3528
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

279 Inlägg
10 juni 2013
visste inte vad jag skulle fråga någonstans så gör ett inlägg här istället för att skapa en ny tråd smile

köpte en ny bas till min nya bil igår, basen är en Kicker solo-baric s10L7 (alltså en kicker 10" L7) på 1200w och 600 rms..

men vilket slutsteg skulle orka driva denna? ska man ha 1-kanals 2, 3, mono? hur många watt/rms ska det vara? 4 eller 2 ohm? är helt nollställd på biljud nämligen

tacksam för svar smile

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

4 Inlägg
10 juni 2013
Hejsan. Jag har skaffat mig en Ford Focus -00 som pendlarbil nu i sommar. Högtalarna i den är sprängda och låter inge vidare.
Jag undrar om det är så enkelt att köpa dessa och slänga dit: http://www.brl.se/sv/artiklar/rockford- … 8-tum.html Är originalstereon för klen?

Edit: Behövs en sådanhär: http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Focus-KA … 0824993361 ?

372 Inlägg
11 juni 2013
octan skrev:
Det är olika sätt att försöka tillverka en lätt men ändå stabil kon. Den ska vara lätt för att bli transientsnabb. Och stabil för att inte ljudet ska "bryta upp". Det finns bra högtalare av de flesta materialen och de har lite olika förmågor. MEN det är inte enbart konmaterialet som avgör hur det låter.

Kollar man på rösthantering och små koner så har aluminum de bästa egenskaperna om resten görs rätt. Större koner så är det papper som brukar ge bäst rösthantering.

akevolvo740 skrev:
evilaudio skrev:
akevolvo740 skrev:
det finns en sak jag har funderat på länge ... jag undrar vad gör skillnaden på typ dörrhögtalare.. jag menar det finns högtalare som har konor som Polypropylene. pappkoner. kolfiber. vävd glasfiber. opressad papp. Mica with Fiber Texture. vad gör dessa material för ljudet ...

åk till nåt ställe där du har möjlighet att lyssna.. att förklara ljud med ord brukar inte va vettigt-.

jag undrar varför det finns så många alternativ.. det måste vara nån anledning till varför dessa är gjorda i detta material.. hör man någon skillnad eller är det försäljningsgrej eller vad??

Har ju liksom redan beskrivit lite av grunderna. wink
Så det finns ingen hel sanning och det kommer garanterat provas fler material.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

94 Inlägg
11 juni 2013
octan skrev:
octan skrev:
Det är olika sätt att försöka tillverka en lätt men ändå stabil kon. Den ska vara lätt för att bli transientsnabb. Och stabil för att inte ljudet ska "bryta upp". Det finns bra högtalare av de flesta materialen och de har lite olika förmågor. MEN det är inte enbart konmaterialet som avgör hur det låter.

Kollar man på rösthantering och små koner så har aluminum de bästa egenskaperna om resten görs rätt. Större koner så är det papper som brukar ge bäst rösthantering.

akevolvo740 skrev:
evilaudio skrev:

åk till nåt ställe där du har möjlighet att lyssna.. att förklara ljud med ord brukar inte va vettigt-.

jag undrar varför det finns så många alternativ.. det måste vara nån anledning till varför dessa är gjorda i detta material.. hör man någon skillnad eller är det försäljningsgrej eller vad??

Har ju liksom redan beskrivit lite av grunderna. wink
Så det finns ingen hel sanning och det kommer garanterat provas fler material.

okej var bara intresserad varför så många alternativ:cool:

750 Inlägg
11 juni 2013
Tjenare, ska börja bygga en test låda nu och fick ett tips på en låda men tänkte även höra vad ni andra säger smile

Basarna är 4st xtr-300d2s som kommer drivas i 0,5ohm av 2 st ice 3500

Max yttermått ligger på 80/90 cm bred, 40cm hög och djup runt 1m.

Tanken är att ha fasvända basar

Tipset jag fick är en låda avstämd till 40vd

Nettovolym 150L med 2st  70mm x 367mm x 500mm portar..

Vad säger ni andra, har tänkt att pröva lite olika lådor för att hitta en som spelar högt och bra smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

Mek
78 Inlägg
11 juni 2013
Har en gammal bas liggandes som iaf spelade riktigt bra i förra lådan jag hade den i men den passar inte i nya bilen. Så jag tänkte bygga en ny, hittade en ritning till den http://www.mds.se/Ladritningar/210/1290 … en-bil.pdf men kommer den att passa till min musik, spelar mest rock och techno?

Basen är en mds audiophile 1290power.

Audi A4 B7 tdi Quattro

610 Inlägg
12 juni 2013
Tjena

Jag ska bygga en låda till mina xtr12D2S.
tänke bygga en på 170L med 2st 6" portar på 35cm + trattar (st)
Det jag undrar är vilken avstäming lådan får?

Tack på förhand

12 juni 2013
tja!
har alltid undrat vad dämpnings mattorna gör för skillnad.

någon som har svar på det skulle vara väldigt tacksamt!

MVH

983 Inlägg
12 juni 2013
sweden980 skrev:
tja!

MVH

Den gör plåten stummare vilket genererar att plåten inte flexar och skapar oljud eller liknande. Det jag har märkt utav det.
Samt att trycket ökar (?!)

Det är vad jag märkt i mina bilar.
andra får gärna fylla i !

565 Inlägg
12 juni 2013
sweden980 skrev:
tja!

MVH

Högtalarna spelar högre och renare, skrammel och oljud minskar. Min erfarenhet när man har dämpat dörrar. Har läst här på forumet att basen ska bli renare och "skönare" om man tex dämpar taket.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

302 Inlägg
12 juni 2013
Lillalilja skrev:
sweden980 skrev:
tja!

MVH

Högtalarna spelar högre och renare, skrammel och oljud minskar. Min erfarenhet när man har dämpat dörrar. Har läst här på forumet att basen ska bli renare och "skönare" om man tex dämpar taket.

Jaa, och dessutom så slipper alla utanför bilen höra skrammel wink

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

12 juni 2013
xciso skrev:
Lillalilja skrev:
sweden980 skrev:
tja!

MVH

Jaa, och dessutom så slipper alla utanför bilen höra skrammel wink

tackar för svar! smile

818 Inlägg
12 juni 2013
Håller på att dämpa mina dörrar, jag har lagt ett lager på insidan av dörren endast, behövs det även dämpas på plåten som jag ringat in, och alla dessa plåtar? Borde man täcka över alla hål med dämpmatta och även dämpa insidan av plåten som inte syns?

http://i.imgur.com/2hfyWXZ.jpg

750 Inlägg
12 juni 2013
rasurbo skrev:
Håller på att dämpa mina dörrar, jag har lagt ett lager på insidan av dörren endast, behövs det även dämpas på plåten som jag ringat in, och alla dessa plåtar? Borde man täcka över alla hål med dämpmatta och även dämpa insidan av plåten som inte syns?

Det är en penga-fråga, har du råd, gör det! Ofta är den plåten tunn och har lätt för att få vibrationer vid höga tryck smile

Dцьstэp

750 Inlägg
12 juni 2013
Sydeken skrev:
Tjenare, ska börja bygga en test låda nu och fick ett tips på en låda men tänkte även höra vad ni andra säger smile

Basarna är 4st xtr-300d2s som kommer drivas i 0,5ohm av 2 st ice 3500

Max yttermått ligger på 80/90 cm bred, 40cm hög och djup runt 1m.

Tanken är att ha fasvända basar

Tipset jag fick är en låda avstämd till 40vd

Nettovolym 150L med 2st  70mm x 367mm x 500mm portar..

Vad säger ni andra, har tänkt att pröva lite olika lådor för att hitta en som spelar högt och bra smile

Någon?  smile

Dцьstэp

818 Inlägg
12 juni 2013
Sydeken skrev:
rasurbo skrev:

Det är en penga-fråga, har du råd, gör det! Ofta är den plåten tunn och har lätt för att få vibrationer vid höga tryck smile

Okej, borde jag täcka över alla hål också? Och dämpa insidan av plåten? smile

750 Inlägg
12 juni 2013
rasurbo skrev:
Sydeken skrev:
rasurbo skrev:

Nej dom större hålen är bra för luftflödet så dom täcks inte, dämpa som du gjort på bilden+utsidan av den tunna plåten det räcker länge!smile
Senast redigerat av Sydeken (12 juni 2013)

Dцьstэp

818 Inlägg
12 juni 2013
Sydeken skrev:
rasurbo skrev:
Sydeken skrev:

Nej dom större hålen är bra för luftflödet så dom täcks inte, dämpa som du gjort på bilden+utsidan av den tunna plåten det räcker länge!smile

Okej! Tack för hjälpen, så får det bli smile

750 Inlägg
12 juni 2013
rasurbo skrev:
Sydeken skrev:
rasurbo skrev:

Okej! Tack för hjälpen, så får det bli smile

Ingen fara smile

Dцьstэp

1 Inlägg
16 juni 2013
Hejsan. Det är så att jag nyss skaffat mig en saab 9-5 2.0t -99

Skulle vilja få in en annan stereo än orginalet och orginalets ISO kontaktet passar perfekt i den nya men får den ej att starta.. det blir även en ISO som inte passar (antagligen rattfunktions ison?) Men drar jag ut den ur oginal stereon så dör den..

Så vet fasen inte hur jag jag ska göra. Även den gula kabeln ska ju ha 12v på sig men det har den icke. men den gula kan jag ha urkopplad så startar orginal stereon iallafall..

Har provat att koppla den gula på röda men icke
Har även kollat strömen i den lösa ison men kommer upp i 2.5-3volt (rattstyrningen?)

Eftersom lågnivå och +kabel är draget bak så borde nån haft i en annan stereo i. Jag brukar kunna detta men den här var knepig..
Hjälp en hjälplös människa tack på förhand
MVH

Sök