5039
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
25 november 2013
llu1201 skrev:
Nitromast skrev:
llu1201 skrev:
Finns det något mer prisvärt än detta? Någon som vet vad de är för slutsteg? har googlat men hittar det inte..
1500W max borde väl ge runt 700W rms?

EDIT: kanske inte får länka kom jag på..

PMa mig någon kunnig hehe

Länka på du, är absolut inget fel

dåså!

http://www.ebay.com/itm/Alpine-Sony-Bas … 0997789%26

hittade steget men de verkar vara lite klent till de där paketet :S max 800W.. Kan det vara värt att köpa hela paketet + ett externt monosteg? Verkar vara minst hälften så billigt som i sverige med ljudprylar .

Jo det är ungefär hälften så billigt, OM man räknar bort extra fraktkostnader och tull!!

403 Inlägg
25 november 2013
llu1201 skrev:
Nitromast skrev:
llu1201 skrev:
Finns det något mer prisvärt än detta? Någon som vet vad de är för slutsteg? har googlat men hittar det inte..
1500W max borde väl ge runt 700W rms?

EDIT: kanske inte får länka kom jag på..

PMa mig någon kunnig hehe

dåså!

hittade steget men de verkar vara lite klent till de där paketet :S max 800W.. Kan det vara värt att köpa hela paketet + ett externt monosteg? Verkar vara minst hälften så billigt som i sverige med ljudprylar .

Kan tillägga att steget inte är för klent.

Basarna är på 250Wrms och 4ohm. Vilket gör att när du kopplar ihop dom blir det 500WRMS@2ohm och steget ska ge ut 600Wrms i 2ohm. Max watt säger inte så mycket.

Men kolla upp det med tull och frakt, då det kanske inte lönar sig att köpa det utomlands eftersom det blir mer problem om sakerna inte fungerar. Lättare med garanti om du köper av svenska butiker.

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
25 november 2013
Carl7 skrev:
llu1201 skrev:
Nitromast skrev:

dåså!

Basarna är på 250Wrms och 4ohm. Vilket gör att när du kopplar ihop dom blir det 500WRMS@2ohm och steget ska ge ut 600Wrms i 2ohm. Max watt säger inte så mycket.

Men kolla upp det med tull och frakt, då det kanske inte lönar sig att köpa det utomlands eftersom det blir mer problem om sakerna inte fungerar. Lättare med garanti om du köper av svenska butiker.

+ moms på hela tjofräset smile  dvs priset på varan + frakt sen tull på de (10 %?) och moms på varan frakten och tullen  (25%)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
25 november 2013
Nu tänkte jag prova på "våga fråga".

Det är som så att jag länge har försökt mig på detta med TA, stereon själv gör inget bra jobb och jag har dragit lite i spakarna på måfå och fått det hyffsat, men är inte nöjd, googlade lite häromdagen och hittade en metod som verkar riktigt bra, så nu kommer mina frågor om detta, metoden byggde på att man fasvänder den ena högtalaren och kör musik i mono och justerar tills att ljudet är så platt och dåligt som möjligt, då vänder man tillbaka fasen och förtsätter med nästa man fasvänder. detta va tydligen beprovat och skulle vara lättare/bättre än att man lyssnade efter fyllighet i "white noise" tyvär hittar jag inte sidan längre sad

men hur som hälst, enligt denna guide skulle man utgå ifrån subbwoofwern, men vad skall jag isåfall ställa för TA på den? borde ju ha nån siffra att utgå ifrån? så min fundering va ifall jag ställer subben på ungefär det avstånd den har funkar det att utgå ifrån det sedan? (min stereo kör med avstånd i TA och inte ms) stereon i fråga är en DEH-P88RS setupen är subb i skuffen kopplad på L/R lågutgång, mid-subbar i bakdörrarna kopplad på L/R lågutgång, mellan i framdörrar kopplad på mellan och sedan skrikare i brädan kopplad på hög (kör i "nätverksläge) jag vet att jag aldrig kan få subben i sync då den delar med midsubbarna, hur stor påverkan på den generella bilden kommer det att ha? bättre att isåfall skippa midbasarna tills man nån gång i tiden skaffar en stereo med 4 kanaler? eller kan man rädda det på något annat sätt?

21 761 Inlägg
25 november 2013
Volvo945turbo95 skrev:
Det är stereon

Driver stereon några dörrhögtalare?
Blinkar stereons belysning när du höjer volymen?

Om den driver högtalare så kan det vara kortslutning i högtalarkablarna eller att anslutningarna på högtalarna tar i karossplåten så att det kortsluter.

Blinkar stereons belysning så är det troligast dålig strömförsörjning, tex kontaktproblem i strömkablarna. Kolla i så fall vilken spänning det är i strömkablarna, mät så nära stereon som möjligt. smile

2 656 Inlägg
26 november 2013
CHEEVA skrev:
Carl7 skrev:
llu1201 skrev:

dåså!

+ moms på hela tjofräset smile  dvs priset på varan + frakt sen tull på de (10 %?) och moms på varan frakten och tullen  (25%)

man tjänar nästan alltid på att handla istaterna det är inte så dyrt smile ända man förlorar är supporten

2 656 Inlägg
26 november 2013
Hejsan jag har inhandlat mig ett gladen 200 bmw kit från ljudstudion och undrar om ni har nått vettigt steg att rek med autostart detta är viktigt då steget skall monteras på orginal plats i bagaget smile

Team dBakuten
3 453 Inlägg
26 november 2013
ekelund88 skrev:
CHEEVA skrev:
Carl7 skrev:

man tjänar nästan alltid på att handla istaterna det är inte så dyrt smile ända man förlorar är supporten

Man får vara väääääldigt rädd om grejerna bara.. händer det något är det morsning goodbye med det du "tjänat" på att handla på andra sidan pölen. Skulle inte säga att det är värt det.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 727 Inlägg
26 november 2013
ekelund88 skrev:
Hejsan jag har inhandlat mig ett gladen 200 bmw kit från ljudstudion och undrar om ni har nått vettigt steg att rek med autostart detta är viktigt då steget skall monteras på orginal plats i bagaget smile

Mosconi ONE 60.4 är steget för dig.(första valet vid installation av BMW 200-kitet hos oss)

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

28 Inlägg
26 november 2013
Drönirettab skrev:
Volvo945turbo95 skrev:
Det är stereon

Driver stereon några dörrhögtalare?
Blinkar stereons belysning när du höjer volymen?

Om den driver högtalare så kan det vara kortslutning i högtalarkablarna eller att anslutningarna på högtalarna tar i karossplåten så att det kortsluter.

Blinkar stereons belysning så är det troligast dålig strömförsörjning, tex kontaktproblem i strömkablarna. Kolla i så fall vilken spänning det är i strömkablarna, mät så nära stereon som möjligt. smile

Okej får kolla det där med högtalarkablarna då. Tack!

28 Inlägg
26 november 2013
Någon som har erfarenheter av GAS silver 2x12"?

559 Inlägg
26 november 2013
Horsyhorse skrev:
ekelund88 skrev:

Mosconi ONE 60.4 är steget för dig.(första valet vid installation av BMW 200-kitet hos oss)

Pierre

Instämmer!

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook

1 426 Inlägg
26 november 2013
för er som dämpat dörrarna på volvo 850
dämpa ni båda ytter och inner plåten
om ni dämpa yttre hur fick ni bort plåten?

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
26 november 2013
Volvo945turbo95 skrev:

Jag hade dom basarna ett tag, körde först med GAS pro 600 steget och sedan med GAS pro 2000D steget (vilket var lite väl mycket).
Spelade på riktigt riktigt bra med båda stegen, men för att få ut det mesta ur dom så skulle jag rekommendera ett GAS pro 1000D steg.
Så vid rätt omständigheter spelar dom sjukt bra för pengarna!

28 Inlägg
26 november 2013
Okej tack för svar!
Kevaz skrev:
Volvo945turbo95 skrev:

Jag hade dom basarna ett tag, körde först med GAS pro 600 steget och sedan med GAS pro 2000D steget (vilket var lite väl mycket).
Spelade på riktigt riktigt bra med båda stegen, men för att få ut det mesta ur dom så skulle jag rekommendera ett GAS pro 1000D steg.
Så vid rätt omständigheter spelar dom sjukt bra för pengarna!

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
29 november 2013
Vad kan det vara för fel om man kopplat in två högtalare från Audin till en annan bil och en diskant med delningsfilter i ett slutsteg och det bara sprakar och fräser, basen i middarna låter konstigt och diskanten surrar bara när dom sjunger. Sitter rätt kopplat på plus och minus och samma i delningsfiltret. Testade koppla in en midd bara rakt av och då låter det oxå skit skumt. Steget är nått mosfet två kanals steg som antagligen är från 90 talet utan att skämta. Fel på steget? För högtalarna vet jag ju fungerar.

han inte felsöka nå mer i går så tänkte likagärna fråga om det är nått som är vanligt med gamla steg kanske eller inte vet jag.

1 426 Inlägg
29 november 2013
Piratstikin skrev:
Vad kan det vara för fel om man kopplat in två högtalare från Audin till en annan bil och en diskant med delningsfilter i ett slutsteg och det bara sprakar och fräser, basen i middarna låter konstigt och diskanten surrar bara när dom sjunger. Sitter rätt kopplat på plus och minus och samma i delningsfiltret. Testade koppla in en midd bara rakt av och då låter det oxå skit skumt. Steget är nått mosfet två kanals steg som antagligen är från 90 talet utan att skämta. Fel på steget? För högtalarna vet jag ju fungerar.

han inte felsöka nå mer i går så tänkte likagärna fråga om det är nått som är vanligt med gamla steg kanske eller inte vet jag.

kolla över jorden på steget

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
29 november 2013
Jockk3 skrev:
Piratstikin skrev:

Jorden sitter i bältesinfästningen så den jorden borde vara duglig men du menar jorden i själva steget eller? smile tror aldrig jag öppnat ett steg så lite osäker på vad man ska kolla efter haha

1 426 Inlägg
29 november 2013
Piratstikin skrev:
Jockk3 skrev:
Piratstikin skrev:

Jorden sitter i bältesinfästningen så den jorden borde vara duglig men du menar jorden i själva steget eller? smile tror aldrig jag öppnat ett steg så lite osäker på vad man ska kolla efter haha

har du slipat bort färgen också?
prova också jorda stereons lågnivåutgångar 

bara dra en kabel från ytterhöljet på stereon till rca ingångarna (lågnivå)

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
29 november 2013
Ska prova lite. Är slipat och fint. Lågnivå kablarna vet jag inte skickat på då dom satt i när jag köpte vinter bilen men kan ju prova. En det borde vara någon form av jordning eller?

Sök