2497
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

409 Inlägg
23 mars 2013
Varför inte bara dra 50mm så har du säkrat upp inför framtida ändringar?

596 Inlägg
23 mars 2013
Boyakacsha skrev:

Har inte de pengarna över just nu men en 21mm2 kabel ha ja

Team dBakuten
3 453 Inlägg
23 mars 2013
sellstedt1 skrev:
Boyakacsha skrev:

Skär motorn i bilen ihop, sätter du då i en moppemotor istället? wink

21mm2 räcker kanske till att köra steget i 4 ohm.. men dagen kommer då du vill "bara prova" i lägre last
med kabeln du har. Been there, done that.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

596 Inlägg
23 mars 2013
Tokken skrev:
sellstedt1 skrev:
Boyakacsha skrev:

21mm2 räcker kanske till att köra steget i 4 ohm.. men dagen kommer då du vill "bara prova" i lägre last

Skär motorn byter ja har en sån å ;p. Om den dan kommer så hoppas ja att ja kanköpa kabel då

Gladen Audio
2 388 Inlägg
23 mars 2013
Tokken skrev:
sellstedt1 skrev:
Boyakacsha skrev:

Sätter han ett batteri bak i bilen räcker det gott med 21mm2 som laddkabel även om han kör steget i 1ohm.
Men annars tycker jag det är för klent för 1ohms belastning, även lite för klent att bara ha ett batteri till den effekt som tänkt plockas ut oavsett om man har 50mm2 kabel eller ej.

Visst, har man koll på hur mkt ström man suger ur anläggningen räcker det med ett batteri men annars är det säkrast att sätta iaf ett batteri till bak i bilen.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

1 224 Inlägg
23 mars 2013
Drönirettab skrev:
Steget borde kunna driva på framhögtalarna ordentligt. Jag skulle dock gärna vilja att du kollar på steget vad det egentligen står för siffror på lågpassfiltret och högpassfiltret, det känns inte riktigt rätt med siffrorna som står i länken nämligen. smile

Jag kollar upp det snarast och återkommer! smile

i-vtec Do you?

55 Inlägg
23 mars 2013
har ett spl dynamic ice 1500 steg och närjag har vissa låtar på max volym där jag ställt in de så går steget in i protect och slutar fungera hm... borde jag ställa ned gain eller e nått fel hmm ?

21 761 Inlägg
23 mars 2013
Låter ljudet dåligt precis innan det går i protect?
Har du bassboost påslaget?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
23 mars 2013
vongyllis skrev:
har ett spl dynamic ice 1500 steg och närjag har vissa låtar på max volym där jag ställt in de så går steget in i protect och slutar fungera hm... borde jag ställa ned gain eller e nått fel hmm ?

Min gissning är att spänningen sjunker för mkt så steget stänger av sig istället för att gå sönder.
Kolla med voltmätare/multimeter hur det står till med volten bak vid steget när du krämar på max volym.

Team-leader för Team1

596 Inlägg
24 mars 2013
Frippe_L skrev:
Tokken skrev:
sellstedt1 skrev:

Sätter han ett batteri bak i bilen räcker det gott med 21mm2 som laddkabel även om han kör steget i 1ohm.
Men annars tycker jag det är för klent för 1ohms belastning, även lite för klent att bara ha ett batteri till den effekt som tänkt plockas ut oavsett om man har 50mm2 kabel eller ej.

Visst, har man koll på hur mkt ström man suger ur anläggningen räcker det med ett batteri men annars är det säkrast att sätta iaf ett batteri till bak i bilen.

Kan jag sätta kabeln på generatorn eller måste ja dra den direkt på batteriet ?

102 Inlägg
24 mars 2013
Om jag drar 50mm2 kabel fån batteriet fram till ett extra bak och från det kommer jag gå med kabel in i ett fördelningblock och använda 22mm2 därifrån till 3 st slutsteg, vart kommer det behöva sitta säkringar då?

1 224 Inlägg
24 mars 2013
Lowpass skrev:
Drönirettab skrev:
Steget borde kunna driva på framhögtalarna ordentligt. Jag skulle dock gärna vilja att du kollar på steget vad det egentligen står för siffror på lågpassfiltret och högpassfiltret, det känns inte riktigt rätt med siffrorna som står i länken nämligen. smile

Jag kollar upp det snarast och återkommer! smile

Finns inga siffror på steget tyvärr...
De enda siffror jag hittar är på paketet.

Och de lyder:

2x80watt RMS
2x160watt max
2ohm stabile bridge
HP Crossover 120Hz-??Hz
LP Crossover 50-250Hz
Bass booster 0-12dB

Säger detta er något?

i-vtec Do you?

55 Inlägg
24 mars 2013
Drönirettab skrev:
Låter ljudet dåligt precis innan det går i protect?
Har du bassboost påslaget?

ne låter bra hela tiden.. nä men hade råkat skruva upp de till max och då dog steget hela tiden.. nu har jag skruvat ned de till 0 och nu e de bättre och dör inte lika ofta

55 Inlägg
24 mars 2013
Frippe_L skrev:
vongyllis skrev:

Min gissning är att spänningen sjunker för mkt så steget stänger av sig istället för att gå sönder.
Kolla med voltmätare/multimeter hur det står till med volten bak vid steget när du krämar på max volym.

har ju en volt mätare i bilen.. står på 13,9 och sjunker inte under 12 någon gång.. fast kankse bättre och mäta vid steget hm

Gladen Audio
2 388 Inlägg
24 mars 2013
vongyllis skrev:
Frippe_L skrev:
vongyllis skrev:

har ju en volt mätare i bilen.. står på 13,9 och sjunker inte under 12 någon gång.. fast kankse bättre och mäta vid steget hm

Ja voltmätaren är bäst att ha nära steget, vilken spänning du har vid batteriet är inte till mkt hjälp i detta fall, iofs kan man mäta på bägge ställena så ser du vilken förlust du har på vägen.

Team-leader för Team1

21 761 Inlägg
24 mars 2013
Lowpass skrev:

Och de lyder:

2x80watt RMS
2x160watt max
2ohm stabile bridge
HP Crossover 120Hz-??Hz
LP Crossover 50-250Hz
Bass booster 0-12dB

Säger detta er något?

Det stämmer bättre än vad som står på NetOnNet iaf. Jag gillar inte att högpassfiltret bara går ner till 120 Hz, då blir det inte bra att använda det. Du får ställa brytaren på "FULL" och låta framhögtalarna spela alla frekvenser. smile

1 224 Inlägg
24 mars 2013
Drönirettab skrev:
Lowpass skrev:

Och de lyder:

2x80watt RMS
2x160watt max
2ohm stabile bridge
HP Crossover 120Hz-??Hz
LP Crossover 50-250Hz
Bass booster 0-12dB

Säger detta er något?

Det stämmer bättre än vad som står på NetOnNet iaf. Jag gillar inte att högpassfiltret bara går ner till 120 Hz, då blir det inte bra att använda det. Du får ställa brytaren på "FULL" och låta framhögtalarna spela alla frekvenser. smile

Ok tack! Vet att det finns högpassfilter på HU:n också.
Går det att använda sig av denna här eller gäller detta bara "4x52 kopplingarna".

Men med andra ord så tycker du att det passar att köra dessa högtalare med detta steg?
Ingen risk att det blir för mycket eller för lite effekt?

Tack!

i-vtec Do you?

21 761 Inlägg
24 mars 2013
Om stegets gainkontroll ställs in på rätt sätt så ska det funka bra, effekten räcker till. Stereons inbyggda filter gäller även för lågnivåkablarna, då kan du gärna använda det för att avlasta framhögtalarna från de lägsta frekvenserna. smile

1 224 Inlägg
24 mars 2013
Drönirettab skrev:
Om stegets gainkontroll ställs in på rätt sätt så ska det funka bra, effekten räcker till. Stereons inbyggda filter gäller även för lågnivåkablarna, då kan du gärna använda det för att avlasta framhögtalarna från de lägsta frekvenserna. smile

Ok vad bra!

Men inte för subwoofer utgången hoppas jag? big_smile

Jag har tre par utgångar.
*Fram
*Bak
*Sub

i-vtec Do you?

21 761 Inlägg
24 mars 2013
Kör på "Fram" i så fall. smile

Sök