Ajden är en snabb rackare! efter någon timme fick jag bilder och en undran om det dög
visst gör det de
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Ta ett race när hans bil är klar istället för att tjafsa så jävla mycket.
Håller med. Så får vi se om Torpis lille har tänkt och räknat rätt.
Man får gärna ha synpunker, men jag vill fan inte bli trackad för att S40 är dåliga bilar, turbon är kass min växellåda är orignal och dålig osv. Jag ber därför Hammarslag att tagga ner och sluta upp mer tramset.
Jag var på dåligt humör, din bil är fin och S40T4 var faktiskt en bil jag ville ha mycket för några år sen. Riktigt tufft med 9500rpm, ger ju lite annat ljud med.
Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Håller med. Så får vi se om Torpis lille har tänkt och räknat rätt.
Man får gärna ha synpunker, men jag vill fan inte bli trackad för att S40 är dåliga bilar, turbon är kass min växellåda är orignal och dålig osv. Jag ber därför Hammarslag att tagga ner och sluta upp mer tramset.
Jag var på dåligt humör, din bil är fin och S40T4 var faktiskt en bil jag ville ha mycket för några år sen. Riktigt tufft med 9500rpm, ger ju lite annat ljud med.
Nu är det finlir av insug som gäller, skall dit urtag för tomgångsmotor, skall borras och gängas hål för mappsensor och div tryckuttag. Grenrör skall provs ut och fläns för WG skall dit.
Mina långa vevstakar är på gång och jag har lagt ut förfrågan om kolvar passande detta hos ett ental olika kolvtillverkare. Lutar i dagsläget åt Wiseco alternativt JE.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Ser fräscht ut, men är inte rören i längsta laget? Blir väl inget vidare pulsuppladning på ett sådant rör? Fast du kanske bygger efter andra teorier?
rörens längd spelar ingen roll, bara dem är lika långa
urtag för laddtryckstyrningen fixat nu, röret skall blästras och ytorna planas sen är det klart
Senast redigerat av torpis (15 februari 2009)
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Jepp det blir urtag för WG från bägge sidor av collectorn, splittade ändra fram till WG. Grenrör samt avgashuset på turbon kommer att lämnas in för coating, flytande avgasbandage kan man säga. Ytterligare en åtgärd för att behålla så mycket energi det går till turbinen på turbon. Downpipe kommer ej isoleras för att kyla avgaserna och minska mottrycket. Alla bäckar små...
Senast redigerat av torpis (15 februari 2009)
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Vad är skillnad på pulssplit osv, kan nån utveckla det ?
Kort beskrivet så är avgashuset delat i två halvor där man låter cylindrarna putta på på varannan sida. Tändföljden på en 4cyl motor är 1-3-4-2. Leder man då in 1-4 på ena sidan och 2-3 på andra så kommer cyl 1 putta på i ena halvan, sen cyl 3 i andra, sen cyl 4 i första halvan igen. Den får alltså en puff på varje sida jämt fördelade. Det blir lite som att köra i en rondell istället för att ha en obevakad korsning, det flyter på smidigare vilket ger tidigare laddtryck. Så pass tidigt sägs det att jag tvivlar på att det är möjligt. Vi får se när bilen är ihop
Senast redigerat av torpis (17 februari 2009)
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Grenrör samt avgashuset på turbon kommer att lämnas in för coating
turbomössa/avgasbandage utanpå det är ju att rekommendera också då det faktiskt kan flagna och avgasbandaget ensamt är sjukt effektivt...ska du coata insidan av grenröret också?
Grenrör samt avgashuset på turbon kommer att lämnas in för coating
turbomössa/avgasbandage utanpå det är ju att rekommendera också då det faktiskt kan flagna och avgasbandaget ensamt är sjukt effektivt...ska du coata insidan av grenröret också?
Jag vill testa med coating och se hur det fungerar. Jag har tänkt coata både in och utsida av grenröret. Jag tycker avgasbandage är fruktansvärt fult, men det är kanske enda utvägen. Vi får se.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Grenrör samt avgashuset på turbon kommer att lämnas in för coating
turbomössa/avgasbandage utanpå det är ju att rekommendera också då det faktiskt kan flagna och avgasbandaget ensamt är sjukt effektivt...ska du coata insidan av grenröret också?
Jag vill testa med coating och se hur det fungerar. Jag har tänkt coata både in och utsida av grenröret. Jag tycker avgasbandage är fruktansvärt fult, men det är kanske enda utvägen. Vi får se.
svart avgasbandage är snyggt om man lindar ordentligt kör babyblått runt min dp det vart hmm manligt största nackdelen är att det luktar fan / ryker ordentligt under inbränningen men riktigt bra är det, och med coating + avgasbandage lär den bara bli ljummen kan faktiskt ta tag i min dp efter rejäla urblåsningar utan att bränna mig...
finns avgasbandagematerialet att köpa som tyg/väv och inte bara i smala remsor?
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Det finns ju en till aspekt på det hela (som jag vet att Torpis är 100% medveten om) och det är att ett stort "uppstickande" grenrör som blir väldigt varmt och som inte är "skärmat" ger upphov till mycket strålningsvärme, såpass mycket att det kan förstöra lacken på t.ex. motorhuven från undersidan tyvärr. Har man en "plasthuv" kan resultatet bli ännu mindre festligt...
Laddar man uppåt 1.000°C i temperatur i rören, och de ligger 1 cm från huven så...