4711
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 926 Inlägg
16 mars 2013
Drönirettab skrev:
Om du gör porten 455 cm2 som utgångspunkt (44-45 Hz) så kan du sedan prova att minska ner arean, lådvolymen är fortfarande 120 liter netto och portlängden 34 cm. Jag är lite osäker på vilken avstämning som brukar funka bäst till rock och rockabilly. smile

Jag har samma bas som honom, men skulle vilja bygga en ny låda.

Jag lyssnar på allt möjligt i musikväg, skulle vilja ha det lite mer åt finlir-hållet. Vad rekommenderar åt mig då? Mvh Jimmy

82 Inlägg
16 mars 2013
S_Forslund skrev:
Vonsmile skrev:
Tja, tänkte kolla om någon vet något bra slutsteg för att driva en Impact 57 series 15" bas?
Enda jag vet är att den är "dubbelspolig"..

Är helt lost på det här med wattantal och ohm...

Halloj!

Jag drivet en impact 67 series 18" med ett sinus live sl-a3000
Spelar sjukt bra och får framrutan att flexa smile
Jag skulle rekomendera ett mds t5 steg till din bas.

Okej, problemet är bara att den finns typ inte kvar på marknaden? hmm

596 Inlägg
16 mars 2013
Drönirettab skrev:
Om du gör porten 455 cm2 som utgångspunkt (44-45 Hz) så kan du sedan prova att minska ner arean, lådvolymen är fortfarande 120 liter netto och portlängden 34 cm. Jag är lite osäker på vilken avstämning som brukar funka bäst till rock och rockabilly. smile

Ok men om jag ska testa å minska arean kan jag göra som en insats så att hålet blir mindre eller måste ja byta den skivan som porten är på?

21 761 Inlägg
16 mars 2013
Glöm det som jag har skrivit hittills, jag hade räknat på två basar av någon konstig anledning. hmm

Nu har jag räknat på endast en bas och tagit lägre porthöjd, då blir det så här:

60 liter netto med 219 cm2 slotport (30x7,3 cm2 i uträkningen) som är 38 cm lång, då hamnar avstämningen runt 45 Hz. Om du minskar arean till 165 cm2, tex genom att sticka in en 18 mm tjock skiva i porten, så sjunker avstämningen till ca 40 Hz. Skivan ska vara 30 cm hög. smile

21 761 Inlägg
16 mars 2013
Spelis skrev:
Jag har samma bas som honom, men skulle vilja bygga en ny låda.

Jag lyssnar på allt möjligt i musikväg, skulle vilja ha det lite mer åt finlir-hållet. Vad rekommenderar åt mig då? Mvh Jimmy

40 liter netto med 129 cm2 slotport (30x4,3 cm i uträkningen) som är totalt 55 cm lång, då ligger avstämningen omkring 38 Hz. smile

596 Inlägg
16 mars 2013
Drönirettab skrev:
Glöm det som jag har skrivit hittills, jag hade räknat på två basar av någon konstig anledning. hmm

Nu har jag räknat på endast en bas och tagit lägre porthöjd, då blir det så här:

60 liter netto med 219 cm2 slotport (30x7,3 cm2 i uträkningen) som är 38 cm lång, då hamnar avstämningen runt 45 Hz. Om du minskar arean till 165 cm2, tex genom att sticka in en 18 mm tjock skiva i porten, så sjunker avstämningen till ca 40 Hz. Skivan ska vara 30 cm hög. smile

Ok tackar tyckte de lät lite stort förut men spelar det nån roll om porten sitte på samma sida som basen eller kan den sitta på gaveln? Och netto är det när man räknat bort basens och portens volym?
Senast redigerat av sellstedt1 (16 mars 2013)

21 761 Inlägg
16 mars 2013
Porten kan sitta på gaveln, det ska inte vara några bekymmer. Netto är den volym som blir kvar när man har räknat bort basen och porten, stämmer bra. smile

596 Inlägg
16 mars 2013
Drönirettab skrev:
Porten kan sitta på gaveln, det ska inte vara några bekymmer. Netto är den volym som blir kvar när man har räknat bort basen och porten, stämmer bra. smile

Ok tack för hjälpen

13 Inlägg
16 mars 2013
Vonsmile skrev:
S_Forslund skrev:
Vonsmile skrev:
Tja, tänkte kolla om någon vet något bra slutsteg för att driva en Impact 57 series 15" bas?
Enda jag vet är att den är "dubbelspolig"..

Är helt lost på det här med wattantal och ohm...

Halloj!

Jag drivet en impact 67 series 18" med ett sinus live sl-a3000
Spelar sjukt bra och får framrutan att flexa smile
Jag skulle rekomendera ett mds t5 steg till din bas.

Okej, problemet är bara att den finns typ inte kvar på marknaden? hmm

Jo dom kan vara lite bökiga att få tag på, men det finns ju en mäng med olika steg som skulle driva din bas fullt ut.
Kontakta db akuten, dom är riktigt trevliga där och dom kan sitt ljud. 031 - 22 55 60.

Lycka till med bygget smile

596 Inlägg
17 mars 2013
Hej jag ska dra fram strömkabel till mitt steg Hollywood hxa3k och tänkte ha ett batteri i Skuffen också kan jag dra fram en 8mm2 kabel till det eller måste ja ha grövre kabel till det?

Voodoo
1 444 Inlägg
17 mars 2013
sellstedt1 skrev:
Hej jag ska dra fram strömkabel till mitt steg Hollywood hxa3k och tänkte ha ett batteri i Skuffen också kan jag dra fram en 8mm2 kabel till det eller måste ja ha grövre kabel till det?

du måste nog köra med grövre mellan 35-50mm2

http://media1.bilstereoforbundet.se/201 … tabell.pdf
Senast redigerat av Stripz (17 mars 2013)

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

302 Inlägg
17 mars 2013
Som Stripz redan svarat så ska du dra fram grövre. Gärna 50mm2.
Glöm inte säkring i båda ändar!!

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

983 Inlägg
17 mars 2013
Tjenare.
En polare har problem med sitt slutsteg/bas.
Slutsteget slutar leverera ut effekt /ger inte ut något när han har bilen igång men fungerar klockrent när bara tändningen är igång. Någon som vet vad det kan vara för fel?
Basen är en B2 xc18
Slutsteget är ett Mtx th4000D
Detta körs i 2 ohm.

Tacksam för snabba svar. Mvh Jesper

596 Inlägg
17 mars 2013
xciso skrev:
Som Stripz redan svarat så ska du dra fram grövre. Gärna 50mm2.
Glöm inte säkring i båda ändar!!

Ok men kan jag ta vekare kabel från batteri till steget de blir en bit på 50cm? Och vad händer om jag tar vek kabel hela vägen?

21 761 Inlägg
17 mars 2013
Figgaro skrev:
Tjenare.
Slutsteget slutar leverera ut effekt /ger inte ut något när han har bilen igång men fungerar klockrent när bara tändningen är igång. Någon som vet vad det kan vara för fel?
Basen är en B2 xc18
Detta körs i 2 ohm.

Lyser protectionlampan i detta läge?

När steget beter sig på det där sättet så kan man tex misstänka för hög laddspänning så att stegets skyddskretsar slår ifrån. Enklast är iaf att kontrollmäta spänningen direkt på stegets plint där strömkablarna sitter, då vet man säkert hur det står till. smile

983 Inlägg
17 mars 2013
Drönirettab skrev:
Figgaro skrev:
Tjenare.
Basen är en B2 xc18
Detta körs i 2 ohm.

Lyser protectionlampan i detta läge?

När steget beter sig på det där sättet så kan man tex misstänka för hög laddspänning så att stegets skyddskretsar slår ifrån. Enklast är iaf att kontrollmäta spänningen direkt på stegets plint där strömkablarna sitter, då vet man säkert hur det står till. smile

Protectlampan lyser ej hmm ska ringa han så han får mäta! Bilen har varit inne på stor service där alla remmar byttes så kan vara något sånt då:/
Är en V70 N D5 osäker på årsmodell hmm

21 761 Inlägg
17 mars 2013
sellstedt1 skrev:
Ok men kan jag ta vekare kabel från batteri till steget de blir en bit på 50cm? Och vad händer om jag tar vek kabel hela vägen?

En "vek" kabel ger onödigt spänningsfall och får dessutom inte ha så stor säkring. Sätter du en klenare kabel från bakre batteri till slutsteget så ska den kabeln avsäkras i förhållande till den kabelarean. smile

596 Inlägg
17 mars 2013
Drönirettab skrev:
sellstedt1 skrev:

En "vek" kabel ger onödigt spänningsfall och får dessutom inte ha så stor säkring. Sätter du en klenare kabel från bakre batteri till slutsteget så ska den kabeln avsäkras i förhållande till den kabelarean. smile

Ok men går steget sönder om de får för lite ström?

13 Inlägg
17 mars 2013
tunn kabel och dårlig kontakt förlorar du massa effekt på, för att få ut så mkt som möjligt ur steget gäller de grova kablar och att dom sitter bra.

21 761 Inlägg
17 mars 2013
sellstedt1 skrev:
Ok men går steget sönder om de får för lite ström?

Steget kan pajja om det får för lite ström (vilket egentligen innebär för låg spänning). smile

Sök