2790
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 494 Inlägg
4 juli 2013
Cizla skrev:
Lite osäker om detta är rätt tråd, men jag ska våga att fråga big_smile
I bagaget i min passat har jag på varsin sida av luckan små fickor in där man kan förvara diverse småskit som man samlar på sig. I dessa typ insjunkningar kan man i sin tur öppna ännu en liten lucka så de är rätt djupa.
Jag har sett många exempel då man i dessa insjunkningar (ja, det är nog ett påhittat ord) så har man placerat sina basar vilket jag oxå är sugen på.

Jag vet inte hur detta ska gå till, vad för material jag kan tänkas behöva och några tips vad man ska tänka på har jag inte heller. Men det är där ALLA NI kommer in. För ni kanske har svar på frågorna?
Skriva här, pm, gb! Är nyfiken och ivrig att sätta igång med byggandet.

Tack och tack.
Mvh Cecilia "Cizla"

Jag är ju ingen expert på att bygga men det borde väl bara va å bygga en liten låda i MDF som passar i hålet och sen sätta i basen? Å om du vill ha lite kurvor så att det blir riktigt snyggt kan du ju använda lite glasfiber å spackel smile

http://forums.vwvortex.com/showthread.p … -Enclosure
Någonting i den stilen? tongue

279 Inlägg
4 juli 2013
Hej gott folk, nu är de så att jag köpt ett nytt nxd 1000.1 slutsteg som inte vill starta. Har kopplat allt och det lyser inte änns, har mätt 13v ström på strömmen bak till steget, och även bryggt från 12v kabeln till remoten men det händer inte ett skit; / har jag fått ett defekt slutsteg eller aka jag testa något mer innan jag reklamerar det?

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

279 Inlägg
4 juli 2013
Hej gott folk, nu är de så att jag köpt ett nytt nxd 1000.1 slutsteg som inte vill starta. Har kopplat allt och det lyser inte änns, har mätt 13v ström på strömmen bak till steget, och även bryggt från 12v kabeln till remoten men det händer inte ett skit; / har jag fått ett defekt slutsteg eller aka jag testa något mer innan jag reklamerar det?

Projekttråden!:
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

21 761 Inlägg
4 juli 2013
När du mätte 13 V på steget, satte du mätpinnarna direkt på plinten där strömkablarna sitter?

21 761 Inlägg
4 juli 2013
xLas skrev:
Men då till frågan, hur ska jag koppla för att få 2 ohm på 2x4 ohm talspolar?
Kopplingsplintarna har 2 st pluspoler och 2 st minuspoler på varje plint och det är 2 plintar på vardera sida.
Eller är det bara att köpa ny bas direkt?

Testa först att båda spolarna fungerar, kolla alltså även den andra spolen att det kommer ljud när endast den är inkopplad.

Du parallellkopplar spolarna för att få till 2 Ohms total impedans. Plus från ena spolen till plus på andra spolen, sdan minus från ena spolen till minus på andra spolen. smile

279 Inlägg
4 juli 2013
Drönirettab skrev:
När du mätte 13 V på steget, satte du mätpinnarna direkt på plinten där strömkablarna sitter?

Jepp satte pinnarna på kontakterna där ström och jorden går in

Projekttråden!:

21 761 Inlägg
4 juli 2013
Då kan du nog åtminstone maila till det ställe där du köpte steget och rådfråga, jag tycker nog att du har provat tillräckligt. smile

279 Inlägg
4 juli 2013
Drönirettab skrev:
Då kan du nog åtminstone maila till det ställe där du köpte steget och rådfråga, jag tycker nog att du har provat tillräckligt. smile

jepp ska maila dom när jag kommer hem och har kvittot framför mig smile
tack för hjälpen iallafall smile

Projekttråden!:

81 Inlägg
5 juli 2013
Drönirettab skrev:
xLas skrev:
Men då till frågan, hur ska jag koppla för att få 2 ohm på 2x4 ohm talspolar?
Kopplingsplintarna har 2 st pluspoler och 2 st minuspoler på varje plint och det är 2 plintar på vardera sida.
Eller är det bara att köpa ny bas direkt?

Testa först att båda spolarna fungerar, kolla alltså även den andra spolen att det kommer ljud när endast den är inkopplad.

Du parallellkopplar spolarna för att få till 2 Ohms total impedans. Plus från ena spolen till plus på andra spolen, sdan minus från ena spolen till minus på andra spolen. smile

Skulle ut å testa den andra spolen när jag märkte att jorden på ena plinten var lös..
http://i.imgur.com/tsJTElh.jpg (Det svarta är någon slags plast, inte bränt)

Går detta att löda fast igen och kan det ha bidragit till att den inte alls spelade då båda talspolarna var ikopplade?
Hade nämligen kopplat igår precis som du sa, plus till plus och minus till minus och då var det minimal rörelse i högtalaren och steget gick i protect.

21 761 Inlägg
5 juli 2013
Det ser ut som att den där lösa tinselflätan kan ta emot chassit, om den gör det så blir det nog kortslutning och jag tror det är därför steget går i protect. Kolla hur det ser ut under kopplingsplinten om det finns någon yta att löda fast tinselflätan på, annars får du nog köpa ny bas. smile

81 Inlägg
5 juli 2013
Drönirettab skrev:
Det ser ut som att den där lösa tinselflätan kan ta emot chassit, om den gör det så blir det nog kortslutning och jag tror det är därför steget går i protect. Kolla hur det ser ut under kopplingsplinten om det finns någon yta att löda fast tinselflätan på, annars får du nog köpa ny bas. smile

Okej, får testa det smile Tack för hjälpen

280 Inlägg
5 juli 2013
amoreex skrev:
Okej!

Skulle de även vara märkbar skillnad mellan detta steg

http://www.dbakuten.se/ovriga/audison/sr/audison-sr4/

Och mitt zachry k475?
Även om k475 har 10 watt mer i 4ohm, men watten har väl ändå inget att göra med hur bra det låter?

Eller finns det något bättre steg i samma prisklass?

Tänkte med att de varit snyggt med ett tredje Audison steg då det hade blivit 3 steg från Audison i bagaget isf.

Ja. Zachrysteget och andra liknande är riktigt tråkiga. Audisonsteget är i en helt annan klass även om det är Audisons billiga serie.

Helt rätt. Watten har inget att göra med hur bra det låter. Inte inom rimliga gränser. Dessutom så mäts effekten på olika vis. En del tillverkare ljuger helt medans andra tillverkare mera manipulerar siffrorna genom att ange effekten vid spänning som de flesta inte är i närheten av att ha och vid distorsion som de flesta upplever som oacceptabelt hög. Dvs. du kan inte alltid veta att ett steg faktiskt levererar mer effekt än ett annat steg bara för att specifikationen säger det. Även om båda tillverkarna faktiskt specificerat korrekta siffror. 

Det här är ett bra steg som för tillfället är löjligt billigt: http://www.sumo.se/sv/artiklar/bilstere … ca41-.html

Håller med om att det kan vara snyggt med samma märke på alla steg. Så om du redan har Audisonsteg så kan det vara en bra ide att köpa Audison. Dock så tycker jag att det spelar mindre roll om de steg du redan har inte är i samma serie som det steg du funderar på nu. Då ser ju stegen ändå olika ut och då tycker jag att man tappar poängen. Men det är ju min personliga åsikt.

21 761 Inlägg
5 juli 2013
Zachrys slutsteg har även separata PDF-mätspecifikationer på Ljudias hemsida, där ser man att exempelvis K475 ger ut 4x65 W i 4 Ohm vid 1% distorsion och 14,4 V. Specifikationen ser åtminstone "seriös" ut i mina ögon så jag tycker man kan utgå ifrån de siffrorna.

Fast de säger förstås inget om hur bra totalt ljud man får ur steget, helt klart. K-serien är inte gjorda för välljud, så enkelt är det. smile
Senast redigerat av Drönirettab (5 juli 2013)

280 Inlägg
5 juli 2013
Drönirettab skrev:
Zachrys slutsteg har även separata PDF-mätspecifikationer på Ljudias hemsida, där ser man att exempelvis K475 ger ut 4x65 W i 4 Ohm vid 1% distorsion och 14,4 V. Specifikationen ser åtminstone "seriös" ut i mina ögon så jag tycker man kan utgå ifrån de siffrorna.

Fast de säger förstås inget om hur bra totalt ljud man får ur steget, helt klart. K-serien är inte gjorda för välljud, så enkelt är det. smile

Visst kan man se den som "seriös". Den är ju förmodligen helt sann. Men faktum kvarstår att de allra flesta inte har 14,4 volt på steget hela tiden. 1% distorsion är väl okej men det finns andra märken som mäter vid 10% distorsion. Därför tycker jag att den specifikationen är "seriös" i testförhållanden men den speglar inte i verkligheten. DLS CA41 t.ex. är uppmätt vid 13,8 volt och 0,1% distorsion vilket är förhållanden som för de allra flesta ligger närmare verkligheten. Det finns andra tillverkare som mäter vid lägre spänning och distorsion. Därför menar jag att det viktigt att veta att t.ex. 75 wrms från en tillverkare inte alltid är mer än 60 wrms från en annan tillverkare.

21 761 Inlägg
5 juli 2013
Ja, det där med spänningen är ju lite knepigt ibland och jag håller helt med om att 14,4 V ofta inte är möjligt (speciellt inte vid hög belastning). Men där får man även komma ihåg att 14,4 V är CEA mätstandard för bilslutsteg så tillverkarna gör inte "fel" när de mäter på det sättet. smile

81 Inlägg
5 juli 2013
Drönirettab skrev:

Lödde fast tinselflätan och testade koppla i den talspolen för att se om det fungerade.
Hände inte ett piss, basen var stendöd.

Antar att det bara är att köpa nytt? Isånnafall, SPL V-300D4?

21 761 Inlägg
5 juli 2013
Ja, ny bas är nog bäst. V-300D4 borde som sagt kunna drivas fullt ut. smile

Hur stor låda har du nu och vilka dimensioner på porten?

2 712 Inlägg
5 juli 2013
BengtK skrev:
amoreex skrev:
Okej!

Skulle de även vara märkbar skillnad mellan detta steg

http://www.dbakuten.se/ovriga/audison/sr/audison-sr4/

Och mitt zachry k475?
Även om k475 har 10 watt mer i 4ohm, men watten har väl ändå inget att göra med hur bra det låter?

Eller finns det något bättre steg i samma prisklass?

Tänkte med att de varit snyggt med ett tredje Audison steg då det hade blivit 3 steg från Audison i bagaget isf.

Ja. Zachrysteget och andra liknande är riktigt tråkiga. Audisonsteget är i en helt annan klass även om det är Audisons billiga serie.

Helt rätt. Watten har inget att göra med hur bra det låter. Inte inom rimliga gränser. Dessutom så mäts effekten på olika vis. En del tillverkare ljuger helt medans andra tillverkare mera manipulerar siffrorna genom att ange effekten vid spänning som de flesta inte är i närheten av att ha och vid distorsion som de flesta upplever som oacceptabelt hög. Dvs. du kan inte alltid veta att ett steg faktiskt levererar mer effekt än ett annat steg bara för att specifikationen säger det. Även om båda tillverkarna faktiskt specificerat korrekta siffror. 

Det här är ett bra steg som för tillfället är löjligt billigt: http://www.sumo.se/sv/artiklar/bilstere … ca41-.html

Håller med om att det kan vara snyggt med samma märke på alla steg. Så om du redan har Audisonsteg så kan det vara en bra ide att köpa Audison. Dock så tycker jag att det spelar mindre roll om de steg du redan har inte är i samma serie som det steg du funderar på nu. Då ser ju stegen ändå olika ut och då tycker jag att man tappar poängen. Men det är ju min personliga åsikt.

Just nu har jag Audison SR1D. skall inhandla ett till då jag är nöjd med detta och ha ett till varje bas ..

Det steget jag tittade på. alltså SR4 har ju exakt samma Design, bara att det är lite längre wink

Men om man jämför just Audison SR4 och DLS CA41, vilket hade spelat bäst ?

Förresten vad är detta ni prata om distorsion ?
Hört de massa men inte fattat vad de betyder..

Och förresten har hört att en del snackat massa om att om man t ex köper DLS högtalare ska man ha DLS slutsteg då det låter bäst om det är samma märke?

Tycker jag låter konstigt ?
Men isf borde man ju i detta fallet välja DLS steget om jag skall köra på DLS högtalare ?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

81 Inlägg
5 juli 2013
Drönirettab skrev:
Ja, ny bas är nog bäst. V-300D4 borde som sagt kunna drivas fullt ut. smile

Hur stor låda har du nu och vilka dimensioner på porten?

56x35x38cm mätt utanpå och det är 25mm material.
Porten är drygt 29.5 cm hög och 2cm bred, slotport.

1 829 Inlägg
5 juli 2013
Har för mig att detta blir 2ohm? yikes men det blir 4ohm...     (2x2ohms spolar)
https://www1.garaget.org/gallery/images/167/166244/166244-64e8660e1c58f0e7f9f402da826f5b05.jpg

Bilstereo: 148.64dB i 43hz med 1878w

Sök