2759
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

610 Inlägg
26 juli 2013
Fadea ljudet fram tills de spelar lika

279 Inlägg
26 juli 2013
Ljud-fan skrev:
Fadea ljudet fram tills de spelar lika

men då blir ljudet så jävla lågt... hmm

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

16 197 Inlägg
26 juli 2013
karlberg92 skrev:
tja, någon som vet varför mina högtalare fram spelar lägre än dom i hatthyllan?? har alpine i hatthyllan och vet ej vad jag har fram.
(låter som allt ljud kommer bakifrån)

det är inte inställningar på stereon som är felet tongue

hur löser jag problemet?

dom bak har högre känslighet..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

279 Inlägg
26 juli 2013
evilaudio skrev:
karlberg92 skrev:
tja, någon som vet varför mina högtalare fram spelar lägre än dom i hatthyllan?? har alpine i hatthyllan och vet ej vad jag har fram.
(låter som allt ljud kommer bakifrån)

det är inte inställningar på stereon som är felet tongue

hur löser jag problemet?

dom bak har högre känslighet..

och hur löser jag detta ?

köper bättre högtalare fram och hoppas att de har samma känslighet??

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

Saabifierad
2 031 Inlägg
26 juli 2013
Vad kan man göra med en antennsladd som inte passar i ens bilstereo? finns det någon adapter man kan köpa eller är det bara kapa den nuvarande antennkontakten och sätta dit en ny??

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

2 712 Inlägg
26 juli 2013
Slash skrev:
Vad kan man göra med en antennsladd som inte passar i ens bilstereo? finns det någon adapter man kan köpa eller är det bara kapa den nuvarande antennkontakten och sätta dit en ny??

Sök på antennadapter på google så hittar du något som passar smile
Gjorde så till min SAAB smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Voodoo
1 444 Inlägg
26 juli 2013
http://www.dbakuten.se/kampanjer/bilste … fGwtW00-uQ

kör detta kitt med ett dls reference 200a steg men  tycker inte de spelar nog  för mig
gick upp ?  från ps serien  och i steg? focal solid4

vad finns de för kitt som skulle ge rejälare kick och i renhet spela som focal kittet  samt  vad för steg?
tips
och ska inte kosta en förmöghenhet

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

1 829 Inlägg
26 juli 2013
Vad menas med 6-kanals tidskomp? Läst runt lite men hittar inget riktigt svar hmm

Bilstereo: 148.64dB i 43hz med 1878w

1 400 Inlägg
26 juli 2013
Stripz skrev:
http://www.dbakuten.se/kampanjer/bilstereo/focal-165kr/?group=prod_prod_grp-s1%2F2289#.UfGwtW00-uQ

kör detta kitt med ett dls reference 200a steg men  tycker inte de spelar nog  för mig
gick upp ?  från ps serien  och i steg? focal solid4

vad finns de för kitt som skulle ge rejälare kick och i renhet spela som focal kittet  samt  vad för steg?
tips
och ska inte kosta en förmöghenhet

Har du verkligen allt rätt inställt och seriöst byggt ? För det kittet ska kunna spela på riktigt bra.

Ett par 6.5 som rockar på riktigt bra med bibehållen kvalite är annars Gladen SQL165
Och ett Mosconi ONE 120.4 eller Mosconi AS 100.4S

Länk: http://shop.seastreamsgarage.se/produkt … egoryid=70

http://shop.seastreamsgarage.se/produkt … tegoryid=1

http://shop.seastreamsgarage.se/produkt … tegoryid=1

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

1 400 Inlägg
26 juli 2013
Beeck skrev:
Vad menas med 6-kanals tidskomp? Läst runt lite men hittar inget riktigt svar hmm

Här kommer en enkel förklaring.

När du sitter i en bil så har du olika avstånd till alla högtalare och ljudet träffar inte samma punkt samtidigt (det är ju det man vill för att få en bra upplevelse)

Med tidskomp så kan man ställa in en fördröjning av ljudet så att alla högtalare träffar samma punkt samtidigt.

Kan skriva en mera komplett guide om det senare, men det får bli när jag kommer hem från min semester smile

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Gladen Audio
2 388 Inlägg
26 juli 2013
micke7406 skrev:
Beeck skrev:

När du sitter i en bil så har du olika avstånd till alla högtalare och ljudet träffar inte samma punkt samtidigt (det är ju det man vill för att få en bra upplevelse)

Med tidskomp så kan man ställa in en fördröjning av ljudet så att alla högtalare träffar samma punkt samtidigt.

Kan skriva en mera komplett guide om det senare, men det får bli när jag kommer hem från min semester smile

6-kanals tidskomp är avsett för aktivt delat tvåvägs framsystem och sub (två kanaler diskant, två kanaler midbas/mellanregister, två kanaler subbas). Eller möjligen Trevägs framsystem med sub där mellanregister/diskant är passivt delat och monterat nära varandra alt. bara trevägs framsystem aktivt delat.
Finns dock olika lämpliga spelare för ändamålet beroende på hur pass bra man kan justera delningsfrekvenser för de olika elementen.
Ska man ha aktivit delat trevägs framsystem och sub (Diskant, Mellanregister,Midbas och Sub) är det 8-kanals tidkomp som behövs, finns inte i så många cd-spelare utan lös processor, jag vet bara Pioneer P99RS som har det i nuläget, annars får man köra med lösa processorer/DSP då finns det från flertalet märken. Alpine, Mosconi, Audison osv.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

1 426 Inlägg
26 juli 2013
Tänkte att det är bäst att kolla här inne innan man skapar en tråd.

Köpte mig en 854 glt (-94) och använt den som pendlarbil och nu har man blivit intresserad av billjud då man vart förbi elmia tongue

som jag fattat rätt så vid 14v spänning från batteriet med en 100A generator så kan jag belasta till 1400wrms
sen får man väl räkna på det bilen i sig förbrukar vilket jag inte har någon uppfattning av.

det jag har gjort i bilen är att sätta i en nyare huvudenhet (Pioneer DEH-2500UI)
ett steg till högtalarna (4-kanalssteg Andersson CAA 2.0 4x50wrms)
det driver 4 koaxialer
Andersson CRS 1.3 (6.5 till hatthyllan) och  Pioneer TS-G1321i (5.25 framdörrarna)

nu vill jag ha en baslåda + slutsteg såklart smile
lite fundersam över hur mycket jag vågar belasta generatorn innan batteriet inte får sin underhållsladdning
ska jag rikta port + element fram mot skidluckan?

GAS PRO GPP1244 element i en GAS GV112DB låda och slutsteg GAS PRO600 för 5000 något som är hyfsat för nybörjare?

// hoppas ni fattar vad jag precis skrev smile och hoppas jag får lite tips och knep man kan göra smile

1 829 Inlägg
26 juli 2013
micke7406 skrev:
Beeck skrev:

Okej det var det som jag förstod men fick inget riktigt konkret svar på det..Tackar smile

1 829 Inlägg
26 juli 2013
Frippe_L skrev:
micke7406 skrev:
Beeck skrev:

6-kanals tidskomp är avsett för aktivt delat tvåvägs framsystem och sub (två kanaler diskant, två kanaler midbas/mellanregister, två kanaler subbas). Eller möjligen Trevägs framsystem med sub där mellanregister/diskant är passivt delat och monterat nära varandra alt. bara trevägs framsystem aktivt delat.
Finns dock olika lämpliga spelare för ändamålet beroende på hur pass bra man kan justera delningsfrekvenser för de olika elementen.
Ska man ha aktivit delat trevägs framsystem och sub (Diskant, Mellanregister,Midbas och Sub) är det 8-kanals tidkomp som behövs, finns inte i så många cd-spelare utan lös processor, jag vet bara Pioneer P99RS som har det i nuläget, annars får man köra med lösa processorer/DSP då finns det från flertalet märken. Alpine, Mosconi, Audison osv.

Tackar enormt mycket för informationen! tänkte använda mig utav Alpine-CDE-178BT HU och sedan köra orginal fram&baksystem i en 9-5 2004, och 2st GZRW25SPL...Fungerar tidskompen med orginalsystemet och orginalsteget tro? hmm

Saabifierad
2 031 Inlägg
26 juli 2013
amoreex skrev:
Slash skrev:

Sök på antennadapter på google så hittar du något som passar smile
Gjorde så till min SAAB smile

Härligt big_smile tackar tackar för tipset big_smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

1 829 Inlägg
26 juli 2013
Beeck skrev:
Frippe_L skrev:
micke7406 skrev:

Tackar enormt mycket för informationen! tänkte använda mig utav Alpine-CDE-178BT HU och sedan köra orginal fram&baksystem i en 9-5 2004, och 2st GZRW25SPL...Fungerar tidskompen med orginalsystemet och orginalsteget tro? hmm

Men om jag enbart kommer använda mig utav ett 3-vägssystem, och basar då borde det fungera?

1 727 Inlägg
26 juli 2013
Beeck skrev:
Men om jag enbart kommer använda mig utav ett 3-vägssystem, och basar då borde det fungera?

Då blir det:
Höger mid-mellan-diskant på en "tid"
Vänster lika ovan
Bas

Försök placera kitens element så nära varandra som möjligt.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 829 Inlägg
26 juli 2013
Horsyhorse skrev:
Beeck skrev:

Då blir det:
Höger mid-mellan-diskant på en "tid"
Vänster lika ovan
Bas

Försök placera kitens element så nära varandra som möjligt.

Pierre

Okejokej! tänkte ha middarna i orginal baffeln i 9-5ans dörrsidor och sedan mellanregistret under orginal gallret på instrumentbrädan, sen vet jag inte vart jag ska placera diskanten hmm
Senast redigerat av Beeck (26 juli 2013)

1 727 Inlägg
26 juli 2013
Vad är det för 3-vägssystem?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 523 Inlägg
26 juli 2013
Horsyhorse skrev: