2133
Sök

Torpis - S40 T4 Tuning, -=Lika snabb som Veyron=-

67 Inlägg
14 februari 2009
torpis skrev:
Volvo och jag har lite olika syn på hur stor en Downpipe behöver vara.

Ni har aven lite olika syn pa vad en lamplig effektniva ar for en FWD familjebil i mellanklassen... roll

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
Ajden är en snabb rackare! efter någon timme fick jag bilder och en undran om det dög smile

visst gör det de smile

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/grenrorhenke2.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

67 Inlägg
14 februari 2009
Blir mycket ladd utan WG-kanal... lol

Inläggskritiker
990 Inlägg
14 februari 2009
torpis skrev:
TurbOla skrev:
falkn skrev:
Ta ett race när hans bil är klar istället för att tjafsa så jävla mycket.

Håller med. smile
Så får vi se om Torpis lille har tänkt och räknat rätt. wink

Man får gärna ha synpunker, men jag vill fan inte bli trackad för att S40 är dåliga bilar, turbon är kass min växellåda är orignal och dålig osv.  Jag ber därför Hammarslag att tagga ner och sluta upp mer tramset.

Jag var på dåligt humör, din bil är fin och S40T4 var faktiskt en bil jag ville ha mycket för några år sen.
Riktigt tufft med 9500rpm, ger ju lite annat ljud med.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
Hammarslag skrev:
torpis skrev:
TurbOla skrev:

Håller med. smile
Så får vi se om Torpis lille har tänkt och räknat rätt. wink

Man får gärna ha synpunker, men jag vill fan inte bli trackad för att S40 är dåliga bilar, turbon är kass min växellåda är orignal och dålig osv.  Jag ber därför Hammarslag att tagga ner och sluta upp mer tramset.

Jag var på dåligt humör, din bil är fin och S40T4 var faktiskt en bil jag ville ha mycket för några år sen.
Riktigt tufft med 9500rpm, ger ju lite annat ljud med.

Toppen! nu kör vi vidare smile

Jag har fått massa grejor över igen som jag behöver bli av med, finns på http://henke.rchomepage.com/s40upgrades/

Nu är det finlir av insug som gäller, skall dit urtag för tomgångsmotor, skall borras och gängas hål för mappsensor och div tryckuttag. Grenrör skall provs ut och fläns för WG skall dit.

Mina långa vevstakar är på gång och jag har lagt ut förfrågan om kolvar passande detta hos ett ental olika kolvtillverkare. Lutar i dagsläget åt Wiseco alternativt JE.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
15 februari 2009
torpis skrev:
Ajden är en snabb rackare! efter någon timme fick jag bilder och en undran om det dög smile

visst gör det de smile

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload … henke2.jpg

Ser fräscht ut, men är inte rören i längsta laget? Blir väl inget vidare pulsuppladning på ett sådant rör? Fast du kanske bygger efter andra teorier?

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
axelj skrev:
torpis skrev:

visst gör det de smile

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload … henke2.jpg

Ser fräscht ut, men är inte rören i längsta laget? Blir väl inget vidare pulsuppladning på ett sådant rör? Fast du kanske bygger efter andra teorier?

rörens längd spelar ingen roll, bara dem är lika långa

urtag för laddtryckstyrningen fixat nu, röret skall blästras och ytorna planas sen är det klart smile

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/grenrorhenke3.jpg
Senast redigerat av torpis (15 februari 2009)

STI TypeR Driver
191 Inlägg
15 februari 2009
Ser mycket vackert ut.

Varför ha pengarna på banken där man inte ser dom?

2 655 Inlägg
15 februari 2009
Riktigt stiligt grenrör, gillar de långa rören..

Blir det pulssplittat eller bara en stor wg?

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
15 februari 2009
Med tanke på att det är ajden som byggt det så gissar jag puls-split ända ut till WG:en, det brukar det vara på hans fina grenrör tongue

/Påsen

PÅSEN RACING

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
Jepp det blir urtag för WG från bägge sidor av collectorn, splittade ändra fram till WG. Grenrör samt avgashuset på turbon kommer att lämnas in för coating, flytande avgasbandage kan man säga. Ytterligare en åtgärd för att behålla så mycket energi det går till turbinen på turbon. Downpipe kommer ej isoleras för att kyla avgaserna och minska mottrycket.  Alla bäckar små...
Senast redigerat av torpis (15 februari 2009)

Inläggskritiker
990 Inlägg
17 februari 2009
Vad är skillnad på pulssplit osv, kan nån utveckla det ?

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
Hammarslag skrev:
Vad är skillnad på pulssplit osv, kan nån utveckla det ?

Kort beskrivet så är avgashuset delat i två halvor där man låter cylindrarna putta på på varannan sida. Tändföljden på en 4cyl motor är 1-3-4-2. Leder man då in 1-4 på ena sidan och 2-3 på andra så kommer cyl 1 putta på i ena halvan, sen cyl 3 i andra, sen cyl 4 i första halvan igen. Den får alltså en puff på varje sida jämt fördelade. Det blir lite som att köra i en rondell istället för att ha en obevakad korsning, det flyter på smidigare vilket ger tidigare laddtryck. Så pass tidigt sägs det att jag tvivlar på att det är möjligt.  Vi får se när bilen är ihop smile

http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/images/tech_center/tech_101/enlarged_Images/Cutaway_enlarge.jpg
Senast redigerat av torpis (17 februari 2009)

Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 februari 2009
torpis skrev:
Grenrör samt avgashuset på turbon kommer att lämnas in för coating

turbomössa/avgasbandage utanpå det är ju att rekommendera också då det faktiskt kan flagna och avgasbandaget ensamt är sjukt effektivt...ska du coata insidan av grenröret också?

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 februari 2009
Trådstartare
MeloveGolf skrev:
torpis skrev:

turbomössa/avgasbandage utanpå det är ju att rekommendera också då det faktiskt kan flagna och avgasbandaget ensamt är sjukt effektivt...ska du coata insidan av grenröret också?

Jag vill testa med coating och se hur det fungerar. Jag har tänkt coata både in och utsida av grenröret. Jag tycker avgasbandage är fruktansvärt fult, men det är kanske enda utvägen. Vi får se.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
18 februari 2009
torpis skrev:
MeloveGolf skrev:
torpis skrev:

Jag vill testa med coating och se hur det fungerar. Jag har tänkt coata både in och utsida av grenröret. Jag tycker avgasbandage är fruktansvärt fult, men det är kanske enda utvägen. Vi får se.

svart avgasbandage är snyggt  om man lindar ordentligt kör babyblått  runt min dp  det vart hmm manligt roll största nackdelen är att det luktar fan / ryker ordentligt under inbränningen men riktigt bra är det, och med coating + avgasbandage lär den bara bli ljummen kan faktiskt ta tag i min dp efter rejäla urblåsningar utan att bränna mig...

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 februari 2009
Trådstartare
MeloveGolf skrev:
svart avgasbandage är snyggt  om man lindar ordentligt

Det är just det... hur tusan skall jag få på bandage snyggt på mitt grenrör tongue

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload … henke3.jpg

finns avgasbandagematerialet att köpa som tyg/väv och inte bara i smala remsor?

"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
18 februari 2009
torpis skrev:
MeloveGolf skrev:
svart avgasbandage är snyggt  om man lindar ordentligt

Det är just det... hur tusan skall jag få på bandage snyggt på mitt grenrör tongue

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload … henke3.jpg

nej du har en poäng där:P inte att linda de! inte alls:P

1 072 Inlägg
18 februari 2009
torpis skrev:

Du kan alltid vända dig till karnag och kanske göra en sk blöja för grenröret. Men de är rätt så dyra, och snyggt blir det inte häller.

67 Inlägg
18 februari 2009
Det finns ju en till aspekt på det hela (som jag vet att Torpis är 100% medveten om) och det är att ett stort "uppstickande" grenrör som blir väldigt varmt och som inte är "skärmat" ger upphov till mycket strålningsvärme, såpass mycket att det kan förstöra lacken på t.ex. motorhuven från undersidan tyvärr. Har man en "plasthuv" kan resultatet bli ännu mindre festligt...

Laddar man uppåt 1.000°C i temperatur i rören, och de ligger 1 cm från huven så...

Sök