6581
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
10 april 2012
PatrikAyoub skrev:
F4S4N skrev:
PatrikAyoub skrev:

okej, verkar väldigt komplicerat men kan man börja med portarna på en viss längd för att sedan testa sig fram lite och kapa av dom lite eftersom?

Ja det kan du göra. Enklare är om du har en större port istället för flera små. Om du ska justera osv så slipper du göra allt 3 gånger smile

Det har du rätt i men jag var och köpte plaströr på 4" idag som jag tänkte ha så jag kan testa mig fram lite men ska jag börja på typ 30cm/port för att sedan kapa av eller ska jag gå efter programmets rekommendationer om jag räknar ut där? smile

Frågan är väl mest vilken avstämning du vill ha?

Börja hellre med längre port eftersom det är jobbigare att förlänga än att korta av dom. Se till att dom är lika långa allihop. Bygger du med portarna utanför eller inuti lådan?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

3 466 Inlägg
11 april 2012
andre_Oopel skrev:
M_icke_ skrev:
andre_Oopel skrev:

så jag ska kolla efter ett steg som är mätt med så låg siffra som möjligt?

vi säger B2 audio steget så står det           <5%
sen på ett zachry1200D steg står det         <0,3
Zachry R1500D                                        <0,02
och mds t5 står det                                     0,5%

villket av dessa steg distar minst?
eller skulle du/ni valt
//André

Alla steg KAN dista ordentligt mycke. Dessa siffror anger enbart vid vilken dist effekten är mätt. Sen kan du kolla lite på dämpfaktor med. Desto högre dämpfaktor desto bättre kontroll har steget på basarna.

det är ju typ inga säljare som skriver ut dämpfaktorn, finns det något annat att gå på,?

Kolla tillverkarnas egna sidor då:P Annars finns de bara en sak o gå på.. Priset. Dyrare steg är dyrare av en anledning..

Har du bättre kontroll kan du spela högre med mindre effekt. Kontroll kostar. Effekt går att få billigt.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

152 Inlägg
11 april 2012
F4S4N skrev:
PatrikAyoub skrev:
F4S4N skrev:

Ja det kan du göra. Enklare är om du har en större port istället för flera små. Om du ska justera osv så slipper du göra allt 3 gånger smile

Det har du rätt i men jag var och köpte plaströr på 4" idag som jag tänkte ha så jag kan testa mig fram lite men ska jag börja på typ 30cm/port för att sedan kapa av eller ska jag gå efter programmets rekommendationer om jag räknar ut där? smile

Börja hellre med längre port eftersom det är jobbigare att förlänga än att korta av dom. Se till att dom är lika långa allihop. Bygger du med portarna utanför eller inuti lådan?

vet inte riktigt själv vad jag vill ha för avstämning eller vad man ska ha, har du något tips hur ja ska välja det eller om man kan välja hur som helst? Kan man ha liten del av porten utanför lådan samtidigt som den sticker in lite i lådan?

565 Inlägg
11 april 2012
PatrikAyoub skrev:
F4S4N skrev:
PatrikAyoub skrev:

vet inte riktigt själv vad jag vill ha för avstämning eller vad man ska ha, har du något tips hur ja ska välja det eller om man kan välja hur som helst? Kan man ha liten del av porten utanför lådan samtidigt som den sticker in lite i lådan?

Berätta vad du vill ha för typ av bas och vilken musik du lyssnar på så kan du få hjälp. Angående porten så spelar det ingen roll, förutom att har du den inne i lådan så måste du kompensera för volymen den tar upp. Alltså räkna fram volymen i liter. Trattar brukar räknas som 4 centimeter rör har jag för mig? Sen har du ju det estetiska och praktiska att tänka på vid trattplacering.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

152 Inlägg
11 april 2012
Lillalilja skrev:
PatrikAyoub skrev:
F4S4N skrev:

Berätta vad du vill ha för typ av bas och vilken musik du lyssnar på så kan du få hjälp. Angående porten så spelar det ingen roll, förutom att har du den inne i lådan så måste du kompensera för volymen den tar upp. Alltså räkna fram volymen i liter. Trattar brukar räknas som 4 centimeter rör har jag för mig? Sen har du ju det estetiska och praktiska att tänka på vid trattplacering.

djupbas är trevligt. jag lyssnar på väldigt blandat. dubstep, hiphop, metal. j
låten hold me close med "flux pavilion har skön bas tycker jag men ja vet inte riktigt vad för typ av musik det är. nu krångla jag säkert bara till det. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 april 2012
F4S4N skrev:
Lonefox skrev:
Menade dig ja big-jepp.....men såg nu att dte var F4S4N som skrev det om steg.......o andra sidan spelar det mindre roll då det är samma dialektala betydelse wink
Använder man ordet lär i en mening i trakterna kring Gbg så ärdet som kommer... "Du LÄR märka skillnad" = "Du KOMMER märka skillnad"....

HeavyBass> Håller med F4S4N här.....ser mer ut som ljudisolerande mattor och inte vibrationsdämpande....

Ja jag är ju också från Gbg-traken som du LÄR ha märkt wink

Vi bor la alla på Hisingen, heter Glenn o jobbar på Volvo? big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
11 april 2012
Lonefox skrev:
F4S4N skrev:
Lonefox skrev:
Menade dig ja big-jepp.....men såg nu att dte var F4S4N som skrev det om steg.......o andra sidan spelar det mindre roll då det är samma dialektala betydelse wink
Använder man ordet lär i en mening i trakterna kring Gbg så ärdet som kommer... "Du LÄR märka skillnad" = "Du KOMMER märka skillnad"....

HeavyBass> Håller med F4S4N här.....ser mer ut som ljudisolerande mattor och inte vibrationsdämpande....

Ja jag är ju också från Gbg-traken som du LÄR ha märkt wink

Vi bor la alla på Hisingen, heter Glenn o jobbar på Volvo? big_smile

Hahaha big_smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

21 761 Inlägg
11 april 2012
Nitromast skrev:
andre_Oopel skrev:
vad menas när det står   THD ............................  0,5% (10 W/100 Hz) och ibland typ 0,1% villken ger kleanast ljud, eller hur man ska säga.

// André

Ingen ger klenast ljud, det är distortion i ljudet.

Där tror jag nog att andre_Oopel menade "cleanast", dvs renast ljud. smile

138 Inlägg
11 april 2012
Drönirettab skrev:
Nitromast skrev:
andre_Oopel skrev:
vad menas när det står   THD ............................  0,5% (10 W/100 Hz) och ibland typ 0,1% villken ger kleanast ljud, eller hur man ska säga.

// André

Ingen ger klenast ljud, det är distortion i ljudet.

Där tror jag nog att andre_Oopel menade "cleanast", dvs renast ljud. smile

hehe jo det är cleanast ljud jag menar, har någon testat t5 stegen är det bra eller dålig kontroll på dom ?

47 Inlägg
11 april 2012
Tja! Tänkte köpa ett http://www.mds.se/sv/product/16671/MDS- … s-slutsteg och tänkte ha 2 stycken basar och två högtalare kopplat i det steget och undrar om det skulle låta bra och vad som skulle låta bra till det, vill ha rätt så dovt ljud i basarna så något exempel på såna skulle uppskattas! Mvh

7 385 Inlägg
11 april 2012
Krillle3 skrev:
Tja! Tänkte köpa ett http://www.mds.se/sv/product/16671/MDS- … s-slutsteg och tänkte ha 2 stycken basar och två högtalare kopplat i det steget och undrar om det skulle låta bra och vad som skulle låta bra till det, vill ha rätt så dovt ljud i basarna så något exempel på såna skulle uppskattas! Mvh

skulle nog våga påsta att de lämnar allt för lite effekt för att kunna driva det du snackar om

201 Inlägg
11 april 2012
tjena har en fråga angående iso kontakterna. måste man ha i båda? jag har bara i den kontakten som strömmen är på för alla mina högtalare går på slutsteget. kan slutsteget i sterion brännas om den inte är i? för kopplar jag i den slår sterion ifrån..

7 385 Inlägg
11 april 2012
nilsson_10 skrev:
tjena har en fråga angående iso kontakterna. måste man ha i båda? jag har bara i den kontakten som strömmen är på för alla mina högtalare går på slutsteget. kan slutsteget i sterion brännas om den inte är i? för kopplar jag i den slår sterion ifrån..

ska väl inte spela någon roll ? kablarna är ju inte kopplade någonstans iom att du kör allt på steg

47 Inlägg
11 april 2012
Jag har nu ett Gas alpha 4x100 som klarar av två 12or och två högtalare så borde väl det där klara av det tycker jag, eller tänker jag helt fel?

3 466 Inlägg
11 april 2012
nilsson_10 skrev:

Öh, nej. Varför skulle det interna steget brinna om du inte driver ngt på de?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 761 Inlägg
11 april 2012
CHEEVA skrev:
Krillle3 skrev:

skulle nog våga påsta att de lämnar allt för lite effekt för att kunna driva det du snackar om

Ja, det blir i så fall ett ganska litet system och man bör ha endast en bas för att det ska vara någon vits. smile

47 Inlägg
11 april 2012
Drönirettab skrev:
CHEEVA skrev:
Krillle3 skrev:

Ja, det blir i så fall ett ganska litet system och man bör ha endast en bas för att det ska vara någon vits. smile

Jag spelar ju dock två 12or och två högtalare på mitt Gas alpha 4x100 så borde väl fungera med MDS steget?

21 761 Inlägg
11 april 2012
Krillle3 skrev:
Jag har nu ett Gas alpha 4x100 som klarar av två 12or och två högtalare så borde väl det där klara av det tycker jag, eller tänker jag helt fel?

Visst klarar det av att driva, men det är knappast någon vits att ha så pass lite effekt till 2 st 12" basar. Inte som jag ser det iaf, fast vi tycker nog olika. smile

16 197 Inlägg
11 april 2012
Krillle3 skrev:

De steget klara knappt att driva 2st  gas alpha 12.

Bryggar du ena basen på front å andra på rear så funkar de hyffsat.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

7 385 Inlägg
11 april 2012
Krillle3 skrev:
Drönirettab skrev:
CHEEVA skrev:

Jag spelar ju dock två 12or och två högtalare på mitt Gas alpha 4x100 så borde väl fungera med MDS steget?

mds steget lämnar 4*60 w vid 1%thd ... ingen höjdare

jag hade letat annat, tror ditt gas steg är bättre

Sök