6677
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
15 februari 2013
Drönirettab skrev:
Och om slotporten har precis samma avstånd till väggen som portens innerbredd så bildas en "osynlig" förlängning av porten som motsvarar innerbredden+portmaterialtjockleken. smile

Jo precis.. finns mycket att ta hänsyn till med lådbyggen. smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
15 februari 2013

hur långt är ett snöre ??

7 Inlägg
16 februari 2013
Jag ska ha http://www.ridetech.se/jvc-2-vags-koaxi … um/15184-0 till min pioner sterio och undrar om det är bra bass i dom eller inte

35 Inlägg
16 februari 2013
Hej! Jag har problem med blinkande lampor när jag skruvar upp volymen ordentligt. Skulle behöva lite hjälp.
Slutsteg: SPL Dynamics 1500w rms
Basar: 2st Hertz HX250D
Främre batteri 70Ah 760A cca + Bakre batteri Kinetic 20Ah 850A cca + 2F kondensator (köpte den innan batteriet).
Ström och Jordkablar 35^2mm med 150amp säkringar.

Det jag har dragit nytt är:
Laddkabel från generator till främre batteri avsäkrat.
Jordkabel från fjäderbeninfästningen till främre batteri.
Strömkabeln går från främre batteri till bakre batteri avsäkrat vid varje batteri.
Jordkabel från bakre batteri till båda bältesinfästningar i baksätet.

Allt är nerslipat och monterat rätt så förstår inte vad som är fel. Fler batterier??
Dra en tredje jord från bakre batteri till nån bättre plats under reservhjul kanske?

Mvh Jocke.

edit: drar jag på ordentligt så stänger steget av sig.
Senast redigerat av jockejr (16 februari 2013)

21 761 Inlägg
16 februari 2013
Stänger steget av sig när du har motorn igång också?

Mätning med multimeter kommer att ge en del svar iaf. Om steget stänger av sig fastän motorn är igång så kan du börja med att mäta direkt på generatorn vilken spänning det är där, mät mellan B+ och generatorchassi. Sedan kan du göra en mätning vid bakre batteriet och steget, mät på batteripolerna och på stegets plint där strömkablarna sitter fast.

Skriv vilka mätvärden du får så kan vi förhoppningsvis ge mer råd. smile

35 Inlägg
16 februari 2013
Har endast spelet med motorn igång och voltmätaren jag har på kondensatorn i skuffen visar 14,4V så där borde det inte vara någe problem. Ska ha en multimeter någonstanns ska leta lite.

En sak till jag märkte jag att jag inte kan starta helljuset (Xenon 85w) när jag spelar högt vilket kan vara lite irriterande. De drar ju iofs 25A vid uppstart.

21 761 Inlägg
16 februari 2013
Någonstans är det rimligtvis dålig kontakt, det ska nämligen ganska mycket till för att ett slutsteg av den storleken ska stänga av sig och att ballasterna inte "orkar" tända när man ändå har två batterier. smile

När du spelar ganska högt så att belysningen blinkar tydligt, visar kondensatorn fortfarande 14,4 V?

35 Inlägg
16 februari 2013
Nä när basen slår så kan volten sjunka till 13,6 typ sen snabbt upp på 14,4 igen.
Senast redigerat av jockejr (16 februari 2013)

21 761 Inlägg
16 februari 2013
Mät i så fall direkt på stegets plint, fortfarande medan du spelar "högt". smile

55 Inlägg
16 februari 2013
jockejr skrev:
Hej! Jag har problem med blinkande lampor när jag skruvar upp volymen ordentligt. Skulle behöva lite hjälp.
Slutsteg: SPL Dynamics 1500w rms
Basar: 2st Hertz HX250D
Främre batteri 70Ah 760A cca + Bakre batteri Kinetic 20Ah 850A cca + 2F kondensator (köpte den innan batteriet).
Ström och Jordkablar 35^2mm med 150amp säkringar.

Det jag har dragit nytt är:
Laddkabel från generator till främre batteri avsäkrat.
Jordkabel från fjäderbeninfästningen till främre batteri.
Strömkabeln går från främre batteri till bakre batteri avsäkrat vid varje batteri.
Jordkabel från bakre batteri till båda bältesinfästningar i baksätet.

Allt är nerslipat och monterat rätt så förstår inte vad som är fel. Fler batterier??
Dra en tredje jord från bakre batteri till nån bättre plats under reservhjul kanske?

Mvh Jocke.

edit: drar jag på ordentligt så stänger steget av sig.

börjar slusteget blinka blått och rött ?? ....

35 Inlägg
16 februari 2013
Bara rött, ska låna en multimeter senare ikväll av en polare och ska mäta lite allt möjligt.

35 Inlägg
16 februari 2013
En vän som är bilmekaniker hjälpte mig lite och mätte. Blir ett strömfall från 14,4 till 13,5 när jag spelar och drog jag på ordentligt typ innan steget stänger av sig så uppmätte han 12,8 Volt på slutstegets plintar. Han trodde det var dålig jord så jag får väl hitta nån annan plats än bältesinfästningarna att jorda i.

538 Inlägg
16 februari 2013
jockejr skrev:
En vän som är bilmekaniker hjälpte mig lite och mätte. Blir ett strömfall från 14,4 till 13,5 när jag spelar och drog jag på ordentligt typ innan steget stänger av sig så uppmätte han 12,8 Volt på slutstegets plintar. Han trodde det var dålig jord så jag får väl hitta nån annan plats än bältesinfästningarna att jorda i.

Slipat riktigt plåtrent vid bältesinfästningen?

21 761 Inlägg
16 februari 2013
Ett "vanligt" bilslutsteg, dvs ett som inte är optimerat för tex 16 V eller så, stänger inte av sig när det är 12,8 V spänning på stegts plint. Om så var fallet så skulle man aldrig kunna spela med motorn avslagen. Även om spänningen dippar ganska snabbt så att en multimeter inte riktigt hinner visa rätt värde så borde inte spänningen vara så ruskigt mycket lägre än 12,8 V vid den där mätningen tycker jag.

När man mäter direkt på stegets plint så får man ju det mest rättvisande värdet och skulle det tex vara dålig jord så syns detta på en sån typ av mätning. Jag tror att det är något annat fel än dålig spänning, eller så blev det på något sätt knas med den där mätningen trots allt. smile

Så länge man slipar plåtrent och sätter kabelskon direkt mot plåten så är bilbältesinfästningen bland de bästa/kraftigaste ställena att jorda i.

Mät även vilken spänning det är på stegets remoteingång när du spelar högt.
Senast redigerat av Drönirettab (16 februari 2013)

35 Inlägg
16 februari 2013
Jag tycker det ja, men man kan ju alltid göra ett bättre jobb. Ska se över dom jordpunkterna sen se om det går att sätta en till kabel nån stanns vid extrahjulsbaljan.

11 Inlägg
16 februari 2013
Hejsan!

Jag funderar på att skaffa det här paketet, http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 3245.4700/

Vilket duger till att ge ett mkt fylligare ljud än volvos orginal 5.25 som sitter i bakdörrarna.
Men jag har ett problem, tidigare ägare på bilen har knipsat av strömkabeln vid torpedväggen, och i paketet följer det med strömkabel med inbyggd säkring osv. Vad jag hade tänkt göra är att kapa av den nya kabeln och på nått sätt skarva den med den gamla kabeln, för lat och okunnig för att dra ny kabel. Hur ska man skarva ihop gammal+ny kabel? Ska man koppla in ytterliggare en säkring, borde ju fungera en ANING bättre än en vanlig skarvning med lite eltejp haha. Eller kan det bli fel och de två säkringarna slår ut varandra? Den första kommer vara inbyggd på nya kabeln cirka 20cm från batteriet och "säkrings skarvningen" cirka 1 meter efter första säkringen.
och btw, duger se vanliga högtalar kablarna för att koppla basen med steget? eller behövs något grövre?

Tacksamm för någon smart och enkel lösning smile

451 Inlägg
16 februari 2013
PhilJonsson skrev:
Hejsan!

Jag funderar på att skaffa det här paketet, http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 3245.4700/

Vilket duger till att ge ett mkt fylligare ljud än volvos orginal 5.25 som sitter i bakdörrarna.
Men jag har ett problem, tidigare ägare på bilen har knipsat av strömkabeln vid torpedväggen, och i paketet följer det med strömkabel med inbyggd säkring osv. Vad jag hade tänkt göra är att kapa av den nya kabeln och på nått sätt skarva den med den gamla kabeln, för lat och okunnig för att dra ny kabel. Hur ska man skarva ihop gammal+ny kabel? Ska man koppla in ytterliggare en säkring, borde ju fungera en ANING bättre än en vanlig skarvning med lite eltejp haha. Eller kan det bli fel och de två säkringarna slår ut varandra? Den första kommer vara inbyggd på nya kabeln cirka 20cm från batteriet och "säkrings skarvningen" cirka 1 meter efter första säkringen.
och btw, duger se vanliga högtalar kablarna för att koppla basen med steget? eller behövs något grövre?

http://i.imgur.com/JZMHYSz.jpg
Vad är det jag läser!?
På med krymplang, löda skarven, krymp slangen -> KLART
Byt ut slang mot eltejp om du är oseriös
Byt ut allt mot en sockerbit och skruva i kablarna om du är...

Edit: använd högtalarkabel... finns i princip slutsteg på amatörnivå som behöver grövre än biltemas 4mm2
Senast redigerat av Rigan (16 februari 2013)

2 024 Inlägg
17 februari 2013
PhilJonsson skrev:
Hejsan!

Skulle faktiskt tro att det går fortare att dra om kabeln från den befintliga säkringshållaren än att skarva kabeln. Bättre blir det oxå, man ska ha så få skarvar på en kabel som möjligt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

11 Inlägg
17 februari 2013
"vad är det jag läser!?"

Ursäkta mig, men någon gång måste man la lära sig om man inte riktigt vet eller!?
Lödning osv är inte den svåraste metoden, men jag har inga (vad jag vet) verktyg för att göra det.
Vet hur det går till.
Rigan skrev:
PhilJonsson skrev:
Hejsan!

http://i.imgur.com/JZMHYSz.jpg
Vad är det jag läser!?
På med krymplang, löda skarven, krymp slangen -> KLART
Byt ut slang mot eltejp om du är oseriös
Byt ut allt mot en sockerbit och skruva i kablarna om du är...

Edit: använd högtalarkabel... finns i princip slutsteg på amatörnivå som behöver grövre än biltemas 4mm2

Sök