1856
Sök

Torpis - S40 T4 Tuning, -=Lika snabb som Veyron=-

67 Inlägg
12 mars 2009
Man ska nog, innan glåporden haglar alltför tätt, veta att trots att Torpis ambition är väldigt hög så är den på inget sätt helt utopisk om man tillåter sig att hålla *utmaningen* mot Veyron i begränsade intervall. En S40 kommer aldrig att matcha Bugattin's toppfart etc. så den diskussionen kan vi glömma, men...

"Veyron åker 10.6 @ 220km/h på 402m"

Redan detta är slaget med en FWD S40 med råge. Med slutfart på 235 km/h och en tid som är lägre än 10.6 sekunder så visar väl det att Torpis ambition i alla fall har ett visst mått av rim och reson, hur otroligt det än kan låta.

0-100 km/h: 3,0 s (46,8 m)
0-160 km/h: 6,1 s (161,6 m)
0-200 km/h: 8,9 s (298,1 m)
0-250 km/h: 13,3 s (574,6 m)
0-300 km/h: 19,8 s (1076,8 m)

Överslagsmässigt visar väl detta att 100-200 km/h går att avvekra på knappa 6 sekunder i en Veyron. Samtidigt har en S40 redan kört detta intervall under 5 sekunder så inte heller det verkar spritt språngande omöjligt?

Veyron pressar 0-250 km/h på 13.3 sekunder, och återigen har vi sett tidkort där 0-235 km/h kan diskas av i en S40 på strax över 10 sekunder blankt... Eventuellt är det ju då ingen omöjlighet att "fixa" de sista 15 km/h om man har 3 sekunder till på sig...?

Som sagt, siktet är enormt högt ställt, men om man tar i beaktning att det redan rullar en S40 som kör ifrån Veyron på mer än ett sätt så är det ju inte helt omöjligt...?

I stället för glåpord och "...du kan minsann inte..." så kommer jag med lyckönskningar och med en förhoppning om att det blir en skitball bil... Jantelagen är inget för mig...

M.v.h. "Påhejar'n"
Senast redigerat av Jompa (12 mars 2009)

870 Inlägg
12 mars 2009
Är viss skillnad att trimma en 1.8liter fyra mot en 3.2 sexa som te.x M3 E36 har.
Om TS fixar 600 hk i denna så "motsvarar" det över 1000hk i M3:an om vi snackar hk/liter.
600hk/1.8 liter=333.33 hk/liter
1000hk/3.2 liter=312.5 hk/liter
För övrigt så ligger Bugatti Veyron på cirka 125 hk/liter cool
1000hk/8 liter=125 hk/liter

I vilket fall som helst så tycker jag att detta är ett helrätt projekt av TS därför att han sätter många AWD/RWD och stora motor på plats genom FWD och 1.8 liter och ändå körbar bil till vardags!
Fortsätt som du gör så blir detta toppen smile

94 Inlägg
12 mars 2009
Nismo89 skrev:
Är viss skillnad att trimma en 1.8liter fyra mot en 3.2 sexa som te.x M3 E36 har.
Om TS fixar 600 hk i denna så "motsvarar" det över 1000hk i M3:an om vi snackar hk/liter.
600hk/1.8 liter=333.33 hk/liter
1000hk/3.2 liter=312.5 hk/liter
För övrigt så ligger Bugatti Veyron på cirka 125 hk/liter cool
1000hk/8 liter=125 hk/liter

I vilket fall som helst så tycker jag att detta är ett helrätt projekt av TS därför att han sätter många AWD/RWD och stora motor på plats genom FWD och 1.8 liter och ändå körbar bil till vardags!
Fortsätt som du gör så blir detta toppen smile

Japp förstår precis, och tycker att det är ett sjukt bra/grymt projekt! Och tror du har en chans mot Bugattin smile Nog om bmw och att dom har "stora"  motorer nu tongue

Lycka till med bygget!

Lär mig allt du kan

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 mars 2009
Trådstartare
Det är intressant att man på svenska forum bestämt sig för att det inte går att åka ikapp en Veyron medans man på Amerikanska forum inte alls ifrågasätter det utan är mer inne på linjen att detdär kommer aldrig få plats under huven och att om det får plats så kommer bilen brinna upp ändå så det spelar ingen roll.

olika vinkel helt enkelt hehe

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

184 Inlägg
12 mars 2009
Den svenska avundsjukan kanske? Själv tycker jag ditt projekt är störtskönt big_smile

151 Inlägg
12 mars 2009
Om jag kanske skulle döpa om min projekt-tråd till "Öhman- Audi S2, -=Snabbare än Torpis=" istället..
Då kan man ju skryta med att jag är snabbare än både en s40 och Veyron i slutet på sommaren.. hehe..
Om jag nu inte kör sönder allt som vanligt..

Kör: Audi S2 ca700hk 10,76sec 216km/h-402m
Bygger: Audi S2 "Racebil"
Körde: Ascona A: 661++hk 10,54sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89sec 206km/h-402m

1 432 Inlägg
12 mars 2009
Digitala hastighetsmätare och massa annat lull lull kan du bl.a. hitta här:
www.guster.com.br

fick den länken av en kille jag hittade på youtube som byggt sig en K.I.T.T replika..

Hoppas den kan hjälpa dig smile

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
Öhman242 skrev:
Om jag kanske skulle döpa om min projekt-tråd till "Öhman- Audi S2, -=Snabbare än Torpis=" istället..
Då kan man ju skryta med att jag är snabbare än både en s40 och Veyron i slutet på sommaren.. hehe..
Om jag nu inte kör sönder allt som vanligt..

Haha jaaa, det vore nått.  Det slutar väl med att jag får köra till jobbet på MT slicks utifall att du skulle komma och vilja köra om wink

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Kom paket idag från Topend Racing med JE-kolvar. Rackans tuffa är dem smile

Nu skall blocket borras efter kolvarna, sen skall det bara bestämmas kompförhållande, sen kan vi nästan ut och åka rejsing smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/597518_jnamt4.jpg
JE-kolvar till ett knippe riktigt stöddiga Volvomotorer

Rylander
18 mars 2009
Ser riktigt nice ut big_smile nästa vinter kommer du allt få hjälpa mig med min motor wink tänkte lägga den setupen som din förra låg på ungefär smile ca: 450hk Måste bara gå klart nya utbildningen nu så jag kan komma igång och dra in lite pengar igen smile

1 814 Inlägg
18 mars 2009
bra idé o bra mål, skit i alla negativa kommentarer. kör på! Det här blir nog bra smile

499 Inlägg
18 mars 2009
Ser trevligt ut! Kommer bli riktigt kul att se filmer mm på bilen när den är klar!

Jag läser hela tiden även om jag inte kommenterar. Detta är nästan den ända tråden på forumet jag verkligen följer. Keep up the good work!

67 Inlägg
18 mars 2009
torpis skrev:
...sen skall det bara bestämmas kompförhållande...

Har Du idéer om att även fortsättningsvis kunna köra på vanlig BF95-98 är MÖÅ att hålla fast vid 8.5:1 i geometriskt förhållande, eventuellt öka något om idén är att alltid köra på soppa på andra sidan 100 oktan...

M.v.h. J

103 Inlägg
18 mars 2009
Jompa skrev:
torpis skrev:

Har Du idéer om att även fortsättningsvis kunna köra på vanlig BF95-98 är MÖÅ att hålla fast vid 8.5:1 i geometriskt förhållande, eventuellt öka något om idén är att alltid köra på soppa på andra sidan 100 oktan...

M.v.h. J

Jompa ! det är möjligtvis inte dig jag har spelat TM och LFS med??

Isf så är de Skurt här tongue

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)

STI TypeR Driver
191 Inlägg
19 mars 2009
Dräggel tongue
Det börjar dra ihop sig.

Varför ha pengarna på banken där man inte ser dom?

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
Jompa skrev:
torpis skrev:

M.v.h. J

Kommer tänka lite till innan jag börjar fräsa i kolvarna smile  Det är ju alltid enklare att i framtiden fräsa bort än att lägga till om nu miljönissarna skulle få för sig att ändra prisbilden allt för brutalt uppåt på E85.

67 Inlägg
19 mars 2009
skurtmeister skrev:

Sorry compadre, jag vet inte ens vad TM och LFS är för något... roll

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
Jompa skrev:
skurtmeister skrev:

Man tröttnar på bilspel när man har en S40 med obscena effekter huvder huven ståendes på gården wink

103 Inlägg
22 mars 2009
torpis skrev:
Jompa skrev:
skurtmeister skrev:

Man tröttnar på bilspel när man har en S40 med obscena effekter huvder huven ståendes på gården wink

Haha kan förstå de. kolla in min 740 så förstår du att jag inte riktigt har tröttnat än big_smile

Är Michelin franska däck? Ja, men dom är dubbade till svenska. ;)

Defloratör.
641 Inlägg
6 april 2009
har projektet stannat upp?

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

Sök