Köpråd: Platt-tv

Germax
21 december 2008 · 12 086 Inlägg

Bjork skrev:

JapMax skrev:
Jag fick min Samsung 50" Plasma nu i veckan.

1mille:1 i kontrast, 100mhz bilduppdatering

Betalade 10300kr fraktad från Dustinhome, jag rekomenderar! skitnöjd.

Glöm inte att skriva dynamisk kontrast heller...

Har sj en 50" Plasma från Samsung, kosta 13k när ja köpte den, nu kostar den 10 papp på
Expert...abslout ingen värsting men den funkar kanon för mig.

Bra bild för pengarna, kanon att spela PS3:an på å kika film är ett rent nöje.

Hade en LG 37" LCD med 1080p å allt sånt där som LG babblar om och ja har ju nu haft
en av varje..å kommer i framtiden inte välja ngt annat än Plamsa!!

Men andra märken ja gillar skarpt är Panasonic å Pioneer..dock lite tyngre priser, men för
en vanlig svensson duger min bra smile

Mvh Björk

Vad är dynamisk kontrast då? smile Jag är noob på tv, men de lät fränt med 1 miljon cool

Bjork OEM <3
21 december 2008 · 6 957 Inlägg

JapMax skrev:

Bjork skrev:

JapMax skrev:
Jag fick min Samsung 50" Plasma nu i veckan.

1mille:1 i kontrast, 100mhz bilduppdatering

Betalade 10300kr fraktad från Dustinhome, jag rekomenderar! skitnöjd.

Glöm inte att skriva dynamisk kontrast heller...

Har sj en 50" Plasma från Samsung, kosta 13k när ja köpte den, nu kostar den 10 papp på
Expert...abslout ingen värsting men den funkar kanon för mig.

Bra bild för pengarna, kanon att spela PS3:an på å kika film är ett rent nöje.

Hade en LG 37" LCD med 1080p å allt sånt där som LG babblar om och ja har ju nu haft
en av varje..å kommer i framtiden inte välja ngt annat än Plamsa!!

Men andra märken ja gillar skarpt är Panasonic å Pioneer..dock lite tyngre priser, men för
en vanlig svensson duger min bra smile

Mvh Björk

Vad är dynamisk kontrast då? smile Jag är noob på tv, men de lät fränt med 1 miljon cool

Ja e inte mkt bättre, men de finns dynamisk å statisk, en dynamisk kontrast är koncentrerad på en viss yta på TV:n å inte hela skärmen..

Tror oxå att den kan hjälpa till med svärtan?!

OEM <3
T16_AeRo
21 december 2008 · 712 Inlägg

expect1991 skrev:
Vad kommer du främst kolla på den? tv, dvd, blu-ray? det spelar roll för vad som är optimalt för dig.

Om man mest kommer spela Ps3 då..?

Bjork OEM <3
21 december 2008 · 6 957 Inlägg

T16_AeRo skrev:

expect1991 skrev:
Vad kommer du främst kolla på den? tv, dvd, blu-ray? det spelar roll för vad som är optimalt för dig.

Om man mest kommer spela Ps3 då..?

Ja säger plasma!

OEM <3
expect1991
21 december 2008 · 1 814 Inlägg

T16_AeRo skrev:

expect1991 skrev:
Vad kommer du främst kolla på den? tv, dvd, blu-ray? det spelar roll för vad som är optimalt för dig.

Om man mest kommer spela Ps3 då..?

Mest PS3 skulle jag föreslå en full-HD LCD på ca 40 tum.

Dynamisk kontrast ska ni enligt mig skita i och kolla på statisk, det är den statiska som är "äkta" om man säger så.

Bjork OEM <3
21 december 2008 · 6 957 Inlägg

expect1991 skrev:

T16_AeRo skrev:

expect1991 skrev:
Vad kommer du främst kolla på den? tv, dvd, blu-ray? det spelar roll för vad som är optimalt för dig.

Om man mest kommer spela Ps3 då..?

Mest PS3 skulle jag föreslå en full-HD LCD på ca 40 tum.

Dynamisk kontrast ska ni enligt mig skita i och kolla på statisk, det är den statiska som är "äkta" om man säger så.

Säger man så eller e de så? tongue hehe

Vrf så liten? PS3:an har kapacitet för mer..spelade PS3 på en LCD 42" full-hd och jämför man med min Plasma på 50" som inte e ngn värsting så tkr ja de e goare flyt på plasma, sen hänger de lite på om
man spelar via scart eller HDMI

OEM <3
T16_AeRo
21 december 2008 · 712 Inlägg

JapMax skrev:
Jag fick min Samsung 50" Plasma nu i veckan.

1mille:1 i kontrast, 100mhz bilduppdatering

Betalade 10300kr fraktad från Dustinhome, jag rekomenderar! skitnöjd.

Ursäkta om jag hakar på tråden.. men DustinHome verkar ju riktigt intressant.. skönt att få tv:n levererad till dörren

Bjork OEM <3
21 december 2008 · 6 957 Inlägg

T16_AeRo skrev:

JapMax skrev:
Jag fick min Samsung 50" Plasma nu i veckan.

1mille:1 i kontrast, 100mhz bilduppdatering

Betalade 10300kr fraktad från Dustinhome, jag rekomenderar! skitnöjd.

Ursäkta om jag hakar på tråden.. men DustinHome verkar ju riktigt intressant.. skönt att få tv:n levererad till dörren

Dustin ee bra smile TV:n som "Japmax" har duger gott, min e likadan fast med 2x HDMI..tkr sj de e mkt tv för pengarna.
Tittar du på tv analogt eller digitalt?

OEM <3
smiler
21 december 2008 · 672 Inlägg

Hexenhammer skrev:

smiler skrev:

blacken skrev:

Film blir BÄTTRE med Plasma (bättre bild). Men det är lättare att få inbränningar i Plasman ( som i sig inte är några större "problem"..

Asså inbränningar va nåt som va vanligt när plasman kom... dessa problem finns inte längre.

När Plasman "kom"? På min förra TV, som jag köpte förra sommaren, så brändes
bilden fast hur snabbt som helst. Dock finns det ju rengöringsfunktioner och sådär.
Nu har jag  iofs bytt TV igen, men ändå....

Har haft min Pioneer i 3 år å har aldrig sett en skymt av en inbränning.
Klart köper man de billigaste skiten så kan de väll förekomma då... spara några månader till å köp kvalitet.

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
smiler
21 december 2008 · 672 Inlägg

Bjork skrev:

expect1991 skrev:

T16_AeRo skrev:

Om man mest kommer spela Ps3 då..?

Mest PS3 skulle jag föreslå en full-HD LCD på ca 40 tum.

Dynamisk kontrast ska ni enligt mig skita i och kolla på statisk, det är den statiska som är "äkta" om man säger så.

Säger man så eller e de så? tongue hehe

Vrf så liten? PS3:an har kapacitet för mer..spelade PS3 på en LCD 42" full-hd och jämför man med min Plasma på 50" som inte e ngn värsting så tkr ja de e goare flyt på plasma, sen hänger de lite på om
man spelar via scart eller HDMI

Håller med... plasman ahr bättre flyt i bilden, generellt.
Polarens Sony LCD släpade endel vid Ps3 spelande.

Gäller förmodligen inte alla apparaten men de ja sett iaf.

Sen så har man kört 50" ett tag så är även de litet.
Kör nu Proje på 95" vid spel smile

Å Hdmi är ju ett måste oavsett modell för go bild...

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 december 2008 · 8 744 Inlägg

Hemma har jag en LG 42" LCD som jag har kopplat min PS3a till, en kompis har en Panasonic 42" plasma som han kör sin PS3a till och ärligt talat så kan jag inte påstå att man ser någon större skillnad på bilden på dom. Ang valet plasma eller LCD så tror jag att det inte spelar någon större roll i dagens läge. Satsa på en bra tv från ett känt märke, och ta inte den allra billigaste! Bäst är nog att tex åka till Onoff och jämför lite olika modeller.


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
PromoteToLeader
21 december 2008 · 57 Inlägg

om man ska se på blueray då?

smiler
21 december 2008 · 672 Inlägg

Alla tycker olika så som köpare ska man gå till en affär å jämnföra själv...

Även full-hd är lite jumbo... så köp inte en billig "full-hd" å tro att de automatiskt är bättre än en hd-ready.

Lite tester...
http://www.idg.se/2.1085/1.132631

http://m3tjanster.idg.se/m3tv/2007_11_2 … plasma.asp

"Både expertpanelen och våra inbjudna läsare var alltså överens, och vi på redaktionen har kommit fram till samma sak. Lcd har blivit riktigt bra det senaste året, men det räcker inte. "

http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=22732

"Av de testade apparaterna är Pioneers den med bäst bildkvalitet. Den är också klart dyrast och togs med i testet framför allt som en referensapparat. Sämst bildkvalitet har LG:s tv-apparat. Den får också det sämsta totalbetyget.
Totalvinnare är skärmen från Toshiba tack vare genomgående god prestanda och inga problem med inbränning.
Högst luminans har Samungs LCD medan plasmaapparaten från Panasonic har lägst. Pioneer är bäst på att återge rörelser.
Vilken teknik är då bäst, LCD eller plasma?
– LCD är lite bättre när det gäller ljusegenskaper, medan plasmatekniken ger en bättre jämnhet. Jag tycker dock att teknikerna är ganska jämbördiga ur kvalitetssynpunkt. Utifrån det här testet kan man säga att en bra plasma är lite bättre än en bra LCD, medan en sämre plasma är sämre än en sämre LCD"

Senast redigerat av smiler (21 december 2008)

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.
Germax
21 december 2008 · 12 086 Inlägg

expect1991 skrev:
Dynamisk kontrast ska ni enligt mig skita i och kolla på statisk, det är den statiska som är "äkta" om man säger så.

Finns ingen uppgift om statisk kontrast på Samsungs hemsida.. hmm

Germax
21 december 2008 · 12 086 Inlägg

T16_AeRo skrev:

JapMax skrev:
Jag fick min Samsung 50" Plasma nu i veckan.

1mille:1 i kontrast, 100mhz bilduppdatering

Betalade 10300kr fraktad från Dustinhome, jag rekomenderar! skitnöjd.

Ursäkta om jag hakar på tråden.. men DustinHome verkar ju riktigt intressant.. skönt att få tv:n levererad till dörren

Du behöver inte ursäkta dig smile

Jag tycker du ska beställa!
Dom har bra service om något går fel och snabba va dom att skicka. Beställde/betalade måndagmorgon hade den på onsdagen.

Edit: Tyvärr har dom inga hemma, jag tog den sista på lagret smile

Senast redigerat av JapMax (21 december 2008)

Rquired Allmänt envis
21 december 2008 · 12 512 Inlägg

Det här med inbränningar varierar mycket mellan märkerna men är för det mesta inget problem längre. Vår 50" har glömts med både spel och filmer på paus utan permanenta inbränningar, det försvann så gott som direkt man tryckte på play igen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Bjork OEM <3
21 december 2008 · 6 957 Inlägg

Rquired skrev:
Det här med inbränningar varierar mycket mellan märkerna men är för det mesta inget problem längre. Vår 50" har glömts med både spel och filmer på paus utan permanenta inbränningar, det försvann så gott som direkt man tryckte på play igen.

Skulle de ske så är de bara att tända alla ljuspunkter på tvn..

OEM <3
expect1991
21 december 2008 · 1 814 Inlägg

Bjork skrev:

expect1991 skrev:

T16_AeRo skrev:

Om man mest kommer spela Ps3 då..?

Mest PS3 skulle jag föreslå en full-HD LCD på ca 40 tum.

Dynamisk kontrast ska ni enligt mig skita i och kolla på statisk, det är den statiska som är "äkta" om man säger så.

Säger man så eller e de så? tongue hehe

Vrf så liten? PS3:an har kapacitet för mer..spelade PS3 på en LCD 42" full-hd och jämför man med min Plasma på 50" som inte e ngn värsting så tkr ja de e goare flyt på plasma, sen hänger de lite på om
man spelar via scart eller HDMI

Oj jag var lite otydlig, du kan självklart ha större än så.

Statisk kontrast är bättre att kolla på, går inte att "fuska" för tillverkaren på samma sätt. Vill du veta mer kolla på minhembio.se

Bjork OEM <3
21 december 2008 · 6 957 Inlägg

expect1991 skrev:

Bjork skrev:

expect1991 skrev:

Mest PS3 skulle jag föreslå en full-HD LCD på ca 40 tum.

Dynamisk kontrast ska ni enligt mig skita i och kolla på statisk, det är den statiska som är "äkta" om man säger så.

Säger man så eller e de så? tongue hehe

Vrf så liten? PS3:an har kapacitet för mer..spelade PS3 på en LCD 42" full-hd och jämför man med min Plasma på 50" som inte e ngn värsting så tkr ja de e goare flyt på plasma, sen hänger de lite på om
man spelar via scart eller HDMI

Oj jag var lite otydlig, du kan självklart ha större än så.

Statisk kontrast är bättre att kolla på, går inte att "fuska" för tillverkaren på samma sätt. Vill du veta mer kolla på minhembio.se

Statisk är det man SKA kolla på...ja vet va vise versa är smile
Ta ett ex, från expert...
TVn har Statisk kontrast på 20 000:1 och dynamisk på 1 000 000:1 vilken nämner dom i sin reklam? wink

OEM <3
Rquired Allmänt envis
21 december 2008 · 12 512 Inlägg

Se iaf till att köra på HDMI och inte scart eller nått av de andra. Lite skillnad mellan Full HD som Ps3 ger och samma med vanlig scart wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang