken med Volvia. Det var ju inte dom som hade gjort undersökningen, som jag förstod det...

Portal Filkörning?
18 december 2008 · 852 Inlägg

Hexenhammer skrev:

Portal skrev:
Kvinnor kör försiktigare än vad män gör... det e ju ingenting att säga om den saken de e ju fakta.

däremot kan man ju fråga sig hur dem gjorde undersökningen. tex om dem bara intervjuade sina kunder eller om dem intervjuade 100.000 pers på stan?

Med tanke på att försäkringsbolaget heter Volvia så är det väll bara volvo kunder som är försäkrade där, eller har jag fel?

OBS inte min mening att kasta pajer här, bara lite funderingar.

Fast dom kontrollerade ju bara statistiken med Volvia. Det var ju inte dom som hade gjort undersökningen, som jag förstod det...

jag läste inte ordentligt my bad

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
18 december 2008 · 1 874 Inlägg

TenZer skrev:
Klart som körvspad att volvoförare kör lungt. De flesta volvomotorerna har så tråkig karraktär att man bara vill sommna , när man hoppar in i en Saab efter det så känner man sig direkt som en kanin på speed tongue

Nu börjas det igen...

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
18 december 2008 · 1 874 Inlägg

Portal skrev:
jag läste inte ordentligt my bad

Lugnt!

Frågan är ju dock fortfarande hur pass korrekt den här statistiken kan vara. Jag vet helt ärligt
inte själv om jag tror på den. Visst, V70 är väl den mest sålda bilen i Sverige, om jag inte minns
helt fel. Och var och varannan olycka man läser om så är; en Volvo, inblandad. Sedan finns det ju
väääääldigt många som kör Volvo och som trimmar, kör som galningar o.s.v. Statistik är väl aldrig
särskilt korrekt. Det är svårt att få en bild av något när det finns så pass olika mängder bilar i landet,
samt att man i princip måste kolla upp allt och alla väldigt noga för att få en korrekt bild.

Det där med kvinnor är nog i regel sant. Med vissa undantag förstås. För där ser jag mig själv som
ett oerhört undantag. Kör själv väldigt regelrätt, lugnt och ja... jag är alltid väldigt väldigt uppmärksam,
och buskör aldrig o.s.v.

Martin 9-3 Fisketokig
18 december 2008 · 2 997 Inlägg

Detta skitsnack köper jag inte alls.

Som sagts tidigare så kan man vända på statistik hur som helst.

Visst kanske gamla gubbar på 80år själv är säkra förare och kör efter egen förmåga.
Sen att de kör 50-60km/h på 90-väg och skapar irritation och många farliga omkörningar som påföljd det syns inte.

Samma med kärringar också. De bästa förarna säger jag är de som håller trafikrytmen och skit samma vilket bilmärke de kör eller äger.

Roligt att det stod ägare och inte förare.
Känner väldigt många som har en hyffsad Volvo som familjebil som mannen äger men som frun åker till och från jobbet och dagis mm medan han själv kör enklare pendlarbil till jobbet.

Tror jag ska skaffa mig en Volvo 240 och ställa bakom kåken så är ju jag volvoägare och säker i trafiken helt plötsligt.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
master_lars
18 december 2008 · 1 162 Inlägg

För att rättfärdiga att försäkringsbolagen volvia gör en under sökning på 1200 perosner för att ta reda på att kvinnor och volvoägare kör "bäst". Det är ganska lätt att hitta en rad olika fel i denna undersökning.

1) Volvia som ägs av Volvo beställer en undersökning, det är väl klart att de vill ha bästa möjliga resultat tillräknat sig själva. Hela undersökningen borde ha gjorts av en opartisk frågare.

2) 1200 är för få respondenter. Borde minst ha varit ha varit en 20 000 respondenter. 1200 kan inte spegla en hel verklighet, ännu mindre när undersökningen fallerar i fel nummer 1.

3) Frågeställningen vem som kör "Bäst", säg att ni får frågan om ni kör bra eller dåligt, många skulle nog säga att de är en bra chaufför, medans de i verkligheten kanske inte är lika bra som "snittet". Här har man alltså misslyckats fatalt med att använda ord som Bäst. Man borde istället för att ha ställt frågorna i jag form ställt dem till vad folk associerar ett visst märke till. Associerar man Volvoförare och Kvinnor till dem som kör "bäst" så är det nog så. Men Tvivlar starkt på att de flesta skulle säga ALLA volvoförare kör bra bil.

Senast redigerat av master_lars (18 december 2008)

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
18 december 2008 · 1 874 Inlägg

master_lars skrev:
För att rättfärdiga att försäkringsbolagen volvia gör en under sökning på 1200 perosner för att ta reda på att kvinnor och volvoägare kör "bäst". Det är ganska lätt att hitta en rad olika fel i denna undersökning.

1) Volvia som ägs av Volvo beställer en undersökning, det är väl klart att de vill ha bästa möjliga resultat tillräknat sig själva. Hade undersökningen borde ha gjorts av en opartisk frågare.

2) 1200 är för få respondenter. Borde minst ha varit ha varit en 20 000 respondenter. 1200 kan inte spegla en hel verklighet, ännu mindre när undersökningen fallerar i fel nummer 1.

3) Frågeställningen vem som kör "Bäst", säg att ni får frågan om ni kör bra eller dåligt, många skulle nog säga att de är en bra chaufför, medans de i verkligheten kanske inte är lika bra som "snittet". Här har man alltså misslyckats fatalt med att använda ord som Bäst. Man borde istället för att ha ställt frågorna i jag form ställt dem till vad folk associerar ett visst märke till. Associerar man Volvoförare och Kvinnor till dem som kör "bäst" så är det nog så. Men Tvivlar starkt på att de flesta skulle säga ALLA volvoförare kör bra bil.

Återigen; Volvia har inget med undersökningen att göra. Det enda är att de kontaktades i
efterhand för att kommentera den lysande statistiken kring Volvo-bilar. Ser man sedan på ALL
dokumenterad statistik från diverse försäkringsbolag och liknande, så får man fram en bild
kring hur det ser ut, rätt snabbt.

Jag tror inte att man har frågat folk om dom är en bra chaufför eller inte, utan snarare att man
har baserat det på försäkringsstatistik. Folk som krockar ofta är antagligen inte bra förare,
enligt de som har gjort statistiken.

master_lars
18 december 2008 · 1 162 Inlägg

Hexenhammer skrev:

master_lars skrev:
För att rättfärdiga att försäkringsbolagen volvia gör en under sökning på 1200 perosner för att ta reda på att kvinnor och volvoägare kör "bäst". Det är ganska lätt att hitta en rad olika fel i denna undersökning.

1) Volvia som ägs av Volvo beställer en undersökning, det är väl klart att de vill ha bästa möjliga resultat tillräknat sig själva. Hade undersökningen borde ha gjorts av en opartisk frågare.

2) 1200 är för få respondenter. Borde minst ha varit ha varit en 20 000 respondenter. 1200 kan inte spegla en hel verklighet, ännu mindre när undersökningen fallerar i fel nummer 1.

3) Frågeställningen vem som kör "Bäst", säg att ni får frågan om ni kör bra eller dåligt, många skulle nog säga att de är en bra chaufför, medans de i verkligheten kanske inte är lika bra som "snittet". Här har man alltså misslyckats fatalt med att använda ord som Bäst. Man borde istället för att ha ställt frågorna i jag form ställt dem till vad folk associerar ett visst märke till. Associerar man Volvoförare och Kvinnor till dem som kör "bäst" så är det nog så. Men Tvivlar starkt på att de flesta skulle säga ALLA volvoförare kör bra bil.

Återigen; Volvia har inget med undersökningen att göra. Det enda är att de kontaktades i
efterhand för att kommentera den lysande statistiken kring Volvo-bilar. Ser man sedan på ALL
dokumenterad statistik från diverse försäkringsbolag och liknande, så får man fram en bild
kring hur det ser ut, rätt snabbt.

Jag tror inte att man har frågat folk om dom är en bra chaufför eller inte, utan snarare att man
har baserat det på försäkringsstatistik. Folk som krockar ofta är antagligen inte bra förare,
enligt de som har gjort statistiken.

Detta är ett Citat från länken på expressen "Volvia försäkringar har genomfört en undersökning där 1200 personer"

Boostrider Försöker iaf
18 december 2008 · 1 998 Inlägg

Citerar från expressen då.

"Den bästa föraren är inte den som kan häva en sladd utan den som aldrig blir tvungen att häva en sladd"

De ä väl så man ska va som säker förare. Tror tjejen kör bättre än mig. Dock hanterar ja bilen bättre men är ibland impulsiv, vill häva sladdar ofta. Jag erkänner tjejen kör bättre.

Sen så kör ja bmw nu. När ja hade volvo så körde ja typ som en idiot. 16år å traktor. 142an. Då tänkte man inte så mycket. Tänker bra mycke mer nu när ja rullade bmwn å när 2 kompisar till tjejen dog i bilolyckor i somras. Angående vilt så sänker ja hastigheten där ja vet att de ofta går djur över vägen. Ja har kört på ett rådjur en gång de räcker

En bra förare tänker sig för å kör defensivt. Man ska va riskmedveten. Men erfarenhet å "mil i ryggen" spelar också stor roll.

De va va ja hade å säge öm de.
Persson

Senast redigerat av Boostrider (18 december 2008)

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
s12 Nissan Gazelle
18 december 2008 · 1 460 Inlägg

jag har läst att kvinnor / tjejer kör bättre än män / killar , men när de gäller att Volvoägare kör bättre , de e jag tveksam om ...........

Nissan Silvia
T200
18 december 2008 · 83 Inlägg

Skitsnack det som står där.
Statistiken kan man vrida o vända på hur som helst.  Man kan nog fan få våra hederliga 740 raggare att bli sveriges bästa förare om man tolkar siffrorna på "rätt" sätt.

Turbo X
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
18 december 2008 · 1 874 Inlägg

master_lars skrev:
Detta är ett Citat från länken på expressen "Volvia försäkringar har genomfört en undersökning där 1200 personer"

Hittade det precis. Dåligt när två olika tidningar säger två olika saker. Då förlorar ju statistiken direkt värde...

torpis Forummoderator
18 december 2008 · 10 572 Inlägg

MilleN skrev:
Vad kännetecknar en "bra" förare då?

Överlag så måste Volvoförare vara bättre än dem som kör BMW, iom Volvo har uselväghållning och således kräver betydligt mer av föraren för att inte hamna på taket i diket.

wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hamilton
18 december 2008 · 8 865 Inlägg

Citat:
Volvia försäkringar har genomfört en undersökning

Ja det säger väll allt om artikeln och dess trovärdighet

Såg nu att även master_lars noterat det

Senast redigerat av Hamilton (18 december 2008)

Fotograf på tierpidag.se
Mortalis VW-nörd?
18 december 2008 · 4 332 Inlägg

i gbg har alla som haft bmw köpt volvo, så de kör som idioter...så här stämmer den där artikeln verkligen inte.
Å de e inte bara "familjer" utan de e killar med keps som ska hävda sig i sin svarta/mörkblå S40N/S60 (ALLTID när det kommer en sån så e de ytterfilen 20-30 över gränsen)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang