5499
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

61 Inlägg
13 april 2013
Jaha, men då förstår jag, tackar!
tujbo skrev:
Att avstämningen på lådan kontra bilen

28 Inlägg
14 april 2013
hejhejhej, jag är jätteamatör på detta och behöver tips o råd!

tänkt köpa ljud till bilen, en 12" bas+steg och högtalare till hatthyllan samt huvudenhet!
budget - runt 2500-3000
hitta ett paket på netonnet: http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 3245.4700/
orkar det driva 2 st högtalare i hatthyllan å?? o vad ska jag ha för högtalare där??
sen en huvudenhet: http://cdon.se/hemelektronik/pioneer_mvh-150ui-22068906

är det nåt att ha??

21 761 Inlägg
14 april 2013
Slutsteget till det där baspaketet är endast till för att driva baslådan, du kan inte driva vanliga högtalare samtidigt med steget. Vill du ha högtalare i hatthyllan så får stereon driva dem i så fall.

Stereon du länkar till är en mycket billig modell, då får man vara beredd på att ljudet eller övriga funktioner inte är av bästa kvalitet. Den har två par lågnivåutgångar, vilket gör att du kan koppla in ett till slutsteg som driver vanliga högtalare. smile

28 Inlägg
14 april 2013
Drönirettab skrev:
Slutsteget till det där baspaketet är endast till för att driva baslådan, du kan inte driva vanliga högtalare samtidigt med steget. Vill du ha högtalare i hatthyllan så får stereon driva dem i så fall.

Stereon du länkar till är en mycket billig modell, då får man vara beredd på att ljudet eller övriga funktioner inte är av bästa kvalitet. Den har två par lågnivåutgångar, vilket gör att du kan koppla in ett till slutsteg som driver vanliga högtalare. smile

kan du rekomendera nåt prisvärt paket?? smile

21 761 Inlägg
14 april 2013
Tyvärr inte, har testat alldeles för få prylar för att kunna ge beprövade råd. Andra kommer säkert med bra förslag. smile

493 Inlägg
14 april 2013
karamahatna123 skrev:
hejhejhej, jag är jätteamatör på detta och behöver tips o råd!

tänkt köpa ljud till bilen, en 12" bas+steg och högtalare till hatthyllan samt huvudenhet!
budget - runt 2500-3000
hitta ett paket på netonnet: http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 3245.4700/
orkar det driva 2 st högtalare i hatthyllan å?? o vad ska jag ha för högtalare där??
sen en huvudenhet: http://cdon.se/hemelektronik/pioneer_mvh-150ui-22068906

är det nåt att ha??

Jag använde det där paketet i en liten Ford fiesta 2dörrars, tröttnade riktigt snabbt på det och rekommenderar det inte.

Den budgeten du har att spendera på billjud kan du få riktigt bra grejer begagnat på blocket, kolla angränsande län för det kan löna sig att åka en bit för grejerna smile

Paket med stereo + högtalare kan du få tag på brl i paket, om du nu inte har så höga krav på billjudet.

Men tips, försök att hitta en enkel 10-12" baslåda med ett 4 kanals steg på blocket och köp ett framsystem på BRL istället. Framsystem på slutsteg gör OTROLIGT mycket för ljudet!

Sponsor: www.12vled.se

35 Inlägg
15 april 2013
Tjena! jag har nu haft mina 2st 10" Hertz HX250D i en sluten låda i varsin kammare på 16,1 liter netto så som tillverkaren rekommenderat. Det spelar otroligt bra men det enda jag skulle vilja göra är att det spelar högre smile.

Då undrar jag om tillverkarens portade förslag är bra enligt ni som kan. 20,6 liter netto tycker dom men verkar inte det lite litet? mvh.  alla värden: http://www.hertzaudiovideo.com/doc/pdf_hx250d.pdf

Slutsteg: SPL Dynamics ICE 1500D

462 Inlägg
16 april 2013
Någon som vet vad Mutant MT800.1x har för peak W? Står bara RMS på kartongen/instruktionsboken

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
16 april 2013
lkpgc skrev:
Någon som vet vad Mutant MT800.1x har för peak W? Står bara RMS på kartongen/instruktionsboken

enbart rms som är intressant så de spelar ju mindre roll

Totalt okunnig
414 Inlägg
16 april 2013
Jag ställer frågan här ifall ngn har en Retrosoundstereo med bruksanvisningen?

Har ett problem som jag skulle behövt fått hjälp med. Fjärrkontrollen synkar inte mot stereon och det ska stå i bruksanvisningen och givetvis har man slarvat bort den.

#1 Älskad, sörjd, saknad. ALDRIG glömd!
En liten tråd om bilen: Arnold Babar

1 400 Inlägg
16 april 2013
Mane_Attraction skrev:
Jag ställer frågan här ifall ngn har en Retrosoundstereo med bruksanvisningen?

Har ett problem som jag skulle behövt fått hjälp med. Fjärrkontrollen synkar inte mot stereon och det ska stå i bruksanvisningen och givetvis har man slarvat bort den.

Ring till DN BILRADIO så kan dom hjälpa dig.
tel:   0457-451117

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
16 april 2013
tjenare!
Fick hem mina 5,25or idag, Men dom passar inte riktigt rakt på, utan jag måste som borra egna hål för fäste?(Det finns redan fästen men dom är lite förlångt bort för högtalaren) Så jag antar att jag måste göra egna fästen? Eller kan jag köpa något som gör så att högtalaren passar där?
Och vet inte hur jag sen sätter fast dom så jag spelar det via stereon? lust att förklara?

(Det var inte utskuret för högtalare i dörrarna)

(har 2st billebro 5,25¨ som jag ska koppla in fram som jag ska koppla in i en denver stereo)

Bil: 940

Helt ny inom det här området! Snälla hjälp mig! Bilder kan skickas hur det ser ut om någon vill det! smile

16 197 Inlägg
16 april 2013
lewwan skrev:
tjenare!
Fick hem mina 5,25or idag, Men dom passar inte riktigt rakt på, utan jag måste som borra egna hål för fäste?(Det finns redan fästen men dom är lite förlångt bort för högtalaren) Så jag antar att jag måste göra egna fästen? Eller kan jag köpa något som gör så att högtalaren passar där?
Och vet inte hur jag sen sätter fast dom så jag spelar det via stereon? lust att förklara?

(Det var inte utskuret för högtalare i dörrarna)

(har 2st billebro 5,25¨ som jag ska koppla in fram som jag ska koppla in i en denver stereo)

Bil: 940

Helt ny inom det här området! Snälla hjälp mig! Bilder kan skickas hur det ser ut om någon vill det! smile

de sitter inte 5,25" original i 740/940.. de behövs en adapter.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
16 april 2013
Okej, kan jag köpa en sådan på biltema eller liknande?

2 712 Inlägg
16 april 2013
lewwan skrev:
Okej, kan jag köpa en sådan på biltema eller liknande?

Någon rätta mig om jag har fel.

Men om det sitter hål redan, men som är för långt ifrån högtalarna så borde väl en sån här passa?

http://www.dnbilradio.se/produkt/Hogtdistans-SAK-3205

Plötsliga stoppet är det som dödar..

61 Inlägg
18 april 2013
En funderare här, om man ska bygga en baslåda och tänker använda glas för att kunna se in i den, ska man använda det då eller plexi?

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
18 april 2013
Pilz900 skrev:
En funderare här, om man ska bygga en baslåda och tänker använda glas för att kunna se in i den, ska man använda det då eller plexi?

Jag skulle ha gjort den i plexi!f

610 Inlägg
18 april 2013
lewwan skrev:
Pilz900 skrev:

Jag skulle ha gjort den i plexi!f

Kom ihog att de måste va ganska tjockt så de blir stumt.

28 Inlägg
18 april 2013
har funderat ett bra tag på vad jag ska ha för ljud och det finns ju hur mycket som helst.
det jag hittat begagnat som jag vill ha är: 2x12" MDS FRW men ett steg för 2000kr, prutat från 3000kr
2x12" Gas alpha 212 + Gas pro 350 monosteg - begärt pris 2000kr, går nog att pruta..
2x12" Gas alpha 210 (?) med steg för 1500kr

Vad kan ni rekommendera utav dessa??
behöver ett snabbt svar!

Sök