2039
Sök

Torpis - S40 T4 Tuning, -=Lika snabb som Veyron=-

67 Inlägg
27 februari 2009
#461
Rejält...

X40 Nordic
784 Inlägg
27 februari 2009
#462
Ser riktigt bra ut. Från min vinkel i alla fall ( Kan väldigt lite om motorer men vill lära mig.) Så därför följer jag den här tråden slaviskt tycker det är riktigt kul att se dina egna lösningar på saker.

Keep up the good work !!


67 Inlägg
27 februari 2009
#463
Vi får hålla tummarna att denna S40 kommer att bli en sleeper av rang (...eller ja... den lär nog bullra en del...) men lite "ifrånåkningar" av förvånade motståndare lär det bli... Det blir kanske en uppföljare till någon av dessa favoriter?

http://www.youtube.com/watch?v=rmNy-ajRV0U
http://www.youtube.com/watch?v=AOcYVV0Urp8

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#464
Jompa skrev:
Vi får hålla tummarna att denna S40 kommer att bli en sleeper av rang (...eller ja... den lär nog bullra en del...) men lite "ifrånåkningar" av förvånade motståndare lär det bli... Det blir kanske en uppföljare till någon av dessa favoriter?

http://www.youtube.com/watch?v=rmNy-ajRV0U
http://www.youtube.com/watch?v=AOcYVV0Urp8

Håll käften Län  lolbig_smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#465
Då har jag äntligen monterat grenröret från Ajden, vad jag tycker om bussgods skall vi inte ta här, då blir jag förmodligen kick-bannad wink

Då kör vi på med lite bilder på provmontering av turboaggregatet

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/581018_m0l3xn.jpg
Turbo provisoriskt monterad


https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/581020_6vznvb.jpg
Jag får eventuellt fräsa ur lite ur sprängkåpan på växellådan, men det är bara 5mm eller så...


https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/581022_w2ud00.jpg
finns gott om plats för framtida uppgraderingar big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/581024_3kw509.jpg
Att det är på det berömda illustreras här smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/581026_du4ok0.jpg
Mellan avgashus och torpedvägg är det gott om plats


https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/581028_qdzlxb.jpg
Turbon provmonterad med 4" snorkel. givetvis kommer jag vrida kompressorhuset.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/581030_upt4up.jpg
WG får också plats


https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/581033_uxek7s.jpg
DP på 3.5" får mycket god plats, fråga mig inte varför :p eller ja, en drivaxel skall dit, men det är lugnt smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/581035_ejbhwp.jpg
Huven går fortfarande att stänga big_smile bromsvätskebehållaren är fasen högre än grenrörets topp smile
Senast redigerat av torpis (28 februari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
27 februari 2009
#466
Ser ju grymt bra ut big_smile

/Påsen

PÅSEN RACING

Location: Probobly by the food
338 Inlägg
27 februari 2009
#467
mm man ser vart mina pengar tarvägen ;D fan vilket kul bygge
kan ju inte satsa på att slå veyron utan jag får vell satsa på att slå dig tongue

varför ha pengar på banken? där syns dom inte
******************************T.A.R.D******************************
Tack till: BK Smide, Mimab, Ne_Mesis

67 Inlägg
27 februari 2009
#468
torpis skrev:
Turbon provmonterad med 4" snorkel. givetvis kommer jag vrida kompressorhuset.

Varför det? Dra "kompressor ut" in i kupén och sedan ut igen till IC'n så har Du värme i bilen på vintern....
Måste ju funka kalas?

Larssa91
27 februari 2009
#469
torpis skrev:
Då har mitt grenrör från Ajden kommit! Vad jag tycker om bussgods skall vi inte ta här, då blir jag förmodligen kick-bannad wink

Då kör vi på med lite bilder på provmontering av turboaggregatet

http://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/581018_m0l3xn.jpg
Turbo provisoriskt monterad


http://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/581020_6vznvb.jpg
Jag får eventuellt fräsa ur lite ur sprängkåpan på växellådan, men det är bara 5mm eller så...


http://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/581022_w2ud00.jpg
finns gott om plats för framtida uppgraderingar big_smile


http://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/581024_3kw509.jpg
Att det är på det berömda illustreras här smile


http://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/581026_du4ok0.jpg
Mellan avgashus och torpedvägg är det gott om plats


http://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/581028_qdzlxb.jpg
Turbon provmonterad med 4" snorkel. givetvis kommer jag vrida kompressorhuset.


http://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/581030_upt4up.jpg
WG får också plats


http://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/581033_uxek7s.jpg
DP på 3.5" får mycket god plats, fråga mig inte varför :p eller ja, en drivaxel skall dit, men det är lugnt smile


http://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/581035_ejbhwp.jpg
Huven går fortfarande att stänga big_smile bromsvätskebehållaren är fasen högre än grenrörets topp smile

du verkar ha väldigt gott om plats. tongue riktigt härligt bygge förresten. lycka till. smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#470
Jompa skrev:
torpis skrev:
Turbon provmonterad med 4" snorkel. givetvis kommer jag vrida kompressorhuset.

Varför det? Dra "kompressor ut" in i kupén och sedan ut igen till IC'n så har Du värme i bilen på vintern....
Måste ju funka kalas?

Man lär ju få en riktig cabbekännsla om man riktar kompressorns utblås mot pannan smile
Senast redigerat av torpis (27 februari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
#471
Nu är det riktigt spännande!

Jag har nämnt att det beställdes 17kolvar, dvs 3st 4:or och en 5:a, 5:an räknas väl inte, men 4:orna blir balla.

Jag har valt en GT-K 650 á 15000kr, kompis 2 har vallt en HX35 super, kompis 3 har nog valt en HX40 super.  Mycket kul att se hur de olika koncepten funkar!

HX35:an kör lika stora ventiler som mig medans HX40 har mindre ventiiler (fast större än en original turbo)

Riktgt spännande!

Nån som är vass på kaminställning? Jag har tyvärr för dålig koll. Jag kan teorin och vet på ett ungefär... men frågar då det är jättekass att ge sig in på något man inte behärskar och tro att man kan...

Trevlig kväll på er smile

PS.
Kompisens motor med HX35 Super, Robert Ajden har byggt grenrör efter hans filosofi. Detta blir också en av de stabilaste Volvomotorer som finns! 10mm längre vevstakar med JE kolvar efter min ritning smile  Redan nu har BMW-killarna med sina 507hk slutat gasa mot Volvosar... vart skall det sluta?

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/DSC012881.JPG
Senast redigerat av torpis (28 februari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

67 Inlägg
28 februari 2009
#472
torpis skrev:
Nån som är vass på kaminställning?

Jag hör av mig. cool

Jag samlade på mig mycket erfarenheter efter en jäkla massa motorjobb på lillebrors banbil med vitfemma... (Ska Du förresten köra assy-kammar?). Det i kombination med en skaplig teoretisk bakgrund kanske gör att jag kan bistå med lite glada tillrop till en Volvokamrat? hmm
Senast redigerat av Jompa (28 februari 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 februari 2009
#473
torpis skrev:
Nu är det riktigt spännande!

Jag har nämnt att det beställdes 17kolvar, dvs 3st 4:or och en 5:a, 5:an räknas väl inte, men 4:orna blir balla.

Borde ju lägga dig över knäet och lära dig lite folkvett. tongue

Ditt bygge fortsätter att vara imponerande, och det som är tydligast är att du har planerat detta länge, och samlat ekonomi inför det, för det kostar en hel del att bygga effektstark motor, mer än många gärna vill glömma. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
#474
TurbOla skrev:
torpis skrev:
Nu är det riktigt spännande!

Jag har nämnt att det beställdes 17kolvar, dvs 3st 4:or och en 5:a, 5:an räknas väl inte, men 4:orna blir balla.

Borde ju lägga dig över knäet och lära dig lite folkvett. tongue

Ditt bygge fortsätter att vara imponerande, och det som är tydligast är att du har planerat detta länge, och samlat ekonomi inför det, för det kostar en hel del att bygga effektstark motor, mer än många gärna vill glömma. smile

Jorå visst räknas 5:or, men jag tror ändå att jag med mina 4cylindrar kan hitta ett rackans schysst koncept som klår den sista 5:an.

Det kuliga är att vi helt enkelt får se var det slutar. Jag vill åka lika fort som Veyron 0-200mph. Lyckas jag inte så kommer jag bygga om tills jag lyckas... om kompisen med 657hk kör 256km/h på 402meter (Veyron gör 220km/h) Så vore det väl tusan om jag inte skulle komma i fatt Veyron innan jag har lika många hästar som han har wink
Senast redigerat av torpis (28 februari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
#475
Och för er som tycker Jompa är kaxig så är det min mentor, han bor i kungliga huvudstaden och byggde likt mig själv sin egen 420hk maskin innan "Boomen" kom, jag har lärt mig mycket genom Jompa och vi har fortfarande tät kontakt vad gäller min uppgradering. Dumt vorde det väl att inte lyssna på någon som jobbar på Sveriges, tja kanske till och med världens mest seriösa trimfirma BSR.

Som jag sagt innan, dem är värdelösa för mig med ruskigt bra för de flesta smile  Klockren affärsidé wink
Senast redigerat av torpis (28 februari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

187 Inlägg
28 februari 2009
#476
torpis skrev:
PS.
Kompisens motor med HX35 Super, Robert Ajden har byggt grenrör efter hans filosofi. Detta blir också en av de stabilaste Volvomotorer som finns! 10mm längre vevstakar med JE kolvar efter min ritning smile  Redan nu har BMW-killarna med sina 507hk slutat gasa mot Volvosar... vart skall det sluta?

Teoretiskt sett borde det väl, om man inte vill behöva byta både stakar och kolvar - vara bäst att trimma en vitmotor med orginal 143mm stakar? 3.5mm är väl i dessa sammanhangen inte helt ovidkommande?

smurfidunder
327 Inlägg
28 februari 2009
#477
Men, du skal inte montera motorn i baksätet så blir det en aning bättre fäste och driver i skojjiga änden?

synd att ha så mycket effekt på i fel ände

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 februari 2009
#478
dundersmurfen skrev:
Men, du skal inte montera motorn i baksätet så blir det en aning bättre fäste och driver i skojjiga änden?

synd att ha så mycket effekt på i fel ände

Hahaha, det här är fan ett typexempel på halva Garagets medlemmar... lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

5 089 Inlägg
28 februari 2009
#479
dundersmurfen skrev:
Men, du skal inte montera motorn i baksätet så blir det en aning bättre fäste och driver i skojjiga änden?

synd att ha så mycket effekt på i fel ände

Skojjiga änden? jag vet ju vem som kommer skratta och vem som kommer gråta när någon utav dina bilar möter torps s40 på gatan tongue

\Lindgren

4 001 Inlägg
28 februari 2009
#480
TurbOla skrev:
dundersmurfen skrev:
Men, du skal inte montera motorn i baksätet så blir det en aning bättre fäste och driver i skojjiga änden?

synd att ha så mycket effekt på i fel ände

Hahaha, det här är fan ett typexempel på halva Garagets medlemmar... lol

Turbola// du fattade kanske inte att det var ironi i inlägget?

Nä, detta är en mycket intressant råd och ifall det lyckas fullt ut så är jag grymt impad.
Med fullt ut så menar jag att Torpis klarar att dra en Veyron 0-300km/h och kan använda bilen till vardags, det är där det svåra kommer, att bygga en motor på över 300hk/l är inte svårt om den bara ska hålla i 20 sekunder men att få tillförlitlighet i den är en annan femma

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök