Kondition på vinterdäck som följer med beg. bil.

hedde73
25 december 2008 · 76 Inlägg

Tjenare.

Om det i en bil annons hos en bilfirma står att det följer med vinterdäck, vilket skick bör man förvänta att de är i då?
Med bilen skulle det följa med vinterdäck och jag bad dom då sätta på dom innan jag skulle hämta bilen, eftersom jag skall köra från Göteborg till Dalarna nästa vecka o dom meddelade att dom skulle göra så. När jag väl har bilen hemma, så kollar jag däcken dagen efter o ser då att dubbarna är totalt nerslitna, tom så att dom ligger på en lägre nivå än själva däcksytan.
Kan jag meddela firman detta och vad tycker ni att jag har för rätt på min sida om jag har någon över huvudtaget? Kan jag begära att dom skaffar en uppsättning bättre begangnade däck, så att jag iaf kan ta mig från o tillbaka till dalarna nästa vecka, eller skall jag ita i det sura äpplet o förbanna mig själv att jag inte kollade däcken när jag hämtade bilen?

Senast redigerat av hedde73 (25 december 2008)

_Norrland_ Bilvårdstekniker
25 december 2008 · 766 Inlägg

Bilfirman ska se till att bilen är godkänd att framföras på väg, mad andra ord ska den klara av en bilbesiktning.
Med andra ord så bör däcken ska vara i ett godkänt skick?

MVH Chrille

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
hedde73
25 december 2008 · 76 Inlägg

Ja, annars så borde det väl inte få stå med i annonsen? För inte kan väl dubbade vinterdäck med totalt nerslitna dubbar kunna bli gordkända på en besiktning?

Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
25 december 2008 · 547 Inlägg

du behöver inga dubb för en bes. bara mönstret är lagligt dvs. 3mm!

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
hedde73
25 december 2008 · 76 Inlägg

Ok, så min chans att få något som helöst rätt his handlaren är ganska liten. Vill ju inte köra upp med dessa däck till dalarna nästa vecka, så då får jag väl vackert hitta ett set med nya. sad

Chrill27
25 december 2008 · 553 Inlägg

Tycker inte du ska haka upp dig så mycket på dubben utan skicket på mönstret är ju det viktigaste, är det bra mönsterdjup på däcken ser jag inga problem i att köra med dem smile

hedde73
25 december 2008 · 76 Inlägg

Ja, mönsterdjupen ser ut att vara ok, har ite mätt, men det ser ut att var en del mm till gode så att säga. Vill ju inte lägga bilen i diket direkt nu när man köpt den. smile

CarpeDiem German Engineering
25 december 2008 · 9 081 Inlägg

Så länge vinterdäcken är lagliga, dvs 3 mm så är det bara att köra smile

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Bjork OEM <3
26 december 2008 · 6 957 Inlägg

Sam176 skrev:
Så länge vinterdäcken är lagliga, dvs 3 mm så är det bara att köra smile

//Sam

Mm å de e lika stor idioti att köra på gränsen oxå, ungefär som om man skulle köra med
1.6mm på sommaren..
Men be om en bild på dom? borde ju inte vara mkt begärt

OEM <3
Kesler
26 december 2008 · 3 650 Inlägg

Ring firman å säg att du vill gå ner några hundringar/lappar i pris, annars hota med att lämna tillbaka hela bilen..dom kommer nog gå med på det om du e trevlig

CarpeDiem German Engineering
26 december 2008 · 9 081 Inlägg

Bjork skrev:

Sam176 skrev:
Så länge vinterdäcken är lagliga, dvs 3 mm så är det bara att köra smile

//Sam

Mm å de e lika stor idioti att köra på gränsen oxå, ungefär som om man skulle köra med
1.6mm på sommaren..
Men be om en bild på dom? borde ju inte vara mkt begärt

Jag sa inte att han skulle köra på gränsen om du trodde det

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Bjork OEM <3
26 december 2008 · 6 957 Inlägg

Sam176 skrev:

Bjork skrev:

Sam176 skrev:
Så länge vinterdäcken är lagliga, dvs 3 mm så är det bara att köra smile

//Sam

Mm å de e lika stor idioti att köra på gränsen oxå, ungefär som om man skulle köra med
1.6mm på sommaren..
Men be om en bild på dom? borde ju inte vara mkt begärt

Jag sa inte att han skulle köra på gränsen om du trodde det

//Sam

Formulera ditt svar bättre då wink

OEM <3
CarpeDiem German Engineering
26 december 2008 · 9 081 Inlägg

Bjork skrev:

Sam176 skrev:

Bjork skrev:

Mm å de e lika stor idioti att köra på gränsen oxå, ungefär som om man skulle köra med
1.6mm på sommaren..
Men be om en bild på dom? borde ju inte vara mkt begärt

Jag sa inte att han skulle köra på gränsen om du trodde det

//Sam

Formulera ditt svar bättre då wink

Hehe, skulle kanske ha gjort det tongue

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
Skaune
26 december 2008 ·

på dubbdäck måste inte alla dubbarna vara friska, huvudsaken är att de är klassade som vinterdäck och att mönsterdjupet är minst 3mm, sen e de ju oxå så att du bör ju kolla på dom innan du tog bilen o körde iväg, större chans o få bättre däck av handlarn om du påpekar de på plats.

Germax
26 december 2008 · 12 086 Inlägg

hedde73 skrev:
Ja, annars så borde det väl inte få stå med i annonsen? För inte kan väl dubbade vinterdäck med totalt nerslitna dubbar kunna bli gordkända på en besiktning?

Jo, det kan dom verkligen.

Jag tycker du är bortskämd.

3 mm säger lagen, sålänge du får över 5-6 tycker jag inte du ska gnälla.

TRYIT Teddan
26 december 2008 · 2 495 Inlägg

det är förmodligen en beggad bil du har köpt..... står det inte NYA vinterdäck så kan du räkna med att få gamla men lagliga däck.


En del tror att bilhandlare driver någon hjälporganisation, man får vad man betalar för.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
hedde73
26 december 2008 · 76 Inlägg

Jag är fullt medveten om att däcken skulle vara för gamla. Det jag var mest intresserad av var att höra om däcken var säkra att köra på som vinterdäck, trots att dubben var totalt nerslitna, sen förstår jag också att jag borde ha kolalt detta först. smile

MagnusGbg
26 december 2008 · 31 Inlägg

hedde73 skrev:
Jag är fullt medveten om att däcken skulle vara för gamla. Det jag var mest intresserad av var att höra om däcken var säkra att köra på som vinterdäck, trots att dubben var totalt nerslitna, sen förstår jag också att jag borde ha kolalt detta först. smile

Att dubben är nerslitna spelar ju faktiskt ingen större roll som dom andra säger i tråden men har du kanske 5-6mm mönster är dom ju helt okej men skulle inte köra på precis lagliga däck dvs 3mm

Livet börjar runt 1 Bar =)
Volvo V50 "D5 Edition" (2004)
no_fake
26 december 2008 · 865 Inlägg

som massa andra sagt att dom e erslitna spelar ingen roll men fattas det för många dubbar så e dom olagliga har själv erfarenhet av det att det fattades dubbar men 5mm mönster kvar... fast då an man slita bort dubbarna och köra som dubbfritt

gamlingen
26 december 2008 · 5 198 Inlägg

no_fake skrev:
som massa andra sagt att dom e erslitna spelar ingen roll men fattas det för många dubbar så e dom olagliga har själv erfarenhet av det att det fattades dubbar men 5mm mönster kvar... fast då an man slita bort dubbarna och köra som dubbfritt

Var finns den lagtexten ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang