b230F Plana toppen

Tottis_vbg
25 december 2008 ·

om du inte ska göra nånting med förbränningsrummen så ta inte mer än 2mm. mycket lätt att packningen går annars om man inte har nån värre sorts packning. jag brukar fixa till förbränningsrummen en del å plana runt 3,5mm. på F-motorn e det inga problem med planing men har man toppar som har gjutår 83-å äldre ska man inte ta så mycket för där e större vattenkanaler som gärna ger vika då

Marlboroman
25 december 2008 · 8 234 Inlägg

Det funkar väl, men du bör räkna med att du kan behöva byta till en kamrem med en tand mindre. Planar man mycket så kan man råka ut för att kamremmen inte går att spänna ordentligt om man har en rem som är av originallängd.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Volvo740-88 Volvo850-92
6 januari 2009 · 1 678 Inlägg

Föresten. Om man planar toppen 3 mm så blir det 12,0:1

Sliter det mycket då på min B230F?
Jag har en 530 topp som jag tänker plana (ska etanolkonvertera snart). Tror ni att något kan gå sönder om man tar en planad 530 topp och montera det på en B230F som har redan en oplanad 530 topp.

Det känns lite riskabelt att köra med en 530 topp. Bilen har gått 36 tusen mil, och om jag öppnar på toppen så är jag ju på 0 . Allt smuts och sot har ju blivigt som en "packning".

Senast redigerat av Volvo740-88 (6 januari 2009)

Svampjuice
20 oktober 2009 · 96 Inlägg

efter hur många mm måste du har ställbart kamdrev?

kolvas
20 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

Det ska man helst ha från 0,5mm eller också så borrar man i ett nytt stift

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Svampjuice
20 oktober 2009 · 96 Inlägg

kommer bilen gå kasst då om man inte har det lr? har tänkt plana min 531a till b230f 1.5mm

kolvas
20 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

du kommer inte att kunna få den optimalt inställd så den effekten du tjänar på planingen tappar du i inställningen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Svampjuice
20 oktober 2009 · 96 Inlägg

... så det är helt waste å plana då, håller på och renovera toppen och har möjlighet att plana den under veckan, naturligtvis kommer jag ställa in den senare när den är klar.
Men oavsett så tappar ja den effekten via inställning då? lr är det för att ja inte har ställbart kamdrev?

kolvas
20 oktober 2009 · 4 001 Inlägg

Gör du rätt inställning så vinner du effekt, fel inställning så blir det lika som innan planingen eller t.o.m sämre.

Man kan räkna ut hur mycket man ska justera på kamdrevet vid 1,5mm planing

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Svampjuice
20 oktober 2009 · 96 Inlägg

hur räknar man ut det då, för 1.5m planing? lr kan du det? smile

*skickar pm*

Senast redigerat av Murv (20 oktober 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang