Ser riktigt bra ut. Från min vinkel i alla fall ( Kan väldigt lite om motorer men vill lära mig.) Så därför följer jag den här tråden slaviskt tycker det är riktigt kul att se dina egna lösningar på saker.
Vi får hålla tummarna att denna S40 kommer att bli en sleeper av rang (...eller ja... den lär nog bullra en del...) men lite "ifrånåkningar" av förvånade motståndare lär det bli... Det blir kanske en uppföljare till någon av dessa favoriter?
Vi får hålla tummarna att denna S40 kommer att bli en sleeper av rang (...eller ja... den lär nog bullra en del...) men lite "ifrånåkningar" av förvånade motståndare lär det bli... Det blir kanske en uppföljare till någon av dessa favoriter?
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Då har jag äntligen monterat grenröret från Ajden, vad jag tycker om bussgods skall vi inte ta här, då blir jag förmodligen kick-bannad
Då kör vi på med lite bilder på provmontering av turboaggregatet
Turbo provisoriskt monterad
Jag får eventuellt fräsa ur lite ur sprängkåpan på växellådan, men det är bara 5mm eller så...
finns gott om plats för framtida uppgraderingar
Att det är på det berömda illustreras här
Mellan avgashus och torpedvägg är det gott om plats
Turbon provmonterad med 4" snorkel. givetvis kommer jag vrida kompressorhuset.
WG får också plats
DP på 3.5" får mycket god plats, fråga mig inte varför :p eller ja, en drivaxel skall dit, men det är lugnt
Huven går fortfarande att stänga bromsvätskebehållaren är fasen högre än grenrörets topp
Senast redigerat av torpis (28 februari 2009)
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Turbon provmonterad med 4" snorkel. givetvis kommer jag vrida kompressorhuset.
Varför det? Dra "kompressor ut" in i kupén och sedan ut igen till IC'n så har Du värme i bilen på vintern.... Måste ju funka kalas?
Man lär ju få en riktig cabbekännsla om man riktar kompressorns utblås mot pannan
Senast redigerat av torpis (27 februari 2009)
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Jag har nämnt att det beställdes 17kolvar, dvs 3st 4:or och en 5:a, 5:an räknas väl inte, men 4:orna blir balla.
Jag har valt en GT-K 650 á 15000kr, kompis 2 har vallt en HX35 super, kompis 3 har nog valt en HX40 super. Mycket kul att se hur de olika koncepten funkar!
HX35:an kör lika stora ventiler som mig medans HX40 har mindre ventiiler (fast större än en original turbo)
Riktgt spännande!
Nån som är vass på kaminställning? Jag har tyvärr för dålig koll. Jag kan teorin och vet på ett ungefär... men frågar då det är jättekass att ge sig in på något man inte behärskar och tro att man kan...
Trevlig kväll på er
PS. Kompisens motor med HX35 Super, Robert Ajden har byggt grenrör efter hans filosofi. Detta blir också en av de stabilaste Volvomotorer som finns! 10mm längre vevstakar med JE kolvar efter min ritning Redan nu har BMW-killarna med sina 507hk slutat gasa mot Volvosar... vart skall det sluta?
Senast redigerat av torpis (28 februari 2009)
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Jag samlade på mig mycket erfarenheter efter en jäkla massa motorjobb på lillebrors banbil med vitfemma... (Ska Du förresten köra assy-kammar?). Det i kombination med en skaplig teoretisk bakgrund kanske gör att jag kan bistå med lite glada tillrop till en Volvokamrat?
Jag har nämnt att det beställdes 17kolvar, dvs 3st 4:or och en 5:a, 5:an räknas väl inte, men 4:orna blir balla.
Borde ju lägga dig över knäet och lära dig lite folkvett.
Ditt bygge fortsätter att vara imponerande, och det som är tydligast är att du har planerat detta länge, och samlat ekonomi inför det, för det kostar en hel del att bygga effektstark motor, mer än många gärna vill glömma.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Jag har nämnt att det beställdes 17kolvar, dvs 3st 4:or och en 5:a, 5:an räknas väl inte, men 4:orna blir balla.
Borde ju lägga dig över knäet och lära dig lite folkvett.
Ditt bygge fortsätter att vara imponerande, och det som är tydligast är att du har planerat detta länge, och samlat ekonomi inför det, för det kostar en hel del att bygga effektstark motor, mer än många gärna vill glömma.
Jorå visst räknas 5:or, men jag tror ändå att jag med mina 4cylindrar kan hitta ett rackans schysst koncept som klår den sista 5:an.
Det kuliga är att vi helt enkelt får se var det slutar. Jag vill åka lika fort som Veyron 0-200mph. Lyckas jag inte så kommer jag bygga om tills jag lyckas... om kompisen med 657hk kör 256km/h på 402meter (Veyron gör 220km/h) Så vore det väl tusan om jag inte skulle komma i fatt Veyron innan jag har lika många hästar som han har
Senast redigerat av torpis (28 februari 2009)
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Och för er som tycker Jompa är kaxig så är det min mentor, han bor i kungliga huvudstaden och byggde likt mig själv sin egen 420hk maskin innan "Boomen" kom, jag har lärt mig mycket genom Jompa och vi har fortfarande tät kontakt vad gäller min uppgradering. Dumt vorde det väl att inte lyssna på någon som jobbar på Sveriges, tja kanske till och med världens mest seriösa trimfirma BSR.
Som jag sagt innan, dem är värdelösa för mig med ruskigt bra för de flesta Klockren affärsidé
Senast redigerat av torpis (28 februari 2009)
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
PS. Kompisens motor med HX35 Super, Robert Ajden har byggt grenrör efter hans filosofi. Detta blir också en av de stabilaste Volvomotorer som finns! 10mm längre vevstakar med JE kolvar efter min ritning Redan nu har BMW-killarna med sina 507hk slutat gasa mot Volvosar... vart skall det sluta?
Teoretiskt sett borde det väl, om man inte vill behöva byta både stakar och kolvar - vara bäst att trimma en vitmotor med orginal 143mm stakar? 3.5mm är väl i dessa sammanhangen inte helt ovidkommande?
Men, du skal inte montera motorn i baksätet så blir det en aning bättre fäste och driver i skojjiga änden?
synd att ha så mycket effekt på i fel ände
Hahaha, det här är fan ett typexempel på halva Garagets medlemmar...
Turbola// du fattade kanske inte att det var ironi i inlägget?
Nä, detta är en mycket intressant råd och ifall det lyckas fullt ut så är jag grymt impad. Med fullt ut så menar jag att Torpis klarar att dra en Veyron 0-300km/h och kan använda bilen till vardags, det är där det svåra kommer, att bygga en motor på över 300hk/l är inte svårt om den bara ska hålla i 20 sekunder men att få tillförlitlighet i den är en annan femma
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må