8105
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
9 december 2012
DanneSundin skrev:
Nitromast skrev:
Noiseprojekt skrev:

Av egen erfarenhet så anser inte jag att fladdret ligger djupt utan runt 60-120Hz
kallas även punch

Vet inte riktigt om jag håller med om "fladder" detta är vad fladder är i min definition
http://www.youtube.com/watch?v=IVso1vE6 … e=youtu.be
börjar 1:05

OFftopic: den där vill jag GÄRNA sitta i lol

Jo, skulle vara kul att "Uppleva" den. Galet "fladder" wink

3 466 Inlägg
9 december 2012
uvdaniel skrev:
Hej!
Min bas ger ett tickande ljud från start till slut, och nästan all "normal ljud" är borta.. Var back tyckte att jag kände en bränd lukt. Men kan ha inbillat mig... Var ute och kopplade om basen så jag körde den på ett fyrkanals steg, och då funkade basen bra. Så förmodar att det är slutsteget. Har kollat säkringarna, kablar o.s.v.. Vad kan ha hänt?? När det slutade att spela normalt så var det -26grader. Kan det ha fryst?

Tack på förhand// Daniel

En sak man absolut bör tänka på är att batterierna blir väldigt "trötta" när det är kallt. Dom lämnar alltså inte i närheten av vad dom gör på sommaren. När batteriet då inte klarar hålla spänningen uppe kommer du få rejäla spänningsdippar och risken att man bränner steget ökar något extremt.

Men andra ord, risken att man bränner steget när det är kallt beror inte på att steg fryser eller liknande utan att batteriet blir sämre när det är kallt.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

31 Inlägg
9 december 2012
M_icke_ skrev:
uvdaniel skrev:
Hej!
Min bas ger ett tickande ljud från start till slut, och nästan all "normal ljud" är borta.. Var back tyckte att jag kände en bränd lukt. Men kan ha inbillat mig... Var ute och kopplade om basen så jag körde den på ett fyrkanals steg, och då funkade basen bra. Så förmodar att det är slutsteget. Har kollat säkringarna, kablar o.s.v.. Vad kan ha hänt?? När det slutade att spela normalt så var det -26grader. Kan det ha fryst?

Tack på förhand// Daniel

En sak man absolut bör tänka på är att batterierna blir väldigt "trötta" när det är kallt. Dom lämnar alltså inte i närheten av vad dom gör på sommaren. När batteriet då inte klarar hålla spänningen uppe kommer du få rejäla spänningsdippar och risken att man bränner steget ökar något extremt.

Men andra ord, risken att man bränner steget när det är kallt beror inte på att steg fryser eller liknande utan att batteriet blir sämre när det är kallt.

Tack för snabbt svar!
Okej... Vet du hur man kollar om man har brännt steget? Eller om man kan typ "laga" det? Hur ska man förebygga det?

Mvh Daniel

DLS
1 147 Inlägg
10 december 2012
Hur ska jag göra med mitt framsystem egentligen? Slängt in en bas men framsystemet hänger inte alls med.

Har ju 4" i dörrarna och 6.5" under stolarna som drivs av steg. Finns utbyteshögtalare för dessa för runt 4000 spänn. Men samtidigt får man ju ett schyst 4" kit för halva pengen + att jag redan har ett steg till dessa.

Så isåfall låta 6.5" vara kvar och drivas av sitt originalsteg, byta ut de i dörrarna till ett schyst 4" kit, eller vad tycker ni?

Har beslutsångest

386 Inlägg
10 december 2012
Har fyra stycken Faitalpro 6,5 midbasar som jag ska ha i mina dörrar har jag tänkt till mitt ljud projekt som kommer börja i sommaren men högtalarna passar inte i sarjen som sitter runt orginal högtalarna och att magneten i dem nya 6,5 är mycket större och tjockare så tänkte man kan bygga ut med mdf ringar. någon som gjort något likanade i sin bils framsystem. kanske på en s/v70 tacksam för bilder och info om det är möjligt MVH

1 926 Inlägg
10 december 2012
Rohlin94 skrev:
Har fyra stycken Faitalpro 6,5 midbasar som jag ska ha i mina dörrar har jag tänkt till mitt ljud projekt som kommer börja i sommaren men högtalarna passar inte i sarjen som sitter runt orginal högtalarna och att magneten i dem nya 6,5 är mycket större och tjockare så tänkte man kan bygga ut med mdf ringar. någon som gjort något likanade i sin bils framsystem. kanske på en s/v70 tacksam för bilder och info om det är möjligt MVH

Jag byggde ut mina framhögtalare med mdf-ringar som jag tillverkade själv.
Ingen större konst, sen skruva jag fast dem i dörrsidan samt tätade med silicon mot plåten så det är tätt. Finns bilder på min profil.

682 Inlägg
10 december 2012
Någon som vet på rak arm vilken " högtalarna i en subaru impreza wrx sti type RA är? årgång 1996..  Ser ut som 6.5or i hatthyllan iaf, fram är jag lite osäker på. Sitter något galler jag inte vågat rycka i.. Men det är ju ett förjävla dåligt ljud då upphängningen är a'la rallystuk, hade tänkt fixa lite mysigare bafflar med förhoppningsvis mina T152s..

386 Inlägg
10 december 2012
Spelis skrev:
Rohlin94 skrev:

Ingen större konst, sen skruva jag fast dem i dörrsidan samt tätade med silicon mot plåten så det är tätt. Finns bilder på min profil.

Snyggt!!! Är dock inte så händig med att göra själv någonstans att köpa? gärna länka såfall samt hur många behövs. Mvh, oskar

1 926 Inlägg
10 december 2012
Rohlin94 skrev:
Spelis skrev:
Rohlin94 skrev:

Snyggt!!! Är dock inte så händig med att göra själv någonstans att köpa? gärna länka såfall samt hur många behövs. Mvh, oskar

Det finns på tex. brl: http://www.brl.se/sv/artiklar/mdf-ringar/index.html

Hur många du behöver kan jag inte svara på, det får du mäta och räkna ut själv smile

Tänk på att kolla hur mycket spel du har när rutan är nervevad. Då vet du hur mycket du behöver bygga ut

682 Inlägg
10 december 2012
Rohlin94 skrev:
Spelis skrev:
Rohlin94 skrev:

Tänk på att du även behöver kunna plasta å spackla..

386 Inlägg
10 december 2012
DanneSundin skrev:
Rohlin94 skrev:
Spelis skrev:

Just det jag inte vill göra. Men om man bygger ut med mdf ringar så middarna passar i där så måste jag väll itne bygga om dörrsidan. det ska sitta bakom gallret så sitter i dörren. Mvh

1 926 Inlägg
10 december 2012
Rohlin94 skrev:
DanneSundin skrev:
Rohlin94 skrev:

Just det jag inte vill göra. Men om man bygger ut med mdf ringar så middarna passar i där så måste jag väll itne bygga om dörrsidan. det ska sitta bakom gallret så sitter i dörren. Mvh

Inte säkert att du behöver plasta/spackla. Mina högtalare får plats utan problem bakom gallret, ser helt original ut.

Så jag tror inte det ska vara något problem för dig heller, men ta en koll så att det får plats utan att det tar i dörrpanelen för säkerhetens skull.

386 Inlägg
10 december 2012
Spelis skrev:
Rohlin94 skrev:
DanneSundin skrev:

Inte säkert att du behöver plasta/spackla. Mina högtalare får plats utan problem bakom gallret, ser helt original ut.

Så jag tror inte det ska vara något problem för dig heller, men ta en koll så att det får plats utan att det tar i dörrpanelen för säkerhetens skull.

Tack så mycket! Ska göra ett litet projekt senare i sommar är tanken :-=

137 Inlägg
11 december 2012
´Tjena!
har tänkt på en sak, har en baslåda med 3 st 12" i.
Men sedan så skulle jag vilja göra lådan snyggare i sig. den är redan upp mätt så den ska vara efter fabrikantens mått och specifikationer, men tänkte på om man kunde montera en "tun" (19mm) MDF skiva framför basarna, (skivan kommer kanske 60-100mm framför basarna i gämförelse med original låpdan, sedan där bakom platan så kna man dra led slingor o rör hejvilt osv, samt bygga in kondensatorerna där, men frågan lyder:

förlorar man "effekt" av bas ljudet? eftersom basen har som en pytte liten väg framför sig, för den trycker ju inte bara ljudet precis rakt framför sig

Alla svar är mkt tacksamma!

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
11 december 2012
Drönirettab skrev:
M_icke_ skrev:
Noiseprojekt skrev:
XMAX är väll +/-?!
Den totala slaglängden...

Xmax är den maximala linjära slaglängden, alltså åt ett håll.

Håller med M_icke, Xmax är linjär konrörelse åt ett håll. Det finns tydligen åtminstone två sätt att ange Xmax, men det sätt som jag har lärt mig i diverse högtalarlitteratur är "talspolens överhäng åt ena hållet". Den linjära konrörelsen är alltså så långt talspolen kan röra sig åt ett håll och ha kvar samma antal spolvarv i magnetgapet. smile

Tyvärr anges Xmax på flera olika sätt på diverse hemsidor, det uppstår lätt missförstånd om vad man egentligen menar och angivelsen är ibland rena glädjesiffror.

Ja Xmax har blivit ett värde som många missuppfattar då många tror att det är slaglängden på en bas.

En bas som har 11mm Xmax kan ha längre slaglängd en en bas som har Xmax 20mm.
Det beror på hur topplattan är utformad. Vissa har tjock tex 30mm och vissa kan ha tex 5mm. Tex Kicker har en topplatta som ser ut som ett  -I T-formad och då får de basarna mycket mindre X-max fast kan slå väldigt långt kontrollerat.

Så hoppas folk börja lära sig att att sära på det.

MVH//Björn
Senast redigerat av dbakuten (11 december 2012)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
11 december 2012
dbakuten skrev:
Drönirettab skrev:
M_icke_ skrev:

Xmax är den maximala linjära slaglängden, alltså åt ett håll.

Håller med M_icke, Xmax är linjär konrörelse åt ett håll. Det finns tydligen åtminstone två sätt att ange Xmax, men det sätt som jag har lärt mig i diverse högtalarlitteratur är "talspolens överhäng åt ena hållet". Den linjära konrörelsen är alltså så långt talspolen kan röra sig åt ett håll och ha kvar samma antal spolvarv i magnetgapet. smile

Tyvärr anges Xmax på flera olika sätt på diverse hemsidor, det uppstår lätt missförstånd om vad man egentligen menar och angivelsen är ibland rena glädjesiffror.

Ja Xmax har blivit ett värde som många missuppfattar då många tror att det är slaglängden på en bas.

Det beror på hur topplattan är utformad. Vissa har tjock tex 20mm och vissa kan ha tex 5mm. Tex Kicker har en topplatta som ser ut som ett  -I T-formad och då får de basarna mycket mindre X-max fast kan slå väldigt långt kontrollerat.

MVH//Björn

"topplatta" Pratar vi om konan/dustcapen här ? eller är det något annat?

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
11 december 2012
Nitromast skrev:
dbakuten skrev:
Drönirettab skrev:

Det beror på hur topplattan är utformad. Vissa har tjock tex 20mm och vissa kan ha tex 5mm. Tex Kicker har en topplatta som ser ut som ett  -I T-formad och då får de basarna mycket mindre X-max fast kan slå väldigt långt kontrollerat.

MVH//Björn

Topplatta är den som magnetisera talspolen så den rör sig.

MVH//Björn

1 525 Inlägg
11 december 2012
dbakuten skrev:
Nitromast skrev:
dbakuten skrev:

MVH//Björn

Topplatta är den som magnetisera talspolen så den rör sig.

MVH//Björn

http://www.fixmyspeaker.com/Images/cutaway.jpg

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
11 december 2012
Är Xmax alltså siffran på hur mycket talspolen rör sig utanför topplattan?

Sök