Hallå allihop, hoppas kunna få svar här av duktiga människor.
Jag håller på att installera bas och slutsteg i min bil. Basen spelar när delningsfiltret på steget är av. När det slås på så blir det tyst(nästan tyst man kan känna att den dunkar lite) Ju mer man drar på ju mer rör den sig, men levererar somsagt inget vidare ljud.
Enligt säker källa så ska steget lysa rött så fort något är knas med det. Här e steget Hifonics z6400
Hallå allihop, hoppas kunna få svar här av duktiga människor.
Jag håller på att installera bas och slutsteg i min bil. Basen spelar när delningsfiltret på steget är av. När det slås på så blir det tyst(nästan tyst man kan känna att den dunkar lite) Ju mer man drar på ju mer rör den sig, men levererar somsagt inget vidare ljud.
Enligt säker källa så ska steget lysa rött så fort något är knas med det. Här e steget Hifonics z6400
Min stereo är en pioneer från år 2001 och jag har provat med två olika lågnivåkablar.
Min fråga är om det kan vara så att min stereo skickar ut för svag lågnivå till steget? Detta steg är ganska så kralligt. Annars vad kan vara fel?
Mvh Tompa
Hur har du ställt delningsfiltret? Tänk på att det verkar vara en bandpassfunktion när man kör lågpass, det kan spöka lite. Ta gärna en bild på dina inställningar så blir det lättare att hjälpa dig, eftersom det fungerar när du har filtret avstängt så är det knappast fel på stereo eller kablar.
Där har du nog felet, prova att vrida hipass-vreden ner mot 10Hz så tror jag det kommer att bli bättre. Troligen är den ultimata inställningen på dem strax över botten, du får lyssna dig fram lite.
Tja! Har fått en bas jag tänkte använda. En rockford fosgate p1 15 tummare. Av vad jag kan se efter litr sökningar så ska den ligga på 400 watt vid 4ohm. Nu till min fråga, vilket steg lämpar sig för att driva denna? Samt hur stor låda kräver den? Portad?
Har inga jättekunskaper om den men i en portad låda och 15" är alltid ett lyckat koncept helt klart och jag tittade även på specifikationen på Rockfords hemsida så slutsteget kommer driva den på ett riktigt bra sätt.
Där har du nog felet, prova att vrida hipass-vreden ner mot 10Hz så tror jag det kommer att bli bättre. Troligen är den ultimata inställningen på dem strax över botten, du får lyssna dig fram lite.
Men de har väl ingenting med saken att göra? Det är ju lågfiltret jag vill ha (ej min på bild)
[Men de har väl ingenting med saken att göra? Det är ju lågfiltret jag vill ha (ej min på bild)
Det står LP/BP på filterinställningen så det verkar inte som det går att aktivera endast lågpassfiltret. Ställ högpass någonstans mellan 10 och 20 hz (kanske till och med något högre om du har portad låda och spelar onödigt högt) och lågpass 40-80 hz beroende på hur lågt du kan dela framsystemet. Kolla också om du eventuellt har något filter aktiverat i huvudenheten.
Men de har väl ingenting med saken att göra? Det är ju lågfiltret jag vill ha (ej min på bild)
Gör som BengtK sa och vrid upp LEVEL så ska du se att det händer grejer:cool:
[Men de har väl ingenting med saken att göra? Det är ju lågfiltret jag vill ha (ej min på bild)
Det står LP/BP på filterinställningen så det verkar inte som det går att aktivera endast lågpassfiltret. Ställ högpass någonstans mellan 10 och 20 hz (kanske till och med något högre om du har portad låda och spelar onödigt högt) och lågpass 40-80 hz beroende på hur lågt du kan dela framsystemet. Kolla också om du eventuellt har något filter aktiverat i huvudenheten.
Okej tackar för svar! Undrar bara varför det finns en switch för filtrerna om båda aktiveras ändå????
Har en liten fråga ang huvudenhet!! Idag har jag en Pioneer ANH-P9R, grymt nöjd med denna. Inbyggd GPS och snuskigt bra ljud! Ingen tidskomp men varmt och fylligt ljud. Märks att den kostade närmare 20.000kr. En sak saknar jag nu, eller rättare sagt 2! Den saknar MP3 stöd och ingen blåtand/ljudingång (Finns tydligen en adapter men har inte hittat några senaste året)
Har ni några tips om jag kan få tag på aux-adapter och sedan kanske blåtandsenhet som man monterar separat alternativt, det jag helst inte vill, någon HE som har bra ljud? Hittar bara enheter för 2000kr...!
Jag har samma bas som honom, men skulle vilja bygga en ny låda.
Jag lyssnar på allt möjligt i musikväg, skulle vilja ha det lite mer åt finlir-hållet. Vad rekommenderar åt mig då? Mvh Jimmy
40 liter netto med 129 cm2 slotport (30x4,3 cm i uträkningen) som är totalt 55 cm lång, då ligger avstämningen omkring 38 Hz.
Hej igen, hemsidan där jag köpte basen rekommenderar en låda på 60L, portat med 1x4' Port Längd 250mm.
Vilken låda bör jag bygga?
vilken hemsida va de? batterinörd går ju ofta efter ett program så det är ju teoretiska förslag som ofta funkar bra. företaget bör ju rekommendera efter egna erfarenheter och kunskap så jag skulle gått efter företagets anvisning (ja kan dock ha fel)
40 liter netto med 129 cm2 slotport (30x4,3 cm i uträkningen) som är totalt 55 cm lång, då ligger avstämningen omkring 38 Hz.
Hej igen, hemsidan där jag köpte basen rekommenderar en låda på 60L, portat med 1x4' Port Längd 250mm.
Vilken låda bör jag bygga?
vilken hemsida va de? batterinörd går ju ofta efter ett program så det är ju teoretiska förslag som ofta funkar bra. företaget bör ju rekommendera efter egna erfarenheter och kunskap så jag skulle gått efter företagets anvisning (ja kan dock ha fel)
Jag kan hålla med där. Visst ser jag gärna att man provar det förslag jag skriver, men som sagt är det endast teoretiskt och tillverkarens/butikens förslag borde ofta vara utprovat kan man tycka.
Mitt beräkningsprogram visar att 60 liters låda inte blir riktigt allround, därför utgår jag ifrån en mindre låda för att få teoretiskt jämnare återgivning.